Overzicht
Kia Corporation, de Zuid-Koreaanse autofabrikant, is hard op weg om een portfolio van milieuvriendelijke voertuigen met een lagere uitstoot te ontwikkelen, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) zonder uitlaatgassen, plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en milde hybrides. Het Koreaanse autobedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Seoul en is na Hyundai Motor Company de grootste autofabrikant van Zuid-Korea (Hyundai heeft een belang van 33,88% in Kia Corporation). Op een gegeven moment had de Amerikaanse autofabrikant Ford Motor Company ook een belang in Kia.
Kia Corporation is sinds 1991 actief op de Europese markten. Het portfolio van Kia op het gebied van elektrische voertuigen (EV’s) omvat modellen voor zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) als plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):
- Volledig elektrische Kia Niro
- Volledig elektrische Kia EV6
- Volledig elektrische Kia EV6 GT
- Volledig elektrische Kia EV9
- Volledig elektrische Kia EV3
- Volledig elektrische Kia Soul EV
- Kia Niro Plug-In Hybride
- Kia XCeed Plug-In hybride
- Kia Ceed Sportswagon Plug-In hybride
- Kia Sorento Plug-In Hybride
- Kia Sportage Plug-In hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Kia EV3 SUV
De concurrentie in het snelgroeiende segment van compacte volledig elektrische SUV’s blijft toenemen en de lancering van de nieuwste batterij-elektrische auto (BEV) van Kia bewijst de aantrekkelijkheid van dit compacte segment. De volledig elektrische Kia EV3 (B-segment) concurreert rechtstreeks met andere compacte elektrische SUV’s, zoals de zuiver elektrische Volvo EX30.
De EX30 heeft een wielbasis van 2,65 m, een lengte van 4,23 m en een hoogte van 1,55 m. Ter vergelijking: de EV3 heeft een wielbasis van 2,68 m, een lengte van 4,31 m en een hoogte van 1,57 m. De EV3 neemt het ook op tegen de volledig elektrische Jeep Avenger, de volledig elektrische Volkswagen ID.3 en andere compacte EV’s.
De EV3 maakt deel uit van Kia’s ‘Plan S’-strategie, waarbij de autofabrikant 15 elektrische voertuigen (EV’s) lanceert tegen 2027. De EV3 SUV, die geen uitlaatgassen uitstoot, is ook gebouwd op het Electric Global Modular Platform (E-GMP) van de Hyundai Motor Group. De volledig elektrische Kia EV6 en de volledig elektrische Hyundai IONIQ 5 maken gebruik van hetzelfde platform.
De productie EV3 (gelanceerd in mei 2024) heeft veel gemeen met de concept EV3, die in oktober 2023 werd onthuld. De EV3 vervangt de volledig elektrische Kia Soul EV, zij het met een veel aantrekkelijker aanbod, waaronder de meest betaalbare EV van Kia. In veel opzichten is de EV3 als een gekrompen best verkochte Kia EV9 SUV, samen met een aantal gemeenschappelijke stijlen met de Kia EV6.
De trend om BEV’s aan te bieden met meer dan één EV-batterijformaat is een overwinning voor consumenten en voor het milieu. De EV3 is verkrijgbaar in twee opties voor een lithium-ion EV-batterij (400V-architectuur): 58,3 kWh (375 kg)/ 81,4 kWh (470 kg), met een geclaimde WLTP e-actieradius van respectievelijk 436 km en 605 km.
Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de werkelijke rijomstandigheden (weer, temperatuur, wegdek, rijstijl, enz.), zou de elektrische auto (EV) tot 370 km moeten kunnen afleggen met de 58,3 kWh en tot 515 km met de 81,4 kWh op een volle lading. Meer dan voldoende voor de meeste dagelijkse ritten. De EV3-boordbatterij heeft een 22 procent hogere energiedichtheid in vergelijking met de batterij van de Kia Niro EV.
