Wat is rijden met één pedaal?: de complete gids voor Nederland

één pedaal

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Wat is rijden met één pedaal?


Voor degenen die nieuw zijn in elektrisch rijden, worden twee termen vaak genoemd in verband met elektrische auto’s: regeneratief remmen en rijden met één pedaal. Hoewel niet alle elektrische voertuigen (EV’s) één-pedaal-rijden hebben, hebben de meeste regeneratief remmen.

Rijden met één pedaal wordt mogelijk gemaakt door regeneratief remmen, ook wel regeneratief remmen genoemd. Regeneratief remmen is een proces waarbij de verspilde energie (tijdens het remmen) van een elektrisch voertuig wordt opgevangen om te worden hergebruikt (gerecycled). In het geval van elektrisch rijden wordt de ‘opgevangen’ energie hergebruikt (de batterij van de EV opladen) om het puur elektrische bereik van de EV te vergroten (d.w.z. de efficiëntie van de EV verbeteren).

In de meeste conventionele verbrandingsmotoren (ICE), zoals benzine- en dieselauto’s, gaat de kinetische energie verloren op het moment van remmen, d.w.z. in de vorm van warmte, waardoor het rijden met een ICE-motorvoertuig minder efficiënt is. Dit is vooral het geval in stedelijke omgevingen of in omgevingen met veel files waar vaak moet worden geremd.

Een elektrische auto heeft verschillende niveaus van regeneratief remmen, afhankelijk van de behoeften van de bestuurder. Hoe hoger het niveau van regeneratief remmen, hoe efficiënter het voertuig, d.w.z. hoe groter de elektrische actieradius. Ook voor EV’s met één pedaal zijn er verschillende niveaus. De Polestar 2 biedt bijvoorbeeld drie niveaus van één-pedaal rijden.

Eén-pedaal-rijden wordt nu gemeengoed in elektrische auto’s en we verwachten dat de meeste autofabrikanten deze functie in nieuwe elektrische auto’s zullen inbouwen. We raden aan het rijden met één pedaal te oefenen op een lege parkeerplaats of in een veilige omgeving, voordat je het op de weg gebruikt. We raden ook aan om de richtlijnen (handleiding) van de autofabrikant zorgvuldig door te lezen voordat je één-pedaal rijden inschakelt.


Rijden met één pedaal: Basis
Wat is rijden met één pedaal?Het is precies wat de term suggereert. Het is een geavanceerd systeem dat uniek is voor elektrische auto’s. EV’s die rijden met één pedaal bieden de bestuurder de mogelijkheid om slechts één pedaal (het gaspedaal) te gebruiken om de snelheid van het voertuig aan te passen tijdens het rijden, d.w.z. voor accelereren, vertragen en stoppen. Voor alle duidelijkheid, een e-pedaal is geen extra pedaal in een EV!
Hoe werkt rijden met één pedaal?Voor acceleratie is het hetzelfde als bij normaal rijden, d.w.z. wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt, gaat de auto sneller. Wanneer de voet echter van het gaspedaal wordt gehaald, bij rijden met één pedaal, wordt de vertraging van het voertuig sterker versterkt dan bij normaal rijden, omdat het voertuig afremt met behulp van regeneratief remmen (de magnetische weerstand van de elektromotor neemt toe en creëert een remkracht. Deze wrijving in de aandrijflijn remt het voertuig af).
Wordt er altijd met één pedaal gereden?Nee. Het rijden met één pedaal wordt in- of uitgeschakeld, afhankelijk van de behoeften van de bestuurder. In de Nissan Leaf kan de e-pedaal worden ingeschakeld door op de knop op de middenconsole te drukken. In de Kia EV6 wordt het i-pedaal ingeschakeld met de schakelpaddles.
Brengt rijden met één pedaal de EV volledig tot stilstand?Niet in alle elektrische auto’s. In sommige elektrische auto’s kan het voertuig tot stilstand worden gebracht door met één pedaal te rijden, terwijl dat in andere auto’s niet het geval is.
Wat zijn de voordelen van rijden met één pedaal?Voordelen zijn onder andere: minder slijtage van remmen (en bijbehorende onderdelen), minder vermoeidheid voor de bestuurder en meer gemak (hij hoeft niet heen en weer te schakelen tussen pedalen), meer efficiëntie van het elektrische voertuig.
Wat zijn de beperkingen van rijden met één pedaal?Rijden met één pedaal kan niet worden gebruikt voor een noodstop. Noch het rijden met één pedaal, noch regenereren vervangt mechanische wrijvingsremmen. Volgens Kia, “vertrouw niet alleen op het rijden met één pedaal om de auto tot stilstand te brengen. Afhankelijk van de omstandigheden van het voertuig en de weg is het mogelijk dat het voertuig niet tot stilstand kan worden gebracht. Let op de toestand van de weg voor u en trap zo nodig op de rem.”
Voorbeelden van EV’s waarmee je met één pedaal kunt rijden?De volledig elektrische Nissan Leaf, de volledig elektrische Honda e, Polestar 2, Kia EV 6 en meer!
Hoe gemakkelijk is rijden met één pedaal?Hoewel het voor velen een nieuwe ervaring is, is het geen grote uitdaging om te wennen aan rijden met één pedaal en regeneratief remmen. Een paar korte ritjes en het voelt heel natuurlijk!
Zijn er nog andere namen voor rijden met één pedaal?Ja, autofabrikanten geven verschillende namen aan rijden met één pedaal. Hyundai en Kia noemen het bijvoorbeeld i-pedaal, terwijl Nissan het e-pedaal noemt.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services