De Lexus RX 450h+ Plug-In hybride SUV: de complete gids voor Nederland

Lexus RX 450h+ Plug-In hybride
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 18,1 kWh
Electric range (WLTP): 68 km
Tailpipe emissions: 26g (CO2/km)

Overzicht


Lexus, bekend om de productie van luxe auto’s, is eigendom van de Japanse autofabrikant Toyota Motor Corporation. Lexus werd in 1989 opgericht om de concurrentie aan te gaan met de Japanse rivalen Honda Motor Company en Nissan Motor Company, die respectievelijk Acura en Infiniti als luxemerken hadden. Het werk aan het Lexus-concept begon echter al in 1983.

Het merk Lexus is nu een wereldwijd erkend automerk in het topsegment, waarvan de luxe auto’s in meer dan 90 landen worden verkocht. De Verenigde Staten zijn nog steeds de grootste markt. Hoewel Lexus relatief laat is in de wereldwijde race om elektrificatie (EV), is het bedrijf al sinds 2005 bezig met hybride technologie, het jaar waarin de hybride versie van de RX crossover debuteerde.

Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van ‘zelfopladende hybride auto’s’. Het bedrijf heeft momenteel 8 voertuigen die gebruikmaken van hybride/ plug-in hybride technologie en heeft slechts één batterij-elektrisch voertuig (BEV). Het bedrijf heeft de volgende plug-in elektrische voertuigen (EV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Lexus RX 450h+ Plug-In hybride SUV


De Lexus RX SUV bestaat al sinds 1998. De luxe SUV is in vijf generaties succesvol gereïncarneerd en de RX Hybrid was het eerste Lexus model dat buiten Japan werd gebouwd. Kort na de introductie werd de Lexus RX het best verkochte model van Lexus, wat de aanzet was voor een bredere uitbreiding van het premium SUV-segment.

Tot op heden zijn er van de Lexus RX wereldwijd meer dan 3,5 miljoen exemplaren verkocht! De integratie van de zelfopladende hybride aandrijflijn in 2005 speelde een sleutelrol in het succes van het model. De huidige 5e generatie werd onthuld in mei 2022 en is gebouwd op het GA-K platform, waartoe ook de RX plug-in hybride variant behoort. Ook de Lexus NX PHEV maakt gebruik van dit platform.

In het algemeen zijn er, gezien de aanzienlijke verbetering van het elektrische bereik van de laatste generatie batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), heel weinig goede redenen om een plug-in hybride elektrische auto (PHEV) te kiezen in plaats van een puur elektrische auto. De enige echt dwingende reden om een PHEV te kopen, is als je zeer beperkte toegang hebt tot EV-opladen, thuis, in het openbaar of op het werk, en als je zeer regelmatig aanzienlijke afstanden moet afleggen.

Er is nu nog maar een minderheid van de bestuurders die hieraan voldoet, omdat de meesten van ons toegang hebben tot het opladen van elektrische auto’s, thuis, bij openbare oplaadpunten of op het werk! Bovendien rijden de meeste bestuurders gemiddeld slechts 50 km per dag! Als je inderdaad een PHEV wilt, zij het een eersteklas plug-in hybride, dan is de Lexus RX PHEV misschien het overwegen waard.

Een blik op de lijst van plug-in hybrides met de grootste actieradius maakt duidelijk dat een plug-in hybride een puur elektrische actieradius van meer dan 100 km op één lading moet hebben om toonaangevend te zijn in zijn klasse. Hoewel de Lexus RX 450h+ plug-in hybride profiteertvan Lexus’ vierde generatie zelfopladende hybride- en EV-technologie, is het verrassend dat de PHEV geen toonaangevend elektrisch bereik biedt.

De RX plug-in hybride heeft een 18,1 kWh EV-batterij aan boord met een geclaimde emissievrije actieradius tot 68 km (WLTP). Fatsoenlijk, maar niet inspirerend. Bovendien, als je de actieradius aanpast aan de werkelijke rijomstandigheden, zal de elektrische actieradius dichter bij de 55 km liggen.

