Wat is CCS (gecombineerd oplaadsysteem) opladen?

ccs-laden

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Wat is een CCS-lader voor elektrische auto’s?


Voor diegenen die nog nooit elektrisch hebben gereden: over het algemeen kunnen elektrische auto’s thuis worden opgeladen of bij een openbare/ semi-openbare EV-oplaadpunt. Thuis EV opladen is AC opladen en de meeste openbare EV oplaadbestemmingen, bevatten een mix van AC oplaadstations en DC snelle/snelle EV opladers.

De meeste zuiver elektrische auto’s, ook gekend als batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), zullen gelijkstroom opladen, terwijl de meeste plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) enkel wisselstroom opladen, gezien de kleinere EV-batterij aan boord van een PHEV.

Snelle/snelle gelijkstroomopladen van EV’s is sneller, zo niet aanzienlijk sneller dan wisselstroomopladen van EV’s. DC laadsnelheden variëren van 50 kW DC tot 350 kW DC, hoewel de meeste momenteel beschikbare DC laders tot 100 kW DC gaan. Ter vergelijking: de meeste woningen worden meestal gevoed door een eenfasige voeding en het opladen thuis zal eenfasig gebeuren (7,2 kW). Het is de moeite waard om op te merken dat driefasig (11 kW/ 22 kW) opladen van EV sneller is dan enkelfasig. Natuurlijk worden veel woningen ook gevoed door driefasige stroomvoorziening.

We kunnen verwachten dat de openbare infrastructuur voor het opladen van EV’s zal blijven evolueren, zodat er steeds meer snellere gelijkstroomlaadstations beschikbaar zullen zijn. De meeste EV’s kunnen binnen 30 minuten opgeladen worden van 10% tot 80% met een DC snelle EV-oplader. Ultrasnelle DC-laders kunnen zelfs nog sneller opladen!

Net zoals AC EV-opladen verschillende standaarden heeft (connectoren/stekkers/inlaten: Type 1 en Type 2), hebben DC EV-opladers ook verschillende standaarden (connectoren/stekkers). De meest gebruikte standaarden voor gelijkstroom opladen zijn: CCS (Combined Charging System) en CHAdeMO (CHArge de MOve). Net zoals Type 2 de dominante standaard is geworden voor AC EV-opladen, is CCS-opladen hard op weg om de dominante DC-oplaadstandaard te worden, in het bijzonder in Europa en Amerika.


CCS Charging
CCS Opladen

CCS Opladers: Basis
Wat is CCS-lading?Het is een DC (gelijkstroom) snellaadstandaard/protocol voor het opladen van elektrische auto’s. Het werd geïntroduceerd in 2011. De CCS-standaard omvat de Type 2 (IEC 62196) connectoren, samen met twee DC-connectoren (pinnen), in één connectorpatroon (CCS Combo 2) in het elektrische voertuig (EV), met in totaal negen pinnen. De twee DC-connectoren (pinnen) bevinden zich onderaan en maken sneller DC-laden en communicatie mogelijk. De communicatie vindt plaats tussen de EV-lader en de elektrische auto. De communicatie verloopt via Pulsbreedtemodulatie (PWM).
Wie waren de eerste autofabrikanten (OEM’s) die de CCS-oplaadstandaard ondersteunden?Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche en Volkswagen waren de eerste autofabrikanten die de CCS-laadstandaard steunden. Volkswagen bouwde de eerste openbare CCS-lader in 2013 (Wolfsburg, Duitsland).
Waarom heet het gecombineerd laadsysteem?Een CCS Combo-oplader combineert AC-pinnen voor langzaam opladen (boven) met DC-laadpinnen (onder), d.w.z. type 2 AC-pinnen met DC-pinnen.
Is CCS-laden een open standaard?Ja, het is een open internationale standaard.
Moet ik een aparte CCS EV-oplaadkabel kopen?DC laders hebben de kabel vastgemaakt, dus het is niet nodig om een aparte EV kabel mee te nemen voor DC laden. Een CCS DC-laadkabel heeft 5 pinnen.
Zijn alle elektrische auto’s compatibel met CCS-opladen?Ja, de meeste elektrische auto’s die in Europa verkocht worden zijn compatibel met CCS EV-laders. Voorbeelden van fabrikanten die de CCS standaard gebruiken zijn: BMW, Jaguar, Ford, Volkswagen en meer!
Waar vind ik een CCS-snellader?CCS-laders zijn nu gemakkelijk beschikbaar in heel Europa, ook op snelwegen, op bestemmingen, enz.
Wat is CHAdeMO?Het is een minder gebruikte DC laadstandaard, tenminste in Europa en de Verenigde Staten. Hij is in 2010 ontwikkeld door de CHAdeMO Association (5 Japanse autofabrikanten, waaronder: Nissan, Toyota, Mitsubishi etc). Een grote klap voor de internationale adoptie van CHAdeMO kwam in 2013, toen de Europese Commissie het Combined Charging System (CCS) Combo 2 aanwees als de verplichte stekker voor DC-laden met hoog vermogen in Europa. CHAdeMO is populairder in markten zoals Japan. De volledig elektrische Nissan Leaf is een voorbeeld van een EV die de CHAdeMO-standaard gebruikt.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services