Overzicht
Nissan Motor Corporation, een toonaangevende speler in de wereldwijde autosector, heeft zijn hoofdkantoor in Japan. Het bedrijf staat bekend om zijn toonaangevende automerken, waaronder Nissan, Infiniti en Datsun. In 1999 werd Nissan onderdeel van de wereldwijde Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Dit samenwerkingsverband maakt deze bedrijven de op twee na grootste autogroep ter wereld, na Volkswagen en Toyota.
Het autobedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) in de verkoop:
- Nissan Leaf
- Nissan Ariya
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Nissan Ariya SUV
De volledig elektrische ARIYA crossover SUV is een nieuw elektrisch voertuig (EV) van de Japanse autofabrikant. Het is de eerste volledig elektrische SUV van Nissan. De Nissan ARIYA elektrische SUV werd onthuld op de Tokyo Motor Show van 2019.
De middelgrote concept EV-crossover is een uitbreiding van het IMx-concept dat werd onthuld op de Tokyo Motor Show van 2017 (IM is de titel die Nissan gebruikt voor toekomstgerichte ideeën over zelfrijden en EV-aandrijving). De Ariya gebruikt de IM-nomenclatuur niet.
Ondanks het ongelooflijke succes van de autofabrikant met de volledig elektrische Nissan Leaf, heeft Nissan er een decennium over gedaan om zijn tweede puur elektrische gezinsauto op de markt te brengen. Maar het was het wachten waard!
De coupéstijl Nissan Ariya electric is verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten en als voorwielaangedreven en vierwielaangedreven variant. Fantastisch, want dit vergroot de aantrekkingskracht van de Nissan EV voor een grotere groep consumenten. De kleinere EV-batterij (63 kWh) variant is alleen verkrijgbaar als voorwielaandrijver.
In termen van praktische emissievrije elektrische actieradius hebben beide EV-batterijformaten veel te bieden, afhankelijk van de woon-werkverkeerbehoeften van de gezins- of bedrijfsautobestuurder. De 63 kWh EV-batterij heeft een elektrische actieradius tot 402 km (WLTP), terwijl de 87 kWh een geclaimde actieradius tot 519 km (WLTP) heeft.
Zelfs als je rekening houdt met de rijomstandigheden in de praktijk, blijven beide opties bruikbaar! Verwacht voor de 63 kWh een actieradius die dichter bij 380 km ligt, terwijl 490 km voor de grotere EV-batterij realistischer is. Meer dan voldoende voor in de stad en op de snelweg.
De Nissan Ariya EV heeft een enkelfasige (7,4 KW AC) boordlader voor de kleinere EV-batterij en een driefasige 22 KW AC boordlader voor de grotere EV-batterij. Het is zeker logisch, want hoe groter een EV-batterij, hoe sneller de oplaadcapaciteit, hoe beter!
De 63 kWh EV kan volledig opgeladen worden (enkelfasig) in 10 uur met een speciale residentiële EV-lader zoals zappi. De 87 kWh kan volledig worden opgeladen in 13 uur en 30 minuten bij enkelfasig opladen. Bij driefasig opladen van EV’s kan de grotere batterij volledig worden opgeladen in 5 uur.
Hoewel de elektrische auto van Nissan kan worden opgeladen via een huishoudelijk 3-pins stopcontact, raden wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijk stopcontact af om een elektrische auto op te laden.
Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts op te laden wanneer de elektriciteitsprijzen lager zijn. We raden ook aan om regelmatig op te laden. Op deze manier worden de oplaadtijden verkort en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Nissan biedt 8 jaar/ 160.000 km garantie op de EV-batterij.
De Nissan Ariya Crossover kan ook gelijkstroom opladen. Gelijkstroom opladen is echter beperkt tot 130 kW, wat zeker niet toonaangevend is. Gezien het prijskaartje en de grootte van de EV-batterij hadden we een snellere gelijkstroomoplaadcapaciteit verwacht. Toch kan de Nissan Ariya EV redelijk snel worden opgeladen. Voor de 63 kWh EV batterij duurt het 35 minuten om van 20% tot 80% op te laden. Voor de 87 kWh duurt het maximaal 40 minuten.
De EV biedt ook een groot aantal veiligheidsvoorzieningen, waaronder: ProPILOT met Navi-Link, intelligente alertheid van de bestuurder, intelligente rijstrookassistent, intelligente dodehoekinterventie, 360° digitaal verbeterde rondkijkmonitor met detectie van bewegende objecten, verkeersbordherkenning en meer. Ook inbegrepen is een 12,3” TFT-scherm.
De EV is behoorlijk praktisch, hoewel het zicht naar achteren enigszins wordt belemmerd door de agressievere daklijn. De Ariya biedt tot 466 liter bagageruimte. Voor de E-4ORCE met vierwielaandrijving is de bagageruimte kleiner.
Qua prestaties haalt de voorwielaangedreven Nissan Ariya (63 kWh) 0-100 km/u in 7,5 seconden (maximumvermogen: 217 pk/koppel: 300 Nm). De 87 kWh e-4ORCE variant met vierwielaandrijving is de snelste. De EV haalt 0-100 km/u in 5,7 seconden (maximumvermogen: 306 pk/koppel: 600 Nm). De topsnelheid van de EV ligt tussen 160 km/u en 200 km/u, afhankelijk van de gekozen variant. Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van een onmiddellijk koppel.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Aantrekkelijk exterieur | Alleen gelijkstroom opladen tot 130 kW |
Verkrijgbaar in twee EV-batterijopties | 22 kW AC-boordlader niet standaard op alle varianten |
Goed elektrisch bereik zonder uitlaatgassen | Hogere uitrustingsniveaus duur. Goedkopere alternatieven beschikbaar |
De volledig elektrische Nissan Ariya SUV (krediet: Nissan)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Nissan Ariya (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 63 kWh/ 87 kWh |
Opladen: | 130 kW DC snelladen (20%-80%: 35-40 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 10 uur/ 13 uur 30 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1660 |
Breedte (mm): | 1850 |
Lengte (mm): | 4595 |
Wielbasis (mm): | 2775 |
Cirkel draaien (m): | n.v.t |
Bagageruimte (L): | 466 |
ARIYA 63 kWh | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 63 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 402 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Opladen: | 130 kW DC snelladen (20%-80%: 35 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 10 uur) |
Topsnelheid: | 160 km/h |
0-100 km/h: | 7,5 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 217 |
Koppel (Nm): | 300 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.900 – 2.200 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | n.v.t. |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
ARIYA 87 kWh | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 87 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 519 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Opladen: | 130 kW DC snelladen (20%-80%: 40 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 13 uur 30 minuten)/ 22 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 160 km/h |
0-100 km/h: | 7,6 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 242 |
Koppel (Nm): | 300 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.800 – 2.300 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | n.v.t. |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
ARIYA 87 kWh e-4ORCE | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 87 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 492 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Opladen: | 130 kW DC snelladen (20%-80%: 40 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 13 uur 30 minuten)/ 22 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 200 km/h |
0-100 km/h: | 5,7 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | n.v.t. |
Koppel (Nm): | 600 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | n.v.t. |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | n.v.t. |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.