De volledig elektrische Audi Q4 e-tron SUV: de complete gids voor Nederland

Audi Q4
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 55 kWh/ 82 kWh
Electric range (WLTP): 306 - 511 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Audi AG, een in Beieren (Duitsland) gevestigde fabrikant van luxe auto’s, is een volledige dochteronderneming van Volkswagen AG, de Duitse autogroep. Volkswagen AG is een van de toonaangevende autobedrijven in de wereldwijde sector van elektrische voertuigen (EV). Volkswagen heeft zich gecommitteerd aan een investering tot 30 miljard euro tegen 2023. Het bedrijf wil tegen 2025 3 miljoen elektrische voertuigen verkopen en de komende 10 jaar tot 70 nieuwe EV-modellen lanceren.

Met de lancering van de elektrische auto ID. Family is VW hard op weg om een dominante positie te verwerven en ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen te worden tegen 2028. De autofabrikant is van plan om 22 miljoen elektrische voertuigen te produceren. Het volledig elektrische e-tron-gamma van Audi omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Audi Q4 e-tron SUV


De Audi Q4 e-tron elektrische compacte crossover SUV is ook gebaseerd op het Volkswagen MEB op maat gemaakte EV-platform (de volledig elektrische Volkswagen ID.4 maakt gebruik van hetzelfde platform).

De productie van de Q4 elektrische SUV begon in maart 2021 en de productieversie van de Q4 e-tron werd in april 2021 onthuld. De Q4 e-tron werd echter voor het eerst getoond als conceptvoertuig in 2019 op de Autosalon van Genève. De Q4 e-tron is verkrijgbaar in de carrosserie stijlen SUV en Sportback.

Voor wie graag een puur elektrische SUV wil, maar met een premium badge en een relatief ‘betaalbare’ prijs, is de Audi Q4 e-SUV het overwegen waard. De Audi Q4 e-tron is de vierde puur elektrische auto van de Duitse fabrikant. Hij is verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten: 55 kWh en 82 kWh.

De 55 kWh EV-batterij heeft een geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 335 km (WLTP), voldoende voor de meeste dagelijkse ritten. Houd er wel rekening mee dat de meeste dagelijkse woon-werkritten korte afstanden zijn. De zuiver elektrische actieradius is ook voldoende voor snelwegritten. Voor gezinnen en bestuurders van bedrijfswagens die meer elektrische actieradius willen, biedt de 82 kWh EV-batterij een actieradius tot 511 km bij volledig opladen.

Natuurlijk wordt het werkelijke bereik van de EV beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, weersomstandigheden, wegdek, bandenmaat, passagierslading, gebruikte services aan boord, enz. Verwacht dat de 55 kWh EV-batterij een elektrische actieradius levert die dichter bij 290 km ligt en de 82 kWh dichter bij 460 km.

De elektrische auto (EV) kan gelijkstroom opladen tot 125 kW, waarbij 80% lading wordt bereikt in 36 minuten. Het instapmodel van de Q4 35 e-tron kan gelijkstroom worden opgeladen tot 100 kW en heeft een ingebouwde lader van 7,2 kW.

De duurdere Q4 40 e-tron en Q4 50 e-tron bieden standaard gelijkstroomopladen tot 125 kW en hebben een ingebouwde lader van 11 kW. Als je thuis eenfasig oplaadt, kun je een volledig opgeladen accu verwachten in 11 uur en 30 minuten. Wij bij e-zoomed raden aan om een EV ‘s nachts op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn.

De vierwielaandrijving is alleen beschikbaar in de hoogste uitvoering, de 50 e-tron, terwijl de andere twee uitvoeringen standaard achterwielaandrijving bieden. De Q4 50 e-tron haalt 0-100 km/u in 6,2 seconden en heeft een topsnelheid van 180 km/u (koppel: 460 Nm). De Q4 40 e-tron haalt 0-100 km/u in 8,5 seconden en heeft een topsnelheid van 160 km/u. Het instapmodel van de Q4 35 e-tron haalt 0-100 km/u in 9 seconden en heeft een topsnelheid van 160 km/u.

Het exterieur van de Audi EV is aantrekkelijk en het interieur stelt niet teleur qua kwaliteit en indeling. De standaarduitrusting omvat: Audi virtual cockpit; MMI navigatie plus met een 11,6″ touchscreen, lane departure warning, cruise control met snelheidsbegrenzer, uitwijk assist en turn assist, Audi pre-sense front en meer. Op praktisch gebied heeft de Audi Q4 veel te bieden.

Er is voldoende hoofd- en beenruimte voor alle passagiers. Gezien de plaatsing van de EV-batterij op de vloer is de bagageruimte goed (520 L). Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Twee EV-batterijformaten beschikbaarVierwielaandrijving niet standaard op alle uitrustingsniveaus
DC opladen tot 125 kW125 kW gelijkstroom opladen en 11 kW wisselstroom opladen niet standaard op alle varianten
Aantrekkelijke exterieurstyling en hoogwaardige interieurspecificaties en uitrustingDure EV

Galerij


De volledig elektrische Audi Q4 e-tron SUV (krediet: Audi)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Audi Q4 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 55 kWh/ 82 kWh
Opladen:125 kW DC snelladen (5%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 7,2 kW AC (0%-100%: 11 uur en 30 minuten)/ 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1632
Breedte (mm):2108
Lengte (mm):4599
Wielbasis (mm):2764
Cirkel draaien (m):11,5
Bagageruimte (L):520

 Q4 35 e-tron
Batterijcapaciteit EV:55 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):306 – 335 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):19,1 – 17,3
Opladen:125 kW DC snelladen (5%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 7,2 kW AC (0%-100%: 11 uur en 30 minuten)/ 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:9,0 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):125
Maximaal vermogen (PS):170
Koppel (Nm):310
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.890
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:8
NCAP veiligheidswaardering:5/5

 Q4 40 e-tron
Batterijcapaciteit EV:82 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):466 – 511 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):20,0 – 17,5
Opladen:125 kW DC snelladen (5%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:8,5 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):150
Maximaal vermogen (PS):204
Koppel (Nm):310
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.050
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:8
NCAP veiligheidswaardering:5/5

 Q4 50 e-tron
Batterijcapaciteit EV:82 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):516 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):18,7
Opladen:125 kW DC snelladen (5%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:6,2 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):220
Maximaal vermogen (PS):299
Koppel (Nm):460
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.135
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:8
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services