Overzicht
Hoewel BYD Auto Co., Ltd geen automerk is dat we snel zullen herkennen in Ierland, zijn de puur elektrische bussen van BYD sinds 2013 aanwezig op de Europese markten. BYD, een acroniem voor “Build Your Dreams”, is een beursgenoteerde Chinese multinational die personenauto’s, bussen, vrachtwagens, vorkheftrucks, elektrische fietsen en auto-onderdelen produceert, waaronder EV-batterijen.
Met betrekking tot elektrische voertuigen (EV’s) is BYD de op drie na grootste fabrikant van EV’s ter wereld, waaronder BEV’s (batterij-elektrische voertuigen) en PHEV’s (plug-in hybride elektrische voertuigen). Het is ook de op twee na grootste fabrikant van EV-batterijen ter wereld.
Het bedrijf heeft meer dan 28 jaar ervaring in onderzoek en ontwikkeling op het gebied van batterijen. Het multinationale conglomeraat heeft zijn hoofdkantoor in Xi’an (provincie Shaanxi, China). BYD heeft momenteel de volgende EV’s in haar portfolio:
- BYD ATTO 3
- BYD Dolphin
- BYD SEAL
- BYD Han
- BYD Tang
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische BYD Dolphin Hatchback
Er is een spreekwoord ‘Goede dingen komen in drieën’, en dit zou wel eens kunnen gelden voor de recente intrede van BYD elektrische auto’s in Europa. Eerst was er de volledig elektrische BYD ATTO 3, gevolgd door de volledig elektrische BYD Dolphin. Ook de volledig elektrische BYD Seal komt eraan.
Dit hoeft echter niet als een verrassing te komen, aangezien de Chinese autofabrikanten hun enorme ervaring in de ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen (EV’s) gebruiken om voet aan de grond te krijgen in belangrijke internationale markten, zoals Europa.
Verwacht de komende maanden en jaren nog veel meer batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) van Chinese autofabrikanten. Volgens ons is dit een positieve trend voor de ontwikkeling van de EV-sector op lange termijn. Er gaat niets boven meer concurrentie om de verkoopprijzen te verlagen!
De Dolphin is geen nieuwe elektrische auto. Hij wordt al sinds 2021 geproduceerd voor de Chinese markt. Het is ook het eerste productiemodel met het nieuwe BYD-logo. Zoals je kunt verwachten, hebben de ATTO 3 SUV en de Dolphin (C-segment hatchback) veel gemeen. Beide elektrische auto’s worden ondersteund door hetzelfde speciale EV-platform, het BYD e-Platform 3.0. Het is de eerste hatchback die gebruik maakt van dit ‘ultra-intelligente’ EV-platform van de volgende generatie.
BYD claimt dat het platform een elektrisch bereik van meer dan 1.000 km mogelijk maakt via ‘s werelds eerste 8-in-1 elektrische aandrijflijn. Het platform maakt ook gebruik van blade batterijen, naar eigen zeggen ‘een van de veiligste batterijen ter wereld’. Volgens het bedrijf heeft de Blade Battery de Nail Penetration Test doorstaan.
Volgens BYD bevat de elektrische Dolphin “Ocean Aesthetics”, een designconcept dat een dynamisch, stijlvol en zeer herkenbaar visueel symbool biedt. In het ontwerp van de auto wordt de dolfijn, een zeezoogdier, gepresenteerd in zowel figuratieve als fantasierijke vormen”. Het vergt wat verbeeldingskracht om het zoogdier in de elektrische hatchback te zien, maar de styling van het exterieur en de naam spreken ons niettemin aan! De vouwlijnen verhogen zeker de aantrekkingskracht. De EV is ook verkrijgbaar in dual-tone kleurstellingen.
Ondanks de beperkte naamsbekendheid van BYD in Europa (behalve als je het merk hebt gespot op je lokale openbare e-bus), heeft de elektrische hatchback veel te bieden voor gezinnen die op zoek zijn naar een betaalbare, maar praktische volledig elektrische hatchback voor het hele gezin. De Dolphin electric is even lang als de Ora Funky Cat en de MG4 (4,2 meter), maar langer dan de Corsa-e (4,0 meter).
De Dolphin elektrische hatchback heeft een 60 kWh Blade EV-batterij aan boord, met een geclaimde WLTP emissievrije elektrische actieradius tot 427 km. De kobaltvrije EV-batterij maakt gebruik van lithium-ijzerfosfaat (LFP). De EV is ook uitgerust met Cell-to-Pack (CTP) technologie. De meeste EV’s die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn, maken gebruik van de meer conventionele lithium-ion accu’s. BYD introduceert in 2024 een EV-batterijoptie van 45 kWh.
