De volledig elektrische Nissan Leaf Hatchback: de complete gids voor Nederland

Nissan Leaf
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Hatchback
Battery size: 40 kWh/ 62 kWh
Electric range (WLTP): 270 - 385 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Nissan Motor Corporation, een toonaangevende speler in de wereldwijde autosector, heeft zijn hoofdkantoor in Japan. Het bedrijf staat bekend om zijn toonaangevende automerken, waaronder Nissan, Infiniti en Datsun. In 1999 werd Nissan onderdeel van de wereldwijde Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Dit samenwerkingsverband maakt deze bedrijven de op twee na grootste autogroep ter wereld, na Volkswagen en Toyota.

Het autobedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) in de verkoop:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Nissan Leaf Hatchback


De Nissan Leaf is een van de best verkochte elektrische auto’s ter wereld, met tot nu toe bijna 600.000 verkochte exemplaren. De BEV werd in 2010 voor het eerst geïntroduceerd in Japan en de Verenigde Staten.

De elektrische Leaf wordt nu verkocht in meer dan 59 markten over de hele wereld. Tijdens de viering van de eerste World EV Day (9 september 2020), markeerde Nissan de productie van de 500.000e Leaf. Europa blijft de grootste markt voor de plug-in elektrische Leaf, gevolgd door de Verenigde Staten en Japan.

Hij heeft de unieke eer de eerste elektrische auto voor massaproductie ter wereld te zijn. Sinds de lancering heeft de alomtegenwoordige EV tal van prestigieuze prijzen gewonnen, waaronder de 2018 World Green Car op de New York International Auto Show voor de tweede generatie Leaf.

De eerste generatie Nissan Leaf won in 2011 de World Car of the Year. In 2019 werd de Nissan Leaf uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’ tijdens de Stuff Gadget Awards.

De meesten van ons zijn wel eens de puur elektrische Nissan Leaf tegengekomen, die populair is bij zowel gezinnen als bestuurders van bedrijfswagens. De nieuwste generatie van de Leaf heeft veel te bieden. De EV is verkrijgbaar in twee batterijgroottes: 40 kWh en 62 kWh.

De keuze uit twee EV-batterijformaten vergroot het potentiële klantenbestand, omdat niet elke EV-rijder een grote EV-batterij aan boord en een groot elektrisch bereik nodig heeft. Beide batterijformaten bieden een nuttig en praktisch puur elektrisch bereik. De 40 kWh heeft een emissievrije elektrische actieradius tot 270 km (WLTP), terwijl de 62 kWh een actieradius tot 385 km (WLTP) biedt.

Zelfs als je rekening houdt met de rijomstandigheden in de praktijk, blijven beide opties bruikbaar! Verwacht voor de 39 kWh een emissievrije actieradius in de buurt van 220 km, terwijl voor de grotere batterij 335 km realistischer is. Meer dan voldoende voor in de stad en op de snelweg.

De Nissan EV heeft een enkelfasige (6,6 KW AC) lader aan boord. De 40 kWh EV kan volledig opgeladen worden in 7 uur en 30 minuten met een speciale residentiële EV-lader zoals easee.

De 62 kWh kan in 11 uur volledig worden opgeladen. Hoewel de elektrische auto van Nissan kan worden opgeladen via een huishoudelijk 3-pins stopcontact, raden wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijk stopcontact af om een elektrische auto op te laden. Het duurt 21 uur om de 40 kWh batterij op te laden en 31 uur om de 62 kWh batterij op te laden.

Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts op te laden wanneer de elektriciteitsprijzen lager zijn. We raden ook aan om regelmatig op te laden. Op deze manier worden de oplaadtijden verkort en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Nissan biedt 8 jaar/ 160.000 km garantie op de EV-batterij.

De elektrische hatchback Nissan Leaf kan ook gelijkstroom worden opgeladen. Gelijkstroom opladen is echter beperkt tot 50 kW, wat zeker niet toonaangevend is. De meeste recente EV-introducties bieden gelijkstroomlaadmogelijkheden van 100 kW gelijkstroom en sneller. Toch kan de Nissan EV redelijk snel worden opgeladen. Voor de 40 kWh EV batterij duurt het 60 minuten om van 20% tot 80% op te laden. Voor de 62 kWh duurt het 90 minuten.

Hoewel de styling van het exterieur van de Nissan Leaf is verbeterd, is er een evenwichtige mix behouden tussen een traditioneel en futuristisch design, waardoor de EV een bredere doelgroep aanspreekt. De EV heeft een groot aantal veiligheidsvoorzieningen en technologie te bieden, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

Enkele daarvan zijn: ProPILOT, ProPILOT park, intelligente cruise control, intelligente rijstrookinterventie, dodehoekinterventie, lane departure warning, 8″ display scherm, Apple CarPlay, Android Auto, 7″ TFT scherm combimeter en meer. Praktisch gezien biedt de EV een bagageruimte van 435 liter.

Qua prestaties haalt de voorwielaangedreven Nissan Leaf (40 kWh) 0-100 km/u in 7,9 seconden (maximumvermogen: 150 pk/koppel: 320 Nm). De 62 kWh variant is sneller en haalt 0-100 km/u in 6,9 seconden (maximumvermogen: 217 pk/koppel: 340 Nm).

De 62 kWh heeft een topsnelheid van 157 km/u vergeleken met 144 km/u voor de 40 kWh variant. Met de EV kun je met één pedaal rijden (inclusief regeneratief remmen). Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van het directe koppel.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Een goede allrounder en betaalbare elektrische autoDC opladen beperkt tot 50 kW
Twee EV-batterijformaat optiesBoordlader beperkt tot 6,6 kW AC
Degelijk elektrisch bereikHoofdruimte achterbank beperkt

Galerij


De volledig elektrische Nissan Leaf Hatchback (krediet: Nissan)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Hatchback
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Nissan Leaf (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 40 kWh/ 62 kWh
Opladen:50 kW DC snelladen (20%-80%: 60-90 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 7 uur 30 minuten/ 11 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1540
Breedte (mm):1788
Lengte (mm):4490
Wielbasis (mm):2700
Cirkel draaien (m):11,2
Bagageruimte (L):435

Leaf 40 kWh
Batterijcapaciteit EV:40 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):270 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):17,1
Opladen:50 kW DC snelladen (20%-80%: 60 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 7 uur 30 minuten)
Topsnelheid:144 km/h
0-100 km/h:7,9 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):110
Maximaal vermogen (PS):150
Koppel (Nm):320
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.518 – 1.594
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Leaf 62 kWh
Batterijcapaciteit EV:62 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):385 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):18,5
Opladen:50 kW DC snelladen (20%-80%: 90 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 11 uur)
Topsnelheid:157 km/h
0-100 km/h:7,1 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):160
Maximaal vermogen (PS):217
Koppel (Nm):340
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.700 – 1.736
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services