Opladen van voertuig naar huis (V2H): De complete gids voor Nederland

V2H


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Overzicht


Elektrische auto’s bieden veel voordelen, sommige direct gerelateerd aan autorijden en andere niet gerelateerd aan transport. Eén zo’n voordeel is bidirectionele Vehicle-to-Home (V2H) technologie.

Sommigen van jullie zijn misschien al in aanraking gekomen met de laadtechnologie Vehicle-to-Grid (V2G), Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Vehicle (V2V). Hoewel deze allemaal deel uitmaken van ‘bidirectionele technologie’, heeft elk zijn eigen unieke voordelen en beperkingen.

Bidirectioneel laden maakt een tweerichtingsstroom van elektriciteit mogelijk, terwijl unidirectioneel laden slechts een eenrichtingsstroom mogelijk maakt. Hoewel V2H veel gemeen heeft met V2G, zijn er verschillen tussen de twee technologieën. Bij V2H wordt de gebruikte energie gebruikt om het huis van stroom te voorzien en wordt deze niet teruggeleverd aan het nationale elektriciteitsnet, zoals het geval is bij V2G.

Hoewel de primaire rol van een elektrisch voertuig (EV) transport is, is het nu duidelijk dat een elektrisch voertuig voor veel meer kan worden gebruikt dan alleen rijden, gezien de voordelen van de hoogspanningsbatterij in een EV. In de afgelopen jaren, naarmate de markt voor elektrisch rijden zich ontwikkelde, hebben we gezien dat zowel de grootte als de prestaties van EV-batterijen aanzienlijk verbeterden, waardoor elektrische voertuigen (EV’s) bredere mogelijkheden kregen.

Er lopen een aantal proeven met V2H-technologie (Vehicle-to-Home). Een voorbeeld hiervan is Indra, een fabrikant van laadstations voor EV’s die ervaring heeft met bidirectionele laders voor elektrische auto’s. Het bedrijf is momenteel bezig met een V2H-test. Het bedrijf voert momenteel een V2H-proef uit in het Verenigd Koninkrijk. Volgens het bedrijf: “Onze pilot heeft bewezen dat je met V2H-technologie tot wel €230 per maand kunt besparen op je energierekening. Het is ook een game changer voor het helpen verminderen van je ecologische voetafdruk”.

Autofabrikanten zijn ook enthousiast over de ontwikkeling van V2H. Ford Motor Company biedt al V2H-compatibiliteit in zijn F-150 Lightning-truck. Volgens Ford kan de F-150 een huis tot 3 dagen van stroom voorzien. Verwacht dat veel meer EV-fabrikanten dit voorbeeld zullen volgen. General Motors, de Amerikaanse autofabrikant, voert momenteel een V2H-proef uit in de Verenigde Staten.

Bij bidirectioneel V2H-laden kan een elektrisch voertuig worden gebruikt om een huis van stroom te voorzien. Bij Vehicle-to-Home charging wordt de hoogspanningsbatterij aan boord van de EV een energieopslagsysteem voor batterijen (BESS), waardoor energie kan worden opgeslagen voor gebruik wanneer de klant het nodig heeft. Er wordt verwacht dat decentrale EV-batterijopslagunits een integraal onderdeel zullen worden van het nationale energieraamwerk van een land. Naarmate het aantal elektrische auto’s op onze wegen toeneemt, zal de rol van EV-batterijen alleen maar groter en belangrijker worden in ons dagelijks leven.

Volgens het IEA (Internationaal Energie Agentschap) “zal in het Net Zero Emissions by 2050 Scenario in 2030 een elektrisch wagenpark van meer dan 300 miljoen auto’s bestaan en zullen elektrische auto’s goed zijn voor 60% van de verkoop van nieuwe auto’s”. Anders gezegd, het IEA verwacht dat er minstens 300 miljoen EV-batterijen in gebruik zullen zijn!

Uit onze ervaring met autobezit in de afgelopen decennia blijkt duidelijk dat auto’s het grootste deel van de tijd geparkeerd staan. Volgens sommige schattingen staan auto’s zelfs 95% van de tijd geparkeerd. Anders gezegd, auto’s rijden slechts 5% van de tijd. Hoewel we de komende jaren misschien enige verbetering zullen zien in de bezettingsgraad van voertuigen, naarmate nieuwe diensten zoals ‘autodeelprogramma’s’ zich verder ontwikkelen, kunnen we nog steeds verwachten dat voertuigen het grootste deel van de tijd geparkeerd staan, met name in woongarages.

Met Vehicle-to-Home charging kunnen EV-eigenaren deze ‘stilstand’ benutten om hun huis van stroom te voorzien met behulp van de energie die is opgeslagen in de EV-batterij, wat resulteert in een aantal voordelen, waaronder financiële besparingen. Over het algemeen hebben batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) een EV-batterij aan boord tussen 30 kWh en 100 kWh. Sommige van de recent geïntroduceerde puur elektrische auto’s hebben een EV-batterij van meer dan 100 kWh. Maar het gemiddelde is 60 kWh.

