Overzicht
DS Automobiles is een Frans luxemerk dat in 2009 werd gelanceerd. Hoewel het aanvankelijk deel uitmaakte van de PSA Group (Citroën DS), werd het in 2014 als zelfstandig merk gelanceerd. Het Franse merk werd door de PSA Group ontwikkeld om een meer luxemerk in zijn portfolio op te nemen. DS Automobiles is geïnspireerd op de originele DS die werd onthuld op de Autosalon van Parijs in 1955. Het bedrijf is ook betrokken bij de Formule E.
Elektrificatie maakt al vanaf de oprichting deel uit van de strategie van het merk. Het bedrijf claimt ‘de laagste gemiddelde CO2-uitstoot in Europa (100,2 g/km CO2 volgens de WLTP-cyclus per geregistreerde auto in de eerste helft van 2021) en meer dan een derde van zijn auto’s is geëlektrificeerd. Deze strategie wordt versneld: vanaf 2024 zal elk nieuw model van DS Automobiles uitsluitend 100% elektrisch zijn”.
Het bedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in elektrische voertuigen (PHEV’s):
- DS 3 E-TENSE
- DS 4 E-TENSE Plug-In hybride
- DS 7 E-TENSE Plug-In hybride
- DS 9 E-TENSE Plug-In hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De DS 9 E-TENSE Plug-In hybride Sedan
De DS 9 sedan is verkrijgbaar sinds 2020. De DS 9 is ook gebaseerd op het Efficient Modular Platform (EMP2-platform). Hoewel de DS 9 PHEV veel positieve eigenschappen heeft, zoals een eersteklas elektrische auto, een kwaliteitsconstructie, een comfortabele rit en een goed niveau van standaarduitrusting en boordtechnologie, biedt de DS 9 in een steeds veranderende wereld van elektrische auto’s niet de beste elektrische referenties in zijn klasse.
De EV is verkrijgbaar in twee batterijformaten: 11,9 kWh en 15,6 kWh. De kleinere 11,9 kWh heeft een geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 51 km (WLTP) en voor de 15,6 kWh is de geclaimde actieradius tot 67 km (WLTP). Natuurlijk moeten deze waarden worden aangepast aan de werkelijke rijomstandigheden en verwacht dat de 11.9 kWh dichter bij de 40 km elektrische actieradius komt. Verre van indrukwekkend in vergelijking met rivalen en met zo’n beperkt elektrisch bereik zijn de voordelen van elektrisch rijden ook beperkt.
De grotere EV-batterij heeft meer te bieden. Verwacht in de praktijk een elektrische actieradius van 55 km zonder uitlaatgassen. Hoewel dit niet toonaangevend is in zijn klasse, is dit nog steeds een nuttig emissievrij elektrisch bereik voor gezinnen en bestuurders van bedrijfswagens, die dagelijks behoefte hebben aan kortere woon-werkverplaatsingen (werk, sportschool, kruidenier, schoolritten enz.). Van de twee EV-batterijopties is het volgens ons verstandiger om de grotere batterij te kiezen. Hoe groter de elektrische actieradius, hoe lager de kosten van het rijden in e-stand!
Kortom, om echt te profiteren van de voordelen van het rijden met een PHEV in elektrische modus, is een voldoende grote elektrische actieradius noodzakelijk. Als het elektrische voertuig (EV) voornamelijk wordt aangedreven door de verbrandingsmotor (ICE), zou het een grote uitdaging zijn om ook maar in de buurt te komen van de geclaimde brandstofefficiëntie van het elektrische voertuig. De fabrikant claimt tot 1,2 l/100 km. Net als het werkelijke e-bereik zal ook het werkelijke brandstofverbruik minder efficiënt zijn!
Hoewel de DS 9 PHEV lagere uitlaatemissies heeft (26g – 43g CO2/km) in vergelijking met de conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE) (155g CO2/km), zijn de emissies niet toonaangevend in zijn klasse. De plug-in hybride Range Rover Sport heeft bijvoorbeeld een uitlaatemissie van slechts 20-18 g CO2/km, wat zeker toonaangevend is in zijn klasse. Maar vergeet niet dat een PHEV met elektrische aandrijving geen uitlaatgassen uitstoot.
