De volledig elektrische Abarth 500e Scorpionissima: de complete gids voor Nederland

Abarth 500e
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Hatchback
Battery size: 42 kWh
Electric range (WLTP): n.v.t.
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Hoewel zowel Abarth als Fiat eigendom zijn van hetzelfde moederbedrijf, het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., zijn er significante verschillen in de positionering van de twee merken. Abarth & C. S.p.A. is een high performance autofabrikant, gevestigd in Turijn, Italië.

Abarth werd in 1949 opgericht door Carlo Abarth, een Italiaanse auto-ontwerper. Twee decennia later werd het bedrijf overgenomen door Fiat (1971). In 2007 werd Abarth opnieuw gelanceerd als een onafhankelijk autobedrijf en merk.

Het bedrijf benadrukt dat Abarth veel meer is dan alleen een sportievere versie van Fiat. Het merk Abarth is uitgegroeid van een ‘performance tuner’ tot een ‘volwassen merk’ en wordt momenteel verkocht op een aantal internationale markten. Interessant is dat Brazilië hun grootste markt is, zelfs groter dan hun thuismarkt Italië.

Het merk heeft een trouwe aanhang opgebouwd, die door het bedrijf ‘tribe’ wordt genoemd. De tribe heeft wereldwijd 160.000 leden, verspreid over 95 clubs. Het ethos van het merk is ‘kleine auto’s, groot plezier’. Het bedrijf ziet zichzelf als ‘performance creators’ en ‘in the business of wow factor’. Abarth zet nu in op wereldwijde uitbreiding en een nieuwe reeks auto’s. Houd dit in de gaten!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Abarth 500e Hatchback


Hoewel zowel Abarth als Fiat eigendom zijn van hetzelfde moederbedrijf, het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., zijn er significante verschillen in de positionering van de twee merken. Abarth & C. S.p.A. is een high performance autofabrikant, gevestigd in Turijn, Italië.

Abarth werd in 1949 opgericht door Carlo Abarth, een Italiaanse auto-ontwerper. Twee decennia later werd het bedrijf overgenomen door Fiat (1971). In 2007 werd Abarth opnieuw gelanceerd als een onafhankelijk autobedrijf en merk.

Het bedrijf benadrukt dat Abarth veel meer is dan alleen een sportievere versie van Fiat. Het merk Abarth is uitgegroeid van een ‘performance tuner’ tot een ‘volwassen merk’ en wordt momenteel verkocht op een aantal internationale markten. Interessant is dat Brazilië hun grootste markt is, zelfs groter dan hun thuismarkt Italië. Het merk heeft een trouwe aanhang opgebouwd, die door het bedrijf ‘tribe’ wordt genoemd.

De tribe heeft wereldwijd 160.000 leden, verspreid over 95 clubs. Het ethos van het merk is ‘kleine auto’s, groot plezier’. Het bedrijf ziet zichzelf als ‘performance creators’ en ‘in the business of wow factor’. Abarth zet nu in op wereldwijde uitbreiding en een nieuwe reeks auto’s. Houd dit in de gaten!

De ontwikkeling van de volledig elektrische Abarth, de eerste puur elektrische sportwagen, was ‘gedreven’, niet alleen om milieuredenen, maar vooral om de ‘prestaties’ te verbeteren. Accu-elektrische voertuigen (BEV’s) bieden direct koppel en onmiddellijke respons. Kortom, de schorpioen is terug met een ‘elektrische angel’!

Volgens de fabrikant is de “Nieuwe Abarth 500e meer Abarth dan EVer” dankzij de elektrische architectuur, verbeterde gewichtsverdeling, verbeterd koppel en bredere wielbasis. Hij is sneller en opwindender, zowel in de stad als in de buitenwijken”.

Trouw aan zijn nalatenschap bevat de 500e een geluidsgenerator om het legendarische Abarth motorgeluid na te bootsen. Het is tegenwoordig gebruikelijk dat puur elektrische auto’s een kunstmatige geluidsgenerator aan boord hebben, meestal om voetgangers te waarschuwen dat een EV in werking is. De Abarth tilt het naar een hoger niveau!

Net als de volledig elektrische Fiat 500e richt de Abarth 500e zich voornamelijk op bestuurders in de stad, maar met het verschil dat hij meer ‘hardcore fun’ biedt dan de Fiat 500e. Net als de Fiat 500e heeft ook de Abarth electric een 42 kWh EV-batterij aan boord.

De fabrikant heeft de WLTP-actieradius van de EV nog niet bekendgemaakt, maar we kunnen verwachten dat deze in de buurt komt van de geclaimde 320 km (WLTP) actieradius van de elektrische Fiat 500e. In ieder geval, gezien het feit dat de meeste woon-werkritten in de stad kort zijn, zal de 42 kW EV-batterij een praktische en nuttige elektrische actieradius bieden.