Ter vergelijking: de Volvo V60 PHEV, met een EV-batterij van bijna hetzelfde formaat (18,8 kWh) als de Lexus PHEV, heeft een geclaimde actieradius tot 91 km (WLTP). Nog indrukwekkender is de Range Rover Sport PHEV, die een actieradius tot 113 km op één lading biedt.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de financiële besparingen die het rijden met een PHEV in elektrische modus oplevert, het gaat ook om de uitstoot zonder uitlaatgassen in de e-stand. De Lexus RX PHEV heeft een geclaimde uitlaatemissie tot 26 gram (CO2/km), wat de aantrekkingskracht nog vergroot.

Ter vergelijking: de plug-in hybride van de Range Rover heeft een geclaimde uitlaatemissie tot 20g (CO2/km) en de conventionele benzinevariant van de RX heeft een emissie tot 189g (CO2/km). Kortom, hoe meer er met de PHEV in de e-stand wordt gereden, hoe lager de uitlaatemissies!

De Lexus RX plug-in hybride kan niet gelijkstroom worden opgeladen. De meeste PHEV’s beschikken niet over de mogelijkheid om gelijkstroom op te laden, gezien de kleinere EV-batterijen. De RX PHEV heeft een 6,6 kWh AC boordlader en kan in 2,5 uur volledig worden opgeladen via een speciale residentiële EV-lader.

De Lexus RX plug-in hybride combineert een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met de ingebouwde motor/generator en de EV-batterij. De vierwielaangedreven PHEV haalt 0-100 km/u in 6,5 seconden (maximumvermogen: 309 pk/koppel: 391 Nm).

De EV profiteert ook van een onmiddellijk koppel wanneer hij in de e-stand rijdt. De topsnelheid van de PHEV is 180 km/u. Meer dan voldoende voor een gezins-SUV! Lexus claimt een brandstofverbruik tot 1,1 l/100 km, maar in de praktijk is dat niet realistisch!

De PHEV is verkrijgbaar in drie uitvoeringen, met standaard heel veel technologie en uitrusting. De cockpit is gebaseerd op het Japanse Tazuna (‘teugels voor een paard’) concept (vergelijkbaar met de Lexus RZ BEV) en bevat ook de Omotenashi 64 kleuren sfeerverlichting.

De plug-in hybride heeft ook een 14″ touchscreen, samen met het geavanceerde spraakassistentiesysteem van Lexus. Zoals verwacht van een Lexus is het interieur van hoge kwaliteit, met veel been- en hoofdruimte. De bagageruimte is 461 liter.

De EV beschikt ook over een groot aantal veiligheidsvoorzieningen (3e generatie Lexus Safety System +) en is bekroond met 5 sterren van EURO NCAP. De PHEV biedt ook een geavanceerde parkeerfunctie, waarbij de auto voor je wordt geparkeerd! Andere voorzieningen zijn: dodehoekmonitor, waarschuwing en remsysteem voor dwarsverkeer achter, proactieve rijhulp, bestuurdersmonitor, hulp bij veilig uitstappen, Bladescan® AHS-koplamptechnologie en nog veel meer!

Wat het exterieur betreft, ontbreekt het de RX niet aan zelfvertrouwen, zeker gezien het nieuwe spindel carrosserie design en de sportievere aerodynamische coupé-achtige styling! De achterzijde is voorzien van de nieuwe, kenmerkende Lexus blade light over de hele breedte. Bestuurders van een zakenauto kunnen ook profiteren van de Lexus PHEV om de kosten van het autorijden te verlagen.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Degelijk elektrisch bereikGoedkopere alternatieven beschikbaar
Goede standaarduitrusting en veiligheidsvoorzieningenSommige alternatieven bieden een groter elektrisch bereik
Kwaliteitsvol interieur en aantrekkelijke exterieurstylingBeperkt zicht naar achteren

Galerij


De Lexus RX 450h+ Plug-In hybride SUV (krediet: Lexus)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Lexus RX 450h+ (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 18,1 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 2 uur 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:26g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1695
Breedte (mm):1920
Lengte (mm):4890
Wielbasis (mm):2850
Cirkel draaien (m):12,6
Bagageruimte (L):461

RX 450h +
Batterijcapaciteit EV:18,1 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):68 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Brandstofverbruik (l/100 km):1,1 – 1,2
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 2 uur 30 minuten)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:6,5 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):227
Maximaal vermogen (PS):309
Koppel (Nm):391
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.110 – 2.240
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:11
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services