Soorten elektrische auto’s: De complete gids voor Nederland

BMW i7


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Overzicht


De EV-industrie heeft een lange weg afgelegd sinds de introductie van de eerste generatie volledig elektrische Nissan Leaf in 2010, een onhandig uitziende EV met een 24 kWh onboard EV-batterij en een elektrisch bereik van iets meer dan 100 km. De nieuwste elektrische auto’s kunnen niet meer van elkaar verschillen op het gebied van exterieurstyling, elektrische actieradius, boordtechnologie en prestaties.

Een volledig elektrische auto zoals de Mercedes-Benz EQS sedan toont de vooruitgang van de elektrische rijsector. De EV heeft een geciteerde WLTP actieradius van meer dan 700 km op een volle lading en zit boordevol technologie. De EV haalt 0-100 km/u in 6,2 seconden.

Maar Mercedes-Benz is niet de enige autofabrikant die indrukwekkende elektrische actieradius, boordtechnologie en prestaties levert. BMW, Ford, Polestar, Lotus en Tesla hebben allemaal BEV’s op de markt die een elektrisch bereik van meer dan 500 km kunnen bieden en in sommige gevallen zelfs betere prestaties leveren dan de EQS!

De oplaadmogelijkheden voor EV’s en de openbare oplaadinfrastructuur zijn zich met evenveel enthousiasme blijven ontwikkelen. De nieuwste elektrische auto’s bieden DC laadmogelijkheden tot 350 kW DC, hoewel de meeste tussen de 100 kW en 150 kW DC bieden.

In elk geval is 80% opladen in 30 minuten nu de norm! Het residentieel opladen van EV’s heeft zich ook verder ontwikkeld, met slim opladen en slimme EV-laders die zich blijven ontwikkelen en de voordelen van EV-eigendom verder vergroten. Bidirectioneel opladen staat nu voor de deur en de grootschalige toepassing van V2G (vehicle-to-grid) is een realiteit.

Zelfs V2H (vehicle-to-home) mogelijkheden zijn goed gepositioneerd om een sleutelrol te spelen in de nationale energievoorziening. We kunnen verwachten dat het ecosysteem van energie voor woningen zich verder zal ontwikkelen, met inbegrip van hernieuwbare energie ter plaatse, batterijopslag en het opladen van EV’s.

Naarmate we 2030 naderen, het jaar waarin de verkoop van nieuwe benzine- en dieselvoertuigen in veel landen wordt verboden, kunnen we een aanzienlijke toename verwachten in het gebruik van milieuvriendelijke elektrische auto’s en elektrische bestelwagens.


Elektrische voertuigen (EV): De verschillende soorten


“Elektrische voertuigen” is een brede ‘overkoepelende term’ die gebruikt wordt om een aantal verschillende soorten voertuigen te beschrijven die een vorm van elektrische energie (elektromotor) gebruiken voor de aandrijving. EV’s zijn er in alle soorten en maten, waaronder personenauto’s, elektrische bestelwagens, elektrische bussen en nog veel meer! Vandaag de dag zijn er wereldwijd meer dan 200 modellen EV’s te koop. Zelfs de beroemde ultraluxe autofabrikant Rolls-Royce Motor Cars heeft zich aangesloten bij de ‘elektrificatiebeweging’ met de lancering van de volledig elektrische Rolls-Royce Spectre.


rolls royce spectre
De volledig elektrische Rolls-Royce Spectre (krediet: Rolls-Royce)

Hoewel elektrische auto’s, zoals de best verkochte Tesla Model 3 batterij-elektrische auto (BEV), velen geïnspireerd hebben om over te stappen op elektrisch rijden, zullen andere EV’s, zoals de Toyota Mirai brandstofcelauto (FCEV), een belangrijke rol blijven spelen in het steeds veranderende technologische landschap van elektrisch rijden.

Voor de middellange termijn kunnen we verwachten dat batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) de dominante technologische positie zullen innemen, maar we verwachten dat er in de komende 30 tot 50 jaar veel zal veranderen op het gebied van elektrische auto’s en de technologie die voorop loopt!

