Overzicht
Ford Motor Company, de Amerikaanse autofabrikant, stapt in 2019 stevig in de snel evoluerende race van elektrische voertuigen (EV) met de onthulling van zijn ‘nieuwe ras Mustang’, de volledig elektrische Mustang Mach-e sport utility vehicle (SUV). Ford, met hoofdkantoor in Michigan, Verenigde Staten, werd in 1903 opgericht door de legendarische Henry Ford op 39-jarige leeftijd. Het bedrijf wordt geprezen voor de introductie van moderne methoden van grootschalig management/productie in het begin van de 20e eeuw.
Ford is de op één na grootste autofabrikant in de Verenigde Staten en staat in de top 10 wereldwijd. Het bedrijf is grotendeels in handen van institutionele beleggers (60%). De bestuursvoorzitter van Ford is echter William Clay Ford Jr., de achterkleinzoon van Henry Ford. Het bedrijf heeft vestigingen over de hele wereld, waaronder: Verenigde Staten, Canada, Mexico, China, India, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Turkije, Brazilië, Argentinië, Australië en Zuid-Afrika. In 2023 verkocht het bedrijf wereldwijd meer dan 4,4 miljoen auto’s.
De betrokkenheid van Ford bij hybride elektrische voertuigen gaat terug tot 2004, toen Toyota, de Japanse autofabrikant, Ford toegang gaf tot hybride technologie waarop Toyota patent had. In 2007 kondigde Ford ook een samenwerking aan met Southern California Edison (SCE) om plug-in hybrides te beoordelen in de context van het elektriciteitsnet. Ford is ook betrokken bij waterstofvoertuigen. Het bedrijf wil een leider worden in schoon vervoer en koolstofneutraal worden tegen 2030.
Het aanbod van Ford elektrische voertuigen (EV’s) omvat modellen voor zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) als plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):
- Volledig elektrische Ford Capri
- Volledig elektrische Ford Mustang Mach-E
- Volledig elektrische Ford Explorer
- Ford Kuga Plug-in hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Ford Capri SUV
De naam Ford Capri zal velen bekend in de oren klinken. De conventionele Ford Capri fastback coupé met verbrandingsmotor (ICE) werd in 1968 in Europa gelanceerd als equivalent van de Ford Mustang. Het zal geen verrassing zijn dat de ontwerper van de Ford Capri ook betrokken was bij het ontwerp van de Ford Mustang. Net als de Mustang werd ook de Capri een zeer succesvol model voor Ford, er werden meer dan 1,9 miljoen exemplaren van verkocht. De naam Capri was geïnspireerd op het beroemde Italiaanse eiland met dezelfde naam! De Ford Capri variant met verbrandingsmotor (ICE) beëindigde de productie in 1986.
Speculaties over de heropleving van de ‘Capri legende’ als batterij-elektrisch voertuig (BEV) begonnen in 2023, met de lancering van de volledig elektrische Ford Capri crossover coupé/ SUV (C-Segment) in juli 2024. Ford beschrijft de Capri EV als ‘Iconische sportwagenziel met praktische SUV-functionaliteit’. Voor degenen die trouw zijn aan de tweedeurs lage coupé carrosserie van het conventionele merk, zal het omarmen van de getransformeerde familie coupé-SUV misschien niet gemakkelijk zijn.
Het uiterlijk van de volledig elektrische Ford Explorer en de volledig elektrische Ford Capri heeft wel wat overeenkomsten, maar de Capri EV ziet er sportiever uit, versterkt door zijn coupé-silhouet. Beide puur elektrische SUV’s maken gebruik van hetzelfde platform (en onderstel), namelijk het modulaire MEB-platform van de Volkswagen Groep, dat ook wordt gebruikt door Audi, Cupra, Skoda en natuurlijk de VW ID.Family van elektrische voertuigen (EV’s). De volledig elektrische Volkswagen ID.5 maakt bijvoorbeeld gebruik van het MEB-platform. Net als de Explorer EV wordt ook de Capri EV geproduceerd in Keulen, Duitsland.