We moedigen autofabrikanten (OEM’s) aan om EV’s aan te bieden met meer dan één EV-batterijformaat, omdat niet iedereen een grote ingebouwde EV-batterij nodig heeft. Als je in een stad woont met beperkte mogelijkheden om regelmatig lange afstanden af te leggen, dan voldoet de 58,3 kWh EV batterij optie prima! De 58,3 kWh BEV kan in 29 minuten 10%-80% worden opgeladen via een 150 kW DC snellader. Bij 50 kW DC duurt het 55 minuten om 80% op te laden. De 58,3 kWh variant kan maximaal 120 kW gelijkstroom opladen. Gezien de grootte van de ingebouwde EV-batterij is dit voldoende.
De grotere 81,4 kWh EV-batterij kan in 31 minuten 10%-80% worden opgeladen via een 150 kW gelijkstroom snellader. Bij 50 kW gelijkstroom duurt het 79 minuten om 80% op te laden. De 81,4 kWh heeft een maximale DC laadcapaciteit tot 128 kW DC. Gezien de grootte van de ingebouwde EV-batterij zou een snellere gelijkstroomoplaadcapaciteit meer op zijn plaats zijn geweest. Een voorbeeld: de volledig elektrische Genesis GV60 compacte SUV met een 77,4 kWh EV-batterij aan boord biedt standaard een ultrasnelle gelijkstroomoplaadcapaciteit tot 350 kW DC.
Om de efficiëntie (actieradius) van de EV verder te vergroten, is de elektrische auto uitgerust met het Kia i-Pedal 3.0 en Smart Regenerative 3.0 systeem. De EV heeft 4 regeneratieve niveaus (niveau 0, 1, 2 en 3). Interessant is dat Kia niet standaard op alle varianten een warmtepomp aanbiedt. Deze is alleen standaard beschikbaar op de duurste uitvoering. Jammer!
De fabrikant claimt ook een ‘wereldprimeur’: de EV3 is het eerste voertuig met een gelijktijdig warmteabsorptiesysteem, dat wil zeggen dat het de warmte van zowel het voertuig als de buitenlucht opvangt om te recyclen en de efficiëntie te verhogen. Het is ook de moeite waard om op te merken dat de EV, ondanks de carrosserie, een behoorlijke luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26Cd heeft bereikt. Hoe lager de luchtweerstandscoëfficiënt, hoe groter de efficiëntie van het voertuig, wat resulteert in een grotere actieradius.
De e-SUV is verkrijgbaar in 5 uitvoeringen (Air, Plus, Plus Advanced, GT-Line en GTPlus-Line). Alle varianten zijn voorwielaangedreven (FWD), met een aandrijflijn met één motor, d.w.z. de elektromotor drijft de voorwielen aan. Het instapmodel van de Kia EV3 (58,3 kWh) haalt 0-100 km/u in 7,5 seconden, terwijl de Kia EV3 (81,4 kWh) 0-100 km/u haalt in 7,7 seconden. Alle varianten bieden maximaal 201 pk en 283 Nm piekkoppel. De topsnelheid van de elektrische auto is 170 km/u. De fabrikant heeft plannen om op termijn (2026) een AWD-variant (vierwielaandrijving) aan te bieden.
De Kia EV3 bevat maar liefst 10 duurzame oplossingen, waaronder: Bio verf, Bio plastic, Bio PU leer alternatief, Gerecycled PET garens, Gerecycled PET / Visnet tapijten, BTX-vrije verf, PCM plastic, Gerecycled PET stof, Bio PU schuim en Gerecycled PET vilt. Het is nu gebruikelijk voor autofabrikanten om een aantal duurzame materialen te gebruiken om de milieuprestaties van de EV verder te verbeteren.
