Overzicht
Zweden heeft zijn deel van de wereldmerken gecreëerd, maar geen enkel merk heeft zo’n goede reputatie als Volvo Cars als het gaat om de veiligheid van passagiers. Volvo Cars is een autofabrikant gevestigd in Göteborg, Zweden. De Volvo Group heeft een lange succesgeschiedenis en werd opgericht in 1927.
Sindsdien heeft het bedrijf meerdere eigenaren gehad, waaronder de Amerikaanse Ford Motor Company. De huidige eigenaar is de Chinese autogigant Geely Automobile, die Volvo Cars in 2010 overnam. Geely is ook eigenaar van de automerken Lotus Cars en Polestar.
De autofabrikant heeft de ambitie om tegen 2025 50% van de verkoop te halen uit puur elektrische auto’s en de overige 50% uit plug-in hybride elektrische auto’s. Het bedrijf streeft er ook naar om tegen 2040 ‘klimaatneutraal’ te zijn in de hele waardeketen. Het huidige portfolio elektrische voertuigen (EV) van Volvo omvat:
- C40 Recharge puur elektrische crossover
- Volvo EX30 zuiver elektrische SUV
- Volvo EX90 volledig elektrische SUV
- XC40 Recharge puur elektrische SUV
- XC40 Recharge Plug-in hybride SUV
- XC60 Recharge Plug-in hybride SUV
- XC90 Recharge Plug-in hybride SUV
- S60 Recharge Plug-in hybride sedan
- S90 Recharge Plug-in hybride sedan
- V60 Recharge Plug-in Hybride Estate
- V90 Recharge Plug-in Hybride Estate
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De Volvo XC60 Plug-In hybride SUV
De Volvo XC60 plug-in hybride elektrische auto (PHEV) concept werd in 2012 onthuld op de North American International Show. De tweede generatie werd onthuld op de Autosalon van Genève in 2017. De elektrische auto (EV) kreeg begin 2021 een facelift.
De premium middelgrote XC60 Recharge PHEV werd eind 2021 verder geüpdatet en biedt een aantrekkelijkere waardepropositie voor privé- en bedrijfsautobestuurders. De EV-batterij aan boord werd uitgebreid tot 18,8 kWh, waardoor het emissievrije elektrische bereik werd verbeterd tot 78 km (WLTP-gecertificeerd) voor de T6 plug-in hybride variant. De T8 PHEV kan tot 74 km afleggen.
Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de rijomstandigheden in de praktijk, zou de plug-in hybride elektrische auto (PHEV) een emissievrije zuiver elektrische actieradius van meer dan 60 km moeten kunnen leveren, waarmee hij tot de beste in zijn klasse behoort!
Voor degenen die nog nooit elektrisch hebben gereden, is het goed om te weten dat veel factoren van invloed zijn op de actieradius van een elektrische auto in de praktijk. Enkele daarvan zijn: rijstijl, temperatuur, hoogte, wind, regen, wegdek, banden, gebruikte services aan boord enz.
Om te profiteren van het bereik van EV moet je er ook een gewoonte van maken om de EV regelmatig op te laden, wat net zo eenvoudig is als het opladen van een smartphone. Wij bij e-zoomed raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto.
Een ‘bijtank’-aanpak voor het opladen zal de algehele efficiëntie van het voertuig helpen verbeteren en ook het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Volvo biedt 8 jaar of 160.000 km garantie.
Ondanks de updates is het teleurstellend om te zien dat de XC60 PHEV geen gelijkstroom opladen biedt. De EV heeft een ingebouwde lader van 3,6 kW. De elektrische auto van Volvo kan via een speciaal EV-laadstation in 5 uur van 0% tot 100% worden opgeladen.
Ook de efficiëntie van de EV is verbeterd. Volvo claimt een brandstofverbruik tot 1 l/100 km. Natuurlijk zal, net als het werkelijke elektrische bereik, het werkelijke brandstofverbruik worden beïnvloed door een aantal factoren. Om in de buurt te komen van het door de fabrikant geclaimde verbruik, is het belangrijk om regelmatig puur elektrisch te rijden.
Dat gezegd hebbende, zal de XC60 plug-in hybride een beter brandstofverbruik leveren dan de conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE), als de e-stand inderdaad regelmatig wordt gebruikt.
Ook de uitlaatemissies van de plug-in hybride elektrische auto zijn verbeterd. De XC60 heeft een uitlaatemissie tot 25g CO2/km, wat de lokale luchtkwaliteit ten goede komt. Bovendien kunnen bestuurders van bedrijfswagens ook profiteren van de lagere uitstoot.
Ook op het vlak van praktische bruikbaarheid, binnenruimte, interieurkwaliteit, standaarduitrusting, veiligheidsvoorzieningen en technologie is het voorstel van de Volvo XC60 plug-in hybride overtuigend. De EV biedt voldoende hoofdruimte, beenruimte en zelfs bagageruimte (468 L), ondanks de plaatsing van de ingebouwde EV-batterij.
Ook beschikbaar zijn: Google ingebouwd, geavanceerde luchtreiniger, head-up display, intelligente veiligheidsassistentie, dodehoekinformatiesysteem, 360° parkeerzicht en meer. De auto biedt ook gedeeltelijk gerecycled tapijt en ledervrije bekleding.
De vierwielaangedreven Volvo plug-in hybride is verkrijgbaar in de T6 en T8 aandrijflijn. De EV koppelt een 2,0-liter turbomotor aan een elektromotor (107 kW). De T8-variant levert 455 pk en de T6 levert 253 pk (350 Nm koppel). De topsnelheid bedraagt 180 km/u.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goed EV-batterijformaat en emissievrij elektrisch bereik | Hogere afwerking duur |
Praktisch voor gezinnen | Bagageruimte niet toonaangevend in zijn klasse |
Goede standaarduitrusting en veiligheidsvoorzieningen | Kan niet gelijkstroom opladen |
De Volvo XC60 Plug-In hybride SUV (krediet: Volvo)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Volvo XC60 PHEV (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 18,8 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,6 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 25g – 23g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1651 |
Breedte (mm): | 2117 |
Lengte (mm): | 4708 |
Wielbasis (mm): | 2865 |
Cirkel draaien (m): | 11,4 |
Bagageruimte (L): | 468 |
Volvo XC60 AWD Plug-in Hybrid | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 18,8 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 78 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 19,3 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,0 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,6 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 5,6 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 107 |
Maximaal vermogen (PS): | 253 |
Koppel (Nm): | 350 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.660 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 4 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.