De volledig elektrische Subaru Solterra SUV: de complete gids voor Nederland

Subaru Solterra
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 71,4 kWh
Electric range (WLTP): 414 – 465 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Subaru is een autofabricagedivisie van het Japanse conglomeraat Subaru Corporation. Hoewel het merk Subaru niet erg bekend is op de Europese markten, heeft de autofabrikant een nichefollow-up ontwikkeld van klanten die dol zijn op de kenmerkende motor, aandrijflijn en vierwielaandrijving van Subaru.

De naam Subaru is afgeleid van de sterrenhoop M45, beter bekend als Pleiaden of de Zeven Zusters. In het Japans is de naam voor Plejaden Subaru. In het logo van de autofabrikant zijn de zeven zusters verwerkt, waarbij de zevende ster onzichtbaar is als verwijzing naar de zevende ster, die volgens de traditie onzichtbaar is. Het bedrijf heeft momenteel een portfolio met de volgende volledig elektrische en plug-in elektrische voertuigen:

  • Volledig elektrische Subaru Solterra


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Subaru Solterra SUV


Hoewel de Solterra de eerste batterij-elektrische auto (BEV) van Subaru is, houdt het bedrijf zich al bezig met elektrische voertuigen (EV) sinds 2006, het jaar waarin Subaru de Stella Plug-in elektrische auto lanceerde. Subaru heeft ook twee andere elektrische auto’s getest, waaronder de Subaru G4e en de Subaru R1e. Subaru is ook betrokken bij een aantal andere initiatieven op het gebied van elektrisch rijden. Het bedrijf verkoopt ook een aantal zelfopladende hybride voertuigen.

Als de volledig elektrische Subaru Solterra SUV je op het eerste gezicht bekend voorkomt, dan heeft dat een goede reden. De EV is ontwikkeld in samenwerking met de Japanse autofabrikant Toyota, die het elektrische voertuig op de markt brengt als de Toyota bZ4X elektrische SUV. Beide fabrikanten delen hetzelfde elektrische architectuurplatform.

De Solterra is het eerste puur elektrische voertuig van Subaru. De elektrische SUV debuteerde in 2021 op de Los Angeles Auto Show. De naam Solterra is afgeleid van de Latijnse woorden voor ‘Zon’ en ‘Aarde’. Het ontwerp van de e-SUV is afgeleid van het Subaru Dynamic X Solid designconcept. De EV wordt gebouwd op basis van de eerste volledig elektrische architectuur van het bedrijf, het Subaru e-Global Platform.

De EV is verkrijgbaar in één EV-batterijformaat: 71,4 kWh. Subaru claimt een WLTP-gecertificeerde emissievrije elektrische actieradius tot 465 km. Natuurlijk zal de werkelijke actieradius lager zijn dan de opgegeven actieradius. Voor wie nog nooit elektrisch heeft gereden: de actieradius van EV’s wordt beïnvloed door een aantal factoren. Enkele daarvan zijn: het weer, de toestand van de weg, het laadvermogen, de snelheid, de bandenmaat, de gebruikte services aan boord enz. Verwacht voor de Solterra SUV een actieradius van ongeveer 400 km. Een zeer praktische actieradius voor korte en lange ritten.

De e-SUV beschikt over een gelijkstroom-snellaadcapaciteit tot 150 kW. De EV kan in 30 minuten 10%-80% worden opgeladen. De EV heeft een AC-lader van 7 kW aan boord. De EV kan volledig opgeladen worden via een speciale enkelfasige residentiële EV-lader, zoals myenergi zappi in 9 uur en 30 minuten.

Ja, de EV kan worden opgeladen via een 3-pins stopcontact voor huishoudelijk gebruik. Bij e-zoomed raden we echter af om een stopcontact in huis te gebruiken om een elektrische auto op te laden. We raden ook aan om EV’s op te laden via een stopcontact. Op deze manier zijn de oplaadtijden korter! Bovendien is regelmatig opladen goed voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op lange termijn. Subaru biedt 8 jaar of 160.000 km garantie op de EV-batterij.

De Solterra elektrische SUV heeft standaard vierwielaandrijving. De EV heeft een motor van 80 kW voor en achter. Beide leveren een gecombineerd koppel van 336 Nm (max. vermogen: 218 pk). De elektrische SUV haalt 0-100 km/u in 6,9 seconden en heeft een topsnelheid tot 160 km/u.

De EV is uitgerust met de verbeterde versie van het X-MODE AWD-systeem. De Solterra electric heeft drie rijmodi: Eco, Normaal en Power. De Power-modus is voor hogere prestaties, terwijl de Eco-modus het vermogen verlaagt en de elektrische actieradius verbetert.

Op het gebied van uitrusting en technologie wil Subaru zijn nalatenschap op het gebied van veiligheid benadrukken. De EV is uitgerust met ‘Subaru Safety Sense’, dat standaard de volgende bestuurdersassistentie- en botsingvermijdingstechnologie omvat: safe exit assist, automatisch remmen bij achteruitrijden, 360-graden panoramische monitoren, pre-collision braking en meer.

De elektrische SUV heeft een 12,3-inch infotainmentsysteem met touchscreen. Ook vermeldenswaard is dat de EV standaard is uitgerust met een warmtepomp. De warmtepomp vangt warmte op uit andere delen van het voertuig om deze te hergebruiken voor bijvoorbeeld het verwarmen van de cabine. Dit vermindert het gebruik van de ingebouwde EV-batterij en verhoogt de efficiëntie van de EV.

Praktisch gezien biedt de zuiver elektrische familie-SUV voldoende hoofd- en beenruimte voor alle passagiers (voor en achter). Zoals bij de meeste puur elektrische auto’s is de batterij van de EV onder de vloer van de auto geplaatst, wat resulteert in meer ruimte in de cabine en natuurlijk een lager zwaartepunt van de EV. De elektrische auto biedt een behoorlijke bagageruimte tot 452 L. De EV heeft een trekvermogen (geremd) tot 750 kg.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Goed elektrisch bereikGoedkopere alternatieven beschikbaar
Vierwielaandrijving (AWD) standaard3-fase AC opladen niet beschikbaar
Praktische binnenruimteBeschikbaar in slechts één EV-batterijformaat

Galerij


De volledig elektrische Subaru Solterra SUV (krediet: Subaru)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Subaru Solterra (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 71,4 kWh
Opladen:150 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 9,5 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1650
Breedte (mm):1860
Lengte (mm):4690
Wielbasis (mm):2850
Cirkel draaien (m):11,2
Bagageruimte (L):452

Solterra
Batterijcapaciteit EV:71,4 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):414 – 465 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):16,1 – 18,0
Opladen:150 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 9,5 uur)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:6,9 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):218
Koppel (Nm):336
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.015 – 2.040
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:7
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services