Overzicht
Nissan Motor Corporation, een toonaangevende speler in de wereldwijde autosector, heeft zijn hoofdkantoor in Japan. Het bedrijf staat bekend om zijn toonaangevende automerken, waaronder Nissan, Infiniti en Datsun. In 1999 werd Nissan onderdeel van de wereldwijde Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Dit samenwerkingsverband maakt deze bedrijven de op twee na grootste autogroep ter wereld, na Volkswagen en Toyota.
Het autobedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) in de verkoop:
- Nissan Leaf
- Nissan Ariya
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Nissan Leaf Hatchback
De Nissan Leaf is een van de best verkochte elektrische auto’s ter wereld, met tot nu toe bijna 600.000 verkochte exemplaren. De BEV werd in 2010 voor het eerst geïntroduceerd in Japan en de Verenigde Staten.
De elektrische Leaf wordt nu verkocht in meer dan 59 markten over de hele wereld. Tijdens de viering van de eerste World EV Day (9 september 2020), markeerde Nissan de productie van de 500.000e Leaf. Europa blijft de grootste markt voor de plug-in elektrische Leaf, gevolgd door de Verenigde Staten en Japan.
Hij heeft de unieke eer de eerste elektrische auto voor massaproductie ter wereld te zijn. Sinds de lancering heeft de alomtegenwoordige EV tal van prestigieuze prijzen gewonnen, waaronder de 2018 World Green Car op de New York International Auto Show voor de tweede generatie Leaf.
De eerste generatie Nissan Leaf won in 2011 de World Car of the Year. In 2019 werd de Nissan Leaf uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’ tijdens de Stuff Gadget Awards.
De meesten van ons zijn wel eens de puur elektrische Nissan Leaf tegengekomen, die populair is bij zowel gezinnen als bestuurders van bedrijfswagens. De nieuwste generatie van de Leaf heeft veel te bieden. De EV is verkrijgbaar in twee batterijgroottes: 40 kWh en 62 kWh.
De keuze uit twee EV-batterijformaten vergroot het potentiële klantenbestand, omdat niet elke EV-rijder een grote EV-batterij aan boord en een groot elektrisch bereik nodig heeft. Beide batterijformaten bieden een nuttig en praktisch puur elektrisch bereik. De 40 kWh heeft een emissievrije elektrische actieradius tot 270 km (WLTP), terwijl de 62 kWh een actieradius tot 385 km (WLTP) biedt.
Zelfs als je rekening houdt met de rijomstandigheden in de praktijk, blijven beide opties bruikbaar! Verwacht voor de 39 kWh een emissievrije actieradius in de buurt van 220 km, terwijl voor de grotere batterij 335 km realistischer is. Meer dan voldoende voor in de stad en op de snelweg.
De Nissan EV heeft een enkelfasige (6,6 KW AC) lader aan boord. De 40 kWh EV kan volledig opgeladen worden in 7 uur en 30 minuten met een speciale residentiële EV-lader zoals easee.
De 62 kWh kan in 11 uur volledig worden opgeladen. Hoewel de elektrische auto van Nissan kan worden opgeladen via een huishoudelijk 3-pins stopcontact, raden wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijk stopcontact af om een elektrische auto op te laden. Het duurt 21 uur om de 40 kWh batterij op te laden en 31 uur om de 62 kWh batterij op te laden.
Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts op te laden wanneer de elektriciteitsprijzen lager zijn. We raden ook aan om regelmatig op te laden. Op deze manier worden de oplaadtijden verkort en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Nissan biedt 8 jaar/ 160.000 km garantie op de EV-batterij.
De elektrische hatchback Nissan Leaf kan ook gelijkstroom worden opgeladen. Gelijkstroom opladen is echter beperkt tot 50 kW, wat zeker niet toonaangevend is. De meeste recente EV-introducties bieden gelijkstroomlaadmogelijkheden van 100 kW gelijkstroom en sneller. Toch kan de Nissan EV redelijk snel worden opgeladen. Voor de 40 kWh EV batterij duurt het 60 minuten om van 20% tot 80% op te laden. Voor de 62 kWh duurt het 90 minuten.
Hoewel de styling van het exterieur van de Nissan Leaf is verbeterd, is er een evenwichtige mix behouden tussen een traditioneel en futuristisch design, waardoor de EV een bredere doelgroep aanspreekt. De EV heeft een groot aantal veiligheidsvoorzieningen en technologie te bieden, afhankelijk van de gekozen uitvoering.
Enkele daarvan zijn: ProPILOT, ProPILOT park, intelligente cruise control, intelligente rijstrookinterventie, dodehoekinterventie, lane departure warning, 8″ display scherm, Apple CarPlay, Android Auto, 7″ TFT scherm combimeter en meer. Praktisch gezien biedt de EV een bagageruimte van 435 liter.
Qua prestaties haalt de voorwielaangedreven Nissan Leaf (40 kWh) 0-100 km/u in 7,9 seconden (maximumvermogen: 150 pk/koppel: 320 Nm). De 62 kWh variant is sneller en haalt 0-100 km/u in 6,9 seconden (maximumvermogen: 217 pk/koppel: 340 Nm).
De 62 kWh heeft een topsnelheid van 157 km/u vergeleken met 144 km/u voor de 40 kWh variant. Met de EV kun je met één pedaal rijden (inclusief regeneratief remmen). Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van het directe koppel.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Een goede allrounder en betaalbare elektrische auto | DC opladen beperkt tot 50 kW |
Twee EV-batterijformaat opties | Boordlader beperkt tot 6,6 kW AC |
Degelijk elektrisch bereik | Hoofdruimte achterbank beperkt |
De volledig elektrische Nissan Leaf Hatchback (krediet: Nissan)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Hatchback |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Nissan Leaf (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 40 kWh/ 62 kWh |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (20%-80%: 60-90 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 7 uur 30 minuten/ 11 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1540 |
Breedte (mm): | 1788 |
Lengte (mm): | 4490 |
Wielbasis (mm): | 2700 |
Cirkel draaien (m): | 11,2 |
Bagageruimte (L): | 435 |
Leaf 40 kWh | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 40 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 270 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 17,1 |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (20%-80%: 60 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 7 uur 30 minuten) |
Topsnelheid: | 144 km/h |
0-100 km/h: | 7,9 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 110 |
Maximaal vermogen (PS): | 150 |
Koppel (Nm): | 320 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.518 – 1.594 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 10 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Leaf 62 kWh | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 62 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 385 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 18,5 |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (20%-80%: 90 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 11 uur) |
Topsnelheid: | 157 km/h |
0-100 km/h: | 7,1 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 160 |
Maximaal vermogen (PS): | 217 |
Koppel (Nm): | 340 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.700 – 1.736 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 10 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.