Overzicht
DS Automobiles is een Frans luxemerk dat in 2009 werd gelanceerd. Hoewel het aanvankelijk deel uitmaakte van de PSA Group (Citroën DS), werd het in 2014 als zelfstandig merk gelanceerd. Het Franse merk werd door de PSA Group ontwikkeld om een meer luxemerk in zijn portfolio op te nemen. DS Automobiles is geïnspireerd op de originele DS die werd onthuld op de Autosalon van Parijs in 1955. Het bedrijf is ook betrokken bij de Formule E.
Elektrificatie maakt al vanaf de oprichting deel uit van de strategie van het merk. Het bedrijf claimt ‘de laagste gemiddelde CO2-uitstoot in Europa (100,2 g/km CO2 volgens de WLTP-cyclus per geregistreerde auto in de eerste helft van 2021) en meer dan een derde van zijn auto’s is geëlektrificeerd. Deze strategie wordt versneld: vanaf 2024 zal elk nieuw model van DS Automobiles uitsluitend 100% elektrisch zijn”.
Het bedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in elektrische voertuigen (PHEV’s):
- DS 3 E-TENSE
- DS 4 E-TENSE Plug-In hybride
- DS 7 E-TENSE Plug-In hybride
- DS 9 E-TENSE Plug-In hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De DS 7 E-TENSE Plug-In hybride SUV
De DS 7 werd voor het eerst onthuld in 2017, op de Autosalon van Genève. De compacte luxe SUV had aanvankelijk ‘Crossback’ in zijn naam, maar dat is geschrapt. Ook de DS 7 is gebaseerd op het Efficient Modular Platform EMP2-platform. De nieuwe (bijgewerkte) DS7 PHEV is leverbaar sinds oktober 2022. Hoewel een verbetering ten opzichte van zijn voorgangers, is de bijgewerkte PHEV niet toonaangevend in zijn klasse.
In het algemeen is het bezit van een plug-in hybride elektrische auto (PHEV) minder aantrekkelijk geworden door de aanzienlijke verbetering van de actieradius van puur elektrische auto’s, d.w.z. dat de onrust over de actieradius niet zo’n belangrijk punt is voor consumenten die willen overstappen op elektrisch rijden.
Om ervoor te zorgen dat plug-in hybride elektrische auto’s echt een sterke propositie vormen voor consumenten, moet het elektrische voertuig (EV) een groter emissievrij elektrisch bereik bieden en minder uitlaatgassen uitstoten, m.a.w. het voertuig moet milieuvriendelijker en efficiënter zijn.
Hoewel de vernieuwde DS 7 PHEV lagere uitlaatemissies heeft (26g – 40g CO2/km) in vergelijking met de conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE) (134g CO2/km), zijn de emissies niet toonaangevend in zijn klasse. De plug-in hybride Range Rover Sport heeft bijvoorbeeld een uitlaatemissie van slechts 20-18 g CO2/km, wat zeker toonaangevend is in zijn klasse.
Ook wat betreft de emissievrije elektrische actieradius is de DS7 PHEV niet toonaangevend in zijn klasse. Hij heeft een gemiddelde EV-batterij aan boord (14,2 kWh), met een geclaimd WLTP elektrisch bereik tot 65 km. Rekening houdend met de rijomstandigheden in de praktijk, kun je uitgaan van 55 km met een volledig opgeladen batterij.
Kortom, om echt te kunnen profiteren van de voordelen van elektrisch rijden met een PHEV, is een toereikende elektrische actieradius noodzakelijk. Als het elektrische voertuig (EV) voornamelijk wordt aangedreven door de verbrandingsmotor (ICE), zou het een grote uitdaging zijn om ook maar in de buurt te komen van de geclaimde brandstofefficiëntie van het elektrische voertuig. De fabrikant claimt tot 1,2 l/100km.
