Overzicht
BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s). Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):
- Volledig elektrische BMW iX1
- Volledig elektrische BMW iX2
- Volledig elektrische BMW iX3
- Volledig elektrische BMW iX
- Volledig elektrisch BMW i3
- Volledig elektrisch BMW i4
- Volledig elektrisch BMW i5
- Volledig elektrisch BMW i7
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische BMW i7 Sedan
De BMW 7 Reeks, een luxueuze berline, wordt sinds 1977 geproduceerd. De wagen is momenteel aan zijn zesde generatie toe. De BMW 7-serie is ook verkrijgbaar als plug-in hybride elektrische auto (PHEV). Als het gaat om pure elektrische auto’s voor luxe sedans, zijn de opties beperkt tot elektrische auto’s van BMW, Mercedes en Porsche.
Voor zowel gezinnen als bestuurders van bedrijfswagens die graag een milieuvriendelijke luxe volledig elektrische auto willen, is de BMW i7 het overwegen waard. Voor eigenaars van de conventionele BMW 7-serie auto met verbrandingsmotor (ICE) is de BMW i7 natuurlijk een natuurlijke evolutie.
De BMW i7 premium berline is verkrijgbaar in één EV batterijformaat: 105,7 kWh, en heeft een geclaimde puur elektrische actieradius tot 623 km. De grootte van de EV-batterij en de emissievrije elektrische actieradius is vergelijkbaar met veel van de meer recente introducties van puur elektrische auto’s, d.w.z. er is een trend van toenemende EV-batterijgrootte en een langere emissievrije elektrische actieradius.
Natuurlijk zal de werkelijke actieradius van EV’s lager uitvallen, omdat deze wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: snelheid, rijprofiel, regeneratie remprofiel, weersomstandigheden, wegomstandigheden, bandenmaat, gebruikte services aan boord, laadvermogen en meer. Verwacht een reëel elektrisch bereik dat dichter bij 530 km ligt. Nog steeds indrukwekkend en zeker toonaangevend in zijn klasse.
Zoals bij elektrische auto’s het geval is, heeft de BMW i7 een recuperatiesysteem aan boord dat de kinetische energie tijdens het remmen omzet in elektriciteit, wat de efficiëntie van de elektrische auto en de actieradius verder verbetert. Dit wordt ook wel regeneratief remmen genoemd. Het is even wennen, maar niet lang!
Wij bij e-zoomed raden een ‘bijtank’-aanpak aan voor het opladen van een elektrische auto. Op deze manier is er altijd bereik en bovendien kost het opladen minder tijd. Regelmatig opladen is ook goed voor het onderhoud van de EV-batterij op lange termijn. BMW biedt een garantie van 8 jaar of 160.000 km, wat hard op weg is om de industriestandaard voor EV’s te worden.
De elektrische auto (EV) kan gelijkstroom opgeladen worden tot 195 kW en kan 0%-80% bereiken in 34 minuten (6 minuten = 100 km). Alle varianten zijn uitgerust met een 11 kW (3-fasen) onboard lader, die de EV volledig kan opladen in 10 uur en 30 minuten. Eenfase EV opladen zal langer duren. Met 7,4 kW kan de EV een actieradius van 100 km bereiken in 2,27 uur.
De vierwielaangedreven BMW i7 xDrive60 elektrische sedan haalt 0-100 km/u in 4,7 seconden. De elektrische auto levert een maximumvermogen van 544 pk en een koppel van 745 Nm. De topsnelheid van de EV is 240 km/u. De EV biedt tot 500 L bagageruimte. De kwaliteit van het interieur en het niveau van de technologie en uitrusting zijn in overeenstemming met het premium prijskaartje.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goed puur elektrisch bereik | Beschikbaar in slechts één EV-batterijformaat |
Gelijkstroom opladen tot 195 kW. Standaard driefasige (11 kW) boordlader | Niet gebouwd op een specifiek EV-platform |
Eersteklas kwaliteit en verfijnde aandrijving | Goedkopere alternatieven beschikbaar |
De volledig elektrische BMW i7 Sedan (krediet: BMW)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Sedan |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
BMW i7 (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 105,7 kWh |
Opladen: | 195 kW DC snelladen (10%-80%: 34 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 10 uur en 30 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1544 |
Breedte (mm): | 1950 |
Lengte (mm): | 5391 |
Wielbasis (mm): | 3215 |
Cirkel draaien (m): | 13,1 |
Bagageruimte (L): | 500 |
BMW i7 xDrive60 | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 105,7 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 623 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 18,4 – 19,6 |
Opladen: | 195 kW DC snelladen (10%-80%: 34 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 10 uur en 30 minuten) |
Topsnelheid: | 240 km/h |
0-100 km/h: | 4,7 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 400 |
Maximaal vermogen (PS): | 544 |
Koppel (Nm): | 745 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 4 |
Gewicht (kg): | 2.715 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 15 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.