De volledig elektrische BMW iX2 SUV: de complete gids voor Nederland

BMW iX2
Price: € 63.349
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 66,5 kWh
Electric range (WLTP): 418 – 431 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s). Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische BMW iX2 SUV


Hoewel de allereerste volledig elektrische BMW iX2 en de BMW iX1 SUV een radicaal ander uiterlijk hebben, hebben de elektrische voertuigen (EV’s) veel gemeen. Zowel de iX2 als de iX1 premium compacte elektrische SUV’s maken gebruik van het UKL platform, dat ook gedeeld wordt door de varianten met verbrandingsmotor (ICE).

Gezien de gemeenschappelijke erfenis mag het geen verrassing heten dat de iX2 en iX1 een zeer vergelijkbaar EV-bereik en vergelijkbare voertuigprestaties bieden. De iX2 coupé-SUV heeft een hoogvoltage (48 volt) EV-batterij van 66,5 kWh aan boord, met een geclaimde elektrische actieradius tot 431 km (WLTP).

Ter vergelijking: de iX1 SUV heeft een 64,7 kWh EV-batterij met een geclaimde actieradius tot 440 km (WLTP). Rekening houdend met de rijomstandigheden in de praktijk, verwacht de BMW iX2 premium crossover een actieradius van 360 km op een volle EV-acculading. De iX2 heeft een ‘Max Range’ rijmodus, die de prestaties van de EV beperkt om de actieradius te vergroten. De EV heeft een warmtepomp aan boord om de efficiëntie van de EV te verhogen.

Het elektrische voertuig (EV) kan gelijkstroom snel worden opgeladen tot 130 kW gelijkstroom. De EV kan in 29 minuten voor 10%-80% worden opgeladen. Interessant is dat sommige van de nieuwste elektrische SUV’s van Chinese autofabrikanten supersnelle gelijkstroomoplaadmogelijkheden bieden tot 350 kW gelijkstroom.

De volledig elektrische Genesis GV60 SUV is hier een goed voorbeeld van. Dat gezegd hebbende, gezien de kleinere omvang van de ingebouwde EV-batterij in de iX2 batterij-elektrische auto (BEV), is een vermogen van 130 kW DC voldoende. Met 130 kW DC kan 120 km worden bijgetankt in slechts 10 minuten!

De e-SUV is standaard uitgerust met een 11 kW (3-fasen) AC-boordlader, die de EV in 6 uur en 30 minuten volledig kan opladen. Er is ook een optie om te upgraden naar een 22 kW (3-fasen) boordlader. Met 22 kW AC kan de EV-batterij volledig worden opgeladen in 3 uur en 45 minuten. Enkelfasig opladen zal langer duren in vergelijking met 3-fasig opladen van EV’s.

Wij bij e-zoomed raden een ‘topping up’ benadering van EV opladen aan. Op deze manier duurt het opladen van EV’s korter en is het ook beter voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op lange termijn. BMW biedt 8 jaar of 160.000 km garantie op de EV-batterij, vergelijkbaar met wat de meeste EV-fabrikanten bieden.

Qua prestaties hebben zowel de iX2 als de iX1 iets gemeen. De iX2 heeft twee elektromotoren (vierwielaandrijving-AWD) en kan 0-100 km/u bereiken in 5,6 seconden, met een topsnelheid tot 180 km/u (maximumvermogen: 313 pk/koppel: 494 Nm). De iX1 met vierwielaandrijving (AWD) haalt 0-100 km/u in 5,7 seconden, met een topsnelheid tot 180 km/u (maximumvermogen: 313 pk/koppel: 494 Nm)!

Velen van ons zullen bekend zijn met de X2 met verbrandingsmotor (ICE), die voor het eerst werd getoond op de Autosalon van Parijs in 2016. Zelfs de conventionele X2 werd beschouwd als de sportievere broer van de conventionele BMW X1.

Het is dan ook geen verrassing dat de coupé-SUV exterieurstyling van de tweede generatie X2 dit onderscheid met de X1 handhaaft, gezien het uitgesproken coupé silhouet van de X2. BMW noemt dit coupésilhouet ‘Sports Activity Coupé (SAC)’.

De iX1 heeft een hoogte van 1616 mm, terwijl de iX2 1560 mm meet. Ondanks de lagere hoogte bieden de achterstoelen in de iX2 voldoende hoofdruimte voor volwassenen! Hoewel beide EV’s dezelfde wielbasis hebben (2,6 m), is de iX2 (4,55 m) net iets langer dan de iX1 (4,5 m). Het eindresultaat is dat de iX2 meer bagageruimte biedt, tot 525 liter (1.400 liter met de achterbank neergelaten). Zowel de X2 als de iX2 worden geproduceerd in de BMW Group fabriek in Regensburg (Duitsland).

Qua exterieurstyling lijken de volledig elektrische iX2 en zijn stalgenoot in de showroom, de X2 met verbrandingsmotor (ICE), op elkaar, zij het met enkele visuele wijzigingen. Zo heeft de iX2 een paar lege (bijna zeshoekige) nierroosters, die verlicht kunnen worden! De BMW Iconic Glow contourverlichting is niet standaard.

Voor degenen die nieuw zijn met elektrische auto’s: BEV’s hoeven geen motor te koelen. Daarom is de grille gesloten. Naast de visuele kenmerken verbetert dit ook de aerodynamische efficiëntie van de auto. De achterzijde van de iX2 behoudt de aerodynamische efficiëntie van de exterieurstyling. In feite heeft de EV geen achterruitenwisser.

De EV is uitgerust met het BMW gebogen display, dat werkt op het nieuwste BMW besturingssysteem 9. Er is ook een groot aanbod aan technologie en rijhulpmiddelen, als standaarduitrusting en als optie.

Enkele daarvan zijn: frontaanrijdingswaarschuwingssysteem, cruise control met remfunctie, snelheidslimietinformatie en waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, parkeerassistent (inclusief achteruitrijcamera en achteruitrijassistent), stuur- en rijstrookassistent, actieve cruise control, actieve navigatie, uitstapwaarschuwing, BMW Head-Up Display, parkeerassistent plus [5] en nog veel meer!

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Aantrekkelijke coupé-SUV exterieurstylingGoedkopere elektrische SUV’s beschikbaar
Fatsoenlijk elektrisch bereik en prestatiesDC opladen beperkt tot 130 kW DC
Standaard driefasige (11 kW) AC-boordladerBij introductie slechts verkrijgbaar in één uitvoering

Galerij


De volledig elektrische BMW iX2 SUV (krediet: BMW)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (2 Opties)
BMW iX2 xDrive30 (vanaf € 63.349)
BMW iX2 xDrive30 M Sportpakket (vanaf € 63.349)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 66,5 kWh
Opladen:130 kW DC snelladen (10%-80%: 29 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6 uur en 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1560
Breedte (mm):1845
Lengte (mm):4554
Wielbasis (mm):2692
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):525

BMW iX2 xDrive30
Batterijcapaciteit EV:66,5 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):418 – 431 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):17,0 – 17,7
Opladen:130 kW DC snelladen (10%-80%: 29 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:5,6 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):230 
Maximaal vermogen (PS):313
Koppel (Nm):494
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.095
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services