De volledig elektrische Volvo EX30 SUV: de complete gids voor Nederland

Volvo EX30 SUV
Price: € 36.795
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 51 kWh/ 69 kWh
Electric range (WLTP): 344 - 475 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Zweden heeft zijn deel van de wereldmerken gecreëerd, maar geen enkel merk heeft zo’n goede reputatie als Volvo Cars als het gaat om de veiligheid van passagiers. Volvo Cars is een autofabrikant gevestigd in Göteborg, Zweden. De Volvo Group heeft een lange succesgeschiedenis en werd opgericht in 1927.

Sindsdien heeft het bedrijf meerdere eigenaren gehad, waaronder de Amerikaanse Ford Motor Company. De huidige eigenaar is de Chinese autogigant Geely Automobile, die Volvo Cars in 2010 overnam. Geely is ook eigenaar van de automerken Lotus Cars en Polestar.

De autofabrikant heeft de ambitie om tegen 2025 50% van de verkoop te halen uit puur elektrische auto’s en de overige 50% uit plug-in hybride elektrische auto’s. Het bedrijf streeft er ook naar om tegen 2040 ‘klimaatneutraal’ te zijn in de hele waardeketen. Het huidige portfolio elektrische voertuigen (EV) van Volvo omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Volvo EX30 SUV


De volledig elektrische EX30 is Volvo’s vierde puur elektrische crossover/ SUV. Misschien een late binnenkomer op het pad van Volvo naar een volledig geëlektrificeerd portfolio, maar daarom niet minder belangrijk. Sterker nog, de EX30 heeft het potentieel om een bepalend voertuig te worden voor de Zweedse autofabrikant en mogelijk ook voor de EV-industrie.

De EX30 e-SUV is goed gepositioneerd om te profiteren van twee belangrijke trends in de auto-industrie. De eerste is de onverminderde vraag naar elektrische SUV’s en de tweede is de verschuiving naar compactere voertuigen. De EX30 speelt in op beide trends.

Het is de kleinste SUV van Volvo en gebouwd op een speciaal ontworpen EV-platform. Ter vergelijking: de grotere broer of zus, de volledig elektrische EX90 is iets langer dan 5 meter (5037 mm), vergeleken met 4,2 meter (4233 mm) voor de EX30. Zelfs in vergelijking met de volledig elektrische C40 Recharge (lengte: 4440 mm) blijft de EX30 de meest compacte SUV van Volvo.

Volvo is niet de enige autofabrikant die inspeelt op de trend om compacte SUV’s/ crossovers te lanceren. Hyundai, Kia, Jeep (Avenger), BYD (Atto 3), Fiat (600e), Smart (#1) zijn slechts enkele van de OEM’s die voor dit segment strijden.

In feite hebben de volledig elektrische Smart #1 compacte SUV en de EX30 overeenkomsten, aangezien beide bedrijven eigendom zijn van dezelfde moedermaatschappij (Geely Automobile). Dat gezegd hebbende, beide EV’s verschillen in design en styling! Volvo heeft zijn minimalistische aanpak doorgevoerd in zowel het interieur als het exterieur van de EX30 EV.

We moedigen OEM’s aan om door te gaan met de ontwikkeling en lancering van kleinere elektrische auto’s met nulemissie. Kleinere auto’s zijn niet alleen beter voor het milieu (kleinere koolstofvoetafdruk), maar verminderen ook de files op onze wegen en in onze buurten.

Het is niet alleen het compacte formaat van de EX30 dat de aandacht van potentiële kopers heeft getrokken, maar ook de meer betaalbare prijs, waardoor de SUV een overtuigend ‘value for money’-voorstel is voor gezinnen die op zoek zijn naar betaalbaarheid en kwaliteit.

Maar wees niet gehaast om te concluderen dat kleinere SUV’s alleen geschikt zijn voor gezinnen die in dichtbevolkte stadscentra wonen. De EX30 biedt juist praktische mogelijkheden voor gezinnen die zowel in de stad als op het platteland wonen. De Volvo EX30 is verkrijgbaar in twee EV batterijformaten: 51 kWh en 69 kWh.

