Overzicht
Zweden heeft zijn deel van de wereldmerken gecreëerd, maar geen enkel merk heeft zo’n goede reputatie als Volvo Cars als het gaat om de veiligheid van passagiers. Volvo Cars is een autofabrikant gevestigd in Göteborg, Zweden. De Volvo Group heeft een lange succesgeschiedenis en werd opgericht in 1927.
Sindsdien heeft het bedrijf meerdere eigenaren gehad, waaronder de Amerikaanse Ford Motor Company. De huidige eigenaar is de Chinese autogigant Geely Automobile, die Volvo Cars in 2010 overnam. Geely is ook eigenaar van de automerken Lotus Cars en Polestar.
De autofabrikant heeft de ambitie om tegen 2025 50% van de verkoop te halen uit puur elektrische auto’s en de overige 50% uit plug-in hybride elektrische auto’s. Het bedrijf streeft er ook naar om tegen 2040 ‘klimaatneutraal’ te zijn in de hele waardeketen. Het huidige portfolio elektrische voertuigen (EV) van Volvo omvat:
- C40 Recharge puur elektrische crossover
- Volvo EX30 zuiver elektrische SUV
- Volvo EX90 volledig elektrische SUV
- XC40 Recharge puur elektrische SUV
- XC40 Recharge Plug-in hybride SUV
- XC60 Recharge Plug-in hybride SUV
- XC90 Recharge Plug-in hybride SUV
- S60 Recharge Plug-in hybride sedan
- S90 Recharge Plug-in hybride sedan
- V60 Recharge Plug-in Hybride Estate
- V90 Recharge Plug-in Hybride Estate
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Volvo EX90 SUV
Volvo zet zijn visie om een echte geëlektrificeerde autofabrikant te worden door met de lancering van zijn derde puur elektrische SUV. Voor degenen die nog niet eerder met elektrisch rijden hebben kennisgemaakt, worden puur elektrische auto’s ook wel batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) genoemd. BEV’s zijn elektrische voertuigen (EV’s) zonder uitlaatgassen, aangedreven door elektrische aandrijving.
SUV’s in het algemeen zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, omdat zowel gezinnen als bedrijven profiteren van het praktische gemak en de stijl die deze carrosserietypes kunnen bieden. Met de introductie van elektrische SUV’s is de populariteit echter nog verder toegenomen, dankzij de betere milieuprestaties van elektrisch rijden.
Hoewel er de afgelopen 48 maanden steeds meer zuivere en plug-in hybride elektrische SUV’s beschikbaar zijn gekomen, zijn zevenzits zuiver elektrische SUV’s nog steeds beperkt. Daarom is de Volvo EX90 7-zits elektrische SUV goed gepositioneerd voor succes, gezien de benijdenswaardige reputatie van Volvo Cars op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid.
De volledig elektrische EX90 EV heeft veel te bieden voor wie wil overstappen op elektrisch rijden. Ten eerste biedt de e-SUV een praktisch en nuttig puur elektrisch bereik. Volvo claimt een actieradius tot 600 km (WLTP) op een volle lading, wat vergelijkbaar is met de actieradius van de volledig elektrische Mercedes EQS SUV (587 km). Zelfs als we rekening houden met de rijomstandigheden in de praktijk, zou de EX90 meer dan 480 km op een volle lading moeten kunnen afleggen.
De Volvo EX90 heeft een 111 kWh EV-batterij aan boord (107 kWh Bruikbaar) en is verkrijgbaar in slechts één EV-batterijformaat. Zoals bij de meeste elektrische voertuigen is de EV-batterij onder de vloer geplaatst om het zwaartepunt te verlagen en de binnenruimte te vergroten. De EV kan tot 250 kW DC ultrasnelladen en kan 10% tot 80% lading bereiken in 30 minuten.
Het belangrijkste is natuurlijk om onderweg een openbaar ultra-snel laadstation te vinden. Bij de meer gangbare 50 kW DC snelladers kan de EV in 97 minuten tot 80% worden opgeladen. De EV heeft standaard een driefasige 11 kW AC-boordlader (0%-100%: 11 uur). Eenfase EV opladen (7,4 kW) zal langer duren!
