De Toyota Prius Plug-In hybride Hatchback: de complete gids voor Nederland

Toyota Prius Plug-In hybride
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: Hatchback
Battery size: 8,8 kWh
Electric range (WLTP): 50 km
Tailpipe emissions: 28 – 34g (CO2/km)

Overzicht


Toyota Motor Corporation, beter bekend als Toyota, is een toonaangevend wereldwijd autobedrijf. Het bedrijf is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en heeft zijn hoofdkantoor in Aichi, Japan. Het bedrijf heeft al een benijdenswaardige staat van dienst opgebouwd voor de ontwikkeling en marketing van milieuvriendelijke hybride voertuigen. Toyota heeft een van de grootste portfolio’s van mild hybrid electric vehicles (MHEV’s), momenteel 11 hybride modellen. Het is ook wereldleider op het gebied van elektrische voertuigen met brandstofcellen (FCEV’s). Het bedrijf heeft momenteel een portfolio met de volgende volledig elektrische en plug-in elektrische voertuigen:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Toyota Prius Plug-In hybride Hatchback


Prius is een Latijns woord dat ‘eerste’ betekent en daarom heel toepasselijk is voor de Prius. De Toyota Prius wordt sinds 1997 geproduceerd. De Prius heeft sinds 2007 een wereldwijde reputatie opgebouwd als ‘schone auto’ en is erkend door het US Environment Protection Agency (EPA). De Prius wordt nu verkocht in meer dan 90 wereldwijde markten en is daarmee een van de meest succesvolle modellen van de Japanse autofabrikant. De productieversie van de Prius PHEV werd uitgebracht in 2012.

De Prius plug-in hybride elektrische auto (PHEV) is een optie die het overwegen waard is voor mensen die willen overstappen op betaalbaar elektrisch rijden met een lagere uitstoot. De Toyota Prius PHEV is zeker een van de meer betaalbare opties voor elektrisch rijden. De hatchback heeft een 8,8 kWh EV-batterij aan boord met een WLTP-gecertificeerde emissievrije elektrische actieradius tot 50 km. Niets wereldschokkends, maar het is typerend voor veel PHEV’s in zijn klasse.

Bedenk natuurlijk wel dat de meesten van ons gemiddeld slechts 50 km per dag afleggen en dat het merendeel van onze ritten bestaat uit korte woon-werkritten (schoolritten, boodschappen doen, de hoofdstraat, de sportschool, enzovoort). Zelfs als we rekening houden met de werkelijke rijomstandigheden, zal de Toyota Prius plug-in hybride meer dan 40 km (emissievrij) kunnen afleggen.

Dit is zonder twijfel een nuttig EV-bereik en er kunnen financiële besparingen worden gerealiseerd door in de e-stand te rijden. Rijden in de emissieloze puur elektrische modus kost tussen de 5 cent en 10 cent per km. Veel goedkoper dan het gebruik van de verbrandingsmotor.

Een ander voordeel van elektrisch rijden is de verbeterde efficiëntie van de elektrische auto. Toyota claimt een brandstofverbruik tot 1,3 l/100 km. In de praktijk zal het brandstofverbruik niet zo efficiënt zijn, maar wel veel beter dan bij de conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE).

De PHEV is niet geschikt voor gelijkstroom opladen (de meeste PHEV’s zijn dat niet) en heeft een 3,3 kW boordlader. Ook dat is typisch voor een PHEV in dit prijssegment. We raden het gebruik van een 3-pins stekker voor thuisgebruik af en moedigen het gebruik van een speciale EV-lader aan. De PHEV kan in iets meer dan 2 uur volledig worden opgeladen.

Om te profiteren van het EV-bereik moet je er ook een gewoonte van maken om de EV regelmatig op te laden, wat net zo eenvoudig is als het opladen van een smartphone. Door regelmatig op te laden wordt de algehele efficiëntie van de auto verbeterd en wordt de EV-batterij op de lange termijn beter onderhouden. Toyota biedt een toonaangevende garantie van 10 jaar of 240.000 km.

De Prius PHEV koppelt een 1,8-liter benzinemotor aan een elektromotor, die wordt aangedreven door de ingebouwde EV-batterij. De prestaties van de EV zullen je niet duizelen, maar gezien de nadruk op betaalbaarheid en zuinigheid zijn de prestaties acceptabel. De Prius plug-in elektrische auto haalt 0-100 km/u in 11,1 seconden. De topsnelheid is 160 km/u. Op het gebied van praktische bruikbaarheid is de elektrische hatchback niet toonaangevend, maar hij klaart de klus wel. De EV heeft een laadvolume van 191 liter.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Praktisch, beproefd en getestInfotainmentsysteem moet worden bijgewerkt
Goedkoop op elektriciteitNiet de meest inspirerende aandrijving of ontwerp
Verlengde garantieLader aan boord beperkt tot 3,3 kW

Galerij


De Toyota Prius Plug-In hybride Hatchback (krediet: Toyota)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:Hatchback
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Toyota Prius (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 8,8 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,3 kW AC (0%-100%: 2 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:28 – 34g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:10 jaar of 240.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1470
Breedte (mm):1760
Lengte (mm):4645
Wielbasis (mm):2700
Cirkel draaien (m):10,2
Bagageruimte (L):191

1.8 Plug-in Petrol Hybrid PHEV
Batterijcapaciteit EV:8,8 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):50 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Brandstofverbruik (l/100 km):1,3
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,3 kW AC (0%-100%: 2 uur)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:11,1 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):122
Koppel (Nm):142
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.530 – 1.550
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services