Zijn elektrische voertuigen (EV) een nieuwe uitvinding? De complete gids voor Nederland

historie elektrische auto

Het is je vergeven als je denkt dat elektrische auto’s een zeer recente uitvinding zijn, gepionierd door Elon Musk, de medeoprichter van Tesla, Inc. In werkelijkheid is elektrisch vervoer een uitvinding die veel ouder is dan die van meneer Musk en dateert uit het begin van de 19e eeuw!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Wanneer werd het eerste elektrische voertuig (EV) ontwikkeld?


Het eerste elektrische voertuig (EV) werd bijna 200 jaar geleden ontwikkeld, in de jaren 1830, door een Schot genaamd Robert Anderson. Dit elektrische voertuig was ruw en zeker niet zo verfijnd als de elektrische auto’s die vandaag de dag op de weg rijden, zoals de luxueuze BMW i7.

Meer praktische elektrische voertuigen (EV’s) werden echter later in de 19e eeuw uitgevonden. Velen zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van elektrisch vervoer, waaronder de Amerikaan Thomas Davenport, de Hongaarse uitvinder Anyos Jedlik en professor Sibrandus Stratingh uit Nederland.

Scotsman Robert Anderson electric car inventor
Scotsman Robert Anderson

Wanneer werden hybride elektrische voertuigen uitgevonden?


Hoewel de Toyota Prius alomtegenwoordig is op onze wegen, is het niet het eerste hybride model dat werd geïntroduceerd. In 1901 ontwikkelde Ferdinand Porsche, beter bekend als de oprichter van sportwagenfabrikant Porsche, ‘s werelds eerste hybride elektrische auto, de Lohner-Porsche Mixte.

first electric car
Een vroeg elektrisch voertuig (EV)

Hadden de eerste elektrische auto’s oplaadbare batterijen?


Hoewel de allereerste elektrische auto’s geen oplaadbare batterijen hadden, wordt de Franse natuurkundige Gaston Plante alom geprezen voor het maken van de eerste oplaadbare batterij voor gebruik in auto’s in 1865. De huidige toonaangevende fabrikanten van batterijen voor elektrische auto’s, zoals BYD, hebben geprofiteerd van het werk van Plante, omdat oplaadbare batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) de praktische aantrekkingskracht van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), zoals de best verkopende volledig elektrische Tesla Model 3, en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) hebben vergroot.


Wanneer werd een elektrische auto voor het eerst in massaproductie genomen?


Hoewel de vroege EV’s geen massaproductie kenden, zoals de gemakkelijk herkenbare Nissan Leaf zonder uitlaatgassen, ontwikkelde William Morrison, een Amerikaan uit Iowa, de Morrison Electric en tekende hij in 1891 een contract met de American Battery Company om de Morrison Electric en in het bijzonder de Morrison batterij te promoten.

first electric car
Paardenkoets: Paardenbus

Waarom hebben EV’s, gezien de geschiedenis van uitvindingen voor elektrische auto’s, niet eerder de leiding genomen?


Hoewel EV’s al vroeg een voorsprong hadden met bijna een derde van het marktaandeel in het begin van de 20e eeuw, veranderde de ontdekking van goedkope ruwe olie in Texas de loop van de autogeschiedenis. Met de introductie van meer betaalbare massaproductie benzinemodellen zoals het Ford Model T, geïntroduceerd in 1908 door Henry Ford, vielen elektrisch aangedreven voertuigen uit de toon.


De opleving van elektrische auto’s in de afgelopen jaren!


Bedrijven met een sterke visie op een schonere vorm van transport hebben geleid tot de renaissance van EV. Tesla, Toyota en Nissan zijn drie van zulke autofabrikanten (OEM’s). Andere belanghebbenden, waaronder overheden, klimaatgroepen, fabrikanten en verschillende verenigingen hebben ook bijgedragen aan de snelle toename van het gebruik van elektrische voertuigen. Al deze belanghebbenden hebben een gemeenschappelijk doel: de vervuiling terugdringen door het gebruik van elektrische auto’s met een lagere uitstoot en de negatieve impact van wegtransport op ons milieu verminderen.


Gaan we de cirkel rond met betrekking tot auto’s?


Ja, de cirkel is weer rond waar de autogeschiedenis begon met de vroege adoptie van elektrische auto’s of groene auto’s. Gezien het op handen zijnde verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s met verbrandingsmotor (ICE), is het onvermijdelijk dat de meerderheid van de weggebruikers in een elektrische auto gaat rijden.


Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services