Voor de 51 kWh EV-batterij claimt Volvo een elektrische actieradius tot 344 km (WLTP) en tot 475 km (WLTP) voor de 69 kWh EV-batterij. Maar dit hoeft niet te verbazen, aangezien de meeste van onze ritten korte woon-werkritten zijn. De gemiddelde rit in Ierland is minder dan 25 km: plaatselijke winkelstraat, schoolritten, sportschool, boodschappen enz.

Zelfs als we rekening houden met de rijomstandigheden in de praktijk, hebben beide EV-batterijen veel te bieden. Verwacht voor de 51 kWh een actieradius van 290 km en voor de 69 kWh is 400 km realistischer. Voor gezinnen of eigenaars van bedrijfswagens die regelmatig langere afstanden afleggen, raden we de 69 kWh EV batterij aan.

De variant met één motor (51 kWh) heeft een LFP EV-batterij die gebruikmaakt van lithium-ijzerfosfaatchemie. Volgens Volvo is deze batterijtechnologie ‘kosteneffectiever en minder hulpbronintensief’ voor de fabrikant. De grotere 69 kWh EV-batterij maakt gebruik van een NMC EV-batterij, die lithium, nikkel, mangaan en kobalt bevat.

De EV kan gelijkstroom opladen tot 175 kW gelijkstroom. Passend, gezien de grootte van de ingebouwde EV-batterij. De 51 kWh kan in 26 minuten van 10% tot 80% worden opgeladen, terwijl de 69 kWh EV-batterij in 27 minuten tot 80% kan worden opgeladen. Net als andere elektrische auto’s van Volvo is de EX30 e-SUV standaard uitgerust met een 11 kW AC (driefasen) lader aan boord.

Voor degenen die thuis of op het werk toegang hebben tot driefasig opladen van EV’s duurt het tot 6 uur om de 51 kWh EV-batterij volledig op te laden, terwijl het voor de 69 kWh EV-batterij tot 8 uur duurt om 100% op te laden. Eenfase EV opladen (7,4 kW) zal langer duren (9,5 – 11 uur!).

We raden een ‘topping up’ benadering aan voor het opladen van EV’s. Op deze manier zijn de oplaadtijden korter en het helpt ook bij de gezondheid op lange termijn en het onderhoud van de EV-batterij. Volvo biedt standaard 8 jaar of 160.000 km garantie op de EV-batterij.

De Volvo EX30 is verkrijgbaar in drie motor- en EV-batterijopties. Het instapmodel EX30 Single Motor met de kleinere 51 kWh EV-accu, de Single Motor Extended Range met de grotere 69 kWh EV-accu en het topmodel, EX30 Twin Motor Performance met de 69 kWh EV-accu. Beide Single Motor-varianten zijn achterwielaangedreven (RWD), terwijl de Performance-variant vierwielaandrijving (AWD) is. Voor de RWD is de enkele elektromotor op de achteras gemonteerd.

De Twin Motor Performance (AWD) haalt 0-100 km/u in 3,6 seconden (maximumvermogen: 428 pk/koppel: 543 Nm). Het instapmodel Single Motor (RWD) haalt 0-100 km/u in 5,7 seconden (maximumvermogen: 272 pk/koppel: 343 Nm). Het middensegment, Single Motor Extended Range (RWD), haalt 0-100 km/u in 5,3 seconden (maximumvermogen: 272 pk/koppel: 343 Nm).

De topsnelheid van de EV is 180 km/u. De prestaties van de Twin Motor zijn zeker indrukwekkend en maken de EX30 de snelste elektrische auto van Volvo. Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van het directe koppel en kun je met één pedaal rijden. De EV heeft een trekvermogen tot 1.600 kg.

Volvo heeft de styling van het exterieur dicht bij zijn ‘minimalisme’ designfilosofie gehouden. Het ziet er zeker aantrekkelijk uit en is verkrijgbaar in vijf exterieurkleuren. Onze favoriete kleur is Moss Yellow! Ook het interieur blijft minimalistisch, wat ongetwijfeld aantrekkelijk is. Het ontbreken van fysieke bedieningselementen is echter onwenselijk. Gelukkig heeft de EV een handschoenenkastje, dat zo vaak wordt gemist in de laatste generatie elektrische auto’s.

