Wat is autonoom rijden? Wat zijn zelfrijdende auto’s?: de complete gids voor Nederland

Autonoom rijden

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Autonoom rijden? Een inleiding


Zelfrijdende auto’s hebben de verbeelding van fabrikanten, overheden, consumenten en andere belanghebbenden zeker aangewakkerd. Maar ondanks het toegenomen enthousiasme voor de massale overstap naar autonoom rijden, kent de weg die voor ons ligt significante uitdagingen.

Enkele van deze uitdagingen zijn: technologie, regelgeving en consumentenvertrouwen. Het repliceren van menselijk gedrag en besluitvorming in een complexe omgeving, zoals autorijden, is geen gemakkelijke taak! Ondanks alle vooruitgang die mogelijk is gemaakt door kunstmatige intelligentie (AI), LIDAR-technologie, sensoren, camera’s, software, algoritmen enzovoort, zijn we nog lang niet in staat om menselijk rijgedrag nauwkeurig na te bootsen.

Het lijdt geen twijfel dat zelfrijdende auto’s de fundamentele relatie tussen consumenten en mobiliteit zullen herdefiniëren in een mate die tien jaar geleden nog ondenkbaar was. We zien nu al glimpen van ‘deze toekomst’ in zelfrijdende conceptauto’s, zoals de Renault SYMBIOZ. Ondanks al het enthousiasme denken wij bij e-zoomed dat het bereiken van volledige automatisering nog wel even zal duren. Haast je dus nog niet om je rijbewijs weg te gooien!


Autonoom rijden: FAQ’s
Wat is autonoom rijden?Autonoom rijden of zelfrijdende auto’s zijn volledig geautomatiseerde voertuigen die menselijke betrokkenheid bij het rijden overbodig maken. Het is de volgende generatie van mobiliteit op de weg, die sensoren, camera’s, gegevens, kunstmatige intelligentie, geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), software en nog veel meer combineert binnen een ‘connected ecosysteem’. Bestuurderloze auto’s zijn nauw verbonden met de revolutie van elektrische voertuigen (EV). Beide technologieën zijn een paradigmaverschuiving die de traditionele auto-industrie onherkenbaar herdefiniëren. De meeste van de nieuwste elektrische voertuigen zijn ontwikkeld om semi-automatisch te kunnen rijden. Volledig autonome voertuigen moeten menselijk rijgedrag, besluitvorming en nog veel meer nabootsen. Het autonome voertuig moet informatie kunnen identificeren en verwerken, zoals de toestand van de weg, voertuigen in de buurt, verkeer, snelheid, remmen, voetgangers, onverwachte gebeurtenissen en nog veel meer. De weg naar volledig autonoom rijden staat nog in de kinderschoenen en is niet gemakkelijk. Ongelukken tijdens de ontwikkelings- en testfase hebben wereldwijd de krantenkoppen gehaald. 
Wat zijn de voordelen van autonoom rijden?Er zijn veel voordelen voor semi-autonoom en volledig autonoom rijden, maar geen daarvan is potentieel zo belangrijk als het terugdringen van verkeersongevallen en daaraan gerelateerde doden. Volgens de International Organization for Road Accidents Prevention is 90 procent van de ongevallen te wijten aan menselijke fouten.
Welke bedrijven zijn betrokken bij zelfrijdende auto’s?Veel verschillende soorten bedrijven hebben in deze sector geïnvesteerd, waaronder autofabrikanten als Tesla, maar ook bedrijven als Uber, Lyft, Google en Apple. Uber heeft veel te winnen bij autonoom rijden omdat het chauffeurs overbodig maakt, dus lagere kosten. Al deze bedrijven zien een toekomst zonder ongevallen voor zich.
Wanneer worden zelfrijdende auto’s werkelijkheid?Voorspellingen en prognoses voor de massale toepassing van autonome voertuigen lopen uiteen, waarbij managementadviesbureau McKinsey voorspelt dat dit al in 2030 het geval zal zijn. Het adviesbureau suggereert ook dat commerciële autonome voertuigen zoals robo-taxi’s veel eerder mainstream zouden kunnen zijn, mogelijk al in 2020-2022. Andere partijen voorspellen dat er in 2025 tot 8 miljoen autonome of semi-autonome voertuigen op de weg zullen zijn.
Hoeveel niveaus van autonoom rijden?Volgens de Society of Automotive Engineers (SAE) zijn er 6 niveaus van automatisering: Niveau 0, niveau 1, niveau 2, niveau 3, niveau 4 en niveau 5.

Niveaus van autonoom rijden (Bron: SAE)Menselijke betrokkenheidKenmerken
SAE-niveau 0: geen automatiseringDe bestuurder rijdt wanneer dit niveau is ingeschakeld. De bestuurder moet voortdurend toezicht houden op de ondersteuningsfuncties; hij moet sturen, remmen of gas geven om de veiligheid te handhaven.Beperkt tot waarschuwingen en kortstondige assistentie. Voorbeeldfuncties: automatisch remmen in noodsituaties, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook.
SAE-niveau 1: Hulp aan de bestuurderDe bestuurder rijdt wanneer dit niveau is ingeschakeld. De bestuurder moet voortdurend toezicht houden op de ondersteuningsfuncties; hij moet sturen, remmen of gas geven om de veiligheid te handhaven.Ondersteuning bieden aan de bestuurder bij het sturen OF remmen/accelereren. Voorbeeldfuncties: centrering op de rijstrook OF adaptieve cruisecontrol.
SAE-niveau 2: gedeeltelijke rijautomatiseringDe bestuurder rijdt wanneer dit niveau is ingeschakeld. De bestuurder moet voortdurend toezicht houden op de ondersteuningsfuncties; hij moet sturen, remmen of gas geven om de veiligheid te handhaven.Ondersteuning bieden aan de bestuurder bij het sturen EN bij het remmen/accelereren. Voorbeeldfuncties: centrering op de rijstrook EN adaptieve cruisecontrol.
SAE niveau 3: Automatisering van conditioneel rijdenDe bestuurder rijdt niet, zelfs niet als hij op de bestuurdersstoel zit. Wanneer de functie dit echter vereist, moet de bestuurder rijden.Deze functies kunnen het voertuig onder beperkte omstandigheden besturen en werken alleen als aan alle vereiste voorwaarden is voldaan. Voorbeeldfuncties: filechauffeur.
SAE-niveau 4: Automatisering op hoog niveauDe bestuurder rijdt niet, zelfs niet als hij op de bestuurdersstoel zit. Bij dit geautomatiseerde niveau hoeft de bestuurder het rijden niet over te nemen.Deze functies kunnen het voertuig onder beperkte omstandigheden besturen en werken alleen als aan alle vereiste voorwaarden is voldaan. Voorbeeldfuncties: lokale bestuurderloze taxi, pedalen/stuurwiel al dan niet geïnstalleerd.
SAE niveau 5: volledig geautomatiseerd rijdenDe bestuurder rijdt niet, zelfs niet als hij op de bestuurdersstoel zit. Bij dit geautomatiseerde niveau hoeft de bestuurder het rijden niet over te nemen.Deze functie kan het voertuig onder alle omstandigheden besturen. Voorbeelden functies: hetzelfde als niveau 4, maar deze functie kan het voertuig onder alle omstandigheden besturen.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services