Overzicht
MG Motor UK Limited (MG Motor) is een Britse autofabrikant met hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk die nu eigendom is van het Chinese autoconcern SAIC Motor (december 2007). SAIC is eigendom van de Chinese overheid en heeft zijn hoofdkantoor in Shanghai. MG was tot 2005 eigendom van MG Rover, voordat het bedrijf ten onder ging. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1924, toen het werd opgericht in Oxford (VK). MG werd opgericht door Cecil Kimber, een auto-ontwerper.
MG auto’s worden niet langer geproduceerd in de historische Longbridge fabriek in het Verenigd Koninkrijk. In plaats daarvan vindt de productie plaats in China en andere internationale markten (China, India, Thailand, Indonesië en Taiwan). MG auto’s worden nu ontworpen en ontwikkeld door SAIC (SAIC is eigenaar van een aantal merken, waaronder: IM, Maxus, Rising Auto, Baojun, Roewe, Wuling, Hongyan en Sunwin. Het merk MG staat in China bekend als ‘Míngjué‘. MG blijft groeien in kracht en verkocht in 2023 wereldwijd meer dan 840.000 voertuigen. Het autobedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):
- Volledig elektrische MG ZS EV
- Volledig elektrische MG4 EV
- Volledig elektrische MG5 EV
- Volledig elektrische MG Cyberster
- MG HS Plug-In Hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische MG Cyberster Roadster
Voor wie op zoek is naar de beste rijprestaties in een milieuvriendelijke auto, is een volledig elektrische roadster het overwegen waard! Een batterij-elektrische roadster (BEV) levert een onmiddellijk koppel en geen uitlaatgassen. De volledig elektrische MG Cyberster Roadster is zo’n voorbeeld. Bedenk wel dat een benzine- of dieselvoertuig met verbrandingsmotor (ICE) geen onmiddellijk koppel en geen uitlaatemissies kan leveren.
De high-performance tweezits Cyberster elektrische sportauto kan 0-100 km/u halen in 5,0 seconden voor de variant met één motor (RWD) (maximumvermogen: 340 pk/koppel: 475 Nm). Als je op zoek bent naar nog meer prestaties, kun je met de variant met dubbele motor (AWD) in 3,2 seconden van 0-100 km/u komen (maximaal vermogen: 503 pk/koppel: 725 Nm). De topsnelheid van de BEV is 200 km/u. Ter vergelijking: de volledig elektrische Lotus Emeya sedan haalt 0-100 km/u in 2,78 seconden met een topsnelheid van 256 km/u!
De MG Cyberster concept car werd onthuld in maart 2021. De tweedeurs coupé is geïnspireerd op de MGB Roadster, ook een tweedeurs sportwagen die tussen 1962 en 1980 werd geproduceerd. Volgens MG was het “onze bedoeling om een compleet nieuwe roadster te creëren die klaar is voor een nieuwe generatie sportwagenbestuurders en die een gedurfd en meeslepend nieuw hoofdstuk voor MG opent.” Het nieuwe hoofdstuk is warm onthaald door zowel critici als consumenten.
Hoewel een ‘roadster’ in de loop der jaren qua uiterlijk en stijl steeds gevarieerder is geworden, is het over het algemeen een sportievere tweezitter, meestal zonder bescherming tegen weersinvloeden. Meer recent worden cabriolets ook roadsters genoemd. Een pre-productie Cyberster werd onthuld in april 2023 en verscheen ook op het 2023 Goodwood Festival of Speed (UK).
De Cyberster roadster is verkrijgbaar in één EV-batterijformaat: 77 kWh (bruikbaar: 74,4 kWh). Volgens ons een geschikte accucapaciteit, die een goede balans biedt tussen elektrisch bereik, prestaties en het gewicht van de lithium-ion accu aan boord. MG claimt een actieradius tot 507 km (WLTP) voor de RWD-variant met één motor, terwijl de beter presterende AWD-variant met dubbele motor een geclaimde actieradius van 443 km (WLTP) heeft. Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de rijomstandigheden in de praktijk, biedt de BEV een meer dan toereikende actieradius. Voor het instapmodel met één motor kun je een actieradius tot 430 km verwachten en voor de AWD-variant (vierwielaandrijving) is 380 km realistisch.
Voor mensen die nog niet bekend zijn met elektrische auto’s zijn er een aantal factoren die de actieradius van een elektrische auto kunnen beïnvloeden. Enkele van deze factoren zijn: rijprofiel, snelheid, lading, wegomstandigheden, weer, temperatuur, bandenmaat, regeneratief remprofiel en meer. Hoewel WLTP een nauwkeurigere methode is om de actieradius te bepalen dan het oudere NEDC-testprofiel, kun je enige afwijking verwachten tussen de WLTP gepubliceerde elektrische actieradius en de werkelijke elektrische actieradius. Dat gezegd hebbende, het is niet altijd zo dat er een afwijking is!
