De volledig elektrische BMW iX SAV: de complete gids voor Nederland

BMW iX
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Sports Activity Vehicle (SAV)
Battery size: 76,6 kWh/ 111,5 kWh
Electric range (WLTP): 400 - 594 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s). Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische BMW iX SAV


De BMW iX elektrische auto (EV) is de eerste volledig elektrische Sports Activity Vehicle (SAV) van het Duitse autoconcern. De volledig nieuwe BMW iX EV bevat de vijfde generatie BMW eDrive Technologie. De puur elektrische SUV (SAV) concept car werd onthuld op de 2018 Paris Motor Show als de Vision iNEXT.

De BMW Sports Activity Vehicle is verkrijgbaar in twee varianten: de BMW iX xDrive40 en de BMW iX xDrive50. De xDrive50 heeft een 111,5 kWh EV-batterij aan boord, met een geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 594 km.

Zelfs als rekening wordt gehouden met de ‘echte’ rijomstandigheden, zou de elektrische auto gemakkelijk tot 500 km op één lading moeten kunnen afleggen. Voldoende actieradius voor de meeste dagelijkse behoeften en snelwegritten. Bovendien heeft de variant een gelijkstroomlaadvermogen tot 195 kW en kan hij in 35 minuten voor 80% worden opgeladen.

Het instapmodel van de BMW iX xDrive40 heeft ook een behoorlijk puur elektrisch bereik (geclaimd bereik tot 400 km). Verwacht een actieradius van 340 km in de praktijk. De EV biedt gelijkstroom opladen tot 150 kW en kan in 31 minuten voor 80% worden opgeladen. Beide varianten hebben standaard een driefasige AC-lader aan boord. Wij bij e-zoomed raden aan om EV’s bij te laden. Op die manier kan de oplaadtijd worden verkort.

Vierwielaandrijving is standaard voor beide varianten. De xDrive40 haalt 0-100 km/u in 6,1 seconden (maximumvermogen: 326 pk), terwijl de xDrive50 dat doet in 4,6 seconden (maximumvermogen: 385 pk). Indrukwekkend, gezien het hogere gewicht van de EV door de ingebouwde EV-batterij. Natuurlijk profiteren puur elektrische auto’s ook van een onmiddellijk koppel. Beide varianten hebben een topsnelheid tot 200 km/u.

Voor velen zal de futuristische styling van het exterieur van de BMW e-SUV aantrekkelijk zijn, maar voor degenen die van ‘vertrouwd’ houden, is het misschien niet zo overtuigend. Dat gezegd hebbende, de elektrische SUV maakt wel een gedurfd statement. De kwaliteit van het interieur, de technologie en het uitrustingsniveau zijn in lijn met het premium prijskaartje van de EV. De iX heeft ook het ‘Sky Lounge’ panoramisch zonnedak van eind tot eind.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Goed elektrisch bereik voor topvariantDe xDrive50 is duur. Goedkopere alternatieven beschikbaar
195 kW gelijkstroom opladen en 11 kW boordladerInstapvariant beperkt tot 150 kW gelijkstroom opladen
Standaard vierwielaandrijvingBeperkte bagageruimte (500 L)

Galerij


De volledig elektrische BMW iX SAV (krediet: BMW)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Sports Activity Vehicle (SAV)
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
BMW iX (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 76,6 kWh/ 111,5 kWh
Opladen:150-195 kW DC snelladen (10%-80%: 31-35 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 25 minuten/10 uur en 45 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1695
Breedte (mm):1967
Lengte (mm):4953
Wielbasis (mm):3000
Cirkel draaien (m):12,8
Bagageruimte (L):500

BMW iX xDrive40
Batterijcapaciteit EV:76,6 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):400 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):20,7 – 21,6
Opladen:150 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 25 minuten)
Topsnelheid:200 km/h
0-100 km/h:6,1 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):240
Maximaal vermogen (PS):326
Koppel (Nm):630
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.440
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:5/5

BMW iX xDrive50
Batterijcapaciteit EV:111,5 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):594 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):20,7 – 21,6
Opladen:195 kW DC snelladen (10%-80%: 35 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 10 uur en 45 minuten)
Topsnelheid:200 km/h
0-100 km/h:4,6 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):385
Maximaal vermogen (PS):523
Koppel (Nm):765
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.585
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services