De volledig elektrische BMW iX1 SUV: de complete gids voor Nederland

BMW iX1 SUV
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 64,7 kWh
Electric range (WLTP): 417 – 440 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s). Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische BMW iX1 SUV


De BMW iX1 is de nieuwste elektrische auto (EV) in het portfolio van zuiver elektrische SUV’s die BMW aanbiedt. Net als de conventionele X1 met verbrandingsmotor (ICE) biedt de iX1 een meer betaalbare instap in de wereld van premium SUV’s van BMW.

Tot nu toe is de technische informatie die de autofabrikant heeft vrijgegeven beperkt, maar we verwachten dat er dichter bij de verkoop meer informatie beschikbaar komt. De EV biedt standaard vierwielaandrijving (AWD), met dubbele motoren, één motor op de vooras en de andere op de achteras.

De BMW iX1 familie-SUV is beschikbaar in één EV batterijformaat: 64,7 kWh (bruikbare capaciteit), met een geclaimde puur elektrische actieradius tot 440 km. De grootte van de EV-batterij en het emissievrije elektrische bereik is vergelijkbaar met veel van de meer recente introducties van puur elektrische auto’s, d.w.z. er is een trend van toenemende EV-batterijgrootte en een groter emissievrij elektrisch bereik.

Natuurlijk zal de werkelijke actieradius van EV’s lager uitvallen, omdat deze wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: snelheid, rijprofiel, regeneratie remprofiel, weersomstandigheden, wegomstandigheden, bandenmaat, gebruikte services aan boord, laadvermogen en meer. Verwacht een werkelijke elektrische actieradius van 375 km. Handig voor zowel korte ritjes in de stad als langere snelwegritten!

Zoals bij elektrische auto’s het geval is, heeft de BMW iX1 een recuperatiesysteem aan boord dat de kinetische energie tijdens het remmen omzet in elektriciteit, wat de efficiëntie van de elektrische auto en de actieradius verder verbetert. Dit wordt ook wel regeneratief remmen genoemd. Het is even wennen, maar niet lang!

Wij bij e-zoomed raden een ‘bijtank’-aanpak aan voor het opladen van een elektrische auto. Op deze manier is er altijd bereik en bovendien kost het opladen minder tijd. Regelmatig opladen is ook goed voor het onderhoud van de EV-batterij op lange termijn. BMW biedt een garantie van 8 jaar of 160.000 km, wat hard op weg is om de industriestandaard voor EV’s te worden.

De elektrische auto (EV) kan gelijkstroom opgeladen worden tot 130 kW en kan 0%-80% bereiken in 29 minuten. De e-SUV heeft een 11 kW (3-fasen) onboard lader, die de EV in 5 uur volledig kan opladen. Er is ook een optie om te upgraden naar een 22 kW (3-fasen) boordlader.

De BMW iX1 elektrische SUV haalt 0-100 km/u in 5,7 seconden. De auto levert een maximumvermogen van 313 pk en een koppel van 494 Nm. De topsnelheid van de e-SUV is 180 km/u. Net als andere puur elektrische auto’s profiteert ook de BMW iX1 van een onmiddellijk koppel.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Fatsoenlijk puur elektrisch bereikAlleen verkrijgbaar in één EV-batterijformaat
Gelijkstroom opladen tot 130 kW. Standaard driefasige (11 kW) boordladerNiet gebouwd op een specifiek EV-platform
Vierwielaandrijving (AWD) standaardGoedkopere alternatieven beschikbaar

Galerij


De volledig elektrische BMW iX1 SUV (krediet: BMW)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
BMW iX1 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 64,7 kWh
Opladen:130 kW DC snelladen (10%-80%: 29 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1616
Breedte (mm):1845
Lengte (mm):4500
Wielbasis (mm):2692
Cirkel draaien (m):11,9
Bagageruimte (L):490

BMW iX1
Batterijcapaciteit EV:64,7 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):417 – 440 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):18,1 – 16,8
Opladen:130 kW DC snelladen (10%-80%: 29 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:5,7 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):230 
Maximaal vermogen (PS):313
Koppel (Nm):494
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.085
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:11
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services