De volledig elektrische Audi Q4 e-tron Sportback: de complete gids voor Nederland

Audi Q4
Price: N/D
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Coupé-SUV (Sportback)
Battery size: 55 kWh/ 82 kWh
Electric range (WLTP): 340 - 515 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Audi AG, een in Beieren (Duitsland) gevestigde fabrikant van luxe auto’s, is een volledige dochteronderneming van Volkswagen AG, de Duitse autogroep. Volkswagen AG is een van de toonaangevende autobedrijven in de wereldwijde sector van elektrische voertuigen (EV). Volkswagen heeft zich gecommitteerd aan een investering tot 30 miljard euro tegen 2023. Het bedrijf wil tegen 2025 3 miljoen elektrische voertuigen verkopen en de komende 10 jaar tot 70 nieuwe EV-modellen lanceren.

Met de lancering van de elektrische auto ID. Family is VW hard op weg om een dominante positie te verwerven en ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen te worden tegen 2028. De autofabrikant is van plan om 22 miljoen elektrische voertuigen te produceren. Het volledig elektrische e-tron-gamma van Audi omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Audi Q4 e-tron Sportback


De Audi Q4 e-tron elektrische compacte crossover SUV is gebaseerd op het Volkswagen MEB op maat gemaakte EV-platform (de volledig elektrische Volkswagen ID.4 maakt gebruik van hetzelfde platform). De productie van de Q4 elektrische SUV begon in maart 2021 en de productieversie van de Q4 e-tron werd in april 2021 onthuld. De Q4 e-tron werd echter voor het eerst getoond als conceptvoertuig in 2019 op de Autosalon van Genève. De Q4 e-tron is verkrijgbaar in de carrosserie stijlen SUV en Sportback.

Voor wie op zoek is naar een sportievere exterieurstyling, zal de coupé-SUV daklijn van de Q4 e-tron Sportback aanspreken. Door het slankere dak wordt de hoofdruimte in het interieur natuurlijk beperkt en wordt het zicht naar achteren belemmerd. Daar staat tegenover dat de aerodynamica en efficiency van de elektrische auto is verbeterd ten opzichte van een meer traditionele SUV carrosserie.

De Audi Q4 Sportback e-tron is verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten: 55 kWh en 82 kWh. De 55 kWh EV-batterij heeft een geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 340 km (WLTP), voldoende voor de meeste dagelijkse ritten. Houd er wel rekening mee dat de meeste dagelijkse woon-werkritten korte afstanden zijn, meestal minder dan 20 km.

De zuiver elektrische actieradius van 340 km is ook voldoende voor snelwegritten. Voor gezinnen en bestuurders van bedrijfswagens die meer elektrische actieradius willen, biedt de 82 kWh EV-batterij een actieradius tot 515 km bij volledig opladen.

Natuurlijk wordt het werkelijke bereik van de EV beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, weersomstandigheden, wegdek, bandenmaat, passagierslading, gebruikte services aan boord, enz. Verwacht dat de 55 kWh EV-batterij een elektrische actieradius levert die dichter bij 290 km ligt en de 82 kWh dichter bij 435 km.

De elektrische auto (EV) kan tot 135 kW gelijkstroom worden opgeladen, waarbij 80% van de lading in 36 minuten wordt bereikt. Het instapmodel van de Q4 35 e-tron kan tot 110 kW gelijkstroom worden opgeladen en heeft een ingebouwde lader van 7,2 kW.

De duurdere Q4 40 e-tron en Q4 50 e-tron kunnen standaard tot 135 kW gelijkstroom worden opgeladen en hebben een ingebouwde lader van 11 kW. Als je thuis eenfasig oplaadt, kun je een volledig opgeladen accu verwachten in 11 uur en 30 minuten. Wij bij e-zoomed raden aan om een EV ‘s nachts op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn.

De vierwielaandrijving is alleen beschikbaar in de hoogste uitvoering, de 50 e-tron, terwijl de andere twee uitvoeringen standaard achterwielaandrijving bieden. De Q4 50 e-tron haalt 0-100 km/u in 6,2 seconden en heeft een topsnelheid van 180 km/u (koppel: 460 Nm). De Q4 40 e-tron haalt 0-100 km/u in 8,5 seconden en heeft een topsnelheid van 160 km/u. Het instapmodel van de Q4 35 e-tron haalt 0-100 km/u in 9 seconden en heeft een topsnelheid van 160 km/u.

Het exterieur van de Audi EV is aantrekkelijk en het interieur stelt niet teleur qua kwaliteit en indeling. De standaarduitrusting omvat: Audi virtual cockpit; MMI navigatie plus met een 11,6″ touchscreen, lane departure warning, cruise control met snelheidsbegrenzer, uitwijk assist en turn assist, Audi pre-sense front en meer.

Wat de praktische kant betreft, is de hoofdruimte voor de passagiers achterin minder in vergelijking met de standaard SUV van Q4. Bovendien wordt ook het zicht naar achteren belemmerd. De bagageruimte is nuttig (535 liter) en iets groter dan die van de standaard SUV-carrosserie (520 liter).

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Twee EV-batterijformaten beschikbaarVierwielaandrijving niet standaard op alle uitrustingsniveaus
DC opladen tot 135 kW135 kW gelijkstroom opladen en 11 kW wisselstroom opladen niet standaard op alle varianten
Aantrekkelijke sportieve exterieurstyling en hoogwaardige interieurspecificaties en uitrustingDaklijn beïnvloedt hoofdruimte en zicht naar achteren

Galerij


De volledig elektrische Audi Q4 e-tron Sportback (krediet: Audi)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Coupé-SUV (Sportback)
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Audi Q4 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 55 kWh/ 82 kWh
Opladen:110-135 kW DC snelladen (5%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 7,2 kW AC (0%-100%: 11 uur en 30 minuten)/ 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1614
Breedte (mm):2108
Lengte (mm):4588
Wielbasis (mm):2764
Cirkel draaien (m):10,2
Bagageruimte (L):535

 Q4 Sportback 35 e-tron
Batterijcapaciteit EV:55 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):340 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):18,1 – 17,0
Opladen:110 kW DC snelladen (10%-80%: n.v.t.). AC-lader aan boord: 7,2 kW AC (0%-100%: 11 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:9,0 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):125
Maximaal vermogen (PS):170
Koppel (Nm):310
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.895
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:8
NCAP veiligheidswaardering:5/5

 Q4 Sportback 40 e-tron
Batterijcapaciteit EV:82 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):515 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):17,7 – 17,2
Opladen:135 kW DC snelladen (10%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:8,5 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):150
Maximaal vermogen (PS):204
Koppel (Nm):310
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.045
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:8
NCAP veiligheidswaardering:5/5

 Q4 Sportback 50 e-tron
Batterijcapaciteit EV:82 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):485 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):19,2 – 17,9
Opladen:135 kW DC snelladen (10%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:6,2 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):220
Maximaal vermogen (PS):299
Koppel (Nm):460
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.140
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:8
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services