Overzicht
Subaru is een autofabricagedivisie van het Japanse conglomeraat Subaru Corporation. Hoewel het merk Subaru niet erg bekend is op de Europese markten, heeft de autofabrikant een nichefollow-up ontwikkeld van klanten die dol zijn op de kenmerkende motor, aandrijflijn en vierwielaandrijving van Subaru.
De naam Subaru is afgeleid van de sterrenhoop M45, beter bekend als Pleiaden of de Zeven Zusters. In het Japans is de naam voor Plejaden Subaru. In het logo van de autofabrikant zijn de zeven zusters verwerkt, waarbij de zevende ster onzichtbaar is als verwijzing naar de zevende ster, die volgens de traditie onzichtbaar is. Het bedrijf heeft momenteel een portfolio met de volgende volledig elektrische en plug-in elektrische voertuigen:
- Volledig elektrische Subaru Solterra
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Subaru Solterra SUV
Hoewel de Solterra de eerste batterij-elektrische auto (BEV) van Subaru is, houdt het bedrijf zich al bezig met elektrische voertuigen (EV) sinds 2006, het jaar waarin Subaru de Stella Plug-in elektrische auto lanceerde. Subaru heeft ook twee andere elektrische auto’s getest, waaronder de Subaru G4e en de Subaru R1e. Subaru is ook betrokken bij een aantal andere initiatieven op het gebied van elektrisch rijden. Het bedrijf verkoopt ook een aantal zelfopladende hybride voertuigen.
Als de volledig elektrische Subaru Solterra SUV je op het eerste gezicht bekend voorkomt, dan heeft dat een goede reden. De EV is ontwikkeld in samenwerking met de Japanse autofabrikant Toyota, die het elektrische voertuig op de markt brengt als de Toyota bZ4X elektrische SUV. Beide fabrikanten delen hetzelfde elektrische architectuurplatform.
De Solterra is het eerste puur elektrische voertuig van Subaru. De elektrische SUV debuteerde in 2021 op de Los Angeles Auto Show. De naam Solterra is afgeleid van de Latijnse woorden voor ‘Zon’ en ‘Aarde’. Het ontwerp van de e-SUV is afgeleid van het Subaru Dynamic X Solid designconcept. De EV wordt gebouwd op basis van de eerste volledig elektrische architectuur van het bedrijf, het Subaru e-Global Platform.
De EV is verkrijgbaar in één EV-batterijformaat: 71,4 kWh. Subaru claimt een WLTP-gecertificeerde emissievrije elektrische actieradius tot 465 km. Natuurlijk zal de werkelijke actieradius lager zijn dan de opgegeven actieradius. Voor wie nog nooit elektrisch heeft gereden: de actieradius van EV’s wordt beïnvloed door een aantal factoren. Enkele daarvan zijn: het weer, de toestand van de weg, het laadvermogen, de snelheid, de bandenmaat, de gebruikte services aan boord enz. Verwacht voor de Solterra SUV een actieradius van ongeveer 400 km. Een zeer praktische actieradius voor korte en lange ritten.
De e-SUV beschikt over een gelijkstroom-snellaadcapaciteit tot 150 kW. De EV kan in 30 minuten 10%-80% worden opgeladen. De EV heeft een AC-lader van 7 kW aan boord. De EV kan volledig opgeladen worden via een speciale enkelfasige residentiële EV-lader, zoals myenergi zappi in 9 uur en 30 minuten.
Ja, de EV kan worden opgeladen via een 3-pins stopcontact voor huishoudelijk gebruik. Bij e-zoomed raden we echter af om een stopcontact in huis te gebruiken om een elektrische auto op te laden. We raden ook aan om EV’s op te laden via een stopcontact. Op deze manier zijn de oplaadtijden korter! Bovendien is regelmatig opladen goed voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op lange termijn. Subaru biedt 8 jaar of 160.000 km garantie op de EV-batterij.
De Solterra elektrische SUV heeft standaard vierwielaandrijving. De EV heeft een motor van 80 kW voor en achter. Beide leveren een gecombineerd koppel van 336 Nm (max. vermogen: 218 pk). De elektrische SUV haalt 0-100 km/u in 6,9 seconden en heeft een topsnelheid tot 160 km/u.
De EV is uitgerust met de verbeterde versie van het X-MODE AWD-systeem. De Solterra electric heeft drie rijmodi: Eco, Normaal en Power. De Power-modus is voor hogere prestaties, terwijl de Eco-modus het vermogen verlaagt en de elektrische actieradius verbetert.
Op het gebied van uitrusting en technologie wil Subaru zijn nalatenschap op het gebied van veiligheid benadrukken. De EV is uitgerust met ‘Subaru Safety Sense’, dat standaard de volgende bestuurdersassistentie- en botsingvermijdingstechnologie omvat: safe exit assist, automatisch remmen bij achteruitrijden, 360-graden panoramische monitoren, pre-collision braking en meer.
De elektrische SUV heeft een 12,3-inch infotainmentsysteem met touchscreen. Ook vermeldenswaard is dat de EV standaard is uitgerust met een warmtepomp. De warmtepomp vangt warmte op uit andere delen van het voertuig om deze te hergebruiken voor bijvoorbeeld het verwarmen van de cabine. Dit vermindert het gebruik van de ingebouwde EV-batterij en verhoogt de efficiëntie van de EV.
Praktisch gezien biedt de zuiver elektrische familie-SUV voldoende hoofd- en beenruimte voor alle passagiers (voor en achter). Zoals bij de meeste puur elektrische auto’s is de batterij van de EV onder de vloer van de auto geplaatst, wat resulteert in meer ruimte in de cabine en natuurlijk een lager zwaartepunt van de EV. De elektrische auto biedt een behoorlijke bagageruimte tot 452 L. De EV heeft een trekvermogen (geremd) tot 750 kg.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goed elektrisch bereik | Goedkopere alternatieven beschikbaar |
Vierwielaandrijving (AWD) standaard | 3-fase AC opladen niet beschikbaar |
Praktische binnenruimte | Beschikbaar in slechts één EV-batterijformaat |
De volledig elektrische Subaru Solterra SUV (krediet: Subaru)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Subaru Solterra (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in één batterijformaat: 71,4 kWh |
Opladen: | 150 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 9,5 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1650 |
Breedte (mm): | 1860 |
Lengte (mm): | 4690 |
Wielbasis (mm): | 2850 |
Cirkel draaien (m): | 11,2 |
Bagageruimte (L): | 452 |
Solterra | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 71,4 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 414 – 465 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 16,1 – 18,0 |
Opladen: | 150 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 9,5 uur) |
Topsnelheid: | 160 km/h |
0-100 km/h: | 6,9 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 218 |
Koppel (Nm): | 336 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.015 – 2.040 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 7 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.