Overzicht
SEAT CUPRA, S.A.U, beter bekend als CUPRA, is de high-performance motorsportdochteronderneming van SEAT S.A., de eerste Spaanse fabrikant van gezinsauto’s. Het autobedrijf werd opgericht in 1950 en heeft zijn hoofdkantoor in Martorell, Spanje.
In 1986 werd SEAT verkocht aan de Duitse autogroep Volkswagen A.G. CUPRA stond voorheen bekend als SEAT Sport. In 2018 werd het high-performance merk CUPRA opgericht. De fabrikant wil tegen 2030 een volledig elektrisch merk zijn. Naar verwachting introduceert CUPRA op termijn de volledig elektrische Cupra Terramar en de volledig elektrische Cupra UrbanRebel. Het bedrijf heeft het volgende portfolio van plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):
- CUPRA Formentor e-HYBRID
- CUPRA Leon e-HYBRID
- CUPRA Leon Estate e-HYBRID
- Volledig elektrische CUPRA Born
- Volledig elektrische CUPRA Tavascan
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische CUPRA Born Hatchback
De volledig elektrische Cupra Born hatchback is de eerste puur elektrische auto van het high performance merk SEAT. De EV is gebouwd op het Volkswagen MEB-platform, dat ook wordt gebruikt door de volledig elektrische VW ID.3. De Cupra elektrische auto is een sportievere versie van de VW ID.3 hatchback.
De Cupra elektrische auto (EV) is verkrijgbaar in twee EV-accugroottes: 58 kWh en 77 kWh. De 58 kWh EV-batterij heeft een emissievrije actieradius tot 426 km (WLTP), terwijl de 77 kWh EV-batterij een actieradius tot 547 km (WLTP) heeft.
De werkelijke elektrische actieradius is afhankelijk van een aantal factoren, zoals rijstijl, wegomstandigheden, snelheid, bandenmaat, passagiersbelasting, weer, enz. Verwacht voor de 58 kWh EV-batterij een werkelijke puur elektrische actieradius die dichter bij 390 km ligt, terwijl voor de 77 kWh-batterij 500 km realistischer is. Desondanks heeft de Cupra elektrische hatchback een goede en nuttige actieradius op één lading!
Bedenk wel dat rijden met een elektrische auto per km veel goedkoper is dan rijden met een conventionele auto met verbrandingsmotor (ICE). Afhankelijk van de oplaadkosten kost elektrisch rijden tussen de 5 en 10 cent per km. Wij bij e-zoomed raden aan om een elektrische auto ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitsprijzen goedkoper zijn.
De EV kan tot 135 kW gelijkstroom opladen en de 77 kWh batterij kan in 36 minuten worden opgeladen (5%-80% SOC). De 58 kWh EV accu kan in 35 minuten worden opgeladen (120 kW DC). De elektrische auto heeft standaard een 11 kW boordlader, wat zeker een voordeel is voor laadbestemmingen met een 3-fase stroomvoorziening (thuis en op het werk). De 58 kWh EV-accu kan volledig worden opgeladen in 6 uur en 15 minuten met een driefasige EV-lader. De 77 kWh duurt maximaal 7 uur en 30 minuten.
Eenfase EV opladen zal langer duren. De EV kan volledig worden opgeladen in minder dan 10 uur voor de 55 kWh batterij en in minder dan 12 uur voor de 77 kWh batterij. Wij bij e-zoomed raden een ‘topping up’-aanpak aan voor het opladen van een elektrische auto. Op deze manier duurt het minder lang om de EV volledig op te laden en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de EV-batterij op de lange termijn.
De Cupra EV zit boordevol technologie, waaronder: verkeerswaarschuwing achterin, adaptieve cruisecontrol, grootlichtassistent, warmtepomp (verbetert actieradius), intelligente parkeerassistent, reisassistent, augmented reality head-up display, achteruitrijcamera, uitrijwaarschuwing en Cupra Connect Services. Qua praktische bruikbaarheid is de EV redelijk en biedt hij tot 385 liter bagageruimte. Wat betreft de vormgeving van het exterieur is het duidelijk dat de sportievere look aantrekkelijker is dan die van een traditionele familie hatchback!
Alle Cupra Born varianten zijn verkrijgbaar met alleen achterwielaandrijving. Voor het instapmodel Cupra Born 58 kWh haalt de puur elektrische hatchback 0-100 km/u in 7,3 seconden. De EV levert een maximumvermogen van 204 pk en een koppel van 310 Nm. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. De prestaties van het topmodel zijn nog sportiever.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
11 kW standaard boordlader | Vierwielaandrijving niet beschikbaar |
DC opladen tot 135 kW | Achterbank heeft beperkte ruimte |
Goed EV-bereik | Goedkopere puur elektrische hatchback alternatieven |
De volledig elektrische CUPRA Born Hatchback (krediet: CUPRA)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Hatchback |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Cupra Born (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 58 kWh/ 77 kWh |
Opladen: | 135 kW DC snelladen (5%-80%: 35-36 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6 uur en 15 minuten/ 7 uur en 30 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1540 |
Breedte (mm): | 1809 |
Lengte (mm): | 4322 |
Wielbasis (mm): | 2766 |
Cirkel draaien (m): | 10,15 |
Bagageruimte (L): | 385 |
Cupra Born (58 kWh) | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 58 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 426 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 15,3 – 17,3 |
Opladen: | 120 kW DC snelladen (5%-80%: 35 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6 uur en 15 minuten) |
Topsnelheid: | 160 km/h |
0-100 km/h: | 7,3 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 150 |
Maximaal vermogen (PS): | 204 |
Koppel (Nm): | 310 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.240 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Cupra Born (77 kWh) | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 77 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 547 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 15,7 – 17,5 |
Opladen: | 135 kW DC snelladen (5%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten) |
Topsnelheid: | 160 km/h |
0-100 km/h: | 7,0 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 231 |
Koppel (Nm): | 310 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.946 – 2.036 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.