Het is teleurstellend dat de Cyberster EV DC snellaadmogelijkheden heeft tot slechts 144 kW DC. Gezien het prijskaartje en de algemene gelijkstroomlaadcapaciteit van andere duurdere BEV’s, zou een hogere gelijkstroomlaadcapaciteit meer op zijn plaats zijn geweest. In elk geval kan de volledig elektrische MG Cyberster 10%-80% bereiken: 38 minuten via een 150 kW DC snellader. Om thuis op te laden heeft de EV een enkelfasige (7 kW) AC-boordlader. De elektrische auto kan in 10 uur 30 minuten van 0%-100% opgeladen worden met een slimme EV-lader zoals myenergi zappi. Op deze manier zijn er altijd elektrische kilometers beschikbaar en het is beter voor de gezondheid van de EV-batterij op de lange termijn.
We moedigen ook het gebruik aan van een slimme EV-lader die compatibel is met zonne-energie, samen met een PV-systeem en energieopslagsysteem op locatie. Het is de beste manier om de kosten van het rijden met een elektrische auto verder te verlagen en de uitstootvoetafdruk van het voertuig tijdens de levenscyclus verder te verkleinen. Natuurlijk kunnen zonne-energie en accuopslag ook je huis van stroom voorzien en de energierekening van het huishouden verder verlagen!
De fabrikant biedt standaard een behoorlijk niveau aan uitrusting, functies en technologie. Enkele daarvan zijn: volledig elektrische stoffen kap, elektrische schaardeuren, omhullende cockpit met 3 schermen (10,25″ display voor de bestuurder & 2 x 7″ hulpschermen), 7″ centraal kleuren touchscreen, Apple CarPlay, Android Auto, voertuig-naar-laad (V2L), dodehoekdetectie, waarschuwing voor kruisend verkeer achter, hulp bij verandering van rijstrook, intelligente snelheidsassistent, lane keep assist, voetgangerswaarschuwing en nog veel meer. De EV heeft nog geen NCAP veiligheidswaardering gekregen. Dat gezegd hebbende, de MG4 EV maakt gebruik van hetzelfde platform en kreeg een Five-Star NCAP Rating. We verwachten niet anders voor de Cyberster!
Wat het praktische aspect betreft, wel, het is een roadster! Je koopt deze krachtige BEV niet voor de praktische kant. De EV heeft een bagageruimte van 249 liter, net genoeg ruimte voor spullen voor een weekendje weg! Zoals verwacht is er geen kofferbak. De EV is 4,53 m lang en 1,32 m hoog. Ter vergelijking: de Lotus Emeya is 5,13 m lang en 1,45 m hoog. Het instapmodel MG Cyberster met achterwielaandrijving (RWD) kost € 65.490, terwijl de variant met vierwielaandrijving (AWD) € 69.990 kost. Wat de styling van het exterieur betreft, lijdt het geen twijfel dat de elektrische auto aantrekkelijk is. Vergeet de elektrisch bediende schaardeuren niet als je een statement wilt maken!
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Krachtige, sportieve en praktische elektrische serie | DC opladen beperkt tot 144 kW DC |
Goed niveau van uitrusting/technologie, met standaard V2L | Garantie niet zo overtuigend als bij sommige concurrenten |
Relatief betaalbare prijzen | Schaardeuren zijn niet altijd praktisch |
De volledig elektrische MG Cyberster Roadster (krediet: MG)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Roadster |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (2 Opties) |
---|
MG Cyberster Trophy Extended Range (vanaf € 65.490) |
MG Cyberster GT (vanaf € 69.990) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 77 kWh |
Opladen: | 144 kW DC snelladen (10%-80%: 38 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 10 uur 30 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 7 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1329 |
Breedte (mm): | 1913 |
Lengte (mm): | 4535 |
Wielbasis (mm): | 2690 |
Cirkel draaien (m): | n.v.t |
Bagageruimte (L): | 249 |
Frunk (L): | n.v.t |
MG CYBERSTER SINGLE MOTOR | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 77 kWh (bruikbaar: 74,4 kWh) |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 507 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t |
Opladen: | 144 kW DC snelladen (10%-80%: 38 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 10 uur 30 minuten) |
Topsnelheid: | 195 km/h |
0-100 km/h: | 5,0 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 250 |
Maximaal vermogen (PS): | 340 |
Koppel (Nm): | 475 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 2 |
Deuren: | 2 |
Gewicht (kg): | 2.110 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 5 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
MG CYBERSTER DUAL MOTOR | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 77 kWh (bruikbaar: 74,4 kWh) |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 443 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t |
Opladen: | 144 kW DC snelladen (10%-80%: 38 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 10 uur 30 minuten) |
Topsnelheid: | 200 km/h |
0-100 km/h: | 3,2 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 375 |
Maximaal vermogen (PS): | 503 |
Koppel (Nm): | 725 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 2 |
Deuren: | 2 |
Gewicht (kg): | 2.210 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 5 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.