Overzicht
DS Automobiles is een Frans luxemerk dat in 2009 werd gelanceerd. Hoewel het aanvankelijk deel uitmaakte van de PSA Group (Citroën DS), werd het in 2014 als zelfstandig merk gelanceerd. Het Franse merk werd door de PSA Group ontwikkeld om een meer luxemerk in zijn portfolio op te nemen. DS Automobiles is geïnspireerd op de originele DS die werd onthuld op de Autosalon van Parijs in 1955. Het bedrijf is ook betrokken bij de Formule E.
Elektrificatie maakt al vanaf de oprichting deel uit van de strategie van het merk. Het bedrijf claimt ‘de laagste gemiddelde CO2-uitstoot in Europa (100,2 g/km CO2 volgens de WLTP-cyclus per geregistreerde auto in de eerste helft van 2021) en meer dan een derde van zijn auto’s is geëlektrificeerd. Deze strategie wordt versneld: vanaf 2024 zal elk nieuw model van DS Automobiles uitsluitend 100% elektrisch zijn”.
Het bedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in elektrische voertuigen (PHEV’s):
- DS 3 E-TENSE
- DS 4 E-TENSE Plug-In hybride
- DS 7 E-TENSE Plug-In hybride
- DS 9 E-TENSE Plug-In hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De DS 4 E-TENSE Plug-In hybride Hatchback
De eerste generatie DS 4 werd gelanceerd in 2011. De tweede generatie DS 4 werd onthuld in 2021. De auto is ook gebaseerd op het Efficient Modular Platform EMP2-platform.
Ondanks de update van de DS 4 plug-in hybride in 2022, is de algemene propositie van de elektrische auto niet zo overtuigend als die van sommige van de recentere PHEV’s. Ja, de EV biedt stijl, kwaliteit en duurzaamheid. Ja, de EV biedt stijl, kwaliteit en comfort, maar in termen van elektrisch rijden is het voorstel gemiddeld.
Om te beginnen zijn de omvang van de EV-batterij (12,4 kWh) en de geclaimde emissievrije elektrische actieradius (60 km WLTP) gemiddeld. Bovendien is de uitlaatemissie van de PHEV (27 – 35 g CO2/km), hoewel lager dan die van een conventionele variant met verbrandingsmotor (150 g CO2/km), niet toonaangevend in zijn klasse.
Sinds de introductie van de eerste generatie Mitsubishi Outlander PHEV in 2013 is de markt voor elektrisch rijden aanzienlijk volwassener geworden. Hoewel PHEV’s in het verleden een belangrijke rol hebben gespeeld in de migratie van benzine- en dieselauto’s naar elektrische auto’s met een lagere uitstoot, is de rol van PHEV’s vandaag de dag niet meer zo essentieel.
Over het algemeen is het bezit van een plug-in hybride elektrische auto (PHEV) minder aantrekkelijk geworden door de aanzienlijke verbetering van de actieradius van puur elektrische auto’s, gezien de verminderde afstandsangst. Om een plug-in hybride elektrische auto echt aantrekkelijk te maken, moet de elektrische auto (EV) dus een groter elektrisch bereik hebben en minder uitlaatgassen uitstoten, d.w.z. milieuvriendelijker en efficiënter zijn.
Anders gezegd, plug-in hybride elektrische auto’s met een beperkte emissieloze elektrische actieradius en relatief hoge uitlaatemissies hebben minder voordelen te bieden voor gezinnen en bedrijven die overstappen op elektrische auto’s. Hoe groter het puur elektrische bereik van een PHEV, hoe groter het financiële voordeel en het milieuvoordeel!
Een geclaimde elektrische actieradius van 60 km, aangepast aan de werkelijke rijomstandigheden, zal resulteren in een werkelijke elektrische actieradius die dichter bij de 50 km ligt. Hoewel dit nuttig is voor de meeste dagelijkse ritten, is het gebruik ervan beperkt. Veel PHEV’s hebben nu een WLTP actieradius van meer dan 80 km, en in sommige gevallen zelfs 110 km.
De Mercedes-Benz C-Klasse plug-in hybride sedan heeft bijvoorbeeld een 25,4 kWh EV-batterij aan boord, met een WLTP elektrische actieradius tot 107 km. Dit is praktisch voor in de stad en op de snelweg en zeker toonaangevend in zijn klasse.
Kortom, om echt te profiteren van de voordelen van het rijden met een PHEV in elektrische modus, is een voldoende grote elektrische actieradius noodzakelijk. Als het elektrische voertuig (EV) voornamelijk wordt aangedreven door de verbrandingsmotor (ICE), zou het een grote uitdaging zijn om ook maar in de buurt te komen van de geclaimde brandstofefficiëntie van het elektrische voertuig. Voor de DS 4 PHEV claimt de autofabrikant een brandstofverbruik tot 1,2 l/100 km.
Net als de meeste PHEV’s is de DS4 PHEV niet voorzien van gelijkstroomlading. Dat is niet verwonderlijk, gezien de omvang van de ingebouwde EV-batterij. De EV heeft standaard een enkelfasige wisselstroomlader van 7 kW aan boord.
We raden het gebruik van een 3-pins huishoudelijke stekker voor het opladen van een EV af en moedigen het gebruik van een speciale EV-lader voor woningen zoals myenergi zappi aan. Met een enkelfasige EV-lader kan de ingebouwde EV-batterij volledig opgeladen worden in 1 uur en 55 minuten. Bij gebruik van een stopcontact thuis duurt het tot 7,05 uur om 0%-100% op te laden. We moedigen plug-in hybride-eigenaars aan om hun elektrische auto ‘bij te laden’. Op deze manier is er altijd emissievrije elektrische actieradius beschikbaar!
We moedigen bedrijven en gezinnen ook aan om ter plekke een systeem voor hernieuwbare energie te installeren, zoals een zon-PV-systeem of windturbines, gekoppeld aan batterijopslag. Dit vergroot de voordelen van elektrisch rijden nog verder, zoals geen uitlaatgassen van bron tot wiel wanneer in de e-stand wordt gereden. Natuurlijk zijn er ook financiële besparingen wanneer met een plug-in hybride in de elektrische stand wordt gereden. Veel goedkoper dan rijden op de benzinemotor!
De 1,6-liter benzine (4 cilinders) plug-in hybride DS4 E-Tense 225 met directe injectie en turbo voorwielaandrijving kan 0-100 km/u halen in 7,7 seconden en heeft een topsnelheid tot 233 km/u. Het maximumvermogen bedraagt 225 pk en het koppel 360 Nm. De EV beschikt over regeneratief remmen.
Op het gebied van technologie en functies biedt de EV: 7-inch digitaal instrumentenpaneel, 10-Inch HD-touchscreen, DS extended head-up display, proximity Keyless entry en start, parkeersensoren achter en voor, achteruitrijcamera – 180° Vision, geavanceerd noodremsysteem, dodehoekdetectie, uitgebreide verkeersbordherkenning, snelheidslimietherkenning, intelligente snelheidsaanpassing, bestuurdersaandachtswaarschuwing, cruise control met snelheidsbegrenzer en meer.
Het interieur is premium en comfortabel. Voor langere volwassenen achterin kan de hoofdruimte echter een probleem zijn. De beschikbare bagageruimte is 390 liter. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Aantrekkelijke vormgeving | Elektrisch bereik niet toonaangevend in zijn klasse |
Comfortabel interieur | Beperkte ruimte voor passagiers achterin |
Fatsoenlijk technologisch niveau | Duur. Goedkopere alternatieven beschikbaar |
De DS 4 E-TENSE Plug-In hybride Hatchback (krediet: DS Automobiles)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | Hatchback |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
DS 4 E-TENSE (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 12,4 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 1 uur 55 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 27g – 35g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1470 |
Breedte (mm): | 1830 |
Lengte (mm): | 4400 |
Wielbasis (mm): | 2675 |
Cirkel draaien (m): | 10,82 |
Bagageruimte (L): | 390 |
DS4 E-TENSE | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 12,4 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 60 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 14,6 – 15,2 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,2 – 1,3 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 1 uur 55 minuten) |
Topsnelheid: | 233 km/h |
0-100 km/h: | 7,7 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 167 |
Maximaal vermogen (PS): | 225 |
Koppel (Nm): | 360 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 4 |
Gewicht (kg): | 1.653 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.