De Abarth EV biedt standaard gelijkstroom snelladen tot 85 kW. De elektrische auto kan in 35 minuten tot 80% worden opgeladen. De EV heeft ook een 11 kW AC (3-fase) boordlader. Voor wie thuis of op het werk toegang heeft tot driefasig opladen, kan de accu in 4 uur en 15 minuten volledig worden opgeladen. Enkelfasig (7,4 kW) opladen duurt langer!

Hoewel de Abarth puur elektrische auto kan worden opgeladen via een huishoudelijk 3-pins stopcontact, raden wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijk stopcontact af om een elektrische auto op te laden. Het duurt tot 15 uur en 15 minuten om de 42 kWh batterij op te laden via een standaard stopcontact. We raden aan om een elektrische auto op te laden via een speciaal thuislaadstation voor EV’s, zoals myenergi zappi.

De Abarth elektrische auto stelt niet teleur als het gaat om zijn iconische uiterlijk. Het bedrijf heeft zijn iconische logo geüpgraded. De Abarth electric lanceert het nieuwe geëlektrificeerde Scorpion logo, in een sportievere styling. Er zijn een aantal designelementen geïntroduceerd om de elektrische auto een agressievere uitstraling te geven. Deze omvatten: een nieuwe sportieve bumper, sportieve lijnen van de zijskirt, diffuser inzetstukken achter, nieuwe titanium grijze spiegelkappen en meer!

De Abarth 500e Scorpionissima is standaard uitgerust met het Uconnect radio touchscreen 10,25″ met een geïntegreerd navigatiesysteem. Draadloze compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto is ook beschikbaar. De elektrische auto biedt ook: schemer- en regensensoren, keyless go, automatische klimaatregeling, automatisch dimlicht, geavanceerd 360° drone view sensorsysteem, ultra-high-definition achteruitrijcamera en meer.

De EV beschikt ook over een aantal veiligheidsvoorzieningen, waaronder: verkeersbordinformatie, autonome noodrem met voetgangers- en fietsherkenning, intelligente snelheidsassistent, rijstrookassistent, detectie van slaperige bestuurders, dodehoekwaarschuwing en nog veel meer. Wat de praktische kant betreft, zijn de compacte afmetingen en draaicirkel zeker handig voor in de stad. De achterbank is echter krap voor langere volwassenen.

De Abarth 500e met voorwielaandrijving haalt 0-100 km/u in 7 seconden (ter vergelijking: de Fiat 500e doet er 9 seconden over). Het maximumvermogen is 155 pk (235 Nm) en de topsnelheid is 155 km/u. De EV levert een 50% snellere acceleratie van 20 tot 40 km/u in vergelijking met de variant met verbrandingsmotor (ICE).

De elektrische auto biedt 3 rijmodi: Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track. Van de drie beschikbare rijmodi levert de Scorpion Track de beste prestaties. Voor wie soepeler wil accelereren, is de Turismo-modus de beste optie. In deze stand zijn de prestaties minder. Het maximaal beschikbare vermogen is 100 kW in plaats van 113 kW, het koppel is 220 Nm in plaats van 235 Nm.

Natuurlijk is de Turismo-modus het meest geschikt voor wie het beschikbare EV-bereik optimaal wil benutten. De Scorpion Street-stand zit tussen de twee andere standen in en biedt het beste van prestaties en regeneratief remmen!

De elektrische auto (EV) is alleen verkrijgbaar als gelimiteerde editie, met een oplage van 1949 stuks. Een eerbetoon aan de oprichting van het bedrijf in 1949. De lanceringseditie is beschikbaar als hatchback en cabrio.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
DC opladen tot 85 kWAchterzetels met beperkte hoofd- en beenruimte
Iconische en aantrekkelijke exterieurstylingNiet praktisch voor een groter gezin
11 kW AC (3-fasen) standaard aan boordAlleen verkrijgbaar in één EV-batterijformaat

Galerij


De volledig elektrische Abarth 500e Hatchback (krediet: Abarth)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Hatchback
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Abarth 500e (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 42 kWh
Opladen:85 kW DC snelladen (10%-80%: 35 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 4 uur en 15 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1527
Breedte (mm):1900
Lengte (mm):3632
Wielbasis (mm):2322
Cirkel draaien (m):9,3
Bagageruimte (L):185

500e Scorpionissima
Batterijcapaciteit EV:42 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):n.v.t.
Elektrisch energieverbruik(kWh/100km):n.v.t.
Opladen:85 kW DC snelladen (10%-80%: 35 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 4 uur en 15 minuten)
Topsnelheid:155 km/h
0-100 km/h:7,0 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):113,7
Maximaal vermogen (PS):155
Koppel (Nm):235
Transmissie:Automatisch
Zetels:4
Deuren:3
Gewicht (kg):n.v.t.
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:2
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services