Is het veilig om een elektrische auto door de wasstraat te halen?

elektrische auto door de wasstraat

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Elektrische voertuigen en autowassen


Het maakt niet uit of je een plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV) of een batterij-elektrisch voertuig (BEV) rijdt. Beide soorten elektrische voertuigen (EV’s) kunnen op dezelfde manier gewassen worden als conventionele voertuigen met verbrandingsmotor (ICE), benzine- en dieselvoertuigen. Ja, een puur elektrische auto kan gewassen worden in een automatische wasstraat (rollovers, tunnels, jetwash) of via een handmatige wasstraat.

Net als elk ander type voertuig wordt een elektrische auto gemaakt en getest onder verschillende omstandigheden om de veiligheid van het voertuig te beoordelen. Het binnendringen van water is een van de criteria die bij nieuwe voertuigen wordt getest.

Het binnendringen van water is niet beperkt tot een wasstraat. Water kan ook binnendringen bij bepaalde weersomstandigheden, zoals zware regenval, overstromingen enz. Alle auto’s, inclusief elektrische auto’s, worden ontwikkeld en geproduceerd om de risico’s van binnendringend water te beperken.

Afgezien van het feit dat het veilig is om een elektrische auto te wassen, is het ook de moeite waard om op te merken dat het wassen van een elektrische auto geen schade veroorzaakt aan de EV-batterij of het elektrische systeem aan boord. Natuurlijk moet je de aanbevolen richtlijnen volgen voor het wassen van een voertuig, zowel van de autofabrikant als van de wasstraatexploitant.

In de meeste EV’s wordt de ingebouwde EV-batterij meestal op de vloer van het voertuig geplaatst om de ruimte in de cabine te vergroten en het zwaartepunt van het voertuig te verbeteren. De batterijcellen worden ook in waterdichte containers geplaatst en verzegeld.

Alle fabrikanten zijn verplicht om te voldoen aan de specifieke IP-classificatienormen (interne bescherming) die worden gebruikt voor EV-batterijen en andere elektrische onderdelen. Voorbeelden van IP-classificaties die relevant zijn voor elektrisch rijden zijn IP65 en IP66. Bij dergelijke classificaties biedt het onderdeel volledige bescherming tegen stof, d.w.z. geen binnendringend stof, en bescherming tegen waterstralen, zoals slangpijpen en krachtigere waterstralen.

Hieronder volgen enkele aanbevelingen voor het wassen van een elektrische auto. Deze zijn vrijwel hetzelfde als het wassen van een benzine- of dieselauto. Deze aanbevelingen gelden ook voor elektrische bestelwagens. We raden aan om tussen de wasbeurten door de elektrische auto altijd zo schoon mogelijk te houden, met name de voorruiten, zijspiegels, enzovoort. Beter zicht is essentieel om de risico’s tijdens het rijden te verminderen!


De beste tips: Een elektrische auto wassen


De beste tips:
Handleiding auto: lees altijd de bijgeleverde handleiding van de fabrikant van de elektrische auto, met name de richtlijnen voor reiniging en onderhoud.
Richtlijnen voor het wassen van auto’s: lees altijd de veiligheidsrichtlijnen van de exploitant van de wasstraat.
EV-inlaatpoort: zorg ervoor dat de laadinlaatpoort van de elektrische auto goed gesloten is.
Ruitenwissers: schakel alle automatische ruitenwissers voor en achter uit.
Vleugelspiegels: klap de buitenspiegels of de zijzichtcamera’s in.
EV batterij: zorg ervoor dat de EV voldoende opgeladen is. Je wilt niet stranden tijdens de carwash!
Deuren & ramen: zorg ervoor dat alle deuren, ramen en de kofferruimte goed gesloten zijn.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services