Overzicht
BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s). Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):
- Volledig elektrische BMW iX1
- Volledig elektrische BMW iX2
- Volledig elektrische BMW iX3
- Volledig elektrische BMW iX
- Volledig elektrisch BMW i3
- Volledig elektrisch BMW i4
- Volledig elektrisch BMW i5
- Volledig elektrisch BMW i7
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische BMW iX SAV
De BMW iX elektrische auto (EV) is de eerste volledig elektrische Sports Activity Vehicle (SAV) van het Duitse autoconcern. De volledig nieuwe BMW iX EV bevat de vijfde generatie BMW eDrive Technologie. De puur elektrische SUV (SAV) concept car werd onthuld op de 2018 Paris Motor Show als de Vision iNEXT.
De BMW Sports Activity Vehicle is verkrijgbaar in twee varianten: de BMW iX xDrive40 en de BMW iX xDrive50. De xDrive50 heeft een 111,5 kWh EV-batterij aan boord, met een geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 594 km.
Zelfs als rekening wordt gehouden met de ‘echte’ rijomstandigheden, zou de elektrische auto gemakkelijk tot 500 km op één lading moeten kunnen afleggen. Voldoende actieradius voor de meeste dagelijkse behoeften en snelwegritten. Bovendien heeft de variant een gelijkstroomlaadvermogen tot 195 kW en kan hij in 35 minuten voor 80% worden opgeladen.
Het instapmodel van de BMW iX xDrive40 heeft ook een behoorlijk puur elektrisch bereik (geclaimd bereik tot 400 km). Verwacht een actieradius van 340 km in de praktijk. De EV biedt gelijkstroom opladen tot 150 kW en kan in 31 minuten voor 80% worden opgeladen. Beide varianten hebben standaard een driefasige AC-lader aan boord. Wij bij e-zoomed raden aan om EV’s bij te laden. Op die manier kan de oplaadtijd worden verkort.
Vierwielaandrijving is standaard voor beide varianten. De xDrive40 haalt 0-100 km/u in 6,1 seconden (maximumvermogen: 326 pk), terwijl de xDrive50 dat doet in 4,6 seconden (maximumvermogen: 385 pk). Indrukwekkend, gezien het hogere gewicht van de EV door de ingebouwde EV-batterij. Natuurlijk profiteren puur elektrische auto’s ook van een onmiddellijk koppel. Beide varianten hebben een topsnelheid tot 200 km/u.
Voor velen zal de futuristische styling van het exterieur van de BMW e-SUV aantrekkelijk zijn, maar voor degenen die van ‘vertrouwd’ houden, is het misschien niet zo overtuigend. Dat gezegd hebbende, de elektrische SUV maakt wel een gedurfd statement. De kwaliteit van het interieur, de technologie en het uitrustingsniveau zijn in lijn met het premium prijskaartje van de EV. De iX heeft ook het ‘Sky Lounge’ panoramisch zonnedak van eind tot eind.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goed elektrisch bereik voor topvariant | De xDrive50 is duur. Goedkopere alternatieven beschikbaar |
195 kW gelijkstroom opladen en 11 kW boordlader | Instapvariant beperkt tot 150 kW gelijkstroom opladen |
Standaard vierwielaandrijving | Beperkte bagageruimte (500 L) |
De volledig elektrische BMW iX SAV (krediet: BMW)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Sports Activity Vehicle (SAV) |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
BMW iX (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 76,6 kWh/ 111,5 kWh |
Opladen: | 150-195 kW DC snelladen (10%-80%: 31-35 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 25 minuten/10 uur en 45 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1695 |
Breedte (mm): | 1967 |
Lengte (mm): | 4953 |
Wielbasis (mm): | 3000 |
Cirkel draaien (m): | 12,8 |
Bagageruimte (L): | 500 |
BMW iX xDrive40 | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 76,6 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 400 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 20,7 – 21,6 |
Opladen: | 150 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 25 minuten) |
Topsnelheid: | 200 km/h |
0-100 km/h: | 6,1 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 240 |
Maximaal vermogen (PS): | 326 |
Koppel (Nm): | 630 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.440 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 9 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
BMW iX xDrive50 | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 111,5 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 594 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 20,7 – 21,6 |
Opladen: | 195 kW DC snelladen (10%-80%: 35 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 10 uur en 45 minuten) |
Topsnelheid: | 200 km/h |
0-100 km/h: | 4,6 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 385 |
Maximaal vermogen (PS): | 523 |
Koppel (Nm): | 765 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.585 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 9 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.