Actieradius van elektrische auto maximaliseren: Top Tips

Actieradius van elektrische auto maximaliseren

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Overzicht


Als dit artikel drie jaar geleden was geschreven, zouden de ‘handige tips voor het optimaliseren van de actieradius van een elektrische auto’ er heel anders hebben uitgezien. De nieuwste generatie batterij-elektrische auto’s (BEV’s), ook wel puur elektrische auto’s genoemd, bieden een reële elektrische actieradius waarmee ‘actieradiusangst’ definitief naar de archieven van de geschiedenis wordt verwezen.

Hoewel niet alle elektrische auto’s worden ontwikkeld met het doel om de langste actieradius te leveren, bieden veel elektrische voertuigen (EV’s) die momenteel verkrijgbaar zijn een emissievrije elektrische actieradius van meer dan 325 km (WLTP). Met name in het segment van premium elektrische auto’s zien we een aanzienlijke toename van de omvang van de ingebouwde EV-batterij en de actieradius.

Een batterij van 100 kWh+ voor elektrische auto’s, met een elektrisch bereik van meer dan 500 km, is hard op weg de norm te worden. De volledig elektrische Mercedes-Benz EQS sedan is daar een goed voorbeeld van. De e-auto heeft een 108,4 kWh EV-batterij aan boord, met een WLTP-gemoteerde actieradius tot 729 km op een volle lading.

BEV’s die in de eerste plaats bedoeld zijn voor de stadsgebruiker, hebben een kleinere EV-batterij en een kleiner elektrisch bereik. Dit is begrijpelijk, aangezien de meeste woon-werkritten in de stad korte ritten zijn, zoals naar school, de kruidenier, de plaatselijke sportschool, de hoofdstraat, enz.

Deze elektrische stadsauto’s hebben meestal een EV-batterij aan boord die kleiner is dan 50 kWh om het gewicht van de EV te verminderen, de actieradius te vergroten en natuurlijk om de verkoopprijs van de EV te drukken (EV-batterijen zijn niet goedkoop!).

De volledig elektrische compacte Fiat 500e hatchback is een goed voorbeeld. De EV heeft een 42 kWh EV-batterij aan boord met een geclaimde WLTP actieradius tot 320 km. De Fiat EV is ook verkrijgbaar met een 24 kWh EV-batterij met een lager elektrisch bereik. Perfect geschikt voor stedelijke behoeften!

Het maakt niet uit of je EV een elektrische actieradius heeft van 500 km of een emissievrije actieradius van 200 km. Alle eigenaars van elektrische auto’s zullen baat hebben bij het aanleren van goede ‘gewoontes’ tijdens het rijden om het maximale bereik van hun EV te behalen.

Door een ‘best practice’ benadering van het rijden met een elektrische auto, zijn de voordelen groter dan alleen het bereik. Een betere benadering van het rijden verhoogt de levensduur van het voertuig en vermindert ook de risico’s die vaak gepaard gaan met vervoer over de weg.


Top tips: Optimalisatie actieradius elektrische auto


In artikelen die in voorgaande jaren werden geschreven om de actieradius van EV’s te vergroten, werd gesuggereerd om geen gebruik te maken van diensten aan boord zoals koeling, verwarming, verwarmde stoelen, enz. Sommigen stelden zelfs voor om bij winter- en zomerweer met de ramen naar beneden te rijden om het elektriciteitsverbruik van de elektrische auto te verminderen.

Hoewel dit een paar jaar geleden nuttige tips waren, zijn dergelijke suggesties in 2024 gelukkig niet of nauwelijks meer geldig. Je kunt comfortabel rijden in een elektrische auto met alles wat deze te bieden heeft op het gebied van services en functies aan boord, zonder elke nanoseconde hysterisch naar het instrumentenpaneel te kijken dat de beschikbare actieradius aangeeft!