Een 60 kWh EV-batterij is een goed formaat voor een compacte hatchback, zoals de Dolphin. Verwacht echter een werkelijke actieradius van 360 km, wat meer dan voldoende is voor de meeste dagelijkse behoeften en snelwegritten. Opmerkelijk is dat de EV standaard is uitgerust met een zeer efficiënte warmtepomp. Voor degenen die nog nooit elektrisch hebben gereden: een warmtepomp is een ‘efficiëntieverhogende’ innovatie, die helpt bij het verbeteren van de elektrische actieradius.
De BYD Dolphin kan nog langzamer gelijkstroom opladen (88 kW DC) dan de BYD Atto 3 (150 kW DC). We vermoeden dat de autofabrikant slechts 88 kW DC heeft aangeboden, omdat veel elektrische gezinsauto’s meestal thuis worden opgeladen (80% van de tijd). Met 88 kW DC kan de Dolphin EV in 29 minuten voor 30% – 80% worden opgeladen. Om de een of andere reden geeft BYD niet de meer standaard 10%-80% DC laadtijd!
De EV heeft standaard een 11 kW (driefasige) AC-boordlader. Met een speciale 3-fasige EV-lader zoals myenergi zappi kan de EV volledig worden opgeladen in 6 uur en 30 minuten. Eenfase 7 kW EV opladen zal langer duren. Tot 9 uur en 42 minuten.
We raden aan om een elektrische auto ‘bij te laden’. Op deze manier zijn de oplaadtijden korter! We raden ook aan om een on-site PV-systeem en batterijopslag te combineren om echt te profiteren van de voordelen van elektrisch rijden zonder uitlaatgassen. De EV is uitgerust met V2L (vehicle-to-load). Met behulp van de bidirectionele lader aan boord kan V2L worden gebruikt om bepaalde elektrische apparaten op te laden, zoals een laptop, smartphone enz. De EV kan een externe ontlading van 3,3 kW bereiken.
De voorwielaangedreven BYD Dolphin kan 0-100 km/u halen in 7,0 seconden (maximumvermogen: 204 pk (150 kW)/koppel: 310 Nm). De topsnelheid van de EV is 160 km/u. De EV heeft twee niveaus van regeneratief remmen: Standaard en Hoog. Voor wie nog nooit elektrisch heeft gereden, is het geen grote uitdaging om te wennen aan regeneratief remmen!
Op het gebied van veiligheid beschikt de compacte EV over een groot aantal veiligheidsvoorzieningen, waaronder: waarschuwing voor aanrijding van voren, autonoom remmen in noodsituaties, waarschuwing voor aanrijding van achteren, waarschuwing voor kruisend verkeer van achteren en rem voor kruisend verkeer van achteren, lane departure prevention en lane keeping assist in noodsituaties. Deze voorzieningen zijn standaard voor alle varianten. De EV moet nog een Euro NCAP-beoordeling krijgen.
Het interieur van de vijfdeurs BYD Dolphin is niet zo minimalistisch als dat van de volledig elektrische Honda-e. Desondanks werkt de styling van het interieur van de Dolphin goed. De EV heeft een bagageruimte van 345 liter. De stoelen kunnen 60:40 worden gesplitst, waardoor de bagageruimte kan worden uitgebreid tot 1.310 liter. De Honda-e heeft daarentegen een bagageruimte van 171 liter.
BYD heeft een soortgelijke filosofie gevolgd als de volledig elektrische Fisker Ocean EV door veganistische lederen stoelen te gebruiken. Een paar autofabrikanten hebben deze snel groeiende trend al omarmd. Ondanks het compacte formaat van de elektrische hatchback, voelt de Dolphin verrassend ruim aan. Het grote panoramische zonnedak versterkt het gevoel van ruimte in het interieur. Het zonnedak is niet op alle varianten leverbaar.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Een betaalbare elektrische hatchback met een praktisch e-bereik | DC opladen beperkt tot 88 kW DC |
Bevat warmtepomp, V2L en een goed niveau van standaarduitrusting | Instapmodel kleinere EV-batterij niet meteen beschikbaar |
Ontwikkeld op een specifiek EV-platform en bevat Blade Battery-technologie | Beperkte merkbekendheid |
De volledig elektrische BYD Dolphin Hatchback (krediet: BYD)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Hatchback |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
BYD Dolphin (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium ijzerfosfaat (LFP) |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 60 kWh |
Opladen: | 88 kW DC snelladen (30%-80%: 29 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6 uur en 30 minuten)/ 7 kW AC (0%-100%: 9 uur en 42 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1570 |
Breedte (mm): | 1770 |
Lengte (mm): | 4290 |
Wielbasis (mm): | 2700 |
Cirkel draaien (m): | n.v.t. |
Bagageruimte (L): | 345 |
BYD Dolphin | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 60 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 427 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 15,9 |
Opladen: | 88 kW DC snelladen (30%-80%: 29 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6 uur en 30 minuten)/ 7 kW AC (0%-100%: 9 uur en 42 minuten) |
Topsnelheid: | 160 km/h |
0-100 km/h: | 7,0 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 150 |
Maximaal vermogen (PS): | 204 |
Koppel (Nm): | 310 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.405 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 7 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.