Hoewel er veel soorten elektrische voertuigen zijn, geeft de onderstaande tabel een overzicht van de EV’s die vandaag het meest relevant zijn voor ons! Deze korte gids helpt je om de terminologie te begrijpen die wordt gebruikt voor elk van deze types elektrische voertuigen, wat ze allemaal kunnen, wat de limieten zijn en welke kenmerken ze hebben, zodat je de juiste beslissing kunt nemen bij het kiezen van je volgende of eerste elektrische auto.


Type elektrisch voertuig (EV) Beschrijving
Mild Hybride Elektrische Voertuigen (MHEV’s)Milde hybrides maken gebruik van zowel een verbrandingsmotor (ICE) als een elektromotor. Deze auto’s staan ook bekend als ‘zelfopladende hybrides’. Het voertuig gebruikt regeneratief remmen (gerecupereerde elektrische energie) om de brandstofefficiëntie (l/100 km) te verbeteren en de uitlaatemissies (CO2 g/km) te verminderen. Mild hybrides kunnen echter niet worden opgeladen door een externe energiebron (d.w.z. een EV-lader). De herwonnen elektrische energie wordt ook gebruikt om de verbrandingsmotor te stimuleren, wat de acceleratie verbetert. Autofabrikanten (OEM’s) zoals Toyota zijn een van de pioniers in het ontwikkelen en introduceren van mild hybride voertuigen. De alomtegenwoordige Toyota Prius mild hybrid is daar een uitstekend voorbeeld van. Toyota heeft ook geholpen om het gebruik van mild hybrides in het topsegment te populariseren via zijn merk Lexus, dat volledig eigendom is van Toyota.
Plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s)Plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) streven dezelfde doelen na als MHEV’s, namelijk een hogere brandstofefficiëntie en minder uitlaatgassen. Er is echter veel verschil tussen een PHEV en een MHEV. Een PHEV heeft een grotere elektromotor en EV-batterij aan boord, die wordt gebruikt om de verbrandingsmotor (ICE) te ondersteunen, maar ook om het voertuig voort te bewegen. In een MHEV drijft de kleine ingebouwde elektromotor het voertuig niet aan. PHEV’s zijn verkrijgbaar met verschillende EV-batterijen, maar over het algemeen hebben de meeste PHEV’s een EV-batterij van minder dan 20 kWh. Een plug-in elektrische auto kan tot 50 km filevrij rijden. Sommige PHEV’s hebben echter een nog groter elektrisch bereik (meer dan 100 km). In tegenstelling tot een MHEV wordt de batterij van een PHEV EV opgeladen met behulp van een externe energiebron, zoals een speciale EV-lader.
Batterij-elektrische voertuigen (BEV’s)Een batterij-elektrisch voertuig wordt meestal een puur elektrische auto genoemd. EV’s zijn ‘puur’ in die zin dat het voertuig alleen elektrische energie gebruikt voor de aandrijving, d.w.z. een BEV heeft geen interne verbrandingsmotor (ICE). Het is gemakkelijk om deze groene auto’s zonder uitlaatgassen te herkennen, omdat deze voertuigen stil zijn (afgezien van het kunstmatige geluid) en geen uitlaat hebben! De elektrische voertuigen hebben een veel grotere EV-batterij aan boord dan een PHEV. De EV-batterij van een BEV kan wel 120 kWh groot zijn, maar het gemiddelde ligt op 60 kWh. In elk geval hebben de meeste BEV’s een EV-batterij die groter is dan 30 kWh. BEV’s maken ook gebruik van regeneratief remmen om de efficiëntie van het voertuig en het elektrische bereik te verbeteren. De belangrijkste bron voor de actieradius van EV’s is echter de EV-batterij, die alleen kan worden opgeladen met behulp van een externe energiebron, zoals een EV-lader. BEV’s kunnen variëren in elektrisch bereik, afhankelijk van een aantal factoren. De recentere BEV’s leveren echter een bereik tussen 300 km en 600 km (WLTP) op één lading.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services