Overzicht
Land Rover is een iconisch Brits merk dat wereldwijd bekend staat om zijn terreinwagens en voertuigen met vierwielaandrijving. Land Rover is eigendom van Jaguar Land Rover (JLR) Automotive PLC, een toonaangevende fabrikant van luxe auto’s met een kenmerkende Britse en iconische reputatie.
Het autoconcern is nu echter eigendom van het toonaangevende Indiase industriële conglomeraat, de Tata Group. Het blue chip-bedrijf met hoofdkantoor in India is een toonaangevende speler in de autosector via zijn dochtermaatschappij Tata Motors in Mumbai. Tata nam Jaguar en Land Rover in 2008 over van Ford Motor Company. JLR is nog steeds actief vanuit Coventry in het Verenigd Koninkrijk.
De elektrische voertuigen (EV’s) van Range Rover omvatten:
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De Range Rover Plug-In hybride SUV
De beroemde Land Rover Range Rover (kortweg Range Rover genoemd) is momenteel toe aan zijn vijfde generatie. Deze iconische 4×4 SUV werd in 1970 gelanceerd door British Leyland. De vijfde generatie luxueuze SUV werd in oktober 2021 in Londen onthuld. De SUV is nu ook verkrijgbaar als mild hybrid electric vehicle (MHEV) en als plug-in electric vehicle (PHEV). De zuiver elektrische Range Rover SUV is naar verwachting leverbaar vanaf 2024.
De gloednieuwe Range Rover plug-in hybride SUV is zonder twijfel een nieuwe definitie van het landschap van plug-in hybride elektrische voertuigen, in het bijzonder voor het premium SUV-segment. De nieuwste generatie van de Range Rover PHEV SUV heeft een 38,2 kWh EV-batterij aan boord, aanzienlijk groter dan de gemiddelde grootte van een PHEV-batterij (10 kWh tot 20 kWh).
Deze grotere EV-batterijcapaciteit is een game changer, omdat het de plug-in hybride auto in staat stelt om echt te profiteren van de voordelen van elektrisch rijden, d.w.z. om de rijkosten en uitlaatemissies te verlagen wanneer in de e-stand wordt gereden.
Rijden met een PHEV in e-stand is altijd goedkoper dan rijden met de verbrandingsmotor (ICE). Door het beperkte elektrische bereik van de vorige generatie Range Rover PHEV werd elektrisch rijden echter niet optimaal benut.
Maar met de nieuwe Range Rover PHEV komt daar verandering in. De elektrische auto (EV) heeft een geclaimde actieradius tot 113 km (WLTP). Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met alle factoren die het puur elektrische bereik beïnvloeden, zal de PHEV in staat zijn om meer dan 90 km af te leggen.
Deze afstand dekt een aanzienlijk deel van het woon-werkverkeer, waaronder rijden in de stad, maar ook een behoorlijk deel van de snelweg. Bedenk wel dat de gemiddelde afstand die de meeste automobilisten dagelijks afleggen 50 km per dag is.
Land Rover claimt een brandstofverbruik tot 0,8 l/100 km voor de PHEV. Om ook maar in de buurt te komen van het geclaimde brandstofverbruik, moet de e-stand van de PHEV zeer regelmatig worden gebruikt. Als de EV voornamelijk wordt aangedreven door de verbrandingsmotor, zal het brandstofverbruik zeker niet in de buurt komen van het door de fabrikant geclaimde cijfer.
Net als het werkelijke EV-bereik, verwacht je dat het werkelijke brandstofverbruik beïnvloed wordt door een aantal factoren en lager zal zijn dan het door de fabrikant geclaimde verbruik.
Om de voordelen van elektrisch rijden te benutten, is een volledig opgeladen EV-batterij noodzakelijk. De Range Rover PHEV kan worden opgeladen tot 50 kW gelijkstroomopladen: 10%-80%: 40 minuten. Houd er wel rekening mee dat niet alle plug-in elektrische auto’s geschikt zijn voor gelijkstroom-snelladen.
Voor langere ritten kun je de reis het beste zo plannen dat de rust- en koffiepauzes samenvallen met de noodzaak om de EV-batterij bij te vullen. Op deze manier blijven de kosten van het rijden op de snelweg lager in vergelijking met het gebruik van de verbrandingsmotor. Afhankelijk van de oplaadkosten kost het rijden in de e-modus tussen 5 cent en 10 cent per km.
Naar alle waarschijnlijkheid zal de EV in de meeste gevallen ‘s nachts thuis worden opgeladen. Wij bij e-zoomed raden aan om een speciale EV-lader te gebruiken om thuis op te laden. De myenergi zappi EV-lader is daar een goed voorbeeld van.
De PHEV kan via een speciale EV-lader in 5 uur tot 100% worden opgeladen. Wij bij e-zoomed moedigen het gebruik van een 3-pins stopcontact om een elektrische auto op te laden niet aan. Het opladen van een plug-in hybride met een huishoudelijke stekker kan tot 15 uur duren.
We raden aan om EV’s ‘bij te laden’. Op die manier kan de e-modus vaker worden gebruikt en regelmatig opladen is ook beter voor het onderhoud van de EV-batterij op lange termijn. Land Rover biedt een garantie tot 6 jaar of 100.000 km.
De vierwielaangedreven Land Rover P400e PHEV koppelt een 3,0-liter (6 cilinder) benzineverbrandingsmotor aan een elektromotor (105 kW). Ondanks de omvang en het gewicht van de EV (2.770 kg) is de acceleratie indrukwekkend: 0-100 km/u in 5,7 seconden en een topsnelheid van 225 km/u (maximumvermogen: 440 pk/koppel: 620 Nm). De P510e AWD PHEV haalt 0-100 km/u in 5,2 seconden en heeft een topsnelheid van 242 km/u.
Het elektrische voertuig is verkrijgbaar in zowel de standaard als de lange wielbasis. De lange wielbasis biedt tot 7 zitplaatsen. De PHEV is geschikt voor grote gezinnen gezien de binnenruimte en bagageruimte van de EV. Land Rover claimt dat de PHEV een uitlaatemissie heeft van slechts 18g (CO2/km).
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Een van de meest luxueuze PHEV’s op de markt | Duur, vooral in de hogere uitrustingsniveaus |
Goede EV-batterijgrootte en emissievrije elektrische actieradius | Lader aan boord beperkt tot 7 kW |
Efficiënt elektrisch voertuig met goed brandstofverbruik | DC opladen beperkt tot 50 kW |
De Range Rover Plug-In hybride SUV (krediet: Land Rover)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Range Rover PHEV (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 38,2 kWh |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (10%-80%: 40 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 18 – 21g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 6 jaar of 100.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1870 |
Breedte (mm): | 2209 |
Lengte (mm): | 5052 |
Wielbasis (mm): | 2997 |
Cirkel draaien (m): | 10,95 |
Bagageruimte (L): | 818 |
P400e PHEV | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 38,2 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 113 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 0,8 – 0,9 |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (10%-80%: 40 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 225 km/h |
0-100 km/h: | 5,7 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 105 |
Maximaal vermogen (PS): | 440 |
Koppel (Nm): | 620 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | Tot 7 (lange wielbasis) |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.770 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 12 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
P510e PHEV | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 38,2 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 113 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 0,8 – 0,9 |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (10%-80%: 40 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 242 km/h |
0-100 km/h: | 5,2 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 105 |
Maximaal vermogen (PS): | 510 |
Koppel (Nm): | 700 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | Tot 7 (lange wielbasis) |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.810 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 12 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.