De Ford Capri elektrische auto is verkrijgbaar in drie EV batterijformaten. Een instapmodel van 55 kWh (Standard Range), 82 kWh (Extended Range) en 84 kWh (Extended Range). De 55 kWh is beschikbaar vanaf eind 2024. We raden consumenten aan om goed na te denken over hun werkelijke rijbehoeften. Hoewel een grotere EV-batterij een groter elektrisch bereik geeft, zijn de meeste dagelijkse woon-werkverplaatsingen in werkelijkheid korte afstanden. Als je van plan bent om regelmatig lange afstanden te rijden, kies dan voor de 82 kWh of 84 kWh EV batterij optie. Anders is de 55 kWh prima!
Afgezien van een lager prijskaartje zal een EV met een kleinere batterij een lagere levenscyclus-emissievoetafdruk hebben in vergelijking met een EV met een grotere batterij. Het is de moeite waard om op te merken dat, naast het fantastische voordeel van geen uitlaatgassen, puur elektrische auto’s ook lagere levenscyclusemissies hebben in vergelijking met conventionele benzine- en dieselvoertuigen met een verbrandingsmotor (ICE). Kortom, BEV’s zijn veel milieuvriendelijker dan voertuigen met een verbrandingsmotor.
De Ford Capri is verkrijgbaar met zowel achterwielaandrijving (RWD) als vierwielaandrijving (AWD). De AWD-variant is alleen leverbaar met de grotere EV-batterij (84 kWh), met een geclaimde WLTP actieradius tot 592 km. Als je de actieradius aanpast aan de rijomstandigheden in de praktijk, verwacht je dat de EV tot 505 km kan afleggen met één acculading. De Capri AWD kan tot 185 kW gelijkstroom opladen en kan in 26 minuten tot 80% worden opgeladen. Voor degenen die nieuw zijn in elektrisch rijden, worden de DC laadtijden van EV’s meestal gepubliceerd tot 80%, omdat het langer duurt om de resterende 20% op te laden. De reden hiervoor heeft te maken met het batterijbeheersysteem (BMS) en de gezondheid van de batterij van de EV op lange termijn. Natuurlijk is het veilig om je EV helemaal tot 100% op te laden.
De achterwielaangedreven (RWD) 82 kWh heeft een geclaimde elektrische actieradius tot 627 km (WLTP) zonder uitlaatgassen bij een volledige lading. In de praktijk zal de actieradius dichter bij 535 km liggen. Om de efficiëntie (actieradius) van de EV verder te verbeteren, biedt de fabrikant een warmtepomp aan, maar niet standaard. De RWD biedt gelijkstroom opladen tot 135 kW gelijkstroom (10%-80%: 28 minuten). Het is vermeldenswaard dat de nieuwste generatie elektrische auto’s een snellere snellaad/ultrasnellaad DC-mogelijkheid biedt. De volledig elektrische Genesis GV60 SUV biedt bijvoorbeeld standaard tot 350 kW gelijkstroom.
Voor thuisladen, dat meer dan 80% van de tijd gebruikt wordt om een EV op te laden, raden we het gebruik van een slimme EV-lader aan die compatibel is met zonne-energie en batterijopslag. De voordelen zijn aanzienlijk, zoals geld besparen en een ‘well-to-wheel’ uitstoot van nul uitlaatgassen. De Capri EV heeft standaard een driefasige (11 kW) AC-boordlader. Alleen huizen met een 3-fase stroomvoorziening kunnen profiteren van de 11 kW AC boordlader.
