Overzicht
Toyota Motor Corporation, beter bekend als Toyota, is een toonaangevend wereldwijd autobedrijf. Het bedrijf is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en heeft zijn hoofdkantoor in Aichi, Japan. Het bedrijf heeft al een benijdenswaardige staat van dienst opgebouwd voor de ontwikkeling en marketing van milieuvriendelijke hybride voertuigen. Toyota heeft een van de grootste portfolio’s van mild hybrid electric vehicles (MHEV’s), momenteel 11 hybride modellen. Het is ook wereldleider op het gebied van elektrische voertuigen met brandstofcellen (FCEV’s). Het bedrijf heeft momenteel een portfolio met de volgende volledig elektrische en plug-in elektrische voertuigen:
- Toyota Prius Plug-In Hybride
- Volledig elektrische Toyota bZ4X
- Toyota Mirai waterstof brandstofcel
- Toyota RAV4 Plug-In hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De Toyota RAV4 Plug-In hybride SUV
De RAV4 is een compacte SUV en de eerste compacte crossover van de Japanse fabrikant. Hij werd geïntroduceerd in 1994. De afkorting RAV is afgeleid van ‘Recreational Activity Vehicle’. De plug-in hybride elektrische auto (PHEV) variant werd in 2019 gelanceerd op de LA Auto Show. De verkoop begon in 2020 in Japan.
Ondanks het feit dat de RAV4 SUV vele decennia geleden werd gelanceerd en Toyota’s leiderschap op het gebied van hybride technologie, werd de PHEV-variant verrassend genoeg vrij laat geïntroduceerd. Toch heeft de RAV4 plug-in hybride, ondanks de toegenomen concurrentie in het segment van compacte SUV’s, veel te bieden, zowel voor gezinnen als voor bestuurders van bedrijfswagens.
De Toyota plug-in hybride SUV heeft een 18,1 kWh EV-batterij aan boord, met een WLTP-gecertificeerde emissievrije elektrische actieradius tot 74 km. Zowel de omvang van de EV-batterij als de geclaimde emissievrije elektrische actieradius zijn bovengemiddeld in vergelijking met andere PHEV’s in dit segment.
Hoewel het werkelijke bereik van de EV lager zal zijn, mogelijk dichter bij 60 km (emissievrij), heeft de EV nog steeds veel te bieden aan degenen die geld willen besparen door elektrisch te rijden. Afhankelijk van de oplaadkosten kost het rijden met een elektrische auto tussen de 5 cent en 10 cent per km, veel goedkoper dus dan rijden op een verbrandingsmotor (ICE). Met een actieradius van 60 km kan EV zowel in de stad als op de snelweg worden gebruikt.
Om te profiteren van de actieradius van EV moet je er ook een gewoonte van maken om de EV regelmatig op te laden, wat net zo eenvoudig is als het opladen van een smartphone. Wij bij e-zoomed raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto.
Een ‘bijtank’-aanpak voor het opladen zal de algehele efficiëntie van het voertuig helpen verbeteren en ook het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Toyota biedt een toonaangevende garantie van 10 jaar of 240.000 km. De PHEV heeft een ingebouwde lader van 6,6 kW en kan in 2,5 uur volledig worden opgeladen.
Als je regelmatig op de elektrische stand rijdt, zal het brandstofverbruik van de elektrische auto natuurlijk nog verder verbeteren, waardoor de autokosten zullen dalen. De autofabrikant claimt een brandstofverbruik tot 1 l/100 km, maar om hier ook maar in de buurt te komen, moet je gebruik maken van de e-stand! In ieder geval levert de PHEV een beter brandstofverbruik op dan de conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE).
Op het gebied van prestaties is de Toyota RAV4 behoorlijk. De elektrische auto (EV) combineert een 2,5-liter hybride AWD-i benzinemotor met een elektromotor aan boord, aangedreven door de EV-batterij. Ondanks het extra gewicht van de EV-accu kan de RAV4 SUV PHEV 0-100 km/u halen in 6,0 seconden. Deze prestaties zijn niet mis! De Toyota plug-in elektrische auto levert een maximaal vermogen van 306 pk en een koppel van 270 Nm. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. In de puur elektrische modus is de aandrijving natuurlijk verfijnder en stiller.
Het interieur is ruim en praktisch, maar voelt misschien niet zo premium aan als het prijskaartje. Toyota biedt een keur aan functies en technologie, waaronder: Toyota Touch 2 met Go Navigation, 9″ Toyota Touch 2 multimediasysteem met smartphone-integratie (Apple CarPlay & Android Auto), follow-me-home koplampen, 7″ multi-informatiescherm, adaptieve cruise control, spraakherkenningsschakelaar op het stuurwiel, achteruitrijcamera, pre-collision systeem met dag & nacht voetgangers- en fietsersdetectie, lane departure alert en meer.
De vierwielaangedreven PHEV biedt redelijk veel hoofd- en beenruimte voor passagiers. De bagageruimte is beperkt door de plaatsing van de ingebouwde EV-batterij (520 L), maar blijft nuttig!
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Grotere EV-batterij in vergelijking met andere PHEV’s | Interieurkwaliteit is voor verbetering vatbaar |
Goed EV-bereik en goedkoop om elektrisch te rijden | Duurder vergeleken met sommige concurrenten |
Vierwielaandrijving (AWD) standaard | Lader aan boord beperkt tot 6,6 kW |
De Toyota RAV4 Plug-In hybride SUV (krediet: Toyota)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Toyota RAV4 (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 18,1 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 2 uur 30 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 22g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 10 jaar of 240.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1690 |
Breedte (mm): | 1855 |
Lengte (mm): | 4600 |
Wielbasis (mm): | 2690 |
Cirkel draaien (m): | 10,6 |
Bagageruimte (L): | 520 |
2.5 Petrol Hybrid AWD-i | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 18,1 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 74 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,0 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 2 uur 30 minuten) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 6,0 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 306 |
Koppel (Nm): | 270 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.930 – 1.995 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 5 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.