Het interieur is verkrijgbaar in vier op de natuur geïnspireerde opties (Breeze, Mist, Pine, Indigo), gemaakt van hernieuwbare en gerecyclede materialen. Dit wordt nu een gebruikelijke aanpak bij de meeste autofabrikanten wereldwijd.

Volgens Volvo “zijn we erin geslaagd om zijn totale koolstofvoetafdruk over 200.000 gereden kilometers terug te brengen tot minder dan 30 ton”. Het bedrijf claimt dat 25% van al het aluminium en 17% van al het staal en plastic dat in de EX30 is gebruikt, is gerecycled. Het interieur bestaat voor 25% uit gerecyclede materialen.

De vijfdeurs e-SUV met vijf zitplaatsen is weliswaar praktisch, maar kan een beetje krap zijn voor langere volwassenen die achterin zitten. Meer wat betreft beenruimte dan hoofdruimte. Dat gezegd hebbende, voor gezinnen met jongere kinderen zijn de achterstoelen ruim. De EV heeft ook een kofferbak (voorste opbergvak), perfect voor het opbergen van de EV-kabel. De EV heeft een bagageruimte van 318 liter met een elektrisch bediende achterklep. De bagageruimte kan worden vergroot tot 622 liter met de stoelen op de tweede rij neergeklapt.

Hoewel de EV nog geen Euro NCAP-classificatie heeft gekregen, kun je ervan uitgaan dat ook deze nieuwste elektrische auto (EV) is ‘gebouwd’ op Volvo’s benijdenswaardige reputatie op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid.

De EX30 biedt een groot aantal veiligheidsvoorzieningen en hulpmiddelen voor de bestuurder. Enkele daarvan zijn: lane departure warning, door opening alert, driver alert system, pedestrian and cyclist steering avoidance, intelligent speed assist (ISA), collision avoidance and mitigation, park pilot assist, traffic jam assist en nog veel meer!

De EV is uitgerust met een 12,3-inch display in het midden, Google Assistant, Google Maps en Google Play Store (4 jaar lang inbegrepen). Ook compatibel met Apple CarPlay. De EV heeft geen conventioneel instrumentenpaneel. Jammer!

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Waar voor je geld. Praktisch en goede kwaliteitGebrek aan fysieke controles
Verkrijgbaar als RWD en AWD. Indrukwekkende prestaties!De achterbank kan lastig zijn voor langere volwassenen
Ziet er goed uit en zit vol technologieWarmtepomp niet standaard op alle varianten

Galerij


De volledig elektrische Volvo EX30 SUV (krediet: Volvo)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (3 Opties)
Volvo EX30 Core (vanaf € 36.795)
Volvo EX30 Plus (vanaf € 39.795)
Volvo EX30 Ultra (vanaf € 47.995)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:LFP/ NMC
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 51 kWh/ 69 kWh
Opladen:175 kW DC snelladen (10%-80%: 26-27 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6-8 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1555
Breedte (mm):1836
Lengte (mm):4233
Wielbasis (mm):2650
Cirkel draaien (m):11,0
Bagageruimte (L):318

Volvo EX30 Single Motor
Batterijcapaciteit EV:51 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):344 km
Elektrisch energieverbruik(kWh/100km):16,7
Opladen:175 kW DC snelladen (10%-80%: 26 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6 uur)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:5,7 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):200
Maximaal vermogen (PS):272
Koppel (Nm):343
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.840
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:4
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Volvo EX30 Single Motor Extended Range
Batterijcapaciteit EV:69 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):475 km
Elektrisch energieverbruik(kWh/100km):17,0
Opladen:175 kW DC snelladen (10%-80%: 27 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:5,3 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):200
Maximaal vermogen (PS):272
Koppel (Nm):343
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.850
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:4
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Volvo EX30 Twin Motor Performance
Batterijcapaciteit EV:69 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):450 km
Elektrisch energieverbruik(kWh/100km):17,5
Opladen:175 kW DC snelladen (10%-80%: 27 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:3,6 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):315
Maximaal vermogen (PS):428
Koppel (Nm):543
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.960
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:4
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services