Ford biedt standaard een groot aantal Driver Assist-technologieën. Deze omvatten: dodehoekinformatiesysteem, waarschuwing bij onbedoeld verlaten van de weg, waarschuwing voor dwarsverkeer, bestuurderswaarschuwing, uitwijkstuurhulp, waarschuwing bij onbedoeld verlaten van de rijstrook, hulp bij het aanhouden van de rijstrook, pre-collision assist, achteruitrijcamera, 12 ultrasone sensoren, 5 camera’s, 3 radars en nog veel meer! Als optie is ook het Driver Assist Pack verkrijgbaar. Alle varianten beschikken standaard over een 14,6″ SYNC Move touchscreen en een volledig digitaal clusterscherm van 5,3″, Android Auto en Apple CarPlay, een draadloze oplader voor apparaten en airconditioning (batterij en cabine).
Net als de Explorer EV heeft de vijfdeurs Capri EV geen kofferbak. Hij biedt echter wel een behoorlijke bagageruimte (572 L). Ter vergelijking: de Explorer electric biedt tot 470 L bagageruimte en de ID.5 tot 549 L. Net als de Explorer heeft de Capri ook een 17-liter MegaConsole onder de armsteun voor (perfect voor het opbergen van waardevolle spullen!). Qua afmetingen hebben zowel de Capri als de Explorer dezelfde wielbasis (2,76 m), maar de Capri EV is korter (4,63 m) dan de Explorer EV (4,46 m).
De Capri EV heeft een hoogte van 1,62m vergeleken met 1,63m voor de Explorer EV. Ter vergelijking: de VW ID.5 is 4,59m lang en 1,61m hoog en de volledig elektrische BMW iX2 is 4,55m lang en 1,56m hoog! De Capri biedt behoorlijke beenruimte en de vlakke vloer van de EV helpt de achterpassagiers! Een coupédaklijn heeft invloed op de hoogte en de beschikbare hoofdruimte van een auto, maar in mindere mate voor de Capri.
De 82 kWh variant met achterwielaandrijving (RWD) haalt 0-100 km/u in 6,4 seconden (maximumvermogen: 286 pk/koppel: 545 Nm). De 84 kWh variant met vierwielaandrijving (AWD) haalt 0-100 km/u in 5,3 seconden (maximumvermogen: 340 pk/koppel: 679 Nm). De topsnelheid van de elektrische auto (EV) is 180 km/u. Net als andere elektrische auto’s profiteert ook de elektrische Capri crossover van de beschikbaarheid van een onmiddellijk koppel.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Verkrijgbaar in meerdere EV-batterijformaat opties met een goed reëel elektrisch bereik | Warmtepomp niet standaard |
Verkrijgbaar als RWD en AWD | Alleen gelijkstroom opladen tot 185 kW DC |
Goed niveau van technologie | Geen frunk |
De volledig elektrische Ford Capri SUV (krediet: Ford)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (2 Opties) |
---|
Ford Capri (vanaf € 47.850) |
Ford Capri Premium (vanaf € 51.850) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in drie batterijformaten: 55 kWh/ 82 kWh/ 84 kWh |
Opladen: | 135-185 kW DC snelladen (10%-80%: 26-28 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1626 |
Breedte (mm): | 1872 |
Lengte (mm): | 4634 |
Wielbasis (mm): | 2767 |
Cirkel draaien (m): | 10,8 |
Bagageruimte (L): | 572 |
Frunk (L): | n.v.t. |
RWD 77kWh Extended Range | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 82 kWh (77 kWh-bruikbare capaciteit) |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 627 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 13,3 – 17,2 |
Opladen: | 135 kW DC snelladen (10%-80%: 28 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t. uur) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 6,4 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 210 |
Maximaal vermogen (PS): | 286 |
Koppel (Nm): | 545 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.098 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | 1.000 (12% verloop)/ 750 |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
AWD 77kWh Extended Range | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 84 kWh (79 kWh-bruikbare capaciteit) |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 592 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 15,9 – 20,0 |
Opladen: | 185 kW DC snelladen (10%-80%: 26 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t. uur) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 5,3 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 250 |
Maximaal vermogen (PS): | 340 |
Koppel (Nm): | 679 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.174 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | 1.200 (12% verloop)/ 750 |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.