Overzicht
Honda Motor Company is een wereldwijd toonaangevende fabrikant van auto’s, motorfietsen en elektrische apparatuur. Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, Japan. Honda is ‘s werelds grootste fabrikant van motorfietsen. Het bedrijf is ook de 7e grootste autofabrikant ter wereld, met een jaarlijkse productie van meer dan 5,2 miljoen voertuigen. Honda heeft een sterke loyaliteit van haar klanten gewonnen, gezien de betrouwbaarheid van haar auto’s. Modellen als de Honda Civic en de Honda CR-V crossover hebben bijgedragen aan de benijdenswaardige reputatie van het bedrijf op het gebied van betrouwbaarheid.
Honda zet zich sterk in voor de ontwikkeling en productie van plug-in elektrische auto’s en heeft de ambitie om tweederde van de wereldwijde verkoop te realiseren met elektrische auto’s zonder uitlaatgassen. Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van elektrische voertuigen (EV’s):
- Volledig elektrische Honda e
- Volledig elektrische Honda e:Ny1
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Honda e Hatchback
Het volledig elektrische e-prototype van Honda is gebaseerd op het Honda Urban EV-concept. Het Urban EV-concept debuteerde op de 2017 International Motor Show in Duitsland. Het is Honda’s eerste volledig elektrische auto voor de massamarkt. Honda zet steeds meer in op elektrificatie: in 2025 moeten alle nieuwe Honda’s in Europa geëlektrificeerd zijn.
Een schattig, strak en eenvoudig ontwerp. Het minimalistische design van de compacte batterij-elektrische premiumauto (BEV) is geïnspireerd op de Honda Civic van de eerste generatie. Hij is vooral bedoeld om in stedelijke omgevingen te rijden, met een actieradius die geschikt is voor kortere woon-werkverplaatsingen. Honda mikt op de stedelijke forens, die maximaal 50 km per dag rijdt. Houd er ook rekening mee dat het merendeel van de dagelijkse autoritten kort is, bijvoorbeeld naar de supermarkt, school, de plaatselijke hoofdstraat, het werk enz.
De zuiver elektrische Honda e is gebouwd op een speciaal platform. Hij is verkrijgbaar in slechts één EV-batterijformaat (35,5 kWh). De autofabrikant benadrukt dat stedelijke behoeften geen grotere EV-batterij vereisen en door de omvang van de ingebouwde batterij te verkleinen, is het gewicht van de EV lager, wat resulteert in een efficiëntere elektrische auto.
De elektrische auto van Honda kan snel worden opgeladen tot 50 kW gelijkstroom. De EV kan in 31 minuten tot 80% worden opgeladen en heeft een 6,6 kW AC boordlader. De elektrische auto van Honda kan in 4,1 uur volledig worden opgeladen via een speciale enkelfasige EV-lader zoals myenergi zappi. Hoewel de EV kan worden opgeladen via een huishoudelijke 3-PIN stekker, moedigen wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijke stekker voor het opladen van een elektrische auto niet aan. Het duurt tot 18,8 uur om de EV volledig op te laden via een 3-PIN stopcontact.
De prestaties van de Honda e met achterwielaandrijving (RWD) zijn respectabel. De zero-tailpipe emissie elektrische auto haalt 0-100 km/u in 8,3 seconden. Het maximaal beschikbare vermogen is 154 pk met een koppel van 315 Nm. De topsnelheid is 145 km/u. Meer dan voldoende voor stadsverkeer.
Het interieur van de Honda-e is minimalistisch, vol technologie en van goede kwaliteit. De EV heeft twee 12,3″ LCD touchscreens verspreid over het dashboard. Het dashboard heeft ook een zijspiegelsysteem met camera (6″) aan beide uiteinden (vervangt de conventionele buitenspiegels) en een spiegelsysteem met middencamera.
Er zijn ook tal van veiligheidsvoorzieningen, waaronder: remsysteem met botsingbeperking, intelligente snelheidsbegrenzer, verkeersbordherkenningssysteem, rijstrookassistent, smart entry & start en nog veel meer. Ondanks het compacte formaat van de EV is de praktische bruikbaarheid voor passagiers redelijk. Hoewel de bagageruimte beperkt is tot 171 liter, is hij geschikt voor stedelijke behoeften.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Perfect voor rijden in de stad. Gemakkelijk te rijden en te parkeren (indrukwekkende draaicirkel) | Duur in vergelijking met andere BEV stadsauto’s op de markt |
Voldoende bereik voor stadsbewoners | Alleen verkrijgbaar in één EV-batterijformaat |
EV vol technologie | Elektrisch bereik niet zo indrukwekkend als bij sommige concurrenten |
De volledig elektrische Honda e Hatchback (krediet: Honda)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Hatchback |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Honda e (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 35,5 kWh |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (10%-80%: 4 uur 10 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1512 |
Breedte (mm): | 1752 |
Lengte (mm): | 3894 |
Wielbasis (mm): | 2538 |
Cirkel draaien (m): | n.v.t. |
Bagageruimte (L): | 171 |
Honda e Advance | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 35,5 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 222 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 17,2 |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (10%-80%: 4 uur 10 minuten) |
Topsnelheid: | 145 km/h |
0-100 km/h: | 8,3 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 100 |
Maximaal vermogen (PS): | 154 |
Koppel (Nm): | 315 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 4 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.520 – 1.543 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 5 |
NCAP veiligheidswaardering: | 4/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.