De Volvo EX90 biedt ook bidirectioneel opladen en vehicle-to-grid (V2G). We kunnen verwachten dat bidirectioneel opladen steeds gebruikelijker wordt naarmate EV’s zich ontwikkelen tot de volgende generatie. Bij bidirectioneel opladen kan het elektrische voertuig worden gebruikt om het huis van stroom te voorzien (vehicle-to-home: V2H) of zelfs om energie aan het elektriciteitsnet te verkopen. Het kan ook gebruikt worden om andere apparaten van stroom te voorzien (vehicle-to-load: V2L) of zelfs om een andere elektrische auto op te laden (vehicle-to-vehicle: V2V).
De volledig elektrische Volvo SUV is perfect voor gezinnen die al bekend zijn met de voordelen van het bezitten en rijden in een Volvo, namelijk de fantastische reputatie op het gebied van veiligheid en kwaliteit. De fabrikant heeft zijn reputatie op het gebied van veiligheid in de EX90 echter nog verder verbeterd.
De EV heeft op zijn dak een van de meest geavanceerde sensorsets gemonteerd, een geavanceerde LiDAR-sensor voor op het dak, die bestaat uit: vijf radars, acht camera’s, twee interieurcamera’s en 16 ultrasone sensoren. Dit maakt deel uit van de visie van het bedrijf op Zero Collision in nieuwe Volvo’s. Het LiDAR-systeem brengt via intern ontwikkelde software een zeer nauwkeurig beeld van de omgeving van de EV’s in kaart, waardoor de veiligheid van het voertuig toeneemt.
De Volvo EX90 is verkrijgbaar in twee aandrijflijnvarianten. De vierwielaangedreven Twin Motor en de vierwielaangedreven Twin Motor Performance. De Twin Motor haalt 0-100 km/u in 5,7 seconden (maximumvermogen: 408 pk/koppel: 770 Nm). De variant met hogere prestaties, de Twin Motor Performance, haalt 0-100 km/u in 4,7 seconden (maximumvermogen: 517 pk/koppel: 910 Nm). De topsnelheid van de EV is 180 km/u. Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van het directe koppel en kun je met één pedaal rijden. De EV heeft een trekvermogen tot 2.200 kg.
Volvo heeft de styling van het exterieur dicht bij zijn ‘minimalisme’ designfilosofie gehouden. Volgens de fabrikant verbetert het exterieurdesign van de EX90 de aerodynamische efficiëntie van de auto. De EV heeft een Cd-weerstandscoëfficiënt van 0,29.
De zevenpersoons e-SUV is praktisch. De achterbank (inclusief de derde rij) is comfortabel voor volwassenen, met voldoende beenruimte en hoofdruimte. De EV biedt een bagageruimte van 365 liter achter de derde rij en tot 655 liter achter de tweede rij. De EV heeft ook een frunk (voorste opbergvak).
Volvo heeft een 14,5 inch infotainmentscherm in het midden ingebouwd, met Google. Google apps en diensten zoals Google Assistant en Google Maps zijn inbegrepen. De EX90 is ook compatibel met draadloos Apple CarPlay. Telefoonsleuteltechnologie is ook standaard, waarbij je smartphone kan fungeren als ‘autosleutel’. Het bedrijf is erop gebrand om zijn benadering van duurzame materialen voor de productie van de EV verder te verbeteren. Dit omvat 15% gerecycled staal, 25% gerecycled aluminium, 48 kilogram gerecycled plastic en nog veel meer!
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Toonaangevend puur elektrisch bereik. Praktisch (7-zitter) | Alleen verkrijgbaar in één EV-batterijformaat |
Standaard 250 kW DC snelladen en driefasige boordlader | Dure |
Gevuld met de nieuwste technologie: LiDAR, V2L, V2G, V2V | De minimalistische vormgeving van het exterieur zal niet iedereen aanspreken |
De volledig elektrische Volvo EX90 SUV (krediet: Volvo)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Volvo EX90 (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in één batterijformaat: 111 kWh |
Opladen: | 250 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1747 |
Breedte (mm): | 1964 |
Lengte (mm): | 5037 |
Wielbasis (mm): | 2985 |
Cirkel draaien (m): | 11,8 |
Bagageruimte (L): | 365 |
Volvo EX90 Twin Motor | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 111 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 600 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Opladen: | 250 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 5,7 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 300 |
Maximaal vermogen (PS): | 408 |
Koppel (Nm): | 770 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 7 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.818 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 7 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Volvo EX90 Twin Motor Performance | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 111 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 600 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Opladen: | 250 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 4,7 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 380 |
Maximaal vermogen (PS): | 517 |
Koppel (Nm): | 910 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 7 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.818 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 7 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.