Net als de meeste PHEV’s beschikt de DS 9 saloon PHEV niet over gelijkstroom opladen. Dit is echter niet verwonderlijk, gezien de omvang van de ingebouwde EV-batterij. De EV beschikt wel over een enkelfasige wisselstroomlader van 7 kW aan boord. We raden het gebruik van een 3-pins huishoudelijke stekker voor het opladen van een EV af en raden het gebruik van een speciale EV-lader voor thuisgebruik aan, zoals myenergi zappi.
Met een enkelfasige EV-lader kan de 11,9 kWh EV-batterij volledig worden opgeladen in 1 uur en 45 minuten (0%-100%). De 15,6 kWh EV-boordaccu heeft tot 2 uur en 25 minuten nodig om 100% opgeladen te worden. Bij gebruik van een stopcontact duurt het aanzienlijk langer. We raden eigenaren van plug-in hybride auto’s aan om hun elektrische auto ‘bij te laden’. Op deze manier is er altijd emissievrije elektrische actieradius beschikbaar!
We moedigen bedrijven en gezinnen ook aan om ter plekke een systeem voor hernieuwbare energie te installeren, zoals een zon-PV-systeem of windturbines, in combinatie met batterijopslag. Dit vergroot de voordelen van elektrisch rijden nog meer, zoals geen uitstoot van uitlaatgassen van bron tot wiel in de e-stand. Natuurlijk zijn er ook financiële besparingen wanneer met een plug-in hybride in de elektrische stand wordt gereden. Veel goedkoper dan rijden op de benzinemotor!
De elektrische auto is verkrijgbaar in twee varianten, de E-TENSE 250 met voorwielaandrijving en de E-TENSE 4×4 met vierwielaandrijving. De 1,6-liter benzine (4 cilinders) DS 9 E-TENSE 250 plug-in hybride met directe injectie kan 0-100 km/u halen in 8,1 seconden (maximumvermogen: 250 pk/koppel: 360 Nm).
De topsnelheid van de EV is 240 km/u. De DS 9 E-TENSE 4X4 plug-in hybride kan van 0-100 km/u rijden in 5,6 seconden (maximumvermogen: 360 pk/koppel: 520 Nm). De topsnelheid van de EV is 250 km/u. De EV beschikt over regeneratief remmen.
Qua technologie en functies biedt de EV: parkeersensoren achter, parkeersensoren voor, achteruitrijcamera – 180° Vision, cruise control met snelheidsbegrenzer, Hill Start Assist, 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel, 12 inch HD touchscreen, Apple CarPlay en Android Auto. Andere voorzieningen zijn: noodremsysteem, dodehoekdetectie, rijstrookassistent, uitgebreide verkeersbordherkenning en bestuurderswaarschuwing.
De kwaliteit van het interieur is premium en weerspiegelt de positionering en prijsstelling van het merk. Er is voldoende been- en hoofdruimte, maar voor langere volwassenen achterin kan het wel krap aanvoelen. De beschikbare bagageruimte is 510 liter.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Aantrekkelijke vormgeving | Elektrisch bereik niet toonaangevend in zijn klasse |
Comfortabel rijden | Uitlaatemissies niet toonaangevend |
Premium interieurcabine | Duur. Goedkopere alternatieven beschikbaar |
De DS 9 E-TENSE Plug-In hybride Sedan (krediet: DS Automobiles)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | Sedan |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
DS 9 E-TENSE (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 11,9 kWh/ 15,6 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 1 uur 45 minuten/ 2 uur 25 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 26g – 43g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1460 |
Breedte (mm): | 1855 |
Lengte (mm): | 4934 |
Wielbasis (mm): | 2895 |
Cirkel draaien (m): | 11,0 |
Bagageruimte (L): | 510 |
DS 9 E-TENSE | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 11,9 kWh/ 15,6 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 51 – 67 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 15,5 – 17,2 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,2 – 1,8 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 1 uur 45 minuten/ 2 uur 25 minuten) |
Topsnelheid: | 240 – 250 km/h |
0-100 km/h: | 5,6 – 8,1 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD)/ Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 186 – 268 |
Maximaal vermogen (PS): | 250 – 360 |
Koppel (Nm): | 360 – 520 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 4 |
Gewicht (kg): | 1.839 – 1.909 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 5 |
NCAP veiligheidswaardering: | 4/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.