De volledig elektrische Genesis G80 EV Sedan: de complete gids voor Nederland

Genesis G80 EV
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Sedan
Battery size: 87,2 kWh
Electric range (WLTP): 520 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Genesis Motor, LLC, hoewel een merk dat niet erg bekend is in Europa, maakt deel uit van Hyundai Motor Company, de enorme Zuid-Koreaanse autofabrikant. Het merk Genesis werd in 2015 een onafhankelijk luxemerk. Genesis heeft momenteel een aantal conventionele voertuigen met verbrandingsmotor (ICE) en elektrische voertuigen (EV) in de aanbieding. Het bedrijf heeft echter aangekondigd pas vanaf 2025 elektrische voertuigen (EV’s) te willen ontwikkelen. Genesis heeft momenteel de volgende EV’s in de verkoop:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Genesis G80 EV Sedan


De volledig elektrische Genesis G80 EV concurreert in het topsegment van gezinsberlines en luxe executive auto’s. Een segment waar de ‘cache’ van het merk een belangrijk element is van de totale ‘propositie’. Helaas heeft Genesis niet de naamsbekendheid van concurrenten als Audi, Mercedes en BMW. Gezien het hoge prijskaartje van de G80 EV zal het merk veel meer moeten bieden op het gebied van design, prestaties en elektrische kenmerken om een deuk in dit segment te kunnen slaan.

Maar omdat de Genesis G80 niet gebouwd is op een specifiek EV-platform, is het des te uitdagender om een aantrekkelijk voorstel te doen aan een veeleisende koper van elektrische auto’s. Voor degenen die nieuw zijn in elektrisch rijden: de meeste recente puur elektrische auto’s (ook bekend als batterij-elektrische auto’s) zijn ontwikkeld en gebouwd op een speciaal op maat gemaakt EV-platform.

Een voorbeeld hiervan is de volledig elektrische Genesis GV60, gebouwd op het E-GMP, een speciaal EV-platform. Elektrische voertuigen (EV’s) die ontwikkeld zijn op een platform met een verbrandingsmotor (ICE) hebben inherente compromissen. Enkele daarvan zijn het ontwerp en de ruimte in de cabine, de bagageruimte, de styling van het exterieur en ook de algehele lagere efficiëntie van de EV. De G80 EV is geen uitzondering op deze regel.

De G80 elektrische sedan heeft een EV-batterij van behoorlijk formaat: 87,2 kWh. De EV heeft een geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 520 km op een volle lading. Zelfs als je de auto aanpast aan de werkelijke rijomstandigheden, zou de elektrische auto 440 km moeten kunnen afleggen. Dat is meer dan voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, zowel in de stad als op de snelweg. De G80 EV beschikt ook over een warmtepomp, die de efficiëntie van de elektrische auto verder verbetert.

Voor wie voor het eerst elektrisch rijdt, is het de moeite waard om het fantastische elektrische bereik van de nieuwste generatie elektrische auto’s op te merken. In onze lijst van elektrische auto’s met de grootste actieradius voor 2023 staat de volledig elektrische Mercedes-Benz EQS sedan bovenaan met een WLTP actieradius tot 730 km.

De G80 electric kan gelijkstroom opladen tot 350 kW DC. Met een gelijkstroomlader van 350 kW kan de EV in 22 minuten worden opgeladen van 10% tot 80%. Met de meer gebruikelijke 50 kW DC-lader kan de G80 in 73 minuten tot 80% worden opgeladen.

Natuurlijk wordt de EV voor de meeste elektrische autobezitters ‘s nachts thuis opgeladen. De G80 EV heeft standaard een 11 kW (3-fasen) AC-lader aan boord. De e-saloon opladen tot 100% via een speciale driefasige EV-lader, zoals myenergi zappi, duurt tot 7 uur en 33 minuten. Eenfase EV opladen duurt langer!

Wij bij e-zoomed raden een ‘bijvullen’-aanpak aan voor het opladen van een elektrische auto. Dit is beter voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Genesis biedt 8 jaar of 160.000 km garantie. We raden ook aan om ter plekke een PV-systeem en batterijopslag te combineren om echt te profiteren van de voordelen van elektrisch rijden zonder uitlaatgassen.

