De volledig elektrische Audi SQ8 Sportback e-tron: de complete gids voor Nederland

Audi SQ8
Price: N/D
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Coupé-SUV (Sportback)
Battery size: 114 kWh
Electric range (WLTP): 475 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Audi AG, een in Beieren (Duitsland) gevestigde fabrikant van luxe auto’s, is een volledige dochteronderneming van Volkswagen AG, de Duitse autogroep. Volkswagen AG is een van de toonaangevende autobedrijven in de wereldwijde sector van elektrische voertuigen (EV). Volkswagen heeft zich gecommitteerd aan een investering tot 30 miljard euro tegen 2023. Het bedrijf wil tegen 2025 3 miljoen elektrische voertuigen verkopen en de komende 10 jaar tot 70 nieuwe EV-modellen lanceren.

Met de lancering van de elektrische auto ID. Family is VW hard op weg om een dominante positie te verwerven en ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen te worden tegen 2028. De autofabrikant is van plan om 22 miljoen elektrische voertuigen te produceren. Het volledig elektrische e-tron-gamma van Audi omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Audi SQ8 Sportback e-tron 


Voor wie op zoek is naar een premium puur elektrische SUV met hoge prestaties en een sportiever design, zijn er maar weinig auto’s die kunnen concurreren met de volledig elektrische SQ8 Sportback e-tron. De e-SUV heeft een kenmerkende coupé-SUV daklijn om de uiterlijke aantrekkingskracht en prestaties van de EV te verbeteren.

Volgens Audi “heeft de Sportback e-tron de onmiskenbare afmetingen van een SUV – met het dynamische silhouet van een sportieve coupé”. Dat klopt inderdaad, want de lengte (4,9 meter), wielbasis (2,9 meter) en breedte (2,1 meter) van de SQ8 SUV en SQ8 Sportback zijn vergelijkbaar. De belangrijkste verschillen zitten echter in de hoogte en de bagageruimte.

De hoogte van de SQ8 SUV is 1633 mm, terwijl de hoogte van de Sportback 1619 mm is. De Sportback heeft een kleinere bagageruimte (528 L) in vergelijking met de SUV (569 L). Beide modellen hebben een bagageruimte (62 liter). Door het slankere dak is er minder hoofdruimte in het interieur en wordt het zicht naar achteren belemmerd.

Daar staat tegenover dat de aerodynamica en efficiëntie van het elektrische voertuig (EV) is verbeterd ten opzichte van een meer traditionele SUV carrosserie. De SQ8 Sportback heeft een verbeterde aerodynamische efficiëntie (0,24 Cd), vergeleken met de traditionele SUV (0,27 Cd). Bovendien is voor de nieuwste generatie e-tron Sportback de luchtweerstandscoëfficiënt verlaagd van 0,26 naar 0,24 Cd.

De SQ8 Sportback puur elektrische SUV is verkrijgbaar in slechts één EV-batterijformaat: 114 kWh. Audi claimt dat de SQ8 Sportback e-tron een elektrische actieradius tot 475 km (WLTP) kan halen op een volledig opgeladen EV-batterij. Natuurlijk zal de werkelijke emissievrije elektrische actieradius verschillen van de door de World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) opgegeven actieradius. Verwacht in de praktijk zeker een actieradius van 400 km, een nuttige en praktische actieradius voor korte en lange afstanden.

Audi heeft de supersnelle gelijkstroomlaadcapaciteit van de nieuwste elektrische SUV marginaal verbeterd. De EV biedt standaard ultrasnel gelijkstroom opladen tot 170 kW. De batterij van de EV kan in 31 minuten tot 80% worden opgeladen. Bij 50 kW DC duurt het tot 1 uur en 18 minuten om 80% op te laden.

De SQ8 Sportback e-tron heeft standaard een driefasige 11 kW AC-boordlader, met de optie om te upgraden naar een 22 kW AC-boordlader. Wie thuis, op het werk of bij een ander openbaar oplaadpunt toegang heeft tot 11 kW driefasig opladen van EV’s, doet 11 uur en 30 minuten over de 114 kWh, en bij 22 kW AC opladen duurt het 6 uur.

Natuurlijk zal het opladen bij enkelfasig (7,4 kW AC) langer duren in vergelijking met driefasig EV opladen. Bij 7,4 kW AC duurt het tot 18 uur om volledig op te laden. Wij bij e-zoomed raden een ‘topping up’ benadering aan bij het opladen van een elektrische auto, op deze manier zijn de oplaadtijden altijd korter!

De SQ8 Sportback e-tron heeft een verbeterd asynchroon motorconcept. Het heeft de vorige generatie 12 spoelen opgewaardeerd naar 14, waardoor de Q8 nog meer koppel kan leveren en ook minder energie nodig heeft. In tegenstelling tot de Q8 Sportback e-tron, die twee elektromotoren heeft, heeft de SQ8 Sportback e-tron een drie-motorig concept, d.w.z. drie elektromotoren.

Een 124 kW elektromotor op de vooras en twee 98 kW elektromotoren achteraan. Dit zorgt voor een vermogenstoename tot 370 kW. De achterste motoren worden constant gebruikt, terwijl de voorste motor op verzoek wordt geactiveerd om het vermogen op te voeren. De volledig elektrische, vierwielaangedreven SQ8 Sportback e-tron haalt 0-100 km/u in 4,5 seconden (maximumvermogen: 503 pk/koppel: 973 Nm). De topsnelheid van de EV is 200 km/u.

Qua interieurkwaliteit, uitrusting en technologie weerspiegelt de EV het premium prijskaartje. De e-SUV wordt standaard geleverd met Audi Technology Pack, inclusief het premium Bang & Olufsen geluidssysteem (16 luidsprekers/705 watt). De SQ8 EV heeft 40 rijhulpsystemen, ondersteund door vijf radarsensoren, vijf camera’s en 12 ultrasone sensoren. De EV beschikt ook over remote paring assist plus, perfect voor krappe parkeerplekken.

De SQ8 maakt ook gebruik van het MMI touchscreen besturingssysteem, net als de andere elektrische auto’s van Audi. De SQ8 Sportback heeft twee schermen met hoge resolutie, 8,6 inch en 10,1 inch. Ook standaard is een head-up display en meerkleurige sfeerverlichting in het interieur.

Zoals tegenwoordig de trend is bij autofabrikanten wereldwijd, wil Audi ook laten zien dat het duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, met name wat betreft de materialen die voor de productie worden gebruikt. Audi heeft gerecyclede materialen gebruikt voor isolatie, demping en tapijt. In de EV is ook gerecycled plastic afval verwerkt.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Hoge prestaties en goed elektrisch bereikGoedkopere puur elektrische SUV’s zijn beschikbaar
Aantrekkelijk exterieur Coupé-SUV22 kW AC-boordlader niet standaard
170 kW DC/ 11 kW AC standaard boordladerOptiepakketten zijn duur

Galerij


De volledig elektrische Audi SQ8 Sportback e-tron (krediet: Audi)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Coupé-SUV (Sportback)
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Audi SQ8 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 114 kWh
Opladen:170 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur en 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1619
Breedte (mm):2189
Lengte (mm):4915
Wielbasis (mm):2928
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):528

 SQ8 Sportback e-tron
Batterijcapaciteit EV:114 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):475 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Opladen:170 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:200 km/h
0-100 km/h:4,5 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):370
Maximaal vermogen (PS):503
Koppel (Nm):973
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.585
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:n.v.t.
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services