De volledig elektrische Mercedes-Benz EQV MPV: de complete gids voor Nederland

Mercedes-Benz EQV
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: MPV
Battery size: 90 kWh
Electric range (WLTP): 344 - 350 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Mercedes-Benz, beter bekend als Mercedes, is een toonaangevende, wereldwijde fabrikant van luxe auto’s met hoofdkantoor in Duitsland. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Stuttgart en staat bekend om zijn hoogwaardige personenauto’s, waaronder de Mercedes-Maybach. Het bedrijf is echter ook toonaangevend in de productie van commerciële voertuigen, waaronder de Mercedes eSprinter commerciële EV en de Mercedes eVito elektrische bestelwagen.

Mercedes-Benz EQ is het submerk dat het bedrijf gebruikt voor zijn portfolio van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en milde hybrides. De zuiver elektrische auto’s worden aangeduid als EQ, terwijl de PHEV’s worden aangeduid als EQ Power. De mild hybride voertuigen dragen de merknaam EQ Boost. Het BEV-gamma omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Mercedes-Benz EQV MPV


De volledig elektrische Mercedes-Benz EQV multi purpose vehicle (MPV) maakt deel uit van de Mercedes-Benz EQ elektrische mobiliteitsfamilie. De eerste EQ concept elektrische auto (EV) werd onthuld op de Autosalon van Parijs in 2016. De puur elektrische EQV was het tweede batterij-elektrische voertuig (BEV) dat werd geïntroduceerd als onderdeel van de EQ elektrische mobiliteitsvisie. De EQV werd onthuld op de Autosalon van Frankfurt in 2019.

Hoewel we de afgelopen jaren de introductie van een aantal puur elektrische voertuigen (EV’s) hebben gezien, heeft het MPV-segment over het algemeen slechts een paar introducties gezien. Bovendien is de keuze aan e-MPV’s in het topsegment nog steeds erg beperkt.

De volledig elektrische luxueuze Mercedes EQV is een goede optie voor grote gezinnen die willen overstappen op elektrisch rijden zonder uitlaatgassen, zonder in te leveren op luxe of ruimte. Hij is ook aantrekkelijk voor bestuurders van bedrijfswagens die een grote premium elektrische auto nodig hebben en geld willen besparen.

Afhankelijk van de oplaadkosten kost het rijden met een puur elektrische auto tussen de 5 cent en 10 cent per km, veel goedkoper dus dan rijden met een conventioneel benzine- of dieselvoertuig. Bovendien zijn elektrische auto’s onderworpen aan lagere belastingen enz.

De EQV is slechts beschikbaar in één EV batterijformaat: 90 kWh. Hoewel dit een fatsoenlijke EV-batterijgrootte is, zouden we autofabrikanten willen aanmoedigen om een grotere EV-batterij te gebruiken voor elektrische voertuigen met 7+ zitplaatsen, omdat de belasting van de passagiers van invloed is op het werkelijke elektrische bereik. Over het algemeen geldt: hoe hoger het laadvermogen, hoe lager de actieradius. Bovendien hebben het gewicht en de grootte van de EV ook invloed op de actieradius. De elektrische EQV weegt bijna 3 ton.

Deze luxueuze familie e-MPV heeft een geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 350 km (WLTP) op een volle acculading. Natuurlijk zal de actieradius in de praktijk lager uitvallen door een aantal factoren, waaronder het gewicht. Andere factoren zijn: rijprofiel, weersomstandigheden, wegomstandigheden, regeneratief remprofiel en nog veel meer! Verwacht voor de EQV een werkelijke actieradius van ongeveer 300 km. Hoewel niet toonaangevend in zijn klasse, biedt de EV nog steeds voldoende emissievrije elektrische actieradius voor de meeste dagelijkse ritten, waaronder snelwegrijden.

De EV kan snelladen tot 110 kW DC. Niet de snelste en ook niet de langzaamste. Maar gezien het prijskaartje hadden we een snellere DC snellaadmogelijkheid verwacht. In elk geval kan de EV in 45 minuten worden opgeladen van 10%-80% SOC (state-of-charge).

De fabrikant biedt ook standaard een driefasige 11 kW AC boordlader. Met een speciale driefasige (11 kW) EV-lader, zoals de 22 kW myenergi EV-lader, kan de elektrische auto EQV volledig worden opgeladen in 10 uur. Eenfasig opladen met 7,4 kW duurt langer (tot 14 uur 30 minuten). Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn. Gezien de voortdurende escalatie van de energieprijzen moedigen we ook aan om thuis zonnepanelen te installeren om de EV op te laden!

We raden het gebruik van een 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto. We moedigen ook aan om regelmatig op te laden. Op die manier zijn er altijd ‘elektrische kilometers’ beschikbaar en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op lange termijn. Mercedes biedt 8 jaar of 160.000 km garantie.

De prestaties van de voorwielaangedreven (FWD) EQV elektrische personenwagen zullen je hart niet sneller doen kloppen, maar dat is ook niet de bedoeling van een MPV! De puur elektrische EQV heeft een topsnelheid van 160 km/u en haalt 0-100 km/u in 12,1 seconden (maximumvermogen: 204 pk/koppel: 366 Nm).

De EQV heeft voldoende hoofd- en beenruimte voor alle passagiers en een bagageruimte van 1.410 liter. Om de praktische kant nog verder te verbeteren, heeft Mercedes zijschuifdeuren ingebouwd, waardoor in- en uitstappen in krappe parkeergarages eenvoudig is! De EV heeft tot 8 zitplaatsen.

De luxueuze EQV elektrische auto (EV) zit boordevol technologie, zoals: MBUX infotainmentsysteem dat wordt bediend via spraak en touchscreen (MBUX maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om persoonlijke gewoonten in de loop van de tijd te voorspellen), klimaatregeling vóór het instappen en een groot aantal rijhulptechnologieën. Deze omvatten: Lane Keeping Assist, Traffic Sign Assist, Blind Spot Assist, Adaptive Brake Light, Active Brake Assist en nog veel meer! De Mercedes-Benz EQV is beschikbaar om te leasen via e-zoomed tegen fantastische prijzen.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Een zeven+zits elektrisch voertuigBeperkt bereik EV
Praktische en goede bagageruimte (1.410 L)DC opladen beperkt tot 110 kW DC
11 kW AC 3-fasen boordlader standaardEen dure MPV

Galerij


De volledig elektrische Mercedes-Benz EQV MPV (krediet: Mercedes-Benz)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:MPV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Mercedes-Benz EQV (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 90 kWh
Opladen:110 kW DC snelladen (10%-80%: 45 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 10 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1908
Breedte (mm):2249
Lengte (mm):5370
Wielbasis (mm):3430
Cirkel draaien (m):11,8
Bagageruimte (L):1.410

EQV
Batterijcapaciteit EV:90 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):344 – 350 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):29,3 – 28,9 
Opladen:110 kW DC snelladen (10%-80%: 45 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 10 uur)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:12,1 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):204
Koppel (Nm):366 
Transmissie:Automatisch
Zetels:6 – 8
Deuren:4
Gewicht (kg):2.635
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services