De volledig elektrische Polestar 3 SUV: de complete gids voor Nederland

Polestar 3
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 111 kWh
Electric range (WLTP): 560 - 610 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Polestar is een high performance Zweeds automerk dat in 1996 werd opgericht door Volvo. De Volvo Group heeft een lange succesgeschiedenis en werd opgericht in 1927. Sindsdien heeft het bedrijf meerdere eigenaren gehad, waaronder de Amerikaanse Ford Motor Company. De huidige eigenaar is de Chinese autogigant Geely Automobile, die Volvo Cars in 2010 overnam. Geely is ook eigenaar van de automerken Lotus Cars en Polestar.

Volvo Cars was een van de eerste OEM’s die zich inzette voor emissievrij wegvervoer. In 2017 kondigde het bedrijf aan dat het van plan was om ‘elke auto in ons assortiment te elektrificeren’. Volvo is niet nieuw op het gebied van ‘elektrische aandrijving’ en heeft in 2010 al een testvloot van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) ingezet en in 2012 de eerste plug-in hybride dieselauto’s gelanceerd.

De autofabrikant heeft de ambitie om tegen 2025 50% van de verkoop te realiseren met puur elektrische auto’s en de overige 50% met plug-in hybride elektrische auto’s. Het bedrijf streeft er ook naar om tegen 2040 ‘klimaatneutraal’ te zijn in de hele waardeketen. Het portfolio van batterij-elektrische auto’s (BEV’s) van het bedrijf omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Polestar 3 SUV


De Polestar 3 is een bepalend moment in de geschiedenis van het automerk. De Polestar 3 is de eerste puur elektrische SUV van Polestar en ook de eerste EV van Polestar die gebruik maakt van het SPA2-platform (Scalable Product Architecture) van moederbedrijf Volvo.

De volledig elektrische Polestar 3 concurreert in een toch al hevig segment van puur elektrische premium SUV’s. De Polestar 3 heeft echter veel te bieden voor wie op zoek is naar een premium e-SUV. De Polestar 3 is verkrijgbaar in één EV-batterijformaat: 111 kWh en in twee varianten: Long Range Dual Motor en Long Range Dual Motor: Performance Pack. De autofabrikant claimt een emissievrije elektrische actieradius tot 610 km (WLTP) voor het instapmodel Long Range Dual Motor en tot 560 km (WLTP) voor de Performance Pack-variant.

Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de werkelijke rijomstandigheden, zoals weer, temperatuur, wegomstandigheden, rijprofiel, belading, snelheid, bandenmaat enzovoort, biedt de Polestar 3 een uitstekend puur elektrisch bereik voor korte en lange afstanden. Verwacht voor de Long Range Dual Motor een actieradius die dichter bij 580 km ligt en voor het Performance Pack een actieradius van 530 km. Beide varianten bieden een toonaangevend praktisch elektrisch bereik.

Voor langere ritten op de snelweg biedt de Polestar 3 elektrische SUV gelijkstroomlaadmogelijkheden tot 250 kW. Ondanks de beperkte beschikbaarheid van supersnelle gelijkstroomlaadinfrastructuur van 250 kW, is het inderdaad goed om te zien dat Polestar deze mogelijkheid standaard aanbiedt. Een voorzichtige toekomstbestendige strategie! De Polestar EV kan in 30 minuten 10%-80% worden opgeladen.

De Polestar 3 EV heeft standaard een 3-fase 11 kW AC boordlader. Met 11 kW kan de EV-batterij in 11 uur volledig worden opgeladen. Eenfase EV opladen zal langer duren. Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn.

De Polestar elektrische SUV is standaard verkrijgbaar met vierwielaandrijving (AWD). De Long Range Dual Motor-variant haalt 0-100 km/u in 5 seconden (maximumvermogen: 489 pk / 840 Nm koppel). Het topmodel, Long Range Dual Motor: Performance Pack haalt 0-100 km/u in 4,7 seconden (maximumvermogen: 517 pk/ 910 Nm koppel). De topsnelheid bedraagt 210 km/u.

Op het gebied van technologie en functies heeft de EV veel te bieden, standaard of als optie. Deze omvatten: 9″ display voor de bestuurder, 14,5″ display in het midden, Head-Up-Display (HUD), ADAS: geavanceerde hulpsystemen voor de bestuurder, regeneratieve stabiliteitscontrole, nachtelijke botsingswaarschuwing, intelligente snelheidsassistent, waarschuwing en beperking van botsingen achter, dodehoekinformatie en nog veel meer. Praktisch gezien biedt de EV een bagageruimte van 484 liter en een kofferruimte van 32 liter. Wat de styling van het exterieur betreft, is de Polestar 3 sportief en verbluffend!

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Toonaangevend elektrisch bereikDure
250 kW gelijkstroom opladen en 11 kW AC-lader standaard aan boordBeschikbaar in slechts één EV-batterijoptie
Opvallende exterieurstylingNiet verkrijgbaar als zevenzitter

Galerij


De volledig elektrische Polestar 3 SUV (krediet: Polestar)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Polestar 3 (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 111 kWh
Opladen:250 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1614
Breedte (mm):2120
Lengte (mm):4900
Wielbasis (mm):2985 
Cirkel draaien (m):11,8
Bagageruimte (L):484 

Long Range Dual Motor
Batterijcapaciteit EV:111 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):610 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Opladen:250 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur)
Topsnelheid:210 km/h
0-100 km/h:5,0 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):360
Maximaal vermogen (PS):489
Koppel (Nm):840
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):n.v.t.
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Long Range Dual Motor Performance Pack
Batterijcapaciteit EV:111 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):560 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Opladen:250 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur)
Topsnelheid:210 km/h
0-100 km/h:4,7 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):380
Maximaal vermogen (PS):517
Koppel (Nm):910
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):n.v.t.
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services