Bereik elektrische auto’s: Wat is WLTP?: de complete gids voor Nederland

Wat is WLTP

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

NEDC-gegevens, WLTP-gegevens en gegevens uit de praktijk: Welke?


We hebben het allemaal meegemaakt! We hebben een voertuig gekocht op basis van de door de fabrikant (OEM) verstrekte gegevens over het brandstofverbruik, om er vervolgens achter te komen dat de werkelijke gegevens aanzienlijk afwijken van de door de fabrikant opgegeven gegevens! De realiteit is dat de gegevens over het brandstofverbruik of de elektrische actieradius voor alle motortypen, of het nu benzine, diesel of elektrisch is, in het beste geval slechts een richtlijn zijn met een variërende mate van onnauwkeurigheid!

Op 1 september 2017 werd de nieuwe WLTP-testcyclus geïntroduceerd ter vervanging van de NEDC-meetcyclus (New European Driving Cycle), die in de jaren 1980 werd geïntroduceerd. De belangrijkste reden voor de vervanging van de NEDC-testprocedure was het grote verschil tussen de NEDC-gegevens en de praktijkgegevens. Kortom, de NEDC-gegevens werden steeds onnauwkeuriger en verouderden. De NEDC-testcyclus wordt uitgevoerd onder onrealistische laboratoriumomstandigheden, waaronder uniforme acceleraties, uniforme snelheden, zeer lage gemiddelde snelheden en lange rustperioden, wat resulteert in onnauwkeurige efficiëntiegegevens.

Het belangrijkste doel van de wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen (WLTP) is het verbeteren van de nauwkeurigheid en transparantie van de gegevens. Voor de introductie van de WLTP-meetcyclus werden gegevens verzameld uit 14 landen en gebaseerd op 750.000 kilometer. De Europese Commissie heeft aanbevolen om de communicatie vanaf 1 januari 2019 om te zetten van NEDC naar WLTP.

Ondanks de verbetering in de nauwkeurigheid van de gegevens van NEDC naar WLTP, blijft er over het algemeen nog steeds een aanzienlijk verschil bestaan tussen de werkelijke efficiëntiegegevens en de gegevens die zijn vrijgegeven onder de WLTP-cyclus. Voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) kan de actieradius in de praktijk tot wel 30% lager liggen dan in de WLTP-gegevens.

Houd er rekening mee dat een WLTP-testprocedure nog steeds wordt uitgevoerd in een laboratoriumomgeving, d.w.z. het zijn gesimuleerde en geen echte rijomstandigheden. Het goede nieuws is dat de WLTP, in tegenstelling tot de NEDC, meer ‘echte’ omstandigheden gebruikt voor de testcyclus, waaronder: hogere gemiddelde rijsnelheden, langere cyclustijden, langere cyclusafstanden, snellere acceleratiesequenties, maximumsnelheden en kortere/minder frequente rustperiodes.

Bovendien wordt voor het eerst ook optionele uitrusting meegenomen in de testprocedure (optionele uitrusting heeft invloed op het voertuiggewicht). Ondanks de verbeteringen in de WLTP-testcyclus blijft het een ‘basistest’. De testcyclus omvat niet het gebruik van airconditioning, koplampen en extra uitrusting en het rijprofiel is niet representatief voor alle rijomstandigheden.


vw id3 electric car
De Volkswagen ID.3 (krediet: VW)

Voor puur elektrische auto’s, zoals de best verkochte Volkswagen ID.3, kunnen het gebruik van airconditioning, extra diensten, het aantal passagiers (laadvermogen), het weer, de omgevingstemperatuur, de wegomstandigheden, banden, de SoC van de EV-batterij en verschillende rijprofielen het werkelijke elektrische bereik met 30% beïnvloeden. Houd er ook rekening mee dat de WLTP-tests ook CO2-emissies omvatten, wat relevant is voor een PHEV.

Hoewel de WLTP een verbetering is ten opzichte van de NEDC, schiet het nog steeds tekort als het gaat om nauwkeurige gegevens over de echte wereld. In het beste geval biedt de WLTP-testprocedure een nauwkeurigere richtlijn in vergelijking met de NEDC, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering.


WLTP: basisbeginselen 101


  • Ingevoerd om de gegevens voor consumenten over uitstoot en brandstofverbruik (verbrandingsmotoren, zoals benzine en diesel) en actieradius (elektrische auto’s) te verbeteren.
  • De vorige norm, de NEDC (New European Driving Cycle), is gebaseerd op laboratoriumtests en geeft dus geen goed beeld van realistische rijomstandigheden.
  • WLTP maakt gebruik van echte rijgegevens, zodat de resultaten een nauwkeuriger beeld geven van de dagelijkse rijomstandigheden. De norm is ontwikkeld door de United Nations Party on Vehicle Regulations. Hoewel het de bedoeling is dat het een wereldwijde standaard wordt, is Europa de eerste regio die de teststandaard formeel heeft aangenomen.

WLTP-testomstandigheden omvatten


WLTP
Realistischer rijgedrag.
Beoordeling van rijsituaties in de stad, voorsteden, hoofdwegen en snelwegen.
Langere afstanden.
Realistischer rijprofiel bij accelereren en remmen. 
Hogere gemiddelde en maximale snelheden.
Realistischere omgevingstemperaturen. 

Enkele verschillen tussen NEDC en WLTP


WLTP vs NEDC
Testcyclus: NEDC: enkele testcyclus/ WLTP: dynamische testcyclus.
Fietsafstand: NEDC: 11 km/ WLTP: 23,25 km.
Gemiddelde snelheid: NEDC: 34 km per uur/ WLTP: 46,5 km per uur.
Maximumsnelheid: NEDC: 120 km per uur/ WLTP: 131 km per uur.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services