De Lexus NX Plug-In hybride (SUV): de complete gids voor Nederland

Lexus NX Plug-In hybride
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 18,1 kWh
Electric range (WLTP): 64 km
Tailpipe emissions: 21 – 25g (CO2/km)

Overzicht


Lexus, bekend om de productie van luxe auto’s, is eigendom van de Japanse autofabrikant Toyota Motor Corporation. Lexus werd in 1989 opgericht om de concurrentie aan te gaan met de Japanse rivalen Honda Motor Company en Nissan Motor Company, die respectievelijk Acura en Infiniti als luxemerken hadden. Het werk aan het Lexus-concept begon echter al in 1983.

Het merk Lexus is nu een wereldwijd erkend automerk in het topsegment, waarvan de luxe auto’s in meer dan 90 landen worden verkocht. De Verenigde Staten zijn nog steeds de grootste markt. Hoewel Lexus relatief laat is in de wereldwijde race om elektrificatie (EV), is het bedrijf al sinds 2005 bezig met hybride technologie, het jaar waarin de hybride versie van de RX crossover debuteerde.

Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van ‘zelfopladende hybride auto’s’. Het bedrijf heeft momenteel 8 voertuigen die gebruikmaken van hybride/ plug-in hybride technologie en heeft slechts één batterij-elektrisch voertuig (BEV). Het bedrijf heeft de volgende plug-in elektrische voertuigen (EV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Lexus NX Plug-In hybride SUV


De compacte Lexus NX crossover SUV werd in 2014 geïntroduceerd. Sinds de introductie heeft de SUV goed verkocht, onder andere als best verkochte SUV in Europa. De Lexus NX SUV is verkrijgbaar als ‘self-charging’ en als plug-in hybride elektrische auto (PHEV).

De PHEV werd gelanceerd als onderdeel van de bredere tweede generatie van de SUV in 2021. De Lexus NX PHEV is de eerste plug-in hybride auto van de Japanse autofabrikant en deelt dezelfde aandrijflijn als de RAV4 plug-in hybride.

De Lexus PHEV heeft een respectabele 18,1 kWh EV-batterij aan boord, met een geclaimde zero-tailpipe emissie elektrische actieradius tot 64 km (WLTP gecertificeerd). Dit is zeker hoger dan de gemiddelde PHEV (het gemiddelde ligt dichter bij 40 km). Het werkelijke bereik van EV’s zal echter lager zijn en wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, snelheid, passagierslading, weer, toestand van de weg, wielgrootte, enz.

Uitgaan van een emissievrije elektrische actieradius van 54 km is realistischer, wat voldoende zal zijn voor de meeste woon-werkverplaatsingen. De EV heeft ook regeneratief remmen om de elektrische actieradius te vergroten.

Vergeet niet dat rijden in e-stand veel goedkoper is dan rijden op de verbrandingsmotor. Afhankelijk van waar je de EV oplaadt, kost puur elektrisch rijden tussen de 5 cent en 10 cent per km. Sterker nog, hoe meer er met de EV wordt gereden in de puur elektrische modus, hoe zuiniger de auto is. De fabrikant claimt dat de Lexus PHEVeen brandstofverbruik heeft van 1,1 l/100 km. Om ook maar in de buurt te komen van de geclaimde zuinigheid, is het noodzakelijk om de plug-in elektrische auto in EV-modus te rijden.

Als je voornamelijk op de snelweg rijdt, met beperkt gebruik van de ingebouwde EV-batterij, dan zal het brandstofverbruik dichter in de buurt komen van een conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE) (6 l/100). Dat gezegd hebbende, kan de Lexus NX PHEV nog steeds worden gebruikt voor kortere snelwegritten. Natuurlijk maakt de NX 450+ EV ook gebruik van de zelfladende hybride technologie van Lexus voor een betere voertuigefficiëntie.

De NX plug-in heeft een ingebouwde lader van 6,6 kW. De batterij van de EV kan in 2 uur en 45 minuten volledig worden opgeladen met een speciale thuislader voor EV’s van 7 kW. Ja, een huishoudelijk stopcontact met 3 pinnen kan gebruikt worden om de EV op te laden, maar wij van e-zoomed raden het gebruik van een huishoudelijk stopcontact af om een EV op te laden.

Het is ook sneller en veiliger om een speciale EV-lader te gebruiken. Voor openbaar opladen zal de EV nog steeds AC-laden gebruiken, omdat de PHEV niet geschikt is voor gelijkstroom opladen. De meeste PHEV’s zijn niet compatibel met gelijkstroomlading.

De vierwielaangedreven NX PHEV koppelt een 2,5-liter benzinemotor (4-cilinder) aan een elektromotor. De elektromotor is aan de achterkant van de elektrische auto (EV) geplaatst, waardoor vierwielaandrijving (AWD) mogelijk is. In EV-modus kan de e-SUV een topsnelheid van 135 km/u halen.

De NX 450+ plug-in SUV haalt 0-100 km/u in 6,3 seconden (maximaal vermogen: 306 pk). De topsnelheid van de EV is 200 km/u. Zoals het geval is bij elektrische voertuigen, profiteert de NX PHEV van een onmiddellijk koppel.

In de elektrische modus is de uitlaatemissie nul, maar bij gebruik van de verbrandingsmotor (ICE) heeft de SUV een uitlaatemissie tussen 21 – 25 g CO2/km, veel lager dan de conventionele variant met verbrandingsmotor (147 g CO2/km).

Het Lexus Safety System+ is standaard. De hogere uitrustingsniveaus bieden: dodehoekmonitor (BSM), waarschuwing en remsysteem voor kruisend verkeer achter (RCTAB), adaptieve variabele ophanging (AVS), smart entry en startsysteem, lichtmetalen 20″ wielen, 14″ touchscreen display, zonnedak en meer. De PHEV maakt gebruik van het nieuwste infotainmentsysteem van Lexus, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de vorige generaties.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Lexus hoogwaardig interieur, specificaties en verbeterd infotainmentsysteemGoedkopere plug-in SUV-alternatieven beschikbaar
Opvallende vormgeving en goede bouwkwaliteitRijden is comfortabel maar niet opwindend
Goed Zero Tailpipe emissiebereik en brandstofverbruikAchterbank niet zo ruim

Galerij


De Lexus NX Plug-In hybride SUV (krediet: Lexus)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Lexus NX (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 18,1 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 2 uur 45 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:21 – 25g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1660
Breedte (mm):1865
Lengte (mm):4660
Wielbasis (mm):2690
Cirkel draaien (m):11,4
Bagageruimte (L):521

NX 450h+ PHEV
Batterijcapaciteit EV:18,1 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):64 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Brandstofverbruik (l/100 km):1,1
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 2 uur 45 minuten)
Topsnelheid:200 km/h (elektrische modus: 135 km/h)
0-100 km/h:6,3 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):306
Koppel (Nm):227
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.990
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop