De volledig elektrische Hyundai IONIQ 6 Sedan: de complete gids voor Nederland

Hyundai IONIQ 6
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Sedan
Battery size: 53 kWh/ 77,4 kWh
Electric range (WLTP): 429 - 614 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Hyundai Motor Company is een Zuid-Koreaanse autofabrikant met een sterke wereldwijde aanwezigheid (tot 200 landen). Het bedrijf heeft ook een belang in een ander toonaangevend Zuid-Koreaans autobedrijf, Kia Corporation. Hyundai heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van meer dan 1,6 miljoen eenheden.

Hyundai begon in 1988 met de ontwikkeling van voertuigen op alternatieve brandstoffen. De eerste puur elektrische auto werd door het bedrijf ontwikkeld in 1991 (Sonata EV). De autofabrikant begon in 2008 met de productie van hybride elektrische voertuigen. Het bedrijf heeft momenteel twee batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en ook twee plug-in elektrische voertuigen (PHEV’s):

  • IONIQ Electric
  • Kona Elektrisch
  • IONIQ 5 Elektrisch
  • IONIQ 6 Elektrisch
  • IONIQ Plug-In
  • Santa Fe Plug-In
  • Tucson Plug-In


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Hyundai IONIQ 6 Sedan


Hyundai heeft ongetwijfeld veel ervaring met de ontwikkeling van elektrische auto’s en de Hyundai IONIQ 5 is een goed voorbeeld van een goede elektrische auto. De autofabrikant is er echter in geslaagd om ‘goed’ nog beter te maken in zijn nieuwste puur elektrische auto, de IONIQ 6. Hyundai is hard op weg een benijdenswaardige reputatie voor toonaangevende elektrische auto’s op te bouwen.

Hoewel de IONIQ 6 en IONIQ 5 weinig gemeen hebben op het gebied van exterieurstyling, hebben de twee puur elektrische auto’s veel gemeen op het gebied van ontwikkeling. Beide EV’s maken namelijk gebruik van het Hyundai- Electric Global Modular Platform (E-GMP), waardoor de IONIQ 6 de tweede puur elektrische auto is die gebruikmaakt van dit speciale EV-platform. De wortels van de IONIQ 6 liggen in de Prophecy Concept EV, die in 2020 werd onthuld. In datzelfde jaar werd het merk IONIQ opnieuw gelanceerd.

De wereldpremière van de IONIQ 6 was in juli 2022 en de voorverkoop van het First Edition-model begon in november 2022 in de belangrijkste Hyundai-markten. Volgens het bedrijf was de First Edition, die beperkt is tot 2.500 exemplaren, binnen 24 uur na de lancering uitverkocht.

Gezien de slankere buitenkant van de elektrische stroomlijner IONIQ 6, is het geen verrassing dat de EV een betere aerodynamica en voertuigefficiëntie heeft dan de IONIQ 5. Een aantal autofabrikanten richt zich zelfs op de ontwikkeling van gestroomlijnde elektrische auto’s. Kortom, hoe efficiënter een elektrische auto, hoe beter de propositie voor de gebruiker!

De IONIQ 6 EV heeft een ultra-lage luchtweerstandscoëfficiënt Cd (0,21). Er zijn maar heel weinig personenauto’s die een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 kunnen claimen. Een voorbeeld hiervan is de Lightyear One zonnewagen. De autofabrikant claimt een luchtweerstandscoëfficiënt van minder dan 0,20 Cd.

Volgens de fabrikant “zijn de vloeiende rondingen en vloeiende lijnen een eerbetoon aan de iconische gestroomlijnde voertuigen uit de jaren 1920 en 1930”. Hyundai heeft een aantal geavanceerde aerodynamische oplossingen in de IONIQ 6 geïmplementeerd. Deze omvatten: verzonken deurgrepen, achterspoiler, actieve luchtkleppen aan de voorzijde, luchtgordijnen op de wielen, wielopeningbegrenzers, scheidingsvallen en wieldeflectoren.

De IONIQ 6 is verkrijgbaar in twee EV-accuformaten: 53 kWh/ 77,4 kWh. De 53 kWh heeft een elektrische actieradius van 429 km (WLTP). De 77,4 kWh EV-batterij heeft een actieradius van 519 km (AWD) – 614 km (RWD). Alle varianten bieden een nuttige en praktische elektrische actieradius, zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de rijomstandigheden in de praktijk.

De EV is uitgerust met een 800 volt accusysteem. Net als de IONIQ 5 biedt ook de IONIQ 6 voor beide varianten standaard ultrasnel gelijkstroom opladen tot 350 kW DC. De EV kan tot 80% worden opgeladen tussen 18 en 36 minuten bij 350 kW DC, en kan worden opgeladen tussen 43 en 62 minuten bij 50 kW DC. De sleutel is natuurlijk het vinden van een 350 kW openbaar laadstation. Hyundai heeft standaard een 10,5 kW AC (3-fasen) lader aan boord.

Voor degenen onder jullie die thuis en op het werk toegang hebben tot een driefasenstroomvoorziening, kan de 77,4 kWh volledig worden opgeladen in 7 uur en 20 minuten. Eenfase EV opladen zal langer duren (11 uur en 45 minuten). De oplaadtijd voor de 53 kWh EV-batterij zal korter zijn. Wij van e-zoomed raden het gebruik van een 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto.

We raden ook een ‘topping up’ benadering aan voor het opladen van EV’s. Op deze manier zijn de oplaadtijden korter en is het regelmatig opladen van de EV-batterij gunstig voor het onderhoud van de EV-batterij op de lange termijn. Hyundai biedt een garantie tot 8 jaar of 160.000 km.

De puur elektrische auto is verkrijgbaar als 2WD (achterwielaandrijving) en als AWD (vierwielaandrijving). De Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh met achterwielaandrijving haalt 0-100 km/u in 7,4 seconden (maximumvermogen: 228 pk), terwijl de 77,4 kWh met vierwielaandrijving 0-100 km/u haalt in 5,1 seconden (maximumvermogen: 325 pk). De topsnelheid van de elektrische auto (EV) is 185 km/u. De EV is voorzien van regeneratief remmen en rijden met één pedaal. Hyundai noemt dit i-Pedal.

Het exterieur van de IONIQ 6 is modern, minimalistisch en elegant. Dit geldt ook voor het interieur. De EV heeft ook twee verstelbare stoelen, voor wie wil uitrusten terwijl de EV aan het opladen is. De EV zit boordevol technologie, zoals: 12,3″ infotainment scherm, 12,3″ cluster, head-up display, Hyundai SmartSense geavanceerde rijhulpsystemen, digitale zijspiegel en meer. Hyundai heeft ook over-the-air (OTA) software-updates voor de EV ingebouwd.

Zoals nu de trend is bij OEM’s, bevat de EV ook duurzame materialen, waaronder: gerecyclede pigmentverf van afgedankte banden in de bekleding, pigmentverf van bamboe-houtskool, eco-verwerkt leer, gerecyclede PET-stof, bio PET-stof, bioverf afgeleid van plantaardige oliën en gerecycled visnettapijt.

De EV is ook uitgerust met Vehicle-to-Load (V2L) waarmee elektrische apparaten kunnen worden opgeladen met behulp van de ingebouwde EV-batterij. De elektrische auto heeft een 3-pins stopcontact waarmee elektrische apparaten kunnen worden opgeladen terwijl ze stilstaan of rijden. Elektrische apparaten die door de EV van stroom kunnen worden voorzien zijn onder andere: e-bike, e-scooter, laptop, waterkoker, magnetron, mini-koelkast, blender etc. De bagageruimte is maximaal 401 liter (kleiner dan die van de IONIQ: 527 liter).

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Ultralage luchtweerstandscoëfficiënt Cd van 0,21Kleine kofferruimte
Standaard 350 kW DC opladenAlleen verkrijgbaar in één EV-batterijformaat
Goed puur elektrisch bereikDaklijn beïnvloedt hoofdruimte voor langere passagiers achterin

Galerij


De volledig elektrische Hyundai IONIQ 6 Sedan (krediet: Hyundai)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Sedan
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Hyundai IONIQ 6 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijgroottes: 53 kWh/ 77,4 kWh
Opladen:350 kW DC snelladen (10%-80%: 18-36 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1495
Breedte (mm):1880
Lengte (mm):4855
Wielbasis (mm):2950
Cirkel draaien (m):11,8
Bagageruimte (L):401

IONIQ 6 77 kWh 228 PS 2WD
Batterijcapaciteit EV:77,4 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):614 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Opladen:350 kW DC snelladen (10%-80%: 18-36 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW (0%-100%: 7 uur 20 minuten)
Topsnelheid:185 km/h
0-100 km/h:7,4 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):167,7
Maximaal vermogen (PS):228
Koppel (Nm):350
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:4
Gewicht (kg):1.910 – 1.986
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):n.v.t.
Kleuren:11
NCAP veiligheidswaardering:5/5

IONIQ 6 77 kWh 325 PS AWD
Batterijcapaciteit EV:77,4 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):519 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Opladen:350 kW DC snelladen (10%-80%: 18-36 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW (0%-100%: 7 uur 20 minuten)
Topsnelheid:185 km/h
0-100 km/h:5,1 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):239
Maximaal vermogen (PS):325
Koppel (Nm):605
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:4
Gewicht (kg):2.020 – 2.096
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):n.v.t.
Kleuren:11
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services