De Land Rover Range Rover Plug-In hybride SUV: de complete gids voor Nederland

Rover Range Rover Plug-In hybride
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 38,2 kWh
Electric range (WLTP): 113 km
Tailpipe emissions: 18 – 21g (CO2/km)

Overzicht


Land Rover is een iconisch Brits merk dat wereldwijd bekend staat om zijn terreinwagens en voertuigen met vierwielaandrijving. Land Rover is eigendom van Jaguar Land Rover (JLR) Automotive PLC, een toonaangevende fabrikant van luxe auto’s met een kenmerkende Britse en iconische reputatie.

Het autoconcern is nu echter eigendom van het toonaangevende Indiase industriële conglomeraat, de Tata Group. Het blue chip-bedrijf met hoofdkantoor in India is een toonaangevende speler in de autosector via zijn dochtermaatschappij Tata Motors in Mumbai. Tata nam Jaguar en Land Rover in 2008 over van Ford Motor Company. JLR is nog steeds actief vanuit Coventry in het Verenigd Koninkrijk.

De elektrische voertuigen (EV’s) van Range Rover omvatten:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Range Rover Plug-In hybride SUV


De beroemde Land Rover Range Rover (kortweg Range Rover genoemd) is momenteel toe aan zijn vijfde generatie. Deze iconische 4×4 SUV werd in 1970 gelanceerd door British Leyland. De vijfde generatie luxueuze SUV werd in oktober 2021 in Londen onthuld. De SUV is nu ook verkrijgbaar als mild hybrid electric vehicle (MHEV) en als plug-in electric vehicle (PHEV). De zuiver elektrische Range Rover SUV is naar verwachting leverbaar vanaf 2024.

De gloednieuwe Range Rover plug-in hybride SUV is zonder twijfel een nieuwe definitie van het landschap van plug-in hybride elektrische voertuigen, in het bijzonder voor het premium SUV-segment. De nieuwste generatie van de Range Rover PHEV SUV heeft een 38,2 kWh EV-batterij aan boord, aanzienlijk groter dan de gemiddelde grootte van een PHEV-batterij (10 kWh tot 20 kWh).

Deze grotere EV-batterijcapaciteit is een game changer, omdat het de plug-in hybride auto in staat stelt om echt te profiteren van de voordelen van elektrisch rijden, d.w.z. om de rijkosten en uitlaatemissies te verlagen wanneer in de e-stand wordt gereden.

Rijden met een PHEV in e-stand is altijd goedkoper dan rijden met de verbrandingsmotor (ICE). Door het beperkte elektrische bereik van de vorige generatie Range Rover PHEV werd elektrisch rijden echter niet optimaal benut.

Maar met de nieuwe Range Rover PHEV komt daar verandering in. De elektrische auto (EV) heeft een geclaimde actieradius tot 113 km (WLTP). Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met alle factoren die het puur elektrische bereik beïnvloeden, zal de PHEV in staat zijn om meer dan 90 km af te leggen.

Deze afstand dekt een aanzienlijk deel van het woon-werkverkeer, waaronder rijden in de stad, maar ook een behoorlijk deel van de snelweg. Bedenk wel dat de gemiddelde afstand die de meeste automobilisten dagelijks afleggen 50 km per dag is.

Land Rover claimt een brandstofverbruik tot 0,8 l/100 km voor de PHEV. Om ook maar in de buurt te komen van het geclaimde brandstofverbruik, moet de e-stand van de PHEV zeer regelmatig worden gebruikt. Als de EV voornamelijk wordt aangedreven door de verbrandingsmotor, zal het brandstofverbruik zeker niet in de buurt komen van het door de fabrikant geclaimde cijfer.

Net als het werkelijke EV-bereik, verwacht je dat het werkelijke brandstofverbruik beïnvloed wordt door een aantal factoren en lager zal zijn dan het door de fabrikant geclaimde verbruik.

Om de voordelen van elektrisch rijden te benutten, is een volledig opgeladen EV-batterij noodzakelijk. De Range Rover PHEV kan worden opgeladen tot 50 kW gelijkstroomopladen: 10%-80%: 40 minuten. Houd er wel rekening mee dat niet alle plug-in elektrische auto’s geschikt zijn voor gelijkstroom-snelladen.

