Overzicht
Audi AG, een in Beieren (Duitsland) gevestigde fabrikant van luxe auto’s, is een volledige dochteronderneming van Volkswagen AG, de Duitse autogroep. Volkswagen AG is een van de toonaangevende autobedrijven in de wereldwijde sector van elektrische voertuigen (EV). Volkswagen heeft zich gecommitteerd aan een investering tot 30 miljard euro tegen 2023. Het bedrijf wil tegen 2025 3 miljoen elektrische voertuigen verkopen en de komende 10 jaar tot 70 nieuwe EV-modellen lanceren.
Met de lancering van de elektrische auto ID. Family is VW hard op weg om een dominante positie te verwerven en ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen te worden tegen 2028. De autofabrikant is van plan om 22 miljoen elektrische voertuigen te produceren. Het volledig elektrische e-tron-gamma van Audi omvat:
- Audi SQ8 e-tron Sportback
- Audi SQ8 e-tron SUV
- Audi Q8 e-tron SUV
- Audi Q8 e-tron Sportback
- Audi Q4 e-tron SUV
- Audi e-tron GT
- Audi RS e-tron GT
- Audi Q4 e-tron Sportback
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Audi Q4 e-tron Sportback
De Audi Q4 e-tron elektrische compacte crossover SUV is gebaseerd op het Volkswagen MEB op maat gemaakte EV-platform (de volledig elektrische Volkswagen ID.4 maakt gebruik van hetzelfde platform). De productie van de Q4 elektrische SUV begon in maart 2021 en de productieversie van de Q4 e-tron werd in april 2021 onthuld. De Q4 e-tron werd echter voor het eerst getoond als conceptvoertuig in 2019 op de Autosalon van Genève. De Q4 e-tron is verkrijgbaar in de carrosserie stijlen SUV en Sportback.
Voor wie op zoek is naar een sportievere exterieurstyling, zal de coupé-SUV daklijn van de Q4 e-tron Sportback aanspreken. Door het slankere dak wordt de hoofdruimte in het interieur natuurlijk beperkt en wordt het zicht naar achteren belemmerd. Daar staat tegenover dat de aerodynamica en efficiency van de elektrische auto is verbeterd ten opzichte van een meer traditionele SUV carrosserie.
De Audi Q4 Sportback e-tron is verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten: 55 kWh en 82 kWh. De 55 kWh EV-batterij heeft een geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 340 km (WLTP), voldoende voor de meeste dagelijkse ritten. Houd er wel rekening mee dat de meeste dagelijkse woon-werkritten korte afstanden zijn, meestal minder dan 20 km.
De zuiver elektrische actieradius van 340 km is ook voldoende voor snelwegritten. Voor gezinnen en bestuurders van bedrijfswagens die meer elektrische actieradius willen, biedt de 82 kWh EV-batterij een actieradius tot 515 km bij volledig opladen.
Natuurlijk wordt het werkelijke bereik van de EV beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, weersomstandigheden, wegdek, bandenmaat, passagierslading, gebruikte services aan boord, enz. Verwacht dat de 55 kWh EV-batterij een elektrische actieradius levert die dichter bij 290 km ligt en de 82 kWh dichter bij 435 km.
De elektrische auto (EV) kan tot 135 kW gelijkstroom worden opgeladen, waarbij 80% van de lading in 36 minuten wordt bereikt. Het instapmodel van de Q4 35 e-tron kan tot 110 kW gelijkstroom worden opgeladen en heeft een ingebouwde lader van 7,2 kW.
De duurdere Q4 40 e-tron en Q4 50 e-tron kunnen standaard tot 135 kW gelijkstroom worden opgeladen en hebben een ingebouwde lader van 11 kW. Als je thuis eenfasig oplaadt, kun je een volledig opgeladen accu verwachten in 11 uur en 30 minuten. Wij bij e-zoomed raden aan om een EV ‘s nachts op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn.
De vierwielaandrijving is alleen beschikbaar in de hoogste uitvoering, de 50 e-tron, terwijl de andere twee uitvoeringen standaard achterwielaandrijving bieden. De Q4 50 e-tron haalt 0-100 km/u in 6,2 seconden en heeft een topsnelheid van 180 km/u (koppel: 460 Nm). De Q4 40 e-tron haalt 0-100 km/u in 8,5 seconden en heeft een topsnelheid van 160 km/u. Het instapmodel van de Q4 35 e-tron haalt 0-100 km/u in 9 seconden en heeft een topsnelheid van 160 km/u.
Het exterieur van de Audi EV is aantrekkelijk en het interieur stelt niet teleur qua kwaliteit en indeling. De standaarduitrusting omvat: Audi virtual cockpit; MMI navigatie plus met een 11,6″ touchscreen, lane departure warning, cruise control met snelheidsbegrenzer, uitwijk assist en turn assist, Audi pre-sense front en meer.
Wat de praktische kant betreft, is de hoofdruimte voor de passagiers achterin minder in vergelijking met de standaard SUV van Q4. Bovendien wordt ook het zicht naar achteren belemmerd. De bagageruimte is nuttig (535 liter) en iets groter dan die van de standaard SUV-carrosserie (520 liter).
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Twee EV-batterijformaten beschikbaar | Vierwielaandrijving niet standaard op alle uitrustingsniveaus |
DC opladen tot 135 kW | 135 kW gelijkstroom opladen en 11 kW wisselstroom opladen niet standaard op alle varianten |
Aantrekkelijke sportieve exterieurstyling en hoogwaardige interieurspecificaties en uitrusting | Daklijn beïnvloedt hoofdruimte en zicht naar achteren |
De volledig elektrische Audi Q4 e-tron Sportback (krediet: Audi)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Coupé-SUV (Sportback) |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Audi Q4 (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 55 kWh/ 82 kWh |
Opladen: | 110-135 kW DC snelladen (5%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 7,2 kW AC (0%-100%: 11 uur en 30 minuten)/ 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1614 |
Breedte (mm): | 2108 |
Lengte (mm): | 4588 |
Wielbasis (mm): | 2764 |
Cirkel draaien (m): | 10,2 |
Bagageruimte (L): | 535 |
Q4 Sportback 35 e-tron | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 55 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 340 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 18,1 – 17,0 |
Opladen: | 110 kW DC snelladen (10%-80%: n.v.t.). AC-lader aan boord: 7,2 kW AC (0%-100%: 11 uur en 30 minuten) |
Topsnelheid: | 160 km/h |
0-100 km/h: | 9,0 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 125 |
Maximaal vermogen (PS): | 170 |
Koppel (Nm): | 310 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.895 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 8 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Q4 Sportback 40 e-tron | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 82 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 515 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 17,7 – 17,2 |
Opladen: | 135 kW DC snelladen (10%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten) |
Topsnelheid: | 160 km/h |
0-100 km/h: | 8,5 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 150 |
Maximaal vermogen (PS): | 204 |
Koppel (Nm): | 310 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.045 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 8 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Q4 Sportback 50 e-tron | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 82 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 485 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 19,2 – 17,9 |
Opladen: | 135 kW DC snelladen (10%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 6,2 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 220 |
Maximaal vermogen (PS): | 299 |
Koppel (Nm): | 460 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.140 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 8 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.