De Volvo XC60 Plug-In hybride SUV: de complete gids voor Nederland

Volvo XC60 Plug-In hybride
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 18,8 kWh
Electric range (WLTP): 78 km
Tailpipe emissions: 25g – 23g (CO2/km)

Overzicht


Zweden heeft zijn deel van de wereldmerken gecreëerd, maar geen enkel merk heeft zo’n goede reputatie als Volvo Cars als het gaat om de veiligheid van passagiers. Volvo Cars is een autofabrikant gevestigd in Göteborg, Zweden. De Volvo Group heeft een lange succesgeschiedenis en werd opgericht in 1927.

Sindsdien heeft het bedrijf meerdere eigenaren gehad, waaronder de Amerikaanse Ford Motor Company. De huidige eigenaar is de Chinese autogigant Geely Automobile, die Volvo Cars in 2010 overnam. Geely is ook eigenaar van de automerken Lotus Cars en Polestar.

De autofabrikant heeft de ambitie om tegen 2025 50% van de verkoop te halen uit puur elektrische auto’s en de overige 50% uit plug-in hybride elektrische auto’s. Het bedrijf streeft er ook naar om tegen 2040 ‘klimaatneutraal’ te zijn in de hele waardeketen. Het huidige portfolio elektrische voertuigen (EV) van Volvo omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Volvo XC60 Plug-In hybride SUV


De Volvo XC60 plug-in hybride elektrische auto (PHEV) concept werd in 2012 onthuld op de North American International Show. De tweede generatie werd onthuld op de Autosalon van Genève in 2017. De elektrische auto (EV) kreeg begin 2021 een facelift.

De premium middelgrote XC60 Recharge PHEV werd eind 2021 verder geüpdatet en biedt een aantrekkelijkere waardepropositie voor privé- en bedrijfsautobestuurders. De EV-batterij aan boord werd uitgebreid tot 18,8 kWh, waardoor het emissievrije elektrische bereik werd verbeterd tot 78 km (WLTP-gecertificeerd) voor de T6 plug-in hybride variant. De T8 PHEV kan tot 74 km afleggen.

Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de rijomstandigheden in de praktijk, zou de plug-in hybride elektrische auto (PHEV) een emissievrije zuiver elektrische actieradius van meer dan 60 km moeten kunnen leveren, waarmee hij tot de beste in zijn klasse behoort!

Voor degenen die nog nooit elektrisch hebben gereden, is het goed om te weten dat veel factoren van invloed zijn op de actieradius van een elektrische auto in de praktijk. Enkele daarvan zijn: rijstijl, temperatuur, hoogte, wind, regen, wegdek, banden, gebruikte services aan boord enz.

Om te profiteren van het bereik van EV moet je er ook een gewoonte van maken om de EV regelmatig op te laden, wat net zo eenvoudig is als het opladen van een smartphone. Wij bij e-zoomed raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto.

Een ‘bijtank’-aanpak voor het opladen zal de algehele efficiëntie van het voertuig helpen verbeteren en ook het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Volvo biedt 8 jaar of 160.000 km garantie.

Ondanks de updates is het teleurstellend om te zien dat de XC60 PHEV geen gelijkstroom opladen biedt. De EV heeft een ingebouwde lader van 3,6 kW. De elektrische auto van Volvo kan via een speciaal EV-laadstation in 5 uur van 0% tot 100% worden opgeladen.

Ook de efficiëntie van de EV is verbeterd. Volvo claimt een brandstofverbruik tot 1 l/100 km. Natuurlijk zal, net als het werkelijke elektrische bereik, het werkelijke brandstofverbruik worden beïnvloed door een aantal factoren. Om in de buurt te komen van het door de fabrikant geclaimde verbruik, is het belangrijk om regelmatig puur elektrisch te rijden.

Dat gezegd hebbende, zal de XC60 plug-in hybride een beter brandstofverbruik leveren dan de conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE), als de e-stand inderdaad regelmatig wordt gebruikt.

Ook de uitlaatemissies van de plug-in hybride elektrische auto zijn verbeterd. De XC60 heeft een uitlaatemissie tot 25g CO2/km, wat de lokale luchtkwaliteit ten goede komt. Bovendien kunnen bestuurders van bedrijfswagens ook profiteren van de lagere uitstoot.

Ook op het vlak van praktische bruikbaarheid, binnenruimte, interieurkwaliteit, standaarduitrusting, veiligheidsvoorzieningen en technologie is het voorstel van de Volvo XC60 plug-in hybride overtuigend. De EV biedt voldoende hoofdruimte, beenruimte en zelfs bagageruimte (468 L), ondanks de plaatsing van de ingebouwde EV-batterij.

Ook beschikbaar zijn: Google ingebouwd, geavanceerde luchtreiniger, head-up display, intelligente veiligheidsassistentie, dodehoekinformatiesysteem, 360° parkeerzicht en meer. De auto biedt ook gedeeltelijk gerecycled tapijt en ledervrije bekleding.

De vierwielaangedreven Volvo plug-in hybride is verkrijgbaar in de T6 en T8 aandrijflijn. De EV koppelt een 2,0-liter turbomotor aan een elektromotor (107 kW). De T8-variant levert 455 pk en de T6 levert 253 pk (350 Nm koppel). De topsnelheid bedraagt 180 km/u.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Goed EV-batterijformaat en emissievrij elektrisch bereikHogere afwerking duur
Praktisch voor gezinnenBagageruimte niet toonaangevend in zijn klasse
Goede standaarduitrusting en veiligheidsvoorzieningenKan niet gelijkstroom opladen

Galerij


De Volvo XC60 Plug-In hybride SUV (krediet: Volvo)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Volvo XC60 PHEV (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 18,8 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,6 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:25g – 23g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1651
Breedte (mm):2117
Lengte (mm):4708
Wielbasis (mm):2865
Cirkel draaien (m):11,4
Bagageruimte (L):468

Volvo XC60 AWD Plug-in Hybrid
Batterijcapaciteit EV:18,8 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):78 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):19,3
Brandstofverbruik (l/100 km):1,0
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,6 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:5,6 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):107
Maximaal vermogen (PS):253
Koppel (Nm):350
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.660
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:4
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services