Voor degenen die nog nooit elektrisch hebben gereden, zal de werkelijke elektrische actieradius lager zijn dan de door de fabrikant opgegeven WLTP actieradius. Hoewel de nieuwe WLTP-test (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) een verbetering is ten opzichte van de oudere NEDC-testprocedures, zullen de werkelijke rijomstandigheden altijd verschillen.

In het algemeen zijn er een aantal factoren die de elektrische actieradius van EV’s beïnvloeden. Sommige factoren heb je zelf in de hand, andere niet. Deze omvatten: weer, wegomstandigheden, lading, snelheid, rijprofiel, bandenmaat en nog veel meer! Dat gezegd hebbende, de onderstaande toptips om de actieradius van EV’s te maximaliseren zullen nuttig zijn voor alle bestuurders van elektrische auto’s!


Bereiksimulator elektrische auto
Bereiksimulator elektrische auto (credit: Mercedes-Benz)

Top Tips:
Rijprofiel (accelereren/remmen):Hoewel je gemakkelijk in de verleiding kunt komen om te profiteren van het onmiddellijke koppel van puur elektrische auto’s en bij elk verkeerslicht gas te geven, kun je het beste een rijprofiel aanhouden dat een soepeler acceleratie en remgedrag weerspiegelt. Zowel meer accelereren als hard remmen verbruiken meer energie! Bovendien is een van de vele voordelen van elektrisch rijden dat je soepeler rijdt. Maak er dus optimaal gebruik van!
Snelheid:De correlatie tussen snelheid en EV-batterijbereik is eenvoudig te begrijpen. Hoe hoger de snelheid, hoe lager het beschikbare elektrische bereik. Auto’s die met een lagere snelheid rijden, zijn efficiënter. We suggereren niet om met een slakkengangetje te rijden, maar zoek een verstandige snelheid voor je reis.
Lading:Nog een correlatie die gemakkelijk te begrijpen is. Hoe zwaarder het gewicht van het elektrische voertuig, hoe groter de negatieve impact op de beschikbare elektrische actieradius. Velen van ons maken zich schuldig aan het achterlaten van voorwerpen in de auto die niet direct van nut zijn. Het beste is om zulke spullen te verwijderen om het gewicht van de EV te verminderen en de efficiëntie van het elektrische bereik te vergroten. Een bijkomend voordeel is natuurlijk dat er meer ruimte beschikbaar is in de auto!
Regeneratief remmen:Over het algemeen bieden elektrische auto’s verschillende niveaus ‘profielen’ van regeneratief remmen. We raden aan het regeneratieve remprofiel te gebruiken dat maximale recuperatie biedt. Regeneratief remmen is het proces waarbij de kinetische energie van de beweging van een voertuig wordt opgevangen en omgezet in chemische energie voor opslag in een accu van het voertuig. De opgeslagen chemische energie wordt opnieuw gebruikt voor accelereren en rijden.
Preconditionering:De nieuwste generatie elektrische auto’s biedt een ‘preconditioneringsmodus’ om het interieur van het elektrische voertuig te verwarmen of te koelen. Op koude en warme dagen, waar het gebruik van diensten aan boord zoals verwarming en koeling een must is, is het het beste om de EV te preconditioneren terwijl hij nog aangesloten is op de residentiële EV-lader (d.w.z. op het elektriciteitsnet of hernieuwbare energieopwekking ter plaatse).
Banden:Dit geldt voor alle soorten voertuigen, waaronder elektrische voertuigen en benzine- en dieselvoertuigen met verbrandingsmotor (ICE). Een verkeerde bandenspanning vermindert de efficiëntie van het voertuig. In het geval van elektrische auto’s zullen banden die niet op het juiste niveau zijn opgepompt de elektrische actieradius verminderen. We raden aan om de gewoonte aan te leren om de bandenspanning regelmatig te controleren. Het is ook goed om te weten dat hoe groter de band, hoe kleiner de actieradius. Dus als je een elektrische auto koopt, laat je dan niet ‘verleiden’ tot het kopen van de grootste lichtmetalen velgen!

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services