Zoals de meeste PHEV’s beschikt de DS 7 PHEV niet over gelijkstroomlading. Dat is niet verwonderlijk, gezien de omvang van de ingebouwde EV-batterij. De EV heeft wel een enkelfasige wisselstroomlader van 7 kW aan boord, maar niet standaard voor alle varianten. Het instapmodel van de E-Tense 225 heeft een 3,7 kW AC-lader aan boord. Jammer, gezien het prijskaartje van de EV!
We raden het gebruik van een 3-pins huishoudelijke stekker voor het opladen van een EV af en moedigen het gebruik van een speciale residentiële EV-lader zoals myenergi zappi aan. Met een enkelfasige EV-lader kan de ingebouwde EV-batterij volledig opgeladen worden in 1 uur en 45 minuten. Bij gebruik van een stopcontact thuis duurt het tot 7 uur om 0%-100% op te laden. We moedigen plug-in hybride-eigenaars aan om een elektrische auto ‘bij te laden’. Op deze manier is er altijd emissievrije elektrische actieradius beschikbaar!
We moedigen bedrijven en gezinnen ook aan om ter plekke een systeem voor hernieuwbare energie te installeren, zoals een zon-PV-systeem of windturbines, in combinatie met batterijopslag. Dit vergroot de voordelen van elektrisch rijden nog meer, zoals geen uitstoot van uitlaatgassen van bron tot wiel in de e-stand. Natuurlijk zijn er ook financiële besparingen wanneer met een plug-in hybride in de elektrische stand wordt gereden. Veel goedkoper dan rijden op de benzinemotor!
De 1,6-liter benzine (4 cilinders) direct ingespoten turbo DS 7 plug-in hybride is verkrijgbaar als voorwielaandrijver (FWD) en als vierwielaandrijver (AWD). De E-Tense 225 heeft voorwielaandrijving, terwijl zowel de E-Tense 4X4 300 als de 4X4 360 vierwielaandrijving hebben. De EV haalt een snelheid van 0-100 km/u tussen 5,6 en 8,9 seconden en heeft een topsnelheid tot 235 km/u. Het maximumvermogen bedraagt 355 pk en het koppel 520 Nm. De EV beschikt over regeneratief remmen.
Qua technologie en functies biedt de EV: parkeersensoren achter, parkeersensoren voor, achteruitrijcamera – 180° Vision, cruise control met snelheidsbegrenzer, Hill Start Assist, 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel, 12 inch HD touchscreen, Apple CarPlay en Android Auto. Andere voorzieningen zijn: noodremsysteem, dodehoekdetectie, rijstrookassistent, uitgebreide verkeersbordherkenning en bestuurderswaarschuwing.
De kwaliteit van het interieur is premium en weerspiegelt de upmarket positionering van het merk. Er is voldoende been- en hoofdruimte, maar voor langere volwassenen achterin kan het wel krap aanvoelen. De beschikbare bagageruimte is 555 liter.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Aantrekkelijke vormgeving | Elektrisch bereik niet toonaangevend in zijn klasse |
Beschikbaar als FWD en 4X4 | 7 kW AC boordlader niet standaard op alle varianten |
Premium interieurcabine | Duur. Goedkopere alternatieven beschikbaar |
De DS 7 E-TENSE Plug-In hybride SUV (krediet: DS Automobiles)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
DS 7 E-TENSE (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 14,2 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 1 uur 45 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 26g – 40g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1625 |
Breedte (mm): | 1906 |
Lengte (mm): | 4595 |
Wielbasis (mm): | 2738 |
Cirkel draaien (m): | 10,45 |
Bagageruimte (L): | 555 |
DS 7 E-TENSE | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 14,2 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 65 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 16,2 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,2 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 1 uur 45 minuten) |
Topsnelheid: | 225 – 235 km/h |
0-100 km/h: | 5,6 – 8,9 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD)/ Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 167 – 265 |
Maximaal vermogen (PS): | 225 – 355 |
Koppel (Nm): | 360 – 520 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 4 |
Gewicht (kg): | 1.760 – 1.885 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.