Een EV-batterij is niet anders dan een batterijopslagsysteem voor thuis, zoals de Tesla Powerwall. Met de Tesla Powerwall kan de opgeslagen zonne-energie worden gebruikt door het huishouden, waardoor de afhankelijkheid van elektriciteit van het elektriciteitsnet afneemt en het gezin geld bespaart en schone en hernieuwbare energie gebruikt. Een EV-batterij kan precies hetzelfde doen!

Gezien het gemiddelde elektriciteitsverbruik van een huishouden in Nederland, heeft een EV-batterij van 60 kWh genoeg opgeslagen energie om een huis vijf dagen van stroom te voorzien, zo niet langer! Kortom, V2H is niet alleen toepasbaar in noodgevallen, zoals een stroomstoring, maar kan ook dagelijks worden gebruikt om het huis van stroom te voorzien.

Hoewel het V2H-concept eenvoudig te begrijpen is, is de uitvoering ervan niet zo eenvoudig, omdat er rekening moet worden gehouden met een aantal factoren, waaronder de conversie van DC (gelijkstroom) naar AC (wisselstroom). Wanneer een elektrische auto thuis wordt opgeladen, moet wisselstroom worden omgezet in gelijkstroom. Maar bij het ontladen van de energie in een EV moet gelijkstroom worden omgezet in wisselstroom.

Om V2H mogelijk te maken, moeten de bidirectionele EV-lader en de elektrische auto compatibel zijn met de ingebouwde V2H-mogelijkheden. Ook moet een deel van de elektrische infrastructuur in huis worden aangepast om V2H te ondersteunen. Hoewel V2H zich nog in een vroeg stadium bevindt, kunnen we verwachten dat het in de nabije toekomst wijdverspreid zal raken naarmate elektrisch rijden een centralere rol gaat spelen in ons verhaal in Europa.


Voordelen van V2H (Vehicle-To-Home) opladen


Indra bidirectionele EV-lader
Indra bidirectionele EV-lader (krediet: Indra)

V2H: Voordelen
Zelfredzaamheid vergrotenV2H vermindert de afhankelijkheid van huishoudens van het elektriciteitsnet of van externe energieleveranciers. Huiseigenaren worden prosumenten, d.w.z. producenten en consumenten van zelf opgewekte elektriciteit. De voordelen zijn goedkopere en schonere stroom!
Verhoogde financiële besparingenV2H stelt het huishouden in staat om goedkopere stroom af te nemen wanneer de tarieven van het elektriciteitsnet/energieleverancier hoog zijn, bijvoorbeeld tijdens piekuren. De meeste elektrische auto’s worden ‘s nachts opgeladen, wanneer de elektriciteitstarieven lager zijn. V2H maakt het mogelijk om de opgeslagen energie in de EV-batterij te gebruiken wanneer de elektriciteitsprijzen hoger zijn.
V2H kan worden gecombineerd met hernieuwbare energieopwekking op locatieWe kunnen een verschuiving blijven verwachten in het nationale kader voor energieopwekking in Nederland, waarbij gedistribueerde/gedecentraliseerde opwekking van hernieuwbare energie steeds algemener wordt. Anders gezegd, we kunnen verwachten dat meer woningen kleinschalige zonne- (PV-panelen) of windopwekking op locatie zullen installeren om het huis van energie te voorzien. In feite zal elk huis een mini-generator/utiliteit worden. V2H zal helpen om de voordelen van het ter plaatse opwekken van hernieuwbare energie een stap verder te brengen, door het mogelijk te maken om goedkope en schone zonne-energie op te slaan in de EV-batterij om te worden verbruikt door de woning wanneer de elektriciteitsprijzen op het net hoger zijn.
Groener en schonerHet ter plaatse opwekken van hernieuwbare energie, opgeslagen in de EV-batterij, vermindert het gebruik van ‘vuile stroom’ (fossiele brandstoffen) van het elektriciteitsnet, wat de koolstofvoetafdruk (koolstofuitstoot) van het huishouden verder vermindert en goed is voor het milieu.
De netstabiliteit verhogenMet het toenemende gebruik van elektrische voertuigen in Nederland kunnen we een aanzienlijke verandering verwachten in de vraag naar en het aanbod van stroom in relatie tot het elektriciteitsnet, waardoor de stabiliteit van het nationale elektriciteitsnet mogelijk afneemt. Door de vraag op het elektriciteitsnet te verminderen, helpen woningen de algehele stabiliteit van de elektriciteitsinfrastructuur in het land te vergroten.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services