De volledig elektrische Nissan Ariya SUV: de complete gids voor Nederland

Nissan ARIYA
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 63 kWh/ 87 kWh
Electric range (WLTP): 402 - 519 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Nissan Motor Corporation, een toonaangevende speler in de wereldwijde autosector, heeft zijn hoofdkantoor in Japan. Het bedrijf staat bekend om zijn toonaangevende automerken, waaronder Nissan, Infiniti en Datsun. In 1999 werd Nissan onderdeel van de wereldwijde Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Dit samenwerkingsverband maakt deze bedrijven de op twee na grootste autogroep ter wereld, na Volkswagen en Toyota.

Het autobedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) in de verkoop:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Nissan Ariya SUV


De volledig elektrische ARIYA crossover SUV is een nieuw elektrisch voertuig (EV) van de Japanse autofabrikant. Het is de eerste volledig elektrische SUV van Nissan. De Nissan ARIYA elektrische SUV werd onthuld op de Tokyo Motor Show van 2019.

De middelgrote concept EV-crossover is een uitbreiding van het IMx-concept dat werd onthuld op de Tokyo Motor Show van 2017 (IM is de titel die Nissan gebruikt voor toekomstgerichte ideeën over zelfrijden en EV-aandrijving). De Ariya gebruikt de IM-nomenclatuur niet.

Ondanks het ongelooflijke succes van de autofabrikant met de volledig elektrische Nissan Leaf, heeft Nissan er een decennium over gedaan om zijn tweede puur elektrische gezinsauto op de markt te brengen. Maar het was het wachten waard!

De coupéstijl Nissan Ariya electric is verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten en als voorwielaangedreven en vierwielaangedreven variant. Fantastisch, want dit vergroot de aantrekkingskracht van de Nissan EV voor een grotere groep consumenten. De kleinere EV-batterij (63 kWh) variant is alleen verkrijgbaar als voorwielaandrijver.

In termen van praktische emissievrije elektrische actieradius hebben beide EV-batterijformaten veel te bieden, afhankelijk van de woon-werkverkeerbehoeften van de gezins- of bedrijfsautobestuurder. De 63 kWh EV-batterij heeft een elektrische actieradius tot 402 km (WLTP), terwijl de 87 kWh een geclaimde actieradius tot 519 km (WLTP) heeft.

Zelfs als je rekening houdt met de rijomstandigheden in de praktijk, blijven beide opties bruikbaar! Verwacht voor de 63 kWh een actieradius die dichter bij 380 km ligt, terwijl 490 km voor de grotere EV-batterij realistischer is. Meer dan voldoende voor in de stad en op de snelweg.

De Nissan Ariya EV heeft een enkelfasige (7,4 KW AC) boordlader voor de kleinere EV-batterij en een driefasige 22 KW AC boordlader voor de grotere EV-batterij. Het is zeker logisch, want hoe groter een EV-batterij, hoe sneller de oplaadcapaciteit, hoe beter!

De 63 kWh EV kan volledig opgeladen worden (enkelfasig) in 10 uur met een speciale residentiële EV-lader zoals zappi. De 87 kWh kan volledig worden opgeladen in 13 uur en 30 minuten bij enkelfasig opladen. Bij driefasig opladen van EV’s kan de grotere batterij volledig worden opgeladen in 5 uur.

Hoewel de elektrische auto van Nissan kan worden opgeladen via een huishoudelijk 3-pins stopcontact, raden wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijk stopcontact af om een elektrische auto op te laden.

Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts op te laden wanneer de elektriciteitsprijzen lager zijn. We raden ook aan om regelmatig op te laden. Op deze manier worden de oplaadtijden verkort en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Nissan biedt 8 jaar/ 160.000 km garantie op de EV-batterij.

De Nissan Ariya Crossover kan ook gelijkstroom opladen. Gelijkstroom opladen is echter beperkt tot 130 kW, wat zeker niet toonaangevend is. Gezien het prijskaartje en de grootte van de EV-batterij hadden we een snellere gelijkstroomoplaadcapaciteit verwacht. Toch kan de Nissan Ariya EV redelijk snel worden opgeladen. Voor de 63 kWh EV batterij duurt het 35 minuten om van 20% tot 80% op te laden. Voor de 87 kWh duurt het maximaal 40 minuten.

De EV biedt ook een groot aantal veiligheidsvoorzieningen, waaronder: ProPILOT met Navi-Link, intelligente alertheid van de bestuurder, intelligente rijstrookassistent, intelligente dodehoekinterventie, 360° digitaal verbeterde rondkijkmonitor met detectie van bewegende objecten, verkeersbordherkenning en meer. Ook inbegrepen is een 12,3” TFT-scherm.

De EV is behoorlijk praktisch, hoewel het zicht naar achteren enigszins wordt belemmerd door de agressievere daklijn. De Ariya biedt tot 466 liter bagageruimte. Voor de E-4ORCE met vierwielaandrijving is de bagageruimte kleiner.

Qua prestaties haalt de voorwielaangedreven Nissan Ariya (63 kWh) 0-100 km/u in 7,5 seconden (maximumvermogen: 217 pk/koppel: 300 Nm). De 87 kWh e-4ORCE variant met vierwielaandrijving is de snelste. De EV haalt 0-100 km/u in 5,7 seconden (maximumvermogen: 306 pk/koppel: 600 Nm). De topsnelheid van de EV ligt tussen 160 km/u en 200 km/u, afhankelijk van de gekozen variant. Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van een onmiddellijk koppel.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Aantrekkelijk exterieurAlleen gelijkstroom opladen tot 130 kW
Verkrijgbaar in twee EV-batterijopties22 kW AC-boordlader niet standaard op alle varianten
Goed elektrisch bereik zonder uitlaatgassenHogere uitrustingsniveaus duur. Goedkopere alternatieven beschikbaar

Galerij


De volledig elektrische Nissan Ariya SUV (krediet: Nissan)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Nissan Ariya (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 63 kWh/ 87 kWh
Opladen:130 kW DC snelladen (20%-80%: 35-40 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 10 uur/ 13 uur 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1660
Breedte (mm):1850
Lengte (mm):4595
Wielbasis (mm):2775
Cirkel draaien (m):n.v.t
Bagageruimte (L):466

ARIYA 63 kWh
Batterijcapaciteit EV:63 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):402 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Opladen:130 kW DC snelladen (20%-80%: 35 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 10 uur)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:7,5 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):217
Koppel (Nm):300
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.900 – 2.200
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:n.v.t.
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

ARIYA 87 kWh
Batterijcapaciteit EV:87 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):519 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Opladen:130 kW DC snelladen (20%-80%: 40 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 13 uur 30 minuten)/ 22 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:7,6 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):242
Koppel (Nm):300
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.800 – 2.300
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:n.v.t.
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

ARIYA 87 kWh e-4ORCE
Batterijcapaciteit EV:87 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):492 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Opladen:130 kW DC snelladen (20%-80%: 40 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 13 uur 30 minuten)/ 22 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:200 km/h
0-100 km/h:5,7 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):n.v.t.
Koppel (Nm):600
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):n.v.t.
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:n.v.t.
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services