Overzicht
Land Rover is een iconisch Brits merk dat wereldwijd bekend staat om zijn terreinwagens en voertuigen met vierwielaandrijving. Land Rover is eigendom van Jaguar Land Rover (JLR) Automotive PLC, een toonaangevende fabrikant van luxe auto’s met een kenmerkende Britse en iconische reputatie.
Het autoconcern is nu echter eigendom van het toonaangevende Indiase industriële conglomeraat, de Tata Group. Het blue chip-bedrijf met hoofdkantoor in India is een toonaangevende speler in de autosector via zijn dochtermaatschappij Tata Motors in Mumbai. Tata nam Jaguar en Land Rover in 2008 over van Ford Motor Company. JLR is nog steeds actief vanuit Coventry in het Verenigd Koninkrijk.
De elektrische voertuigen (EV’s) van Range Rover omvatten:
- Range Rover Evoque PHEV
- Range Rover PHEV
- Range Rover Velar PHEV
- Range Rover Sport PHEV
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De Range Rover Sport Plug-In hybride SUV
De beroemde Land Rover Range Rover Sport (kortweg Range Rover Sport genoemd), een luxe SUV, werd in 2005 in productie genomen. De tweede generatie werd geïntroduceerd in 2013. De compacte luxe SUV kreeg een facelift in 2017.
De SUV is nu ook verkrijgbaar als mild hybrid electric vehicle (MHEV) en als plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Een puur elektrische Range Rover Sport wordt verwacht vanaf 2024.
Luxe, milieuvriendelijk en lagere rijkosten worden zelden in één zin gebruikt als het om premium SUV’s gaat. Maar met de toevoeging van een plug-in hybride elektrische variant door autofabrikanten, kunnen luxe SUV’s milieuvriendelijker en zuiniger worden. De Range Rover Sport PHEV is zeker niet ‘betaalbaar’, maar door gebruik te maken van de voordelen van de ‘zero-tailpipe emission e-mode’ is het rijden in deze grotere gezinsauto betaalbaarder geworden.
De vernieuwde Range Rover Sport plug-in elektrische SUV heeft een 38,2 kWh EV-batterij aan boord met een geclaimde elektrische actieradius tot 113 km zonder uitlaatgassen (WLTP-gecertificeerd). Natuurlijk zal de werkelijke elektrische actieradius lager liggen, mogelijk dichter bij 90 km. Maar dit is zeker toonaangevend in zijn klasse en kan worden gebruikt om de kosten van het autorijden te verlagen.
Rijden in de elektrische modus, aangedreven door de ingebouwde elektromotor en EV-batterij, is veel goedkoper dan rijden met de verbrandingsmotor (ICE). Afhankelijk van de kosten per kWh voor het opladen, zullen de rijkosten per km in de puur elektrische modus gemiddeld tussen de 5 cent en 10 cent per km liggen, veel goedkoper in vergelijking met het gebruik van de verbrandingsmotor.
De Range Rover Sport PHEV profiteert ook van een verbeterd brandstofverbruik in vergelijking met de conventionele variant met alleen een benzinemotor. Land Rover claimt een brandstofverbruik tot 0,9 l/100 km voor de premium PHEV SUV.
Natuurlijk zal het werkelijke brandstofverbruik, net als het werkelijke EV-bereik, minder efficiënt zijn dan de gepubliceerde gegevens. Het brandstofverbruik van de Sport PHEV kan echter aanzienlijk worden verbeterd door gebruik te maken van de puur elektrische modus.
Om de voordelen van elektrisch rijden te benutten, is een volledig opgeladen EV-batterij noodzakelijk. De Sport PHEV kan worden opgeladen tot 50 kW gelijkstroomopladen: 10%-80%: 30 minuten. Houd er wel rekening mee dat niet alle plug-in elektrische auto’s geschikt zijn voor snelladen. Maar gezien het prijskaartje van de Range Rover Sport PHEV is gelijkstroomlaadcompatibiliteit een must!
Naar alle waarschijnlijkheid zal de EV ‘s nachts thuis worden opgeladen. Wij bij e-zoomed raden aan om een speciale EV-lader te gebruiken om thuis op te laden. De enkelfasige easee EV-lader is hier een goed voorbeeld van. De PHEV kan in 5 uur tot 100% worden opgeladen.
We raden een ‘topping up’ benadering van het opladen van EV’s aan. Op die manier kan de e-modus vaker worden gebruikt en regelmatig opladen is ook beter voor het onderhoud van de EV-batterij op lange termijn. Land Rover biedt een garantie tot 6 jaar of 100.000 km.
De Range Rover Sport plug-in Hybrid biedt zowel een aantrekkelijk exterieurdesign als een aantrekkelijk interieur. Luxe en technologie hebben natuurlijk een prijs, maar dat gezegd hebbende, de standaard aangeboden technologie en functies stellen niet teleur. De vijfpersoons SUV biedt tot 703 liter bagageruimte, wat zeker praktisch is, ondanks de toevoeging van een EV-batterij aan boord.
De vierwielaangedreven Range Rover Sport P400e PHEV levert goede prestaties. De EV koppelt een 3,0-liter (6-cilinder) benzinemotor aan een elektromotor. Ondanks de omvang en het gewicht (2.735 kg) van de EV is de acceleratie indrukwekkend: 0-100 km/u in 5,5 seconden en een topsnelheid van 225 km/u (maximumvermogen: 440 pk/koppel: 620 Nm).
De 510e PHEV haalt 0-100 km/u in 5,2 seconden en een topsnelheid van 242 km/u. De aandrijving is verfijnd en in de e-stand is de rijkwaliteit nog beter en stiller!
De EV heeft uitlaatemissies tot 20g (CO2/km). Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goed formaat EV-batterij | Duur, vooral in de hogere uitrustingsniveaus |
Goed puur elektrisch bereik | Gelijkstroom opladen beperkt tot 50 kW en boordlader beperkt tot 7 kW |
Efficiënte EV met goed brandstofverbruik en lage uitlaatemissies | Zeven zitplaatsen geen optie |
De Range Rover Sport Plug-In hybride SUV (krediet: Land Rover)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Range Rover Sport PHEV (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 38,2 kWh |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 20 – 18g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 6 jaar of 100.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1803 |
Breedte (mm): | 2073 |
Lengte (mm): | 4879 |
Wielbasis (mm): | 2923 |
Cirkel draaien (m): | 12,5 |
Bagageruimte (L): | 703 |
P400e PHEV | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 38,2 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 113 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 0,8 – 0,9 |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 225 km/h |
0-100 km/h: | 5,5 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 440 |
Koppel (Nm): | 620 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.735 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 21 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
P510e PHEV | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 38,2 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 113 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 0,8 – 0,9 |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 242 km/h |
0-100 km/h: | 5,2 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 510 |
Koppel (Nm): | 700 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.810 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 21 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.