De EV biedt een scala aan technologie en functies (sommige standaard en andere als optie). De EV biedt bijvoorbeeld V2L (vehicle-to-load), maar alleen als optie. Met behulp van de bidirectionele lader aan boord kan V2L worden gebruikt om bepaalde elektrische apparaten op te laden, zoals een laptop, smartphone enz. Het kan ook worden gebruikt om een andere EV op te laden. De G80 V2L is maximaal 3,7 kW. De V2L kan alleen worden gebruikt als de ingebouwde EV-batterij een lading van meer dan 20% heeft. V2L kan worden gebruikt via de externe V2L-mogelijkheid of via de interne V2L-stekker.

Veiligheidsvoorzieningen zijn onder andere: dodehoekbescherming, dodehoekmonitor, voorwaartse botsingvermijding, rijstrookassistent, rijstrookassistent, intelligent verlichtingssysteem voor en nog veel meer. Er is ook de optie van een zonnedak om de actieradius van de EV te vergroten. Volgens het bedrijf kan het zonnedak nog eens 700 elektrische kilometers per jaar toevoegen, of anders gezegd, ongeveer 2 mijl per dag. Het zonnedak levert meer dan 266 kWh elektrische energie per jaar. Het zonnedak is 204 W.

Wat de praktische kant betreft, biedt de EV voldoende hoofd- en beenruimte voor passagiers. De EV heeft een bagageruimte van 530 liter en een kofferruimte van 25 liter. De kofferbak kan het best gebruikt worden voor het opbergen van de EV-kabel. De oplaadpoort bevindt zich aan de voorkant van de auto, wel zo handig.

Qua prestaties kan de vierwielaangedreven (AWD) G80 EV 0-100 km/u halen in 4,9 seconden (met de boostfunctie). De boost-modus levert 10 seconden maximaal vermogen en acceleratie (370 pk (272 KW)). De topsnelheid bedraagt 235 km/u. Een goede prestatie, gezien het extra gewicht van de ingebouwde EV-batterij (482,3 kg).

De EV is uitgerust met ‘smart regenerative braking 2.0′, dat automatisch het regeneratieprofiel aanpast op basis van het rijgedrag, navigatie-informatie en verkeersomstandigheden. De EV is voorzien van één pedaal, door de fabrikant ‘i-Pedal’ genoemd.

Genesis benadrukt graag zijn ‘klantgerichte’ benadering van het kopen en bezitten van een elektrische auto. Het bedrijf biedt een Personal Assistant ‘om je tijdens je aankoop- en eigendomsreis te ondersteunen. Van het regelen van een proefrit bij je thuis; ondersteuning bij het selecteren of configureren van je nieuwe auto; en het helpen bij het regelen van het onderhoud, ze staan altijd voor je klaar en zijn op jou gericht’. Bovendien biedt het bedrijf ook een 5-jarig ‘Care Plan’ dat garantie, onderhoud, pech onderweg en meer omvat.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Degelijk elektrisch bereikDuur. Biedt geen instapmodel
Goed uitrustingsniveau aan boord (standaard en opties)Beperkte merkherkenning
DC-opladen tot 350 kW DC/ 11 kW AC-oplader aan boordBeschikbaar in slechts één EV-batterijformaat

Galerij


De volledig elektrische Genesis G80 EV Sedan (krediet: Genesis)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Sedan
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Genesis G80 EV (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat:  87,2 kWh
Opladen:350 kW DC snelladen (10%-80%: 22 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur 33 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1630
Breedte (mm):1995
Lengte (mm):4715
Wielbasis (mm):2875
Cirkel draaien (m):11,5
Bagageruimte (L):530

G80 EV
Batterijcapaciteit EV:87,2 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):520 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):19,1
Opladen:350 kW DC snelladen (10%-80%: 22 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur 33 minuten)
Topsnelheid:235 km/h
0-100 km/h:4,9 seconden (boostmodus)
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):272
Maximaal vermogen (PS):370
Koppel (Nm):700
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:4
Gewicht (kg):n.v.t.
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):n.v.t.
Kleuren:13
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services