De volledig elektrische Audi Q8 e-tron SUV: de complete gids voor Nederland

Audi Q8 e-tron
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 95 kWh/ 114 kWh
Electric range (WLTP): 455 - 535 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Audi AG, een in Beieren (Duitsland) gevestigde fabrikant van luxe auto’s, is een volledige dochteronderneming van Volkswagen AG, de Duitse autogroep. Volkswagen AG is een van de toonaangevende autobedrijven in de wereldwijde sector van elektrische voertuigen (EV). Volkswagen heeft zich gecommitteerd aan een investering tot 30 miljard euro tegen 2023. Het bedrijf wil tegen 2025 3 miljoen elektrische voertuigen verkopen en de komende 10 jaar tot 70 nieuwe EV-modellen lanceren.

Met de lancering van de elektrische auto ID. Family is VW hard op weg om een dominante positie te verwerven en ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen te worden tegen 2028. De autofabrikant is van plan om 22 miljoen elektrische voertuigen te produceren. Het volledig elektrische e-tron-gamma van Audi omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Audi Q8 e-tron SUV


Audi blijft zijn visie op e-mobiliteit uitvoeren sinds de introductie van de volledig elektrische Audi e-tron SUV. Het vlaggenschip, de Audi e-tron SUV, is vervangen door de volgende generatie elektrische voertuigen (EV’s) van de Duitse autofabrikant. De volledig elektrische Audi Q8 e-tron SUV is nu het paradepaardje van Audi. De Q8 e-tron wordt geproduceerd in de Audi fabriek in Brussel.

De Audi Q8 e-tron is een ‘evolutie’ en geen paradigmaverschuiving, noch qua styling, noch qua prestaties. Maar subtiele en in sommige gevallen niet zo subtiele verbeteringen positioneren de nieuwste generatie e-tron sterk om voort te bouwen op het succes en de lessen van Audi’s ervaring met e-mobiliteit. Audi claimt dat er sinds de introductie tot 150.000 exemplaren van de eerste generatie e-tron SUV zijn verkocht.

Audi’s huidige EV-portfolio bestaat uit 8 modellen en de autofabrikant verwacht in 2026 tot 20 modellen te hebben. Het bedrijf streeft ernaar om in 2030 een ‘volledig elektrisch merk’ te zijn. Dit is onderdeel van Audi’s bedrijfsstrategie ‘Vorsprung 2030’.

De Audi Q8 e-tron is verkrijgbaar als standaard SUV en als Sportback. De Q8 e-tron SUV weerspiegelt niet alleen een nieuwe naam, gezicht en huisstijl, maar ook een meer capabele puur elektrische SUV. Houd er rekening mee dat de concurrentie in het segment van elektrische SUV’s uit de luxeklasse blijft toenemen, omdat toonaangevende wereldwijde automerken proberen marktleider te worden in het segment van premium elektrische mobiliteit.

De Q8 puur elektrische SUV is verkrijgbaar in twee EV batterijformaten: 95 kWh en 114 kWh. Een toename ten opzichte van de oorspronkelijke Audi e-tron, die ook in twee batterijgroottes verkrijgbaar was (71,2 kWh/ 95 kWh). Audi claimt dat de Q8 e-tron een elektrische actieradius tot 455 km (WLTP) kan halen voor de 95 kWh EV-batterij, en een actieradius tot 535 km (WLTP) voor de grotere 114 kWh EV-batterij.

Een aanzienlijke verbetering van de puur elektrische actieradius ten opzichte van de eerste generatie Audi e-tron. De Q8 heeft een verbeterde aerodynamische efficiëntie (de luchtweerstandscoëfficiënt is verlaagd tot 0,27 Cd), wat resulteert in een hogere voertuigefficiëntie. Ook het batterijbeheersysteem aan boord is verbeterd.

Natuurlijk zal de werkelijke emissievrije elektrische actieradius afwijken van de World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), die in 2017 werd geïntroduceerd ter vervanging van de New European Driving Cycle (NEDC). Verwacht een werkelijke actieradius van 385 km voor de 95 kWh EV-batterij en tot 450 km voor de 114 kWh EV-batterij. Zeker een nuttige en praktische actieradius voor korte en lange afstanden.

Audi heeft de snelle gelijkstroomlaadmogelijkheden van de nieuwste e-tron SUV marginaal verbeterd. De EV biedt snel gelijkstroom opladen tot 170 kW, maar alleen voor de 55 e-tron variant. De 50 e-tron variant is verkrijgbaar met 150 kW DC. De 95 kWh EV batterij heeft 28 minuten nodig om tot 80% op te laden bij 150 kW DC, en heeft 1 uur en 16 minuten nodig om tot 80% op te laden bij 50 kW DC. De 114 kWh EV accu kan tot 80% worden opgeladen in 31 minuten bij 170 kW DC en 1 uur en 18 minuten bij 50 kW DC.

De Q8 e-tron heeft standaard een driefasige 11 kW AC boordlader, met de optie om te upgraden naar een 22 kW AC boordlader. Voor wie toegang heeft tot 11 kW driefasige EV-oplaadpunten op het werk of andere openbare oplaadpunten, kan de 95 kWh EV-batterij volledig worden opgeladen in 9 uur en 15 minuten bij 11kW AC-opladen. Bij 22 kW AC opladen duurt het 4 uur en 45 minuten.

Voor de grotere EV-batterij (114 kWh) duurt opladen met 11 kW wisselstroom 11 uur en 30 minuten en opladen met 22 kW wisselstroom 6 uur. Natuurlijk zal het opladen bij enkelfasig (7,4 kW AC) langer duren in vergelijking met driefasig opladen van EV’s.

Bij 7,4 kW AC duurt het 14 uur en 30 minuten om de 95 kWh EV batterij volledig op te laden, terwijl het voor 114 kWh 18 uur duurt. Wij bij e-zoomed raden een ‘topping up’ benadering aan bij het opladen van een elektrische auto, op deze manier zijn de oplaadtijden altijd korter!

De verbeteringen gaan door: de Q8 e-tron heeft bijvoorbeeld een verbeterd asynchroon motorconcept. Het heeft de vorige generatie 12 spoelen opgewaardeerd naar 14, waardoor de Q8 nog meer koppel kan leveren en ook minder energie nodig heeft.

De puur elektrische Q8 e-tron is verkrijgbaar in twee aandrijflijnopties, de 50 e-tron en de 55 e-tron. Ondanks het gewicht van de vierwielaangedreven elektrische SUV (2.585 kg) zijn de prestaties indrukwekkend. De 55 e-tron met de hogere specificaties haalt 0-100 km/u in 5,6 seconden (maximumvermogen: 408 pk/koppel: 664 Nm). De 50 e-tron haalt 0-100 km/u in 6 seconden (maximumvermogen: 340 pk/koppel: 664 Nm). De topsnelheid van de EV is 200 km/u.

De kwaliteit van het interieur, de uitrusting en de technologie weerspiegelen het premium prijskaartje. De Q8 EV heeft 40 rijhulpsystemen, ondersteund door vijf radarsensoren, vijf camera’s en 12 ultrasone sensoren. De EV beschikt ook over afstandsbediende parkeerhulp plus, die perfect is voor krappe parkeerplekken. De Q8 maakt ook gebruik van het MMI touchscreen besturingssysteem, net als de andere elektrische auto’s van Audi. De Q8 heeft twee schermen met hoge resolutie, 8,6 inch en 10,1 inch.

Op het gebied van praktische bruikbaarheid is de SUV alleen leverbaar als vijfzitter, maar hij biedt voldoende binnenruimte voor passagiers. De EV heeft een bagageruimte van 569 L. De EV heeft ook een kofferbak (62 L). Voor degenen die niet bekend zijn met een frunk, dit is een term die wordt gebruikt om een voorste opbergvak in een EV aan te duiden, perfect om een EV-kabel in op te bergen.

Zoals verwacht is het interieur afgewerkt met een premium afwerking, een weerspiegeling van het prijskaartje. Hoewel de styling aan de buitenkant aantrekkelijker is geworden, blijft Audi een meer traditionele look voor zijn elektrische auto’s behouden.

Zoals tegenwoordig de trend is bij autofabrikanten wereldwijd, wil Audi ook laten zien dat het duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, met name wat betreft de materialen die voor de productie worden gebruikt. Audi heeft gerecyclede materialen gebruikt voor isolatie, demping en tapijt. In de EV is ook gerecycled plastic afval verwerkt. De Q8 e-tron zal naar verwachting worden gecertificeerd als netto koolstofneutraal voor klanten in Europa en de Verenigde Staten.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Verbeterd en goed puur elektrisch bereikGoedkopere puur elektrische SUV zijn beschikbaar
Met technologie gevuld22 kW AC-boordlader niet standaard
11 kW AC standaard aan boord170 kW DC opladen niet standaard op alle varianten

Galerij


De volledig elektrische Audi Q8 e-tron SUV (krediet: Audi)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Audi Q8 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 95 kWh/ 114 kWh
Opladen:150-170 kW DC snelladen (10%-80%: 28-31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 9 uur en 15 minuten/ 11 uur en 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1633
Breedte (mm):2189
Lengte (mm):4915
Wielbasis (mm):2928
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):569

 Q8 50 e-tron quattro
Batterijcapaciteit EV:95 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):455 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):23,9 – 20,1
Opladen:150 kW DC snelladen (10%-80%: 28 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 9 uur en 15 minuten)
Topsnelheid:200 km/h
0-100 km/h:6,0 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):250
Maximaal vermogen (PS):340
Koppel (Nm):664 
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.585
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

 Q8 55 e-tron quattro
Batterijcapaciteit EV:114 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):535 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):24,4 – 20,6
Opladen:170 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:200 km/h
0-100 km/h:5,6 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):300
Maximaal vermogen (PS):408
Koppel (Nm): 664
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.585
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services