De Toyota RAV4 Plug-In hybride SUV: de complete gids voor Nederland

Toyota RAV4 Plug-In hybride
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 18,1 kWh
Electric range (WLTP): 74 km
Tailpipe emissions: 22g (CO2/km)

Overzicht


Toyota Motor Corporation, beter bekend als Toyota, is een toonaangevend wereldwijd autobedrijf. Het bedrijf is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en heeft zijn hoofdkantoor in Aichi, Japan. Het bedrijf heeft al een benijdenswaardige staat van dienst opgebouwd voor de ontwikkeling en marketing van milieuvriendelijke hybride voertuigen. Toyota heeft een van de grootste portfolio’s van mild hybrid electric vehicles (MHEV’s), momenteel 11 hybride modellen. Het is ook wereldleider op het gebied van elektrische voertuigen met brandstofcellen (FCEV’s). Het bedrijf heeft momenteel een portfolio met de volgende volledig elektrische en plug-in elektrische voertuigen:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Toyota RAV4 Plug-In hybride SUV


De RAV4 is een compacte SUV en de eerste compacte crossover van de Japanse fabrikant. Hij werd geïntroduceerd in 1994. De afkorting RAV is afgeleid van ‘Recreational Activity Vehicle’. De plug-in hybride elektrische auto (PHEV) variant werd in 2019 gelanceerd op de LA Auto Show. De verkoop begon in 2020 in Japan.

Ondanks het feit dat de RAV4 SUV vele decennia geleden werd gelanceerd en Toyota’s leiderschap op het gebied van hybride technologie, werd de PHEV-variant verrassend genoeg vrij laat geïntroduceerd. Toch heeft de RAV4 plug-in hybride, ondanks de toegenomen concurrentie in het segment van compacte SUV’s, veel te bieden, zowel voor gezinnen als voor bestuurders van bedrijfswagens.

De Toyota plug-in hybride SUV heeft een 18,1 kWh EV-batterij aan boord, met een WLTP-gecertificeerde emissievrije elektrische actieradius tot 74 km. Zowel de omvang van de EV-batterij als de geclaimde emissievrije elektrische actieradius zijn bovengemiddeld in vergelijking met andere PHEV’s in dit segment.

Hoewel het werkelijke bereik van de EV lager zal zijn, mogelijk dichter bij 60 km (emissievrij), heeft de EV nog steeds veel te bieden aan degenen die geld willen besparen door elektrisch te rijden. Afhankelijk van de oplaadkosten kost het rijden met een elektrische auto tussen de 5 cent en 10 cent per km, veel goedkoper dus dan rijden op een verbrandingsmotor (ICE). Met een actieradius van 60 km kan EV zowel in de stad als op de snelweg worden gebruikt.

Om te profiteren van de actieradius van EV moet je er ook een gewoonte van maken om de EV regelmatig op te laden, wat net zo eenvoudig is als het opladen van een smartphone. Wij bij e-zoomed raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto.

Een ‘bijtank’-aanpak voor het opladen zal de algehele efficiëntie van het voertuig helpen verbeteren en ook het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Toyota biedt een toonaangevende garantie van 10 jaar of 240.000 km. De PHEV heeft een ingebouwde lader van 6,6 kW en kan in 2,5 uur volledig worden opgeladen.

Als je regelmatig op de elektrische stand rijdt, zal het brandstofverbruik van de elektrische auto natuurlijk nog verder verbeteren, waardoor de autokosten zullen dalen. De autofabrikant claimt een brandstofverbruik tot 1 l/100 km, maar om hier ook maar in de buurt te komen, moet je gebruik maken van de e-stand! In ieder geval levert de PHEV een beter brandstofverbruik op dan de conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE).

Op het gebied van prestaties is de Toyota RAV4 behoorlijk. De elektrische auto (EV) combineert een 2,5-liter hybride AWD-i benzinemotor met een elektromotor aan boord, aangedreven door de EV-batterij. Ondanks het extra gewicht van de EV-accu kan de RAV4 SUV PHEV 0-100 km/u halen in 6,0 seconden. Deze prestaties zijn niet mis! De Toyota plug-in elektrische auto levert een maximaal vermogen van 306 pk en een koppel van 270 Nm. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. In de puur elektrische modus is de aandrijving natuurlijk verfijnder en stiller.

Het interieur is ruim en praktisch, maar voelt misschien niet zo premium aan als het prijskaartje. Toyota biedt een keur aan functies en technologie, waaronder: Toyota Touch 2 met Go Navigation, 9″ Toyota Touch 2 multimediasysteem met smartphone-integratie (Apple CarPlay & Android Auto), follow-me-home koplampen, 7″ multi-informatiescherm, adaptieve cruise control, spraakherkenningsschakelaar op het stuurwiel, achteruitrijcamera, pre-collision systeem met dag & nacht voetgangers- en fietsersdetectie, lane departure alert en meer.
De vierwielaangedreven PHEV biedt redelijk veel hoofd- en beenruimte voor passagiers. De bagageruimte is beperkt door de plaatsing van de ingebouwde EV-batterij (520 L), maar blijft nuttig!

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Grotere EV-batterij in vergelijking met andere PHEV’sInterieurkwaliteit is voor verbetering vatbaar
Goed EV-bereik en goedkoop om elektrisch te rijdenDuurder vergeleken met sommige concurrenten
Vierwielaandrijving (AWD) standaardLader aan boord beperkt tot 6,6 kW

Galerij


De Toyota RAV4 Plug-In hybride SUV (krediet: Toyota)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Toyota RAV4 (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 18,1 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 2 uur 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:22g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:10 jaar of 240.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1690
Breedte (mm):1855
Lengte (mm):4600
Wielbasis (mm):2690
Cirkel draaien (m):10,6
Bagageruimte (L):520

2.5 Petrol Hybrid AWD-i
Batterijcapaciteit EV:18,1 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):74 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Brandstofverbruik (l/100 km):1,0
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 2 uur 30 minuten)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:6,0 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):306
Koppel (Nm):270
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.930 – 1.995
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:5
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services