De EV3 biedt een royaal niveau aan boordtechnologie, waaronder: drie schermen (12,3 inch display voor de bestuurder, 5,3 inch touchscreen voor klimaatregeling, 12,3 inch touchscreen navigatiesysteem), draadloze Apple CarPlay™ en Android Auto™, voertuig-naar-lader (V2L) enz.
De EV3 biedt ook een groot aantal veiligheidsvoorzieningen en rijhulpmiddelen. Enkele daarvan zijn: parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, Forward Collision Avoidance Assist 2.0, Highway Driving Assist 2.0, intelligente snelheidslimietassistent, dodehoekassistent, assistent voor het vermijden van botsingen in kruisend verkeer en nog veel meer! De BEV moet nog een NCAP-beoordeling krijgen, maar net als zijn broers, de EV6 en EV9, verwachten we dat de EV3 vijf sterren krijgt.
Wat de praktische kant betreft, heeft de vijfdeurs e-SUV met vijf zitplaatsen een behoorlijke hoofd- en beenruimte voor langere passagiers achterin. De EV heeft geen transmissietunnel (d.w.z. de vloer is vlak), dus er is voldoende beenruimte voor de passagier op de middelste zitplaats achterin. Het interieur is goed ingedeeld, met voldoende opbergruimte voorin en achterin.
De BEV heeft een kofferbak van 25 liter en een bagageruimte van 460 liter. Voor zijn segment is de bagageruimte behoorlijk groot. Ter vergelijking: de Volvo EX30 heeft een bagageruimte van 318 liter. Voor degenen die nog niet zo lang elektrisch rijden, kan de kofferruimte worden gebruikt om de EV-oplaadkabel in op te bergen. De Kia EV3 heeft ook een ‘laptop/lunchtafel’ die de bestuurder kan gebruiken als hij niet rijdt! Het zicht naar achteren is beperkt, maar de achteruitrijcamera ondervangt dit probleem.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goed realistisch elektrisch bereik zonder uitlaatgassen | Warmtepomp niet standaard op alle varianten |
Verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten | Alleen leverbaar met voorwielaandrijving (FWD) |
Praktisch en ruim. Frunk (25 l) en bagageruimte (460 l) | Beperkte gelijkstroom oplaadmogelijkheden. Concurrenten bieden meer! |
De volledig elektrische Kia EV3 SUV (krediet: Kia)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (5 Opties) |
---|
Kia EV3 Air (vanaf € 36.995) |
Kia EV3 Plus (vanaf € 38.695) |
Kia EV3 Plus Advanced (vanaf € 41.195) |
Kia EV3 GT-Line (vanaf € 47.195) |
Kia EV3 GTPlus-Line (vanaf € 49.195) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion polymeer |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 58,3 kWh/ 81,4 kWh |
Opladen: | 120-128 kW DC snelladen (10%-80%: 29-31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur en 20 minuten)/ (0%-100%: 7 uur en 15 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 7 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1560 – 1570 |
Breedte (mm): | 1850 |
Lengte (mm): | 4300 – 4310 |
Wielbasis (mm): | 2680 |
Cirkel draaien (m): | 10,4 |
Bagageruimte (L): | 460 |
Frunk (L): | 25 |
EV3 58,3 kWh | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 58,3 kWh (375 kg) |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 436 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 14,9 |
Opladen: | 120 kW DC snelladen (10%-80%: 29 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur en 20 minuten) |
Topsnelheid: | 170 km/h |
0-100 km/h: | 7,5 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 150 |
Maximaal vermogen (PS): | 201 |
Koppel (Nm): | 283 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.845 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | 300 |
Kleuren: | 8 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
EV3 81.4 kWh | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 81,4 kWh (470 kg) |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 605 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 14,9 |
Opladen: | 128 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 15 minuten) |
Topsnelheid: | 170 km/h |
0-100 km/h: | 7,7 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 150 |
Maximaal vermogen (PS): | 201 |
Koppel (Nm): | 283 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.930 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | 1.000 |
Kleuren: | 8 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.