De volledig elektrische Mercedes-Benz EQE SUV: de complete gids voor Nederland

Mercedes-Benz EQE
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 89 kWh/ 91 kWh
Electric range (WLTP): 486 - 538 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Mercedes-Benz, beter bekend als Mercedes, is een toonaangevende, wereldwijde fabrikant van luxe auto’s met hoofdkantoor in Duitsland. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Stuttgart en staat bekend om zijn hoogwaardige personenauto’s, waaronder de Mercedes-Maybach. Het bedrijf is echter ook toonaangevend in de productie van commerciële voertuigen, waaronder de Mercedes eSprinter commerciële EV en de Mercedes eVito elektrische bestelwagen.

Mercedes-Benz EQ is het submerk dat het bedrijf gebruikt voor zijn portfolio van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en milde hybrides. De zuiver elektrische auto’s worden aangeduid als EQ, terwijl de PHEV’s worden aangeduid als EQ Power. De mild hybride voertuigen dragen de merknaam EQ Boost. Het BEV-gamma omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Mercedes-Benz EQE SUV


Net als de volledig elektrische Mercedes-Benz EQE sedan maakt ook de volledig elektrische Mercedes EQE SUV deel uit van de Mercedes-Benz EQ-familie voor elektrische mobiliteit. Beide elektrische voertuigen (EV’s) hebben veel gemeen en zijn gebouwd op hetzelfde EVA2 speciale EV-platform (het is het vierde model dat dit platform gebruikt). De EV heeft ook geleende technologie die is opgenomen in de EQS. De middelgrote luxe EQE SUV werd onthuld in oktober 2022.

De beschikbaarheid van zuiver elektrische SUV’s blijft toenemen, omdat autofabrikanten inspelen op de groeiende vraag naar elektrische SUV’s, met name premium e-SUV’s. We kunnen verwachten dat deze trend zich in de nabije toekomst zal voortzetten.

De EQE SUV is verkrijgbaar in twee varianten, de EQE 350 4MATIC met vierwielaandrijving (AWD) en de EQE 500 4MATIC met vierwielaandrijving (AWD) (er is nog een derde variant, de AMG EQE 43 4MATIC, die momenteel niet op alle markten verkrijgbaar is). Het instapmodel van de EQE 350 heeft een 89 kWh EV-batterij aan boord met een WLTP emissievrije elektrische actieradius tot 538 km. De beter presterende EQE 500 heeft een iets grotere ingebouwde EV-batterij (91 kWh) met een WLTP-emissievrije elektrische actieradius tot 521 km.

Natuurlijk zal de werkelijke zuiver elektrische actieradius lager uitvallen, omdat deze wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, weersomstandigheden, wegdek, bandenmaat, snelheid, regeneratief remprofiel, laadvermogen, enzovoort! Verwacht voor de EQE 350 een werkelijke actieradius van ongeveer 460 km, terwijl voor de EQE 500 een actieradius van 440 km realistischer is. In elk geval is het aangeboden EV-bereik praktisch en nuttig voor de meeste rijbehoeften, waaronder snelwegritten over langere afstanden.

De e-SUV beschikt ook over een geavanceerde thermische architectuur, met standaard een warmtepomp, om de efficiëntie en de actieradius van de elektrische auto verder te verbeteren.

Beide varianten bieden standaard gelijkstroomopladen tot 170 kW DC. De EV-batterij kan in 32 minuten tot 80% worden opgeladen. De fabrikant biedt ook standaard een driefasige 11 kW of 22 kW AC boordlader (afhankelijk van de variant).

Met een speciale driefasige (11 kW) EV-lader kan de EQE elektrische auto in 10 uur volledig worden opgeladen. Een driefasige 22 kW lader laadt de EV-batterij 0%-100% op in 5 uur. Eenfasig opladen (7,4 kW) duurt langer. Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn.

We moedigen consumenten aan om een groen PV-systeem en batterijopslag op locatie te installeren. Het is goed voor het milieu en de portemonnee! Een elektrische auto die wordt opgeladen met hernieuwbare energie bereikt een ‘well-to-wheel’ uitstoot zonder uitlaatgassen.

De EQE 350 rijdt van 0-100 km/u in 6,6 seconden (maximumvermogen: 288 pk/koppel: 765 Nm). De beter presterende EQE 500 rijdt van 0-100 km/u in maar liefst 4,9 seconden (maximumvermogen: 408 pk/koppel: 858 Nm). De topsnelheid van de EV is 210 km/u. Een indrukwekkende prestatie, gezien het gewicht van de SUV (meer dan 2,5 ton). Natuurlijk profiteert ook de vierwielaandrijving met dubbele motor van het directe koppel.

De EQE heeft een interieur en specificaties van hoge kwaliteit, waaronder standaard een infotainmentsysteem met twee schermen, met een optie voor een MBUX hyperscreen (17,7 inch). De luxueuze EQE elektrische auto (EV) zit boordevol rijassistentiesystemen, waaronder: actieve dodehoekassistent, actieve remassistent met kruisverkeersfunctie, actieve afstandsassistent DISTRONIC, actieve noodstopassistent, actieve uitwijkstuurassistent en nog veel meer.

Praktisch gezien biedt de middelgrote EQE elektrische SUV een bagageruimte van 520 liter. De EV wordt geproduceerd in Tuscaloosa (VS). Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Goed EV-bereik (tot 538 km)Goedkopere alternatieven beschikbaar
DC Opladen tot 170 kW DCHyperscreen niet standaard op varianten
Warmtepomp standaard22 kW AC-boordlader niet standaard op alle varianten

Galerij


De volledig elektrische Mercedes-Benz EQE SUV (krediet: Mercedes-Benz)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Mercedes-Benz EQE (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 89 kWh/ 91 kWh
Opladen:170 kW DC snelladen (10%-80%: 32 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW (0%-100%: 10 uur)/ 22 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1685
Breedte (mm):2141
Lengte (mm):4863
Wielbasis (mm):3030
Cirkel draaien (m):12,3 
Bagageruimte (L):520

 EQE 350 4MATIC
Batterijcapaciteit EV:89 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):486 – 538 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):22,4 – 18,7 
Opladen:170 kW DC snelladen (10%-80%: 32 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW (0%-100%: 10 uur)/ 22 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:210 km/h
0-100 km/h:6,6 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):288
Koppel (Nm):765
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:4
Gewicht (kg):2.580
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:7
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

 EQE 500 4MATIC
Batterijcapaciteit EV:91 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):488 – 521 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):22,5 – 18,9
Opladen:170 kW DC snelladen (10%-80%: 32 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW (0%-100%: 10 uur)/ 22 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:210 km/h
0-100 km/h:4,9 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):408
Koppel (Nm):858
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:4
Gewicht (kg):2.560
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:7
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services