De volledig elektrische Audi Q8 e-tron Sportback: de complete gids voor Nederland

Audi Q8
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Coupé-SUV (Sportback)
Battery size: 95 kWh/ 114 kWh
Electric range (WLTP): 470 - 555 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Audi AG, een in Beieren (Duitsland) gevestigde fabrikant van luxe auto’s, is een volledige dochteronderneming van Volkswagen AG, de Duitse autogroep. Volkswagen AG is een van de toonaangevende autobedrijven in de wereldwijde sector van elektrische voertuigen (EV). Volkswagen heeft zich gecommitteerd aan een investering tot 30 miljard euro tegen 2023. Het bedrijf wil tegen 2025 3 miljoen elektrische voertuigen verkopen en de komende 10 jaar tot 70 nieuwe EV-modellen lanceren.

Met de lancering van de elektrische auto ID. Family is VW hard op weg om een dominante positie te verwerven en ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen te worden tegen 2028. De autofabrikant is van plan om 22 miljoen elektrische voertuigen te produceren. Het volledig elektrische e-tron-gamma van Audi omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Audi Q8 e-tron Sportback


De volledig elektrische Audi Q8 e-tron Sportback is het topmodel van de EV en vervangt de Audi e-tron Sportback van de eerste generatie. De Q8 e-tron is ook verkrijgbaar in een meer traditionele SUV carrosserie. Beide EV’s worden geproduceerd in de Audi fabriek in Brussel.

De Audi Sportback carrosserie werd voor het eerst getoond in 2009. De coupé-SUV daklijn van de Q8 e-tron Sportback zal in de smaak vallen bij mensen die op zoek zijn naar een sportiever exterieur. Volgens Audi “heeft de Sportback e-tron de onmiskenbare afmetingen van een SUV – met het dynamische silhouet van een sportieve coupé”. Dat klopt inderdaad, want de lengte, wielbasis en breedte van de Q8 SUV en Q8 Sportback zijn vergelijkbaar. De belangrijkste verschillen zitten echter in de hoogte en de bagageruimte.

De hoogte van de Q8 SUV is 1633 mm, terwijl de hoogte van de Sportback 1619 mm is. De kofferruimte van de Sportback is kleiner (528 liter) dan die van de SUV (569 liter). Beide modellen hebben een bagageruimte (62 liter). Door het slankere dak is er minder hoofdruimte in het interieur en wordt het zicht naar achteren belemmerd.

Daar staat tegenover dat de aerodynamica en efficiëntie van de elektrische auto is verbeterd ten opzichte van een meer traditionele SUV carrosserie. De Q8 Sportback heeft een verbeterde aerodynamische efficiëntie (0,24 Cd) in vergelijking met de traditionele SUV (0,27 Cd). Bovendien is voor de nieuwste generatie e-tron Sportback de luchtweerstandscoëfficiënt verlaagd van 0,26 naar 0,24 Cd.

De zuiver elektrische Q8 Sportback is verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten: 95 kWh en 114 kWh. Dit is een toename ten opzichte van de oorspronkelijke Audi e-tron Sportback, die ook verkrijgbaar was in twee batterijformaten (71,2 kWh/ 95 kWh).

Audi claimt dat de Q8 e-tron Sportback een elektrische actieradius tot 470 km (WLTP) kan halen voor de 95 kWh EV-batterij, en een actieradius tot 555 km (WLTP) voor de grotere 114 kWh EV-batterij. Beide opties bieden iets meer emissievrije actieradius dan de traditionele SUV carrosserie.

Natuurlijk zal de werkelijke emissievrije elektrische actieradius verschillen van de door de fabrikant opgegeven actieradius. Verwacht een werkelijke actieradius die dichter bij 400 km ligt voor de 95 kWh EV-batterij en tot 466 km voor de 114 kWh EV-batterij. Zeker een nuttig en praktisch bereik voor korte en lange afstanden.

Audi heeft de snelle gelijkstroomlaadmogelijkheden van de nieuwste e-tron Sportback licht verbeterd. De EV biedt snel gelijkstroom opladen tot 170 kW, maar alleen voor de 55 e-tron variant. De 50 e-tron variant is verkrijgbaar met 150 kW DC.

De 95 kWh EV accu heeft 28 minuten nodig om tot 80% op te laden bij 150 kW DC en heeft 1 uur en 16 minuten nodig om tot 80% op te laden bij 50 kW DC. De 114 kWh EV accu kan in 31 minuten tot 80% worden opgeladen bij 170 kW DC en in 1 uur en 18 minuten bij 50 kW DC.

De Q8 e-tron Sportback heeft standaard een driefasige 11 kW AC-boordlader, met de optie om te upgraden naar een 22 kW AC-boordlader.

Voor degenen die het geluk hebben om toegang te hebben tot 11 kW driefasige EV-oplaadpunten op het werk of andere openbare oplaadpunten, kan de 95 kWh EV-batterij volledig opgeladen worden in 9 uur en 15 minuten voor 11kW AC-opladen. Bij 22 kW AC laden duurt het 4 uur en 45 minuten.

Voor de grotere EV-batterij (114 kWh) duurt opladen met 11 kW wisselstroom 11 uur en 30 minuten en opladen met 22 kW wisselstroom 6 uur. Natuurlijk zal het opladen bij enkelfasig (7,4 kW AC) langer duren in vergelijking met driefasig opladen van EV’s. Met 7,4 kW AC duurt het 14 uur en 30 minuten om de 95 kWh EV batterij volledig op te laden, terwijl het voor 114 kWh 18 uur duurt. Wij bij e-zoomed raden aan om een elektrische auto ‘bij te laden’, op deze manier zijn de oplaadtijden altijd korter!

De verbeteringen voor de nieuwste generatie e-tron gaan door: de Q8 e-tron Sportback heeft bijvoorbeeld een verbeterd asynchroon motorconcept. Het heeft de vorige generatie 12 spoelen opgewaardeerd naar 14, waardoor de Q8 nog beter koppel kan leveren en ook minder energie nodig heeft.

De puur elektrische Q8 e-tron Sportback is verkrijgbaar in twee aandrijflijnopties, de 50 e-tron en de 55 e-tron. Ondanks het gewicht van de vierwielaangedreven elektrische SUV (2.585 kg) zijn de prestaties indrukwekkend. De 55 e-tron met de hogere specificaties haalt 0-100 km/u in 5,6 seconden (maximumvermogen: 408 pk/koppel: 664 Nm). De 50 e-tron haalt 0-100 km/u in 6 seconden (maximumvermogen: 340 pk/koppel: 664 Nm). De topsnelheid van de EV is 200 km/u.

Qua interieurkwaliteit, uitrusting en technologie weerspiegelt hij het premium prijskaartje. De Q8 Sportback EV heeft 40 rijhulpsystemen, ondersteund door vijf radarsensoren, vijf camera’s en 12 ultrasone sensoren. De EV beschikt ook over afstandsbediende parkeerhulp plus, die perfect is voor krappe parkeerplekken. De Q8 maakt ook gebruik van het MMI touchscreen besturingssysteem, net als de andere elektrische auto’s van Audi. De Q8 heeft twee schermen met hoge resolutie, 8,6 inch en 10,1 inch.

Zoals tegenwoordig de trend is bij autofabrikanten wereldwijd, wil Audi ook laten zien dat het zich inzet voor duurzaamheid, met name wat betreft de materialen die voor de productie worden gebruikt. Audi heeft gerecyclede materialen gebruikt voor isolatie, demping en tapijt. In de EV is ook gerecycled plastic afval verwerkt. De Q8 e-tron zal naar verwachting worden gecertificeerd als netto koolstofneutraal voor klanten in Europa en de Verenigde Staten.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Verbeterd en goed puur elektrisch bereikGoedkopere puur elektrische SUV’s zijn beschikbaar
Aantrekkelijk exterieur Coupé-SUV22 kW AC-boordlader niet standaard
11 kW AC standaard aan boord170 kW DC snelladen niet beschikbaar op alle varianten

Galerij


De volledig elektrische Audi Q8 e-tron Sportback (krediet: Audi)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Coupé-SUV (Sportback)
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Audi Q8 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 95 kWh/ 114 kWh
Opladen:150-170 kW DC snelladen (10%-80%: 28-31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 9 uur en 15 minuten/ 11 uur en 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1619
Breedte (mm):2189
Lengte (mm):4915
Wielbasis (mm):2928
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):528

 Q8 50 e-tron quattro
Batterijcapaciteit EV:95 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):470 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):23,7 – 19,6
Opladen:150 kW DC snelladen (10%-80%: 28 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 9 uur en 15 minuten)
Topsnelheid:200 km/h
0-100 km/h:6,0 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):250
Maximaal vermogen (PS):340
Koppel (Nm):664 
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.585
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

 Q8 55 e-tron quattro
Batterijcapaciteit EV:114 kWh 
Puur elektrisch fornuis (WLTP):555 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):24,1 – 19,9
Opladen:170 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:200 km/h
0-100 km/h:5,6 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):300
Maximaal vermogen (PS):408
Koppel (Nm):664
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.585
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services