De volledig elektrische Honda e (Hatchback): de complete gids voor Nederland

Honda e
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Hatchback
Battery size: 35,5 kWh
Electric range (WLTP): 222 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Honda Motor Company is een wereldwijd toonaangevende fabrikant van auto’s, motorfietsen en elektrische apparatuur. Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, Japan. Honda is ‘s werelds grootste fabrikant van motorfietsen. Het bedrijf is ook de 7e grootste autofabrikant ter wereld, met een jaarlijkse productie van meer dan 5,2 miljoen voertuigen. Honda heeft een sterke loyaliteit van haar klanten gewonnen, gezien de betrouwbaarheid van haar auto’s. Modellen als de Honda Civic en de Honda CR-V crossover hebben bijgedragen aan de benijdenswaardige reputatie van het bedrijf op het gebied van betrouwbaarheid.

Honda zet zich sterk in voor de ontwikkeling en productie van plug-in elektrische auto’s en heeft de ambitie om tweederde van de wereldwijde verkoop te realiseren met elektrische auto’s zonder uitlaatgassen. Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van elektrische voertuigen (EV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Honda e Hatchback


Het volledig elektrische e-prototype van Honda is gebaseerd op het Honda Urban EV-concept. Het Urban EV-concept debuteerde op de 2017 International Motor Show in Duitsland. Het is Honda’s eerste volledig elektrische auto voor de massamarkt. Honda zet steeds meer in op elektrificatie: in 2025 moeten alle nieuwe Honda’s in Europa geëlektrificeerd zijn.

Een schattig, strak en eenvoudig ontwerp. Het minimalistische design van de compacte batterij-elektrische premiumauto (BEV) is geïnspireerd op de Honda Civic van de eerste generatie. Hij is vooral bedoeld om in stedelijke omgevingen te rijden, met een actieradius die geschikt is voor kortere woon-werkverplaatsingen. Honda mikt op de stedelijke forens, die maximaal 50 km per dag rijdt. Houd er ook rekening mee dat het merendeel van de dagelijkse autoritten kort is, bijvoorbeeld naar de supermarkt, school, de plaatselijke hoofdstraat, het werk enz.

De zuiver elektrische Honda e is gebouwd op een speciaal platform. Hij is verkrijgbaar in slechts één EV-batterijformaat (35,5 kWh). De autofabrikant benadrukt dat stedelijke behoeften geen grotere EV-batterij vereisen en door de omvang van de ingebouwde batterij te verkleinen, is het gewicht van de EV lager, wat resulteert in een efficiëntere elektrische auto.

De elektrische auto van Honda kan snel worden opgeladen tot 50 kW gelijkstroom. De EV kan in 31 minuten tot 80% worden opgeladen en heeft een 6,6 kW AC boordlader. De elektrische auto van Honda kan in 4,1 uur volledig worden opgeladen via een speciale enkelfasige EV-lader zoals myenergi zappi. Hoewel de EV kan worden opgeladen via een huishoudelijke 3-PIN stekker, moedigen wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijke stekker voor het opladen van een elektrische auto niet aan. Het duurt tot 18,8 uur om de EV volledig op te laden via een 3-PIN stopcontact.

De prestaties van de Honda e met achterwielaandrijving (RWD) zijn respectabel. De zero-tailpipe emissie elektrische auto haalt 0-100 km/u in 8,3 seconden. Het maximaal beschikbare vermogen is 154 pk met een koppel van 315 Nm. De topsnelheid is 145 km/u. Meer dan voldoende voor stadsverkeer.

Het interieur van de Honda-e is minimalistisch, vol technologie en van goede kwaliteit. De EV heeft twee 12,3″ LCD touchscreens verspreid over het dashboard. Het dashboard heeft ook een zijspiegelsysteem met camera (6″) aan beide uiteinden (vervangt de conventionele buitenspiegels) en een spiegelsysteem met middencamera.

Er zijn ook tal van veiligheidsvoorzieningen, waaronder: remsysteem met botsingbeperking, intelligente snelheidsbegrenzer, verkeersbordherkenningssysteem, rijstrookassistent, smart entry & start en nog veel meer. Ondanks het compacte formaat van de EV is de praktische bruikbaarheid voor passagiers redelijk. Hoewel de bagageruimte beperkt is tot 171 liter, is hij geschikt voor stedelijke behoeften.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Perfect voor rijden in de stad. Gemakkelijk te rijden en te parkeren (indrukwekkende draaicirkel)Duur in vergelijking met andere BEV stadsauto’s op de markt
Voldoende bereik voor stadsbewonersAlleen verkrijgbaar in één EV-batterijformaat
EV vol technologieElektrisch bereik niet zo indrukwekkend als bij sommige concurrenten

Galerij


De volledig elektrische Honda e Hatchback (krediet: Honda)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Hatchback
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Honda e (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 35,5 kWh
Opladen:50 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (10%-80%: 4 uur 10 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1512
Breedte (mm):1752
Lengte (mm):3894
Wielbasis (mm):2538
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):171

Honda e Advance
Batterijcapaciteit EV:35,5 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):222 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):17,2
Opladen:50 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (10%-80%: 4 uur 10 minuten)
Topsnelheid:145 km/h
0-100 km/h:8,3 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):100
Maximaal vermogen (PS):154
Koppel (Nm):315
Transmissie:Automatisch
Zetels:4
Deuren:5
Gewicht (kg):1.520 – 1.543
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:5
NCAP veiligheidswaardering:4/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop