De volledig elektrische DS 3 E-TENSE SUV: de complete gids voor Nederland

DS 3 E-TENSE
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 54 kWh
Electric range (WLTP): 374 – 434 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


DS Automobiles is een Frans luxemerk dat in 2009 werd gelanceerd. Hoewel het aanvankelijk deel uitmaakte van de PSA Group (Citroën DS), werd het in 2014 als zelfstandig merk gelanceerd. Het Franse merk werd door de PSA Group ontwikkeld om een meer luxemerk in zijn portfolio op te nemen. DS Automobiles is geïnspireerd op de originele DS die werd onthuld op de Autosalon van Parijs in 1955. Het bedrijf is ook betrokken bij de Formule E.

Elektrificatie maakt al vanaf de oprichting deel uit van de strategie van het merk. Het bedrijf claimt ‘de laagste gemiddelde CO2-uitstoot in Europa (100,2 g/km CO2 volgens de WLTP-cyclus per geregistreerde auto in de eerste helft van 2021) en meer dan een derde van zijn auto’s is geëlektrificeerd. Deze strategie wordt versneld: vanaf 2024 zal elk nieuw model van DS Automobiles uitsluitend 100% elektrisch zijn”.

Het bedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in elektrische voertuigen (PHEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische DS 3 E-TENSE SUV


De DS 3 is sinds 2019 verkrijgbaar, maar is in 2023 voorzien van verbeteringen. De nieuwe volledig elektrische DS 3 E-Tense compacte SUV heeft een verbeterde elektrische actieradius, meer technologie, betere prestaties (krachtigere elektromotor) en een vernieuwde styling. De fabrikant heeft ook ‘Crossback’ uit de modelnaam geschrapt.

De DS 3 E-Tense is verkrijgbaar in slechts één EV-batterijformaat: 54 kWh (bruikbaar: 50,8 kWh), met een geclaimde elektrische actieradius tot 434 km (WLTP). Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de rijomstandigheden in de praktijk, zou de zuiver elektrische DS 3 meer dan 350 km moeten kunnen afleggen met één lading. Gezien het compacte formaat en de actieradius is de e-SUV zeer geschikt voor bestuurders in de stad, maar ook voor langere ritten op de snelweg.

De DS 3 EV biedt gelijkstroom opladen tot 100 kW gelijkstroom. Dit is niet de snelste, maar ook niet de langzaamste DC-snellaadsnelheid. Met 100 kW DC kan de elektrische auto in 30 minuten voor 80% worden opgeladen. Bij de meer gangbare 50 kW gelijkstroom-snellader kan de EV in 62 minuten 10% tot 80% worden opgeladen. Maar het is de moeite waard om op te merken dat de meeste EV-oplaadsessies thuis gebeuren, en meestal ‘s nachts, wanneer de elektriciteitsprijzen goedkoper zijn.

De DS 3 elektrische auto heeft standaard een 11 kW AC boordlader. Met een speciale 3-fase EV-lader zoals myenergi zappi kan de EV volledig worden opgeladen in 5 uur. Eenfase EV opladen duurt langer (7 uur 30 minuten). Wij van e-zoomed raden het gebruik van een 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto.

We raden ook aan om EV’s ‘bij te laden’. Op deze manier zijn de oplaadtijden korter en is het regelmatig opladen van de EV-batterij gunstig voor het onderhoud van de EV-batterij op de lange termijn. DS Automobiles biedt een garantie tot 8 jaar of 160.000 km. Deze dekt tot 70% van de oorspronkelijke accucapaciteit.

De puur elektrische DS 3 E-Tense SUV is alleen verkrijgbaar met voorwielaandrijving (FWD). De elektrische auto haalt 0-100 km/u in 9 seconden (maximumvermogen: 155 pk/koppel: 260 Nm). De topsnelheid van de elektrische auto (EV) is 150 km/u. De EV beschikt over regeneratief remmen. De EV rijdt niet met één pedaal.

De vormgeving van het exterieur en interieur van de DS 3 E-Tense, hoewel een verworven smaak, is zeker onderscheidend (hetzelfde geldt voor het interieurdesign). Over het algemeen voelt de EV niet zo ruim als alternatieven. Bovendien hebben de kleinere ramen achterin niet alleen invloed op het zicht naar achteren, maar geven het interieur ook een minder ruimtelijk gevoel. De bagageruimte is beperkt tot 350 liter.

De EV heeft een behoorlijk technologie- en uitrustingsniveau, waaronder: keyless start, dodehoekdetectie, warmtepomp, parkeersensoren achter en voor, achteruitrijcamera (180° Vision), noodremsysteem (tot 52 mph), Lane Keeping Assist, Lane Departure Warning, snelheidslimietherkenning, intelligente snelheidsaanpassing en meer.

Het entertainmentsysteem voor in de auto is ook vernieuwd. Het omvat: 7 inch digitaal instrumentenpaneel, 10,3 inch HD touchscreen, DS IRIS SYSTEM, 3D connected navigatie, natuurlijke spraakherkenning, head-up display, Apple CarPlay, Android Auto en meer!

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Fatsoenlijk puur elektrisch bereikEigenzinnig diamantdesign voor interieur heeft beperkte aantrekkingskracht
100 kW gelijkstroom opladen/ 11 kW AC-lader standaard aan boordAlleen verkrijgbaar in één EV-batterijformaat
Inclusief warmtepompBeperkt zicht naar achteren (B-stijl)

Galerij


De volledig elektrische DS 3 E-TENSE SUV (krediet: DS Automobiles)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
DS 3 E-TENSE (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 54 kWh
Opladen:100 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). 50 kW DC snelladen (10%-80%: 62 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1534
Breedte (mm):1988
Lengte (mm):4118
Wielbasis (mm):2558
Cirkel draaien (m):10,7
Bagageruimte (L):350

DS3 E-TENSE
Batterijcapaciteit EV:54 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):374 – 434 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):14,2 – 16,4
Opladen:100 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). 50 kW DC snelladen (10%-80%: 62 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:150 km/h
0-100 km/h:9,0 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):115
Maximaal vermogen (PS):155
Koppel (Nm):260
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:4
Gewicht (kg):1.550
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:7
NCAP veiligheidswaardering:4/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services