Voor langere ritten kun je de reis het beste zo plannen dat de rust- en koffiepauzes samenvallen met de noodzaak om de EV-batterij bij te vullen. Op deze manier blijven de kosten van het rijden op de snelweg lager in vergelijking met het gebruik van de verbrandingsmotor. Afhankelijk van de oplaadkosten kost het rijden in de e-modus tussen 5 cent en 10 cent per km.

Naar alle waarschijnlijkheid zal de EV in de meeste gevallen ‘s nachts thuis worden opgeladen. Wij bij e-zoomed raden aan om een speciale EV-lader te gebruiken om thuis op te laden. De myenergi zappi EV-lader is daar een goed voorbeeld van.

De PHEV kan via een speciale EV-lader in 5 uur tot 100% worden opgeladen. Wij bij e-zoomed moedigen het gebruik van een 3-pins stopcontact om een elektrische auto op te laden niet aan. Het opladen van een plug-in hybride met een huishoudelijke stekker kan tot 15 uur duren.

We raden aan om EV’s ‘bij te laden’. Op die manier kan de e-modus vaker worden gebruikt en regelmatig opladen is ook beter voor het onderhoud van de EV-batterij op lange termijn. Land Rover biedt een garantie tot 6 jaar of 100.000 km.

De vierwielaangedreven Land Rover P400e PHEV koppelt een 3,0-liter (6 cilinder) benzineverbrandingsmotor aan een elektromotor (105 kW). Ondanks de omvang en het gewicht van de EV (2.770 kg) is de acceleratie indrukwekkend: 0-100 km/u in 5,7 seconden en een topsnelheid van 225 km/u (maximumvermogen: 440 pk/koppel: 620 Nm). De P510e AWD PHEV haalt 0-100 km/u in 5,2 seconden en heeft een topsnelheid van 242 km/u.

Het elektrische voertuig is verkrijgbaar in zowel de standaard als de lange wielbasis. De lange wielbasis biedt tot 7 zitplaatsen. De PHEV is geschikt voor grote gezinnen gezien de binnenruimte en bagageruimte van de EV. Land Rover claimt dat de PHEV een uitlaatemissie heeft van slechts 18g (CO2/km).

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Een van de meest luxueuze PHEV’s op de marktDuur, vooral in de hogere uitrustingsniveaus
Goede EV-batterijgrootte en emissievrije elektrische actieradiusLader aan boord beperkt tot 7 kW
Efficiënt elektrisch voertuig met goed brandstofverbruikDC opladen beperkt tot 50 kW

Galerij


De Range Rover Plug-In hybride SUV (krediet: Land Rover)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Range Rover PHEV (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 38,2 kWh
Opladen:50 kW DC snelladen (10%-80%: 40 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:18 – 21g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:6 jaar of 100.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1870
Breedte (mm):2209
Lengte (mm):5052
Wielbasis (mm):2997
Cirkel draaien (m):10,95
Bagageruimte (L):818

P400e PHEV
Batterijcapaciteit EV:38,2 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):113 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Brandstofverbruik (l/100 km):0,8 – 0,9
Opladen:50 kW DC snelladen (10%-80%: 40 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:225 km/h
0-100 km/h:5,7 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):105
Maximaal vermogen (PS):440
Koppel (Nm):620
Transmissie:Automatisch
Zetels:Tot 7 (lange wielbasis)
Deuren:5
Gewicht (kg):2.770
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:12
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

P510e PHEV
Batterijcapaciteit EV:38,2 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):113 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Brandstofverbruik (l/100 km):0,8 – 0,9
Opladen:50 kW DC snelladen (10%-80%: 40 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:242 km/h
0-100 km/h:5,2 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):105
Maximaal vermogen (PS):510
Koppel (Nm):700
Transmissie:Automatisch
Zetels:Tot 7 (lange wielbasis)
Deuren:5
Gewicht (kg):2.810
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:12
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services