De Land Rover Range Rover Sport Plug-In hybride SUV: de complete gids voor Nederland

Range Rover Sport hybride
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 38,2 kWh
Electric range (WLTP): 113 km
Tailpipe emissions: 20 – 18g (CO2/km)

Overzicht


Land Rover is een iconisch Brits merk dat wereldwijd bekend staat om zijn terreinwagens en voertuigen met vierwielaandrijving. Land Rover is eigendom van Jaguar Land Rover (JLR) Automotive PLC, een toonaangevende fabrikant van luxe auto’s met een kenmerkende Britse en iconische reputatie.

Het autoconcern is nu echter eigendom van het toonaangevende Indiase industriële conglomeraat, de Tata Group. Het blue chip-bedrijf met hoofdkantoor in India is een toonaangevende speler in de autosector via zijn dochtermaatschappij Tata Motors in Mumbai. Tata nam Jaguar en Land Rover in 2008 over van Ford Motor Company. JLR is nog steeds actief vanuit Coventry in het Verenigd Koninkrijk.

De elektrische voertuigen (EV’s) van Range Rover omvatten:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Range Rover Sport Plug-In hybride SUV


De beroemde Land Rover Range Rover Sport (kortweg Range Rover Sport genoemd), een luxe SUV, werd in 2005 in productie genomen. De tweede generatie werd geïntroduceerd in 2013. De compacte luxe SUV kreeg een facelift in 2017.

De SUV is nu ook verkrijgbaar als mild hybrid electric vehicle (MHEV) en als plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Een puur elektrische Range Rover Sport wordt verwacht vanaf 2024.

Luxe, milieuvriendelijk en lagere rijkosten worden zelden in één zin gebruikt als het om premium SUV’s gaat. Maar met de toevoeging van een plug-in hybride elektrische variant door autofabrikanten, kunnen luxe SUV’s milieuvriendelijker en zuiniger worden. De Range Rover Sport PHEV is zeker niet ‘betaalbaar’, maar door gebruik te maken van de voordelen van de ‘zero-tailpipe emission e-mode’ is het rijden in deze grotere gezinsauto betaalbaarder geworden.

De vernieuwde Range Rover Sport plug-in elektrische SUV heeft een 38,2 kWh EV-batterij aan boord met een geclaimde elektrische actieradius tot 113 km zonder uitlaatgassen (WLTP-gecertificeerd). Natuurlijk zal de werkelijke elektrische actieradius lager liggen, mogelijk dichter bij 90 km. Maar dit is zeker toonaangevend in zijn klasse en kan worden gebruikt om de kosten van het autorijden te verlagen.

Rijden in de elektrische modus, aangedreven door de ingebouwde elektromotor en EV-batterij, is veel goedkoper dan rijden met de verbrandingsmotor (ICE). Afhankelijk van de kosten per kWh voor het opladen, zullen de rijkosten per km in de puur elektrische modus gemiddeld tussen de 5 cent en 10 cent per km liggen, veel goedkoper in vergelijking met het gebruik van de verbrandingsmotor.

De Range Rover Sport PHEV profiteert ook van een verbeterd brandstofverbruik in vergelijking met de conventionele variant met alleen een benzinemotor. Land Rover claimt een brandstofverbruik tot 0,9 l/100 km voor de premium PHEV SUV.

Natuurlijk zal het werkelijke brandstofverbruik, net als het werkelijke EV-bereik, minder efficiënt zijn dan de gepubliceerde gegevens. Het brandstofverbruik van de Sport PHEV kan echter aanzienlijk worden verbeterd door gebruik te maken van de puur elektrische modus.

Om de voordelen van elektrisch rijden te benutten, is een volledig opgeladen EV-batterij noodzakelijk. De Sport PHEV kan worden opgeladen tot 50 kW gelijkstroomopladen: 10%-80%: 30 minuten. Houd er wel rekening mee dat niet alle plug-in elektrische auto’s geschikt zijn voor snelladen. Maar gezien het prijskaartje van de Range Rover Sport PHEV is gelijkstroomlaadcompatibiliteit een must!

Naar alle waarschijnlijkheid zal de EV ‘s nachts thuis worden opgeladen. Wij bij e-zoomed raden aan om een speciale EV-lader te gebruiken om thuis op te laden. De enkelfasige easee EV-lader is hier een goed voorbeeld van. De PHEV kan in 5 uur tot 100% worden opgeladen.

We raden een ‘topping up’ benadering van het opladen van EV’s aan. Op die manier kan de e-modus vaker worden gebruikt en regelmatig opladen is ook beter voor het onderhoud van de EV-batterij op lange termijn. Land Rover biedt een garantie tot 6 jaar of 100.000 km.

De Range Rover Sport plug-in Hybrid biedt zowel een aantrekkelijk exterieurdesign als een aantrekkelijk interieur. Luxe en technologie hebben natuurlijk een prijs, maar dat gezegd hebbende, de standaard aangeboden technologie en functies stellen niet teleur. De vijfpersoons SUV biedt tot 703 liter bagageruimte, wat zeker praktisch is, ondanks de toevoeging van een EV-batterij aan boord.

De vierwielaangedreven Range Rover Sport P400e PHEV levert goede prestaties. De EV koppelt een 3,0-liter (6-cilinder) benzinemotor aan een elektromotor. Ondanks de omvang en het gewicht (2.735 kg) van de EV is de acceleratie indrukwekkend: 0-100 km/u in 5,5 seconden en een topsnelheid van 225 km/u (maximumvermogen: 440 pk/koppel: 620 Nm).

De 510e PHEV haalt 0-100 km/u in 5,2 seconden en een topsnelheid van 242 km/u. De aandrijving is verfijnd en in de e-stand is de rijkwaliteit nog beter en stiller!

De EV heeft uitlaatemissies tot 20g (CO2/km). Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Goed formaat EV-batterijDuur, vooral in de hogere uitrustingsniveaus
Goed puur elektrisch bereikGelijkstroom opladen beperkt tot 50 kW en boordlader beperkt tot 7 kW
Efficiënte EV met goed brandstofverbruik en lage uitlaatemissiesZeven zitplaatsen geen optie

Galerij


De Range Rover Sport Plug-In hybride SUV (krediet: Land Rover)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Range Rover Sport PHEV (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 38,2 kWh
Opladen:50 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:20 – 18g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:6 jaar of 100.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1803
Breedte (mm):2073
Lengte (mm):4879
Wielbasis (mm):2923
Cirkel draaien (m):12,5
Bagageruimte (L):703

P400e PHEV
Batterijcapaciteit EV:38,2 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):113 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Brandstofverbruik (l/100 km):0,8 – 0,9
Opladen:50 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:225 km/h
0-100 km/h:5,5 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):440
Koppel (Nm):620
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.735
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:21
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

P510e PHEV
Batterijcapaciteit EV:38,2 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):113 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Brandstofverbruik (l/100 km):0,8 – 0,9
Opladen:50 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:242 km/h
0-100 km/h:5,2 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):510
Koppel (Nm):700
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.810
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:21
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services