De volledig elektrische Hyundai IONIQ 5 SUV: de complete gids voor Nederland

Hyundai IONIQ 5
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 58 kWh/ 77 kWh
Electric range (WLTP): 384 - 507 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Hyundai Motor Company is een Zuid-Koreaanse autofabrikant met een sterke wereldwijde aanwezigheid (tot 200 landen). Het bedrijf heeft ook een belang in een ander toonaangevend Zuid-Koreaans autobedrijf, Kia Corporation. Hyundai heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van meer dan 1,6 miljoen eenheden.

Hyundai begon in 1988 met de ontwikkeling van voertuigen op alternatieve brandstoffen. De eerste puur elektrische auto werd door het bedrijf ontwikkeld in 1991 (Sonata EV). De autofabrikant begon in 2008 met de productie van hybride elektrische voertuigen. Het bedrijf heeft momenteel twee batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en ook twee plug-in elektrische voertuigen (PHEV’s):

  • Hyundai IONIQ Electric
  • Hyundai Kona Elektrisch
  • Hyundai IONIQ 5 Elektrisch
  • Hyundai IONIQ 6 Elektrisch
  • Hyundai IONIQ Plug-In
  • Hyundai Santa Fe Plug-In
  • Hyundai Tucson Plug-In


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Hyundai IONIQ 5 SUV


De Hyundai IONIQ 5 is een compacte SUV die in februari 2021 wereldwijd werd onthuld. Hij wordt op de markt gebracht en verkocht onder het speciale EV-submerk ‘IONIQ’ van Hyundai. Het is het eerste elektrische voertuig dat wordt gebouwd op het speciale Hyundai-platform voor elektrische voertuigen, het Hyundai- Electric Global Modular Platform (E-GMP). Dankzij dit EV-platform heeft de IONIQ 5 een wielbasis van 3 meter en een volledig vlakke binnenvloer, waardoor de binnenruimte toeneemt.

De compacte puur elektrische IONIQ 5 SUV heeft veel te bieden voor gezinnen die willen overstappen op emissievrij elektrisch rijden. De e-SUV heeft een praktische actieradius voor zowel in de stad als op de snelweg. De IONIQ 5 heeft twee EV-batterijformaten: 58 kWh en 77 kWh. Beide zijn behoorlijke EV accuformaten.

Voor de 58 kWh EV-batterij claimt de fabrikant een elektrische actieradius tot 384 km (WLTP), terwijl voor de 77 kWh de geclaimde EV-actieradius tot 507 km (WLTP) bedraagt. Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de rijomstandigheden in de praktijk, bieden beide batterijformaten een bruikbare actieradius.

De IONIQ 5 EV biedt standaard ultrasnel DC opladen tot 350 kW voor alle varianten. De EV kan tot 80% worden opgeladen tussen 18 – 36 minuten bij 350 kW en kan worden opgeladen tussen 43 – 62 minuten bij 50 kW DC. De sleutel is natuurlijk het vinden van een 350 kW openbaar laadstation. Hyundai heeft standaard een 10,5 kW AC (3-fasen) lader aan boord.

Als je thuis of op het werk toegang hebt tot een driefasenstroomvoorziening, kan de 58 kWh volledig worden opgeladen in 5 uur, terwijl de 77 kWh volledig kan worden opgeladen in 7 uur en 20 minuten. Enkelfasig opladen van EV’s zal langer duren en wij bij e-zoomed raden het gebruik van een 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto.

We raden ook een ‘topping up’-aanpak aan voor het opladen van EV’s. Op deze manier zijn de oplaadtijden korter en is het regelmatig opladen van de EV-batterij gunstig voor het onderhoud van de EV-batterij op de lange termijn. Hyundai biedt een garantie tot 8 jaar of 160.000 km.

De Hyundai IONIQ 5 is verkrijgbaar met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De AWD-optie is alleen beschikbaar voor de grotere EV-batterijvariant. De 58 kWh 170 pk 2WD variant kan 0-100 km/u bereiken in 8,5 seconden (maximum vermogen: 170 pk), terwijl de 77 kWh 228 pk 2WD 0-100 km/u kan bereiken in 7,3 seconden (maximum vermogen: 228 pk).

Het topmodel 77 kWh 325 PS AWD kan 0-100 km/u halen in 5,1 seconden (max. vermogen: 325 PS). De topsnelheid van de elektrische auto (EV) is 185 km/u. De EV is uitgerust met twee schakelpeddels om te kunnen kiezen uit 4 niveaus van regeneratief remprofiel.

Het exterieur van de IONIQ 5 is modern, minimalistisch en elegant. Dit geldt ook voor het interieur. De EV heeft ook twee verstelbare stoelen, voor wie wil uitrusten terwijl de EV aan het opladen is. De EV zit boordevol technologie, zoals: 12,3″ infotainment scherm, 12,3″ cluster, head-up display, Hyundai SmartSense geavanceerde rijhulpsystemen, digitale zijspiegel en meer.

De EV beschikt ook over Vehicle-to-Load (V2L) waarmee elektrische apparaten kunnen worden opgeladen met behulp van de ingebouwde EV-batterij. De elektrische auto heeft een 3-pins stopcontact waarmee elektrische apparaten kunnen worden opgeladen terwijl de auto stilstaat of rijdt. Elektrische apparaten die door de EV van stroom kunnen worden voorzien zijn onder andere: e-bike, e-scooter, laptop, waterkoker, magnetron, mini-koelkast, blender etc. Praktisch gezien is de bagageruimte 527 liter.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Verkrijgbaar in twee EV-batterijformatenTopmodel is duur
Standaard 350 kW DC opladenGeen ruitenwisser achter
10,5 kW AC (standaard 3-fasen boordlader)AWD niet standaard op alle modellen

Galerij


De volledig elektrische Hyundai IONIQ 5 SUV (krediet: Hyundai)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Hyundai IONIQ 5 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijgroottes: 58 kWh/ 77 kWh
Opladen:350 kW DC snelladen (10%-80%: 18-36 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW AC (0%-100%: 5 uur/ 7 uur 20 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1605
Breedte (mm):2152
Lengte (mm):4635
Wielbasis (mm):3000
Cirkel draaien (m):11,98
Bagageruimte (L):527

IONIQ 5 58 kWh 170 PS 2WD
Batterijcapaciteit EV:58 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):384 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):16,7
Opladen:350 kW DC snelladen (10%-80%: 18 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:185 km/h
0-100 km/h:8,5 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):125
Maximaal vermogen (PS):170
Koppel (Nm):350
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.830 – 1.910
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:5/5

IONIQ 5 77 kWh 228 PS 2WD
Batterijcapaciteit EV:77 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):507 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):17,0
Opladen:350 kW DC snelladen (10%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW (0%-100%: 7 uur 20 minuten)
Topsnelheid:185 km/h
0-100 km/h:7,3 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):167,7
Maximaal vermogen (PS):228
Koppel (Nm):350
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.910 – 1.990
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:5/5

IONIQ 5 77 kWh 325 PS AWD
Batterijcapaciteit EV:77 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):454 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):17,9
Opladen:350 kW DC snelladen (10%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW (0%-100%: 7 uur 20 minuten)
Topsnelheid:185 km/h
0-100 km/h:5,1 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):239
Maximaal vermogen (PS):325
Koppel (Nm):605
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.020 – 2.100
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services