De volledig elektrische CUPRA Born Hatchback: de complete gids voor Nederland

Cupra Born
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Hatchback
Battery size: 58 kWh/ 77 kWh
Electric range (WLTP): 426 - 547 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


SEAT CUPRA, S.A.U, beter bekend als CUPRA, is de high-performance motorsportdochteronderneming van SEAT S.A., de eerste Spaanse fabrikant van gezinsauto’s. Het autobedrijf werd opgericht in 1950 en heeft zijn hoofdkantoor in Martorell, Spanje.

In 1986 werd SEAT verkocht aan de Duitse autogroep Volkswagen A.G. CUPRA stond voorheen bekend als SEAT Sport. In 2018 werd het high-performance merk CUPRA opgericht. De fabrikant wil tegen 2030 een volledig elektrisch merk zijn. Naar verwachting introduceert CUPRA op termijn de volledig elektrische Cupra Terramar en de volledig elektrische Cupra UrbanRebel. Het bedrijf heeft het volgende portfolio van plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische CUPRA Born Hatchback


De volledig elektrische Cupra Born hatchback is de eerste puur elektrische auto van het high performance merk SEAT. De EV is gebouwd op het Volkswagen MEB-platform, dat ook wordt gebruikt door de volledig elektrische VW ID.3. De Cupra elektrische auto is een sportievere versie van de VW ID.3 hatchback.

De Cupra elektrische auto (EV) is verkrijgbaar in twee EV-accugroottes: 58 kWh en 77 kWh. De 58 kWh EV-batterij heeft een emissievrije actieradius tot 426 km (WLTP), terwijl de 77 kWh EV-batterij een actieradius tot 547 km (WLTP) heeft.

De werkelijke elektrische actieradius is afhankelijk van een aantal factoren, zoals rijstijl, wegomstandigheden, snelheid, bandenmaat, passagiersbelasting, weer, enz. Verwacht voor de 58 kWh EV-batterij een werkelijke puur elektrische actieradius die dichter bij 390 km ligt, terwijl voor de 77 kWh-batterij 500 km realistischer is. Desondanks heeft de Cupra elektrische hatchback een goede en nuttige actieradius op één lading!

Bedenk wel dat rijden met een elektrische auto per km veel goedkoper is dan rijden met een conventionele auto met verbrandingsmotor (ICE). Afhankelijk van de oplaadkosten kost elektrisch rijden tussen de 5 en 10 cent per km. Wij bij e-zoomed raden aan om een elektrische auto ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitsprijzen goedkoper zijn.

De EV kan tot 135 kW gelijkstroom opladen en de 77 kWh batterij kan in 36 minuten worden opgeladen (5%-80% SOC). De 58 kWh EV accu kan in 35 minuten worden opgeladen (120 kW DC). De elektrische auto heeft standaard een 11 kW boordlader, wat zeker een voordeel is voor laadbestemmingen met een 3-fase stroomvoorziening (thuis en op het werk). De 58 kWh EV-accu kan volledig worden opgeladen in 6 uur en 15 minuten met een driefasige EV-lader. De 77 kWh duurt maximaal 7 uur en 30 minuten.

Eenfase EV opladen zal langer duren. De EV kan volledig worden opgeladen in minder dan 10 uur voor de 55 kWh batterij en in minder dan 12 uur voor de 77 kWh batterij. Wij bij e-zoomed raden een ‘topping up’-aanpak aan voor het opladen van een elektrische auto. Op deze manier duurt het minder lang om de EV volledig op te laden en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de EV-batterij op de lange termijn.

De Cupra EV zit boordevol technologie, waaronder: verkeerswaarschuwing achterin, adaptieve cruisecontrol, grootlichtassistent, warmtepomp (verbetert actieradius), intelligente parkeerassistent, reisassistent, augmented reality head-up display, achteruitrijcamera, uitrijwaarschuwing en Cupra Connect Services. Qua praktische bruikbaarheid is de EV redelijk en biedt hij tot 385 liter bagageruimte. Wat betreft de vormgeving van het exterieur is het duidelijk dat de sportievere look aantrekkelijker is dan die van een traditionele familie hatchback!

Alle Cupra Born varianten zijn verkrijgbaar met alleen achterwielaandrijving. Voor het instapmodel Cupra Born 58 kWh haalt de puur elektrische hatchback 0-100 km/u in 7,3 seconden. De EV levert een maximumvermogen van 204 pk en een koppel van 310 Nm. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. De prestaties van het topmodel zijn nog sportiever.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
11 kW standaard boordladerVierwielaandrijving niet beschikbaar
DC opladen tot 135 kWAchterbank heeft beperkte ruimte
Goed EV-bereikGoedkopere puur elektrische hatchback alternatieven

Galerij


De volledig elektrische CUPRA Born Hatchback (krediet: CUPRA)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Hatchback
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Cupra Born (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 58 kWh/ 77 kWh
Opladen:135 kW DC snelladen (5%-80%: 35-36 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6 uur en 15 minuten/ 7 uur en 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1540
Breedte (mm):1809
Lengte (mm):4322
Wielbasis (mm):2766
Cirkel draaien (m):10,15
Bagageruimte (L):385

Cupra Born (58 kWh)
Batterijcapaciteit EV:58 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):426 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):15,3 – 17,3
Opladen:120 kW DC snelladen (5%-80%: 35 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6 uur en 15 minuten)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:7,3 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):150
Maximaal vermogen (PS):204
Koppel (Nm):310
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.240
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Cupra Born (77 kWh)
Batterijcapaciteit EV:77 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):547 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):15,7 – 17,5
Opladen:135 kW DC snelladen (5%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:7,0 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):231
Koppel (Nm):310
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.946 – 2.036
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services