Volledig elektrische auto’s: Service en onderhoud

EVs Service en onderhoud

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

EV’s: Service en onderhoud


Het is waar dat je met een elektrische auto op veel manieren geld kunt besparen in vergelijking met een conventionele benzine- of dieselauto. Een uitstekend voorbeeld zijn de lagere kosten per kilometer van elektrisch rijden in vergelijking met rijden met een verbrandingsmotor (ICE).

Afhankelijk van de kosten voor het opladen van de elektrische auto, zijn de gemiddelde kosten per km van elektrisch rijden 10 cent. Dit is aanzienlijk lager dan de kosten per km van een benzine- of dieselvoertuig (25 cent en meer).

De betaalbaarheid van het bezit van een puur elektrische auto wordt verder vergroot door de lagere onderhouds- en servicelast en de bijbehorende kosten. We hebben allemaal wel eens te maken gehad met onverwachte onderhouds- en reparatiekosten als gevolg van het bezit van een benzine- of dieselvoertuig, gezien het grote aantal mechanische onderdelen in een verbrandingsmotor.

Bovendien kan zelfs het dagelijkse onderhoud van een auto met verbrandingsmotor overweldigend zijn. Volledig elektrische auto’s zijn niet onderhoudsvrij, maar deze milieuvriendelijke auto’s bieden zeker een aantrekkelijker voorstel van een lager onderhoudsschema in vergelijking met benzine- en dieselauto’s.

Over het algemeen heeft een volledig elektrische auto een minder veeleisend onderhoudsschema dan een auto met verbrandingsmotor. Renault, de Franse autofabrikant, raadt bijvoorbeeld aan om een EV elke 30.000 km te controleren, vergeleken met 15.000 km voor een benzine- of dieselauto!

Wat de onderhoudsintervallen voor puur elektrische auto’s betreft, is het het beste om de aanbevolen richtlijnen van de autofabrikant te volgen. Het beste voor de gezondheid van de EV op lange termijn!


BEV’s: Service en onderhoud
Hebben elektrische auto’s minder onderhoud nodig? Ja, dat is inderdaad het geval. Accu-elektrische voertuigen (BEV’s), ook bekend als puur elektrische auto’s, bevatten veel minder onderdelen dan benzine- en dieselvoertuigen met een verbrandingsmotor (ICE). Een benzineauto kan bijvoorbeeld wel 30.000 onderdelen hebben als je elke bout, schroef enzovoort meetelt. Enkele van deze onderdelen zijn: het motorblok, zuigers en kleppen voor de verbrandingsmotor, carburateur, brandstofinjectie, brandstofpompen en brandstoffilters voor het brandstofsysteem, distributieriem, cilinderkoppakking enz. Geen van deze onderdelen is nodig voor een puur elektrische auto. In feite heeft een volledig elektrische auto ook aanzienlijk minder bewegende onderdelen dan een benzineauto. Een gemiddelde benzineauto heeft 200 bewegende onderdelen, terwijl een elektrische auto (EV) tot 25 bewegende onderdelen heeft. Kortom, hoe minder bewegende onderdelen, hoe lager het onderhoudsniveau van het voertuig. Het is ook vermeldenswaard dat puur elektrische auto’s een vereenvoudigde transmissie hebben in vergelijking met handgeschakelde benzine- en dieselauto’s. Een elektrische auto heeft geen handgeschakelde versnellingsbak. Een elektrische auto heeft geen handgeschakelde versnellingsbak of koppeling (en de bijbehorende onderdelen!).
Zijn puur elektrische auto’s goedkoper in onderhoud?Ja. Volgens CAP HPI, een toonaangevende leverancier van autodata, kosten EV’s gemiddeld 23% minder aan service en onderhoud gedurende drie jaar / 100.000 km, in vergelijking met benzine- en dieselauto’s met verbrandingsmotor (ICE). Dit waren bevindingen uit onderzoek uitgevoerd door CAP HPI in 2018. Het onderzoek benadrukte ook dat de kloof groter wordt voor kleinere auto’s. De volledig elektrische Renault Zoe is bijvoorbeeld 35% goedkoper in onderhoud in vergelijking met de conventionele Opel Corsa met verbrandingsmotor! Uit het onderzoek bleek ook dat de volledig elektrische Nissan Leaf over een periode van drie jaar 19% minder onderhoudskosten heeft dan de Volkswagen Golf 1.0 TSI 110 SE. De lagere onderhoudskosten zijn het gevolg van een combinatie van minder bewegende onderdelen en minder slijtage. Bevindingen van KeeResources, een andere toonaangevende leverancier van autodata, ondersteunen de bovenstaande conclusies. Volgens KeeResources kunnen plug-in elektrische voertuigen over een periode van vier jaar / 100.000 km aanzienlijke besparingen opleveren in vergelijking met benzine- en dieselauto’s.
Wat zijn de andere onderhoudsvoordelen van een puur elektrische auto?Puur elektrische auto’s hebben niet de frequente olieverversingen, filterverversingen, afstellingen, reparaties aan het uitlaatsysteem enz. nodig die auto’s met een verbrandingsmotor wel hebben. Het onderhoud is veel eenvoudiger en schoner bij puur elektrische auto’s.
Zijn puur elektrische auto’s onderhoudsvrij?Niet helemaal. Net als conventionele auto’s hebben volledig elektrische auto’s de volgende potentiële onderhoudsbehoeften, als onderdeel van de normale werking van het voertuig: bandenslijtage, onderhoud van remvloeistof, remblokken en remschijven, onderhoud van de EV-batterij.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services