Overzicht
Lexus, bekend om de productie van luxe auto’s, is eigendom van de Japanse autofabrikant Toyota Motor Corporation. Lexus werd in 1989 opgericht om de concurrentie aan te gaan met de Japanse rivalen Honda Motor Company en Nissan Motor Company, die respectievelijk Acura en Infiniti als luxemerken hadden. Het werk aan het Lexus-concept begon echter al in 1983.
Het merk Lexus is nu een wereldwijd erkend automerk in het topsegment, waarvan de luxe auto’s in meer dan 90 landen worden verkocht. De Verenigde Staten zijn nog steeds de grootste markt. Hoewel Lexus relatief laat is in de wereldwijde race om elektrificatie (EV), is het bedrijf al sinds 2005 bezig met hybride technologie, het jaar waarin de hybride versie van de RX crossover debuteerde.
Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van ‘zelfopladende hybride auto’s’. Het bedrijf heeft momenteel 8 voertuigen die gebruikmaken van hybride/ plug-in hybride technologie en heeft slechts één batterij-elektrisch voertuig (BEV). Het bedrijf heeft de volgende plug-in elektrische voertuigen (EV’s):
- Lexus UX 300e
- Lexus NX plug-in hybride (PHEV)
- Lexus RX plug-in hybride (PHEV)
- Lexus RZ 450e
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De Lexus NX Plug-In hybride SUV
De compacte Lexus NX crossover SUV werd in 2014 geïntroduceerd. Sinds de introductie heeft de SUV goed verkocht, onder andere als best verkochte SUV in Europa. De Lexus NX SUV is verkrijgbaar als ‘self-charging’ en als plug-in hybride elektrische auto (PHEV).
De PHEV werd gelanceerd als onderdeel van de bredere tweede generatie van de SUV in 2021. De Lexus NX PHEV is de eerste plug-in hybride auto van de Japanse autofabrikant en deelt dezelfde aandrijflijn als de RAV4 plug-in hybride.
De Lexus PHEV heeft een respectabele 18,1 kWh EV-batterij aan boord, met een geclaimde zero-tailpipe emissie elektrische actieradius tot 64 km (WLTP gecertificeerd). Dit is zeker hoger dan de gemiddelde PHEV (het gemiddelde ligt dichter bij 40 km). Het werkelijke bereik van EV’s zal echter lager zijn en wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, snelheid, passagierslading, weer, toestand van de weg, wielgrootte, enz.
Uitgaan van een emissievrije elektrische actieradius van 54 km is realistischer, wat voldoende zal zijn voor de meeste woon-werkverplaatsingen. De EV heeft ook regeneratief remmen om de elektrische actieradius te vergroten.
Vergeet niet dat rijden in e-stand veel goedkoper is dan rijden op de verbrandingsmotor. Afhankelijk van waar je de EV oplaadt, kost puur elektrisch rijden tussen de 5 cent en 10 cent per km. Sterker nog, hoe meer er met de EV wordt gereden in de puur elektrische modus, hoe zuiniger de auto is. De fabrikant claimt dat de Lexus PHEVeen brandstofverbruik heeft van 1,1 l/100 km. Om ook maar in de buurt te komen van de geclaimde zuinigheid, is het noodzakelijk om de plug-in elektrische auto in EV-modus te rijden.
Als je voornamelijk op de snelweg rijdt, met beperkt gebruik van de ingebouwde EV-batterij, dan zal het brandstofverbruik dichter in de buurt komen van een conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE) (6 l/100). Dat gezegd hebbende, kan de Lexus NX PHEV nog steeds worden gebruikt voor kortere snelwegritten. Natuurlijk maakt de NX 450+ EV ook gebruik van de zelfladende hybride technologie van Lexus voor een betere voertuigefficiëntie.
De NX plug-in heeft een ingebouwde lader van 6,6 kW. De batterij van de EV kan in 2 uur en 45 minuten volledig worden opgeladen met een speciale thuislader voor EV’s van 7 kW. Ja, een huishoudelijk stopcontact met 3 pinnen kan gebruikt worden om de EV op te laden, maar wij van e-zoomed raden het gebruik van een huishoudelijk stopcontact af om een EV op te laden.
Het is ook sneller en veiliger om een speciale EV-lader te gebruiken. Voor openbaar opladen zal de EV nog steeds AC-laden gebruiken, omdat de PHEV niet geschikt is voor gelijkstroom opladen. De meeste PHEV’s zijn niet compatibel met gelijkstroomlading.
De vierwielaangedreven NX PHEV koppelt een 2,5-liter benzinemotor (4-cilinder) aan een elektromotor. De elektromotor is aan de achterkant van de elektrische auto (EV) geplaatst, waardoor vierwielaandrijving (AWD) mogelijk is. In EV-modus kan de e-SUV een topsnelheid van 135 km/u halen.
De NX 450+ plug-in SUV haalt 0-100 km/u in 6,3 seconden (maximaal vermogen: 306 pk). De topsnelheid van de EV is 200 km/u. Zoals het geval is bij elektrische voertuigen, profiteert de NX PHEV van een onmiddellijk koppel.
In de elektrische modus is de uitlaatemissie nul, maar bij gebruik van de verbrandingsmotor (ICE) heeft de SUV een uitlaatemissie tussen 21 – 25 g CO2/km, veel lager dan de conventionele variant met verbrandingsmotor (147 g CO2/km).
Het Lexus Safety System+ is standaard. De hogere uitrustingsniveaus bieden: dodehoekmonitor (BSM), waarschuwing en remsysteem voor kruisend verkeer achter (RCTAB), adaptieve variabele ophanging (AVS), smart entry en startsysteem, lichtmetalen 20″ wielen, 14″ touchscreen display, zonnedak en meer. De PHEV maakt gebruik van het nieuwste infotainmentsysteem van Lexus, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de vorige generaties.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Lexus hoogwaardig interieur, specificaties en verbeterd infotainmentsysteem | Goedkopere plug-in SUV-alternatieven beschikbaar |
Opvallende vormgeving en goede bouwkwaliteit | Rijden is comfortabel maar niet opwindend |
Goed Zero Tailpipe emissiebereik en brandstofverbruik | Achterbank niet zo ruim |
De Lexus NX Plug-In hybride SUV (krediet: Lexus)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Lexus NX (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 18,1 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 2 uur 45 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 21 – 25g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1660 |
Breedte (mm): | 1865 |
Lengte (mm): | 4660 |
Wielbasis (mm): | 2690 |
Cirkel draaien (m): | 11,4 |
Bagageruimte (L): | 521 |
NX 450h+ PHEV | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 18,1 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 64 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,1 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 2 uur 45 minuten) |
Topsnelheid: | 200 km/h (elektrische modus: 135 km/h) |
0-100 km/h: | 6,3 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 306 |
Koppel (Nm